Mediciner och Träning?

Home Forums Repan Mediciner och Träning?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag har diagnos ADD och har börjat äta Concerta depot (Metylfenidat) det är alltså Centralstimulernade medel mot ADHD/ADD. Samt så tar jag Stesolid (Diazepam) några gånger i veckan.

Jag undrar lite hur detta kan påverka min träning, Concertan känns det som att den snarare kan ge mig bättre resultat pga ökad fokusering/energi dock upplever jag lite minskad aptit.

Men det är Stesoliden jag är orolig över hur det påverkar träningen typ Testosteronet, Tillväxthormonerna, sömnen osv.. Det stimulerar ju signalsubstansen GABA (Gamma-AminoButyricAcid) så jag tänker blir REM sömnen lidandes?

Någon som är insatt i hyffsat tunga Mediciner ihop med träning? Tror väl inte jag är ensam om att gå på Concerta eller Bensodiazepiner på detta forum.

Visste inte vart jag skulle lägga denna tråd så provar med Repan, hoppas jag inte bryter mot någon regel med denna lite ovanliga frågeställning. :)

Moralkakburksätare kan dra åt Familjeliv-forumet eller nåt..

Någon som kan tillägga något ? :)

Jag har ingen kunskap att tillföra här, men dina mediciner äter du ju för att må bra eller fungera normalt, eller hur? Så det är väl inte så mycket att fundera över hur det påverkar din träning då du måste ta dem.

Du får ju resultat med din träning så det är väl bara att köra på och inte tänka så mycket på de detaljerna.

Däremot har jag hört att man kan påverka sitt välmående med din diagnos med hjälp av kosten. Undvika färgämnen och socker tex.

Gober wrote:
    Jag har ingen kunskap att tillföra här, men dina mediciner äter du ju för att må bra eller fungera normalt, eller hur? Så det är väl inte så mycket att fundera över hur det påverkar din träning då du måste ta dem.

Du får ju resultat med din träning så det är väl bara att köra på och inte tänka så mycket på de detaljerna.

Däremot har jag hört att man kan påverka sitt välmående med din diagnos med hjälp av kosten. Undvika färgämnen och socker tex.

Det stämmer, tror jag presterar mycket bättre när jag mår bra, Stesolid sänker ju kortisolet också + höjer GH, jag är ganska stressad av mig just nu i livet, mycket som händer.. Concertan ska ju också lugna min torktumlare till huvud. :)

Du har riktigt rätt med dedär med socker och andra stressande ämnen/substanser! Stress är ju det värsta man kan utsätta sig för i samband med Muskelbygge så jag ska nog inte tänka så mycket på detaljerna!

Vet ju att Bensodiazepiner är inte världens bästa lösning men just nu är det nödvändigt, kommer trappa ut Stesoliden om någon månad eller så. Concertan kommer jag äta livet ut troligtvis!

Kan tillägga har höjt till 36mg Concerta nu, mår skitbra, koncentrerad, fokuserad, inte lika impulsiv, får mer gjort, bättre minne.. Enda bieffekt är minskad aptit men det gör inget nu när jag deffar, och det ska tydligen vara övergående bieffekt också! :up:

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.