Projketarbete.

Home Forums Repan Projketarbete.

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • Author
    Posts
  • #647906
    henkebenke wrote:
    Tror bestämt mitt inlägg ovan förärade mig en ny titel? 8)

    Njae, det finns fler exempel i närtid…

    #647907
    MATTI wrote:
    +1, man åker förr eller senare fast. :D

    Åker fast? Amatör…

    Folk överskattar verkligen lärare, som att de skulle ha något slags högre vetande inom ämnet vi vanliga dödliga inte förstår oss på. Skärpning… Om man dessutom har turen att gå en yrkesförberedande linje som jag gjorde så är 95% av alla lärare man träffar på personer som inte lyckats leva på sina ambitioner på den riktiga arbetsmarkanden och istället tog rollen som vägledare på en halvdåligt funtad skola någonstans. ”Den som inte kan lär istället sin näste” var det någon som sa. Han verkade ha gått på gymnasiet åtminstone en gång, för det inte helt dumt tänk nämligen.

    När var senast ni hade en idrottslärare som visste vad han/hon sysslade med? En svenskalärare som de facto kunde skriva skapligt bra? Eller better yet en rektor som inte var mongolid?

    Jag hustlade mig igenom hela min skolgång och har från dag ett bara letat efter svagheter i systemet och dess ordningsvakter, det var 100 gånger lättare än att faktiskt kämpa på som alla andra, för jag var inte gammal när jag kom på att det mesta av det vi sysslade med i skolan var ganska irrelevant på senare dagar. Jag ville ju bli konstnär, varför fan ska jag sitta och plöja texthäften om socialdemokraternas ideologi när det var lättare att bara snacka med en sosse och fråga vad han ville ha ut av världen? Eller ännu bättre, skriva hela uppsatser och bara gå runt ämnet istället för att bearbeta någon som helst fakta. Konsten att skriva långa utdragna analyser av saker man inte känner till är det bästa man kan lära sig som elev. :D

    #647908
    Janpeter Sangborn wrote:
    Njae, det finns fler exempel i närtid…

    Aha. Peking! :)

    #647909
    Bobo90 wrote:
    exakt det jag har tänkt att göra :) fick du ett MVG som slut betyg?

    Nä, VG+ enligt läraren men VG står det på betyget. ;)

    #647910
    Marcus Syvertsen wrote:
    Åker fast? Amatör…

    Folk överskattar verkligen lärare, som att de skulle ha något slags högre vetande inom ämnet vi vanliga dödliga inte förstår oss på. Skärpning… Om man dessutom har turen att gå en yrkesförberedande linje som jag gjorde så är 95% av alla lärare man träffar på personer som inte lyckats leva på sina ambitioner på den riktiga arbetsmarkanden och istället tog rollen som vägledare på en halvdåligt funtad skola någonstans. ”Den som inte kan lär istället sin näste” var det någon som sa. Han verkade ha gått på gymnasiet åtminstone en gång, för det inte helt dumt tänk nämligen.

    När var senast ni hade en idrottslärare som visste vad han/hon sysslade med? En svenskalärare som de facto kunde skriva skapligt bra? Eller better yet en rektor som inte var mongolid?

    Jag hustlade mig igenom hela min skolgång och har från dag ett bara letat efter svagheter i systemet och dess ordningsvakter, det var 100 gånger lättare än att faktiskt kämpa på som alla andra, för jag var inte gammal när jag kom på att det mesta av det vi sysslade med i skolan var ganska irrelevant på senare dagar. Jag ville ju bli konstnär, varför fan ska jag sitta och plöja texthäften om socialdemokraternas ideologi när det var lättare att bara snacka med en sosse och fråga vad han ville ha ut av världen? Eller ännu bättre, skriva hela uppsatser och bara gå runt ämnet istället för att bearbeta någon som helst fakta. Konsten att skriva långa utdragna analyser av saker man inte känner till är det bästa man kan lära sig som elev. :D

    Då har jag en fråga åt dig, Marcus den allsmäktige, vafan har ni för skaft till lärare i fjollträsk? ;)

    #647911
    MATTI wrote:
    Då har jag en fråga åt dig, Marcus den allsmäktige, vafan har ni för lärare i fjollträsk? ;)

    Trodde att det framgick rätt bra? :|

    #647912
    Marcus Syvertsen wrote:
    Trodde att det framgick rätt bra? :|

    Ok, då vill jag bara säga att sånt inte funkar på min skola, om du nu kanske inte har en jävla bra tur och kommer undan med det.

    #647913

    Jag gjorde ett liknade projektarbete som trådskaparen tänkt sig. Vid start var det tänkt att jag skulle göra ett arbete om Diabetes mellitus, pga den ökat kraftigt senaste åren mest här i norden. Jag testade olika sorters maträtter och tränade olika sorters styrka, kondition, meditation, you name it! Kollade blodsocker värdet hela tiden om något förändrats efter varje moment.

    Dock så gick det åt helvete pga att jag inte har diabetes, så de värdena jag fick kunde jag inte dra några slutsatser om. (Mina värden skulle jag jämföra med en som hade diabetes).

    Så jag ändra om inriktning efter några månader och det blev tillslut även en träningsdagbok om mig där jag tog upp diverse saker om just träning. Kunde va allt ifrån vatten till sömn osv. Den slutsats jag kom fram till var att allt är induviduellt! och jag fick MVG! Så länge du brinner för det du gör så går det fint :D

    pallar inte skriva mer nu

    #647914
    MATTI wrote:
    Ok, då vill jag bara säga att sånt inte funkar på min skola, om du nu kanske inte har en jävla bra tur och kommer undan med det.

    Nej, i din skola har lärarna en snitt-IQ på 180 och norrlands pannkakor smakar annorlunda. Kom igen nu, folk är folk överallt. Klart att det går att mygla.

    #647915
    Marcus Syvertsen wrote:
    Nej, i din skola har lärarna en snitt-IQ på 180 och norrlands pannkakor smakar annorlunda. Kom igen nu, folk är folk överallt. Klart att det går att mygla.

    Du verkar inte ge dig då du alltid ska ha rätt i allt du säger? Om jag säger så här då; ÄR DET VÄRT ATT CHANSA? Säg att du gör ett eget arbete och kan få MVG för det men samtidigt kan du kopiera ngn skittext och sedan ”åka fast” och få IG för det, är det värt då tycker du? För tror knappast att du heller gjorde så med allt under din skoltid, fuskade på alla prov, kopierade texter från nätet etc.

    #647916
    ReNeGaDe wrote:
    [http://www.aftonbladet.se/nyheter/article491218.ab]

    Folk är inte folk överallt. Lärare är inte lärare överallt. Vissa skolor/lärare är striktare, andra inte. Vissa får 17.0 genom att glida igenom skolan, andra får kämpa för 15.0. Orättvist, men så är det.

    Du har helt rätt, Marcus har fel i sina yttranden, det Pärra här säger kan tex jämföras med LTU, Luleå Tekniska Universitet, som flera gånger hotats med att deras lärarprogram skall upphöra då utbildningen är för slarvig och dålig.

    #647917

    Betyg väger lika mycket i praktiken oavsett om du fått dem från Viktor Rydbergs som korkad bimbo med plastig inställning som går hem i rektorns byxficka, eller om du slitit arslet av dig på Södra Latin och verkligen KÄMPAT hem varenda liten förtjänst med blodsmak i munnen. MVG är MVG, allt annat är skitsamma. Och hur man förtjänade betygen är rätt ofta skitsamma det med, dem har man typ som en formell cementgrund att bygga vidare på med riktiga praktiska erfarenheter och fältstudier.

    Hur många egenföretagare känner ni vars betyg spelat stor roll genom åren?

    Den enda gången betygets ursprung kommer i kontakt med verkligheten är när det i praktiken spelar roll vad man kan och inte, och till sådana situationer kommer man inte bara för att man svettats vid skolbänken. Hur många polare har inte ni som gick ut med alla MVG och fortfarande har halvkassa jobb som de inte alls hoppades på att få? Som tror att de ska slita sig uppåt och kämpa ihop en karriär som blir avnjutbar först när de är 45? Vad fan är det för liv?

    Och samtidigt, känner ni inte rätt gott om folk som glassat sig genom livet istället och utnyttjat sociala övertag för att komma längre än de från början hade tänkt göra. Inte fan kan det vara så i småstäderna att personen med bäst betyg i historia får fler jobb som snickare än den bästa snickaren som inte vet ett skit om historia?

    Ni verkar fatta mig rätt duktigt snett. Min inställning är inte att man aldrig ska anstränga sig för någonting utan spendera resten av livet i en soffa med en fjärrkontroll i handen. Fan heller, snarare tvärt om. Den som kämpar hårdast är den som förtjänar mest respekt – det enda jag hoppas på är att folk åtminstone kan vara högaktningsfulla nog mot sina egna psyken att låta blodet rinna för något man verkligen vill och förstår sig på. Om man verkligen vill jobba den konstnärliga nischen till exempel har man verkligen noll orsaker att plugga stenhårt inför idrottsproven. Då är det bättre om man kan steka idrottsprovet på enklaste möjliga sätt så att alla blir nöjda och glada, glömma den skiten i en förseglad låda på ett lager någonstans och lägga sin tid på det man vill och kan istället.

    Släpp lös folk lite och låt dem experimentera istället för att mura in dem i textböcker och formalia… Blir så less på alla er skolboksexempel av bakåtsträvande dönickar som sitter och gappar om att man ska hålla käften och rätta in sig i ledet.

    #647918

    Marcus har naturligtvis helt rätt i sin avslutande tes ovan,

    MEN

    För att komma från grundskola till ett bra läge på gymnasiet och så småningom från gymnasiet till vissa högskoleutbildningar krävs ett visst mått av betyg. Inte sällan skaffas dessa betyg på ett sätt som motsäger allt det Marcus skriver och som jag själv som lärare önskar fick avsevärt mer plats. Tyvärr. Verkligheten, som sagt. Den är ibland mer rutten än den borde och då blir ”Slaget vid Hastings 1066” viktigare än att man kan förstå samband eller boka ett studiebesök hos någon innovativ gynnare.

    Överlevare klarar sig alltid. Medelmåttor måste alltför ofta rätta in sig i de förhatliga leden. Jag känner till överlevare som inte gjorde en uppgift rätt i skolan och som under tiden strulade rätt friskt med både soc och polisen och som likförbannat tjänar fyra-fem gånger mer än jag idag och har grymt roliga jobb, men det innebär inte att alla kan skita i skolan, trots att den inte lär förändras så väldans raskt till något som liknar välden utanför skolgården. Vi är faktiskt ganska många som trots allt försöker öppna dörrarna då och då, men det är ett ganska massivt system att bryta ner…

    #647919
    Marcus Syvertsen wrote:
    Och samtidigt, känner ni inte rätt gott om folk som glassat sig genom livet istället och utnyttjat sociala övertag för att komma längre än de från början hade tänkt göra.

    Äckliga bidragstagare.

    Marcus Syvertsen wrote:
    Släpp lös folk lite och låt dem experimentera istället för att mura in dem i textböcker och formalia… Blir så less på alla er skolboksexempel av bakåtsträvande dönickar som sitter och gappar om att man ska hålla käften och rätta in sig i ledet.

    Håller med till 100%, samhällsomstörande idéer är dom bästa.

    #647920
    Mannet wrote:
    Äckliga bidragstagare.

    Ehm, nej. Jag syftade på människor som inte håller på med massa onödigt extrastrunt utan fokuserar på det de vill göra och gör det, och skiter i resten. Som förstår att det är viktigare med socialkompetens och kontakter för att skaffa ett jobb, och därför lägger mer tid på det än på att få MVG i Historia B.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 32 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.