Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283815

    ISO 6400

    [http://img266.imageshack.us/my.php?image=testd900070iso6400zf6.jpg]

    #283816
    Tobias Borg wrote:
    ISO 6400

    [http://img266.imageshack.us/my.php?image=testd900070iso6400zf6.jpg]

    Jävla apa.

    #283817

    Så där ja ;)

    En konsumentkamera med kitobjektiv för 10000 spänn…otroligt ;)

    Tobias Borg wrote:
    ISO 6400

    [http://img266.imageshack.us/my.php?image=testd900070iso6400zf6.jpg]

    #283818

    Jag går i planerna att lägga kompaktkameran åt sidan och införskaffa en systemkamera. Men jag har ingen lust att lägga ut en förmögenhet (max 5000:-) på systemkamera. Vilken kamera skulle ni rekommendra som första systemkamera?
    [http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101#rparams=k=s30735420 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=101#rparams=k=s30735420%5D

    #283819
    Ejbullah wrote:
    Jag går i planerna att lägga kompaktkameran åt sidan och införskaffa en systemkamera. Men jag har ingen lust att lägga ut en förmögenhet (max 5000:-) på systemkamera. Vilken kamera skulle ni rekommendra som första systemkamera?

    Först och främst skulle jag inte rekommendera dig att köpa en systemkamera alls om du inte vill lägga ut pengar på den, dels för att fotointresset inte är tillräckligt stort då men också för att du kommer att bli irriterad på att ALLT kostar så förbannat. Köp en fläskig Canon Powershot istället, kommer du säkert trivas bättre med.

    Annars, Nikon D40 eller Canon EOS 1000D. De är små, smidiga, relativt enkla och funkar som de ska. 1000D är nyare än D40 och har en del nyare funktioner som liveview och annan skit – gillar du kompaktkamera-funktionerna så passar den dig bättre.

    Men som sagt, ha koll på vad du ger dig in på före du köper någonting. För systemkameror är bara jobbigt om man inte har intresset att använda alla dess funktioner, de tar plats och är krångliga.

    #283820
    Marcus Syvertsen wrote:
    Först och främst skulle jag inte rekommendera dig att köpa en systemkamera alls om du inte vill lägga ut pengar på den, dels för att fotointresset inte är tillräckligt stort då men också för att du kommer att bli irriterad på att ALLT kostar så förbannat. Köp en fläskig Canon Powershot istället, kommer du säkert trivas bättre med.

    Annars, Nikon D40 eller Canon EOS 1000D. De är små, smidiga, relativt enkla och funkar som de ska. 1000D är nyare än D40 och har en del nyare funktioner som liveview och annan skit – gillar du kompaktkamera-funktionerna så passar den dig bättre.

    Men som sagt, ha koll på vad du ger dig in på före du köper någonting. För systemkameror är bara jobbigt om man inte har intresset att använda alla dess funktioner, de tar plats och är krångliga.

    Jag har en [http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=68Z105Z103Z105Z116Z97Z108Z107Z97Z109Z101Z114Z97Z&testid=2789 kompaktkamera] som jag i stort sett är nöjd med. Dock skulle jag vilja kunna ta bilder med högre ISO lägen utan att kvalitén blir alltför dålig. Sen kör jag F30 i manuellt läge (så manuellt det nu går på en kompaktkamera) för att ställa ISO läge, vitbalans och bländaren.
    Bilderna som F30 tar inomhus med blixt blir okej men inte mer.
    Dessutom blir det ibland som en lite aura runt ljusa motiv mot en mörk bakgrund. Vet inte om det är en inställningsgrej för vitbalansen?!

    Men 4-5000:- känns okej att lägga ut även om det nu visar sig att det blir kompaktkameran som används mest.
    Kul att behöva motivera sitt köp på forumet också, trodde att det skulle räcka med att övertala frugan :emo-thumb

    #283821
    Ejbullah wrote:
    Kul att behöva motivera sitt köp på forumet också, trodde att det skulle räcka med att övertala frugan. :emo-thumb

    Försöker hjälpa dig att undvika vad som låter som ett uppenbart misstag. Men visst, köp vilken kamera du vill. Det är inte mina pengar som går åt helvete. :D

    PS. Kolla som sagt på Canon EOS 1000D, eller Canon EOS 450D. Eller Nikon D40. Det känns som de smartaste alternativen om du vill ha något billigt, och många av dessa finns att handla på [www.fotosidan.se] om du går in under produkter -> annonsmarknad. Eller på blocket.

    #283822

    Tack för tipsen, skall ta mig en titt på dom.

    #283823

    Smidigt kit att slänga upp om det kommer en trollslända haha. Helvetet vad kul det ska vara att tassa runt med en sån här rigg ute i skogen. :P

    [img=http://www.juzaphoto.com/shared_files/articles/sigma_180_macro_ex_review/sigma_180-2x_manfrotto190mf4_410_angle-finder.jpg]

    #283824
    Marcus Syvertsen wrote:
    Smidigt kit att slänga upp om det kommer en trollslända haha. Helvetet vad kul det ska vara att tassa runt med en sån här rigg ute i skogen. :P

    Ha! Ser ut som någonting man mördar ihjäl någon med!

    #283825
    Peter Fredriksson wrote:
    Ha! Ser ut som någonting man mördar ihjäl någon med!

    Inte nog med att mörda personen, utan man måste mörda ihjäl dem? Haha, kom att tänka på min gamla polare Jens nu, som alltid sa ”Du kommer dö ihjäl dig” för att beskriva hur roligt någonting var. Btw, bilden på 6400 ISO var ju såpass liten att den inte talade för så mycket.

    Kan Tobbe eller Andreaz lägga upp en 100% crop på 1600/3200, så man får se hur den tar sig jämfört med ens egen? :)

    Såhär ser 1600 ISO ut med min, behandlad i Noise Ninja, nedskalad till 1024×683 pixlar och behandlad i Noise Ninja igen.

    [http://pix.nofrag.com/2/a/7/6bc642c7a37f458931fea77478d62.jpg]

    #283826
    Marcus Syvertsen wrote:
    Inte nog med att mörda personen, utan man måste mörda ihjäl dem? Haha, kom att tänka på min gamla polare Jens nu, som alltid sa ”Du kommer dö ihjäl dig” för att beskriva hur roligt någonting var. Btw, bilden på 6400 ISO var ju såpass liten att den inte talade för så mycket.

    Kan Tobbe eller Andreaz lägga upp en 100% crop på 1600/3200, så man får se hur den tar sig jämfört med ens egen? :)

    Såhär ser 1600 ISO ut med min, behandlad i Noise Ninja, nedskalad till 1024×683 pixlar och behandlad i Noise Ninja igen.

    [http://pix.nofrag.com/2/a/7/6bc642c7a37f458931fea77478d62.jpg]

    Hahaha, sjuk jävla vinkel.

    Läskig :yikes:

    Snyggt.

    #283827
    Marcus Syvertsen wrote:
    Btw, bilden på 6400 ISO var ju såpass liten att den inte talade för så mycket.

    Kan Tobbe eller Andreaz lägga upp en 100% crop på 1600/3200, så man får se hur den tar sig jämfört med ens egen? :)

    Kan fixa det när jag kommer hem. Och skicka orginalfilen på 6400 till dig. Men oavsett hur det ser ut i mktpixlar*mktpixlar så duger det iaf fint till 800*600 webkort.

    Och vad menas med CROP???? Jag har frågat det hudnra gånger, men aldrig fått något svar. Börjar känna mig korkad. Är det helt enkelt en förstorning på 100% och sen crtl-c > crtl-v?

    #283828
    Tobias Borg wrote:
    Och vad menas med CROP???? Jag har frågat det hudnra gånger, men aldrig fått något svar. Börjar känna mig korkad. Är det helt enkelt en förstorning på 100% och sen crtl-c > crtl-v?

    Crop betyder ordagrant ”beskäring” och kan mena på olika saker i olika sammanhang. T.ex. när man pratar om sensorer säger man 1,5x crop vilket betyder en 150% beskäring av fullformat (35mm diagonal), där brännvidden ökar med multiplikationen som anges för att beteckna beskäringen. Alltså 1,5x crop på sensor = 100mm glugg blir vad 150mm på FF hade blivit.

    I PS så betyder crop beskäring, och med 100% crop i PS menar man en beskäring där bilden visas pixel för pixel i befintlig storlek utan att skalas ner någonting – alltså att du plockar ut ett parti ur bilden och visar i ordinarie storlek. Så att det är 300×300 registrerade pixlar som visas upp som 300×300 pixlar och inte 30×30 för då ljuger det visuella något. En 50% crop t.ex. är där en utskuren bit på 1000×1000 pixlar visas upp som 500×500. Då är det 50% av verkligheten, alltså 50% crop (utskuren yta).

    #283829

    Detta var riktigt flummigt. Satt i PS nyss och tittade på en funktion som heter ”Merge to HDR” där jag genast blev intresserad. Efter att ha tagit en bildserie med +1, 0 och -1 exponering började leken. Tog upp dessa i PS, från RAW-format, infogade dem i ”Merge to HDR”-funktionen och slog på s-c-r-i-p-t-e-t. Tydligen kan man inte skriva ordet ****** på forumet för då censureras det automatiskt. Titta haha. ******.

    Efter ett par popups och lite klickande så sammanställdes hela karetan till ett bildobjektiv á HDR. Och till min stora förvåning var ALLT brus på hela bilden borta, och den var inte behandlad i varken noiseninja eller något annat. Inte heller nerskalad, utan kvar hade jag 0.exp-bilden, fast helt utan brus. Med tanke på att originalen togs med 3200 ISO blev jag rätt överraskad.

    Detta MÅSTE jag lära mig behärska. 8)

Viewing 15 posts - 136 through 150 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.