Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,486 through 1,500 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285165

    Kan nada om film så rätta mig om jag har fel men är det inte rätt bra att ha bildstabilisator i objektivet om du ska filma Gustaf? Sigman saknar väl det… Canons 17-55/2.8 IS är ju rätt fin annars har jag förstått men den kanske ligger lite utanför budgeten.

    #285166
    Nicke77 wrote:
    Kan nada om film så rätta mig om jag har fel men är det inte rätt bra att ha bildstabilisator i objektivet om du ska filma Gustaf? Sigman saknar väl det… Canons 17-55/2.8 IS är ju rätt fin annars har jag förstått men den kanske ligger lite utanför budgeten.

    Jo men titta! Vad lätt det blev, givetvis ”måste” jag ha IS.

    17-55an ligger över 6000 begagnad så det blir lite för mycket, har också funderat lite på Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS USM men har en polare som har den så ska nog testa den eller ev. låna den om jag behöver det helt enkelt.

    #285167

    Du känner inte att film utan IS är riktigt genomförbart, det får dock inte kosta 2000kr extra, men däremot är ett zoomobjektiv med lägsta bländaromfång som diffar typ två hela steg kontrollerbart att beräkna när du filmar i ljusfattiga miljöer?

    Aight… Får man fråga vad herrn hade tänkt att kamerans filmfunktion skulle komma att användas till? Det avgör en del i det här, nämligen.

    #285168

    Någon annan som ser felet här? :D

    Quote:
    9″ LCD från Phottix

    Skärmen har ingångar för HDMI, AV, Y/PB/PR samt S-video och kan visa 1080p video.

    Upplösning: 1024 x 600 pixlar.

    #285169
    Marcus Syvertsen wrote:
    Du känner inte att film utan IS är riktigt genomförbart, det får dock inte kosta 2000kr extra, men däremot är ett zoomobjektiv med lägsta bländaromfång som diffar typ två hela steg kontrollerbart att beräkna när du filmar i ljusfattiga miljöer?

    Aight… Får man fråga vad herrn hade tänkt att kamerans filmfunktion skulle komma att användas till? Det avgör en del i det här, nämligen.

    Förlåt, det är bara jag som blandar ihop allt jag kollar på. Givetvis skulle inte zoomen användas för filmandet. När jag kollade på det så tänkte jag på vad jag saknade när jag hade min förra kamera och endast hade kitobjektiven och ett billit sigma 70-300.

    Behöver ett allround objektiv, sen är jag väldigt grön på hur allt fungerar med att filma med systemkamera så jag ska vara tyst, köpa kamera och testa mig fram innan jag försöker spekulera i vad jag behöver.

    Marcus Syvertsen wrote:
    Någon annan som ser felet här? :D

    Haha, ny standard på HD? ^^

    #285170
    Gustaf Lindberg wrote:
    Behöver ett allround objektiv, sen är jag väldigt grön på hur allt fungerar med att filma med systemkamera så jag ska vara tyst, köpa kamera och testa mig fram innan jag försöker spekulera i vad jag behöver.

    Ok.

    Då redogör vi det istället! En sak med billiga zoomar som är ett problem är ju att bländarvärdet varierar beroende på brännvidd. F3,5 @ 18mm och F5,6 @ 55mm. Eller hur? Så om du sätter kameran på ett stativ, och zoomar in under ett filmklipp – vad händer då? Jo, ljusupptagningen förändras. Antingen blir bilden mörkare, om slutartiden är fixerad, eller så kompenserar kameran med att ändra slutartid och då får du genast inte samma frysförmåga i dina frames för att tiden per frame är för lång.

    With me? Om du har slutartid på två sekunder och filmar någon som rör på sig kommer det inte att bli något att ha, liksom. Därför är det mer intressant med ljuskänsliga objektiv, alltså med så lågt F-värde som möjligt. Det finns inga zoomar som går under F2,8 i största bländaröppning, så det kan du glömma om du vill komma längre ner än så.

    Fast optik är bättre att filma med IMO. Men däremot har du ju problemet med åkningar och liknande, det kommer inte se supernice ut om du zoomar iofs för då förändars skärpan och sitter inte kvar på samma punkt – men med den fasta kan du ju inte röra dig alls om du inte har en kameravagn (s.k. dolly). Och där börjar vi jiddra rätt dryga slantar om 2000kr extra för gluggen sved.

    Så – vad är du ute efter egentligen, mer exakt? Vad tänker du göra? Vill du ha effekten med kort skärpedjup tillgänglig? Vill du jobba i ljusfattiga miljöer, eller kommer du att använda riggar med B-ljus som hjälper till?

    Det finns liksom ingenting som heter ”allround” om man vill ha det både billigt och bra. Det är lite det som är grejen. Gjorde det det skulle jag knappast sitta med en kameraväska för en hel årslön, och fortfarande vara missnöjd. Och stillbild är en sak, film är ännu svårare/dyrare/mer omständligt.

    #285171

    Tack, snygg förklarat.

    Jag vill dels spela in mig själv när jag ”poserar” och lagar mat i köket tex. Sedan vill jag ha ett som jag kan ha med mig ifall jag skulle vilja filma och intervjua på FF och ett som jag kan filma scenen på tävlingar.

    Jag vill också kunna filma natur, gärna i mörker :D

    Jag älskar att ha en grej i fokus och bakgrunden oskarp, sedan kommer jag också filma en del ”actionlekar”.

    Vad dyrt det blev..

    #285172

    Nu vet jag inte vad du har för kamera, för att jag orkar inte läsa, men en 24-105 f/4,0 kanske är någon bra mitt-i-mellan-lins för allt du ska ge dig på. Och en 50 1,8:a som lek-bokeh-lins som komplement kanske.

    F/4.0 räcker till det mesta, och har du en kamera som klarar vettig ISO så borde det duga fint.

    #285173
    Vandraren wrote:
    Nu vet jag inte vad du har för kamera, för att jag orkar inte läsa, men en 24-105 f/4,0 kanske är någon bra mitt-i-mellan-lins för allt du ska ge dig på. Och en 50 1,8:a som lek-bokeh-lins som komplement kanske.

    F/4.0 räcker till det mesta, och har du en kamera som klarar vettig ISO så borde det duga fint.

    What he said. Eller som någon pratade om tidigare, en 17-55mm F2,8 IS om du hellre lägger pengarna på den och vill ha möjlighet till lite bredare bildvinkel. 24mm på 1,6x crop som det är i 60D/550D/7D osv. är väl trångt om det är ett litet rum eller så.

    550D + 17-55mm F2,8 IS, samt 50mm F1,8 (kostar typ 700 spänn begagnad, jävla plastbit men sjukt rolig att leka med för de pengarna).

    Quote:
    Jag älskar att ha en grej i fokus och bakgrunden oskarp, sedan kommer jag också filma en del ”actionlekar”.

    Om du ska runka på film så har Canon annars ett utmärkt objektiv som du säkert skulle bli nöjd med…

    [img=http://media.the-digital-picture.com/Images/Standard/Lenses/Comparison/Hood/Retracted-MFD/Canon-MP-E-65mm-1-5x-Macro-Lens.jpg]

    #285174

    Jag hatar när man stöter på problem med mjukvaror haha. Formaterat hela datorn nu och härjat över den med bandsåg i princip, så nu är den i fabriksskick. Skulle installera om CS5, för att kunna börja knega hemifrån lite smått då och då. Eller åtminstone latja. Men icke, då ska det service packas och härjas på OS:et före jag kan göra ett skit.

    Fösta tanken: CS3 är bra det med. Så jag plockar fram den gamla versionen istället. Alltid gillat den ändå. :D

    #285175
    Marcus Syvertsen wrote:
    Någon annan som ser felet här? :D

    Hahaah japp. Vilseledande marknadsföring verkar inte finnas med nuvarande samhällskick Har även märkt att normalt sett numera, om man går in i en butik (typ OnOff), är att dom inte kan ge svar på en specifik teknisk fråga om en pryl dom säljer i sitt ordinarie sortiment. För bara två år sedan kunde dom svara på alla frågor, då var istället problemet att dom inte ville sälja det jag ville ha, utan försökte snacka på mig det dyraste istället. Men som sagt nu vet dom inte vad dom säljer, det har varit en teknikrevolution inom videofilmning senaste året ungefär.

    Nya tag med den här modellen. Den jag postade bild på förra veckan Panasonic modell 700 för filmning i 1080 60p har lite för dålig bildstabilisering. Kollar nu upp den här modellen. Kan filma i 3D med speciellt objektiv också men det behöver man tydligen inte köpa…

    Är också bara en konsumentkamera men det är ett stort glapp primsmässigt till nästa kamera som filmar formatet jag vill ha (10 tusen dollar typ, vad jag hittat)

    Har bildstabilisering som heter power O.I.S. längre har jag inte kommit.

    Är än så länge svårt att hitta exempelklipp i 60 (eller50) progressivt, från en specifik modell.

    [img=http://img.kakaku.com/images/productimage/fullscale/K0000135141.jpg]

    #285176

    Leker lite i PS. Vill göra en liten typ header/footer till mail som skickas när jag söker arbetsgivare och presenterar mig. Och kanske på en kommande blogg/hemsida också.

    Några tankar? Här är bara ett förslag på hur man kan göra det… För de av er som inte fattar varför jag skriver så, så är alltså Capio namnet på mitt företag som jag registrerade 2009. Så det är pretty much givet. :)

    [img=http://b.imagehost.org/0750/Untitled-4_copy.jpg]

    #285177

    Riktigt snyggt! Fan dra upp en blogg, det där skulle vara en fet header (header det så?banner?)

    Vore riktigt roligt att se vad du pysslar med på dagarna, saknar din dagbok.

    #285178
    Gustaf Lindberg wrote:
    Riktigt snyggt! Fan dra upp en blogg, det där skulle vara en fet header (header det så?banner?)

    Vore riktigt roligt att se vad du pysslar med på dagarna, saknar din dagbok.

    Jag håller på så smått att förbereda mig för en blogg faktiskt. Har kirrat en liten fickkamera som jag ska filma och fota lite skit med och lägga upp, när jag jobbar tänkte jag. Så att folk får se hur jobbet egentligen är, och inte bara en massa flashiga tjejbilder och prylsnack. Väntar bara på en laddare till den, som är på väg hit från Kina.

    Kul att ha några filmklipp när man sitter 05:40 utanför studion och röker för att hålla sig vaken till en tight deadline haha. Något när man sitter hos revisorn och blir utskälld, något när saker går åt helvete och man sitter i bilen och skriker av frustration i 160kmh för att lösa skiten så fort som möjligt osv. Det är halva charmen liksom. :D

    #285179

    Va?

    Quote:
    Söker antingen en Canon EOS 5D i bra skick och lite exponeringar. Eller en Nikon D3 i bra skick och lite exponeringar.

    Priser kan diskuteras men helst inte mer än 7000kr

    :D

Viewing 15 posts - 1,486 through 1,500 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.