Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,501 through 1,515 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285180

    Någon här på forumet som vet vart man kan hyra ett digitalt bakstycke till en Hasselbladskamera? Eller vet om någon ”känner” en bra kontaktperson på Hasselblad?

    #285181

    Skulle någon kunna tipsa om en bra och prisvärd systemkamera?

    Är helt grön inom området men lär mig väldigt snabbt. Det behöver inte vara världens ”hitekkamera” men inte heller en alltför simpel. Och självklart ska den kunna ta bra bilder!

    Vad jag har förstått, väldigt förenklat dock, så ökar priset i takt med kamerans finesser. Stämmer detta?

    Tack på förhand!

    HeAn

    #285182
    HeAn wrote:
    Skulle någon kunna tipsa om en bra och prisvärd systemkamera?

    Är helt grön inom området men lär mig väldigt snabbt. Det behöver inte vara världens ”hitekkamera” men inte heller en alltför simpel. Och självklart ska den kunna ta bra bilder!

    Vad jag har förstått, väldigt förenklat dock, så ökar priset i takt med kamerans finesser. Stämmer detta?

    Tack på förhand!

    HeAn

    Canon eller Nikon. Jag som fotar med Canon rekommenderar såklart Canon. Förslagsvis en 550D eller 600D om du inte vill gå in på en ren instegsmodell. Eller 50D eller 60D om du vill upp ett steg.

    #285183
    J.v.K wrote:
    canon 50/60D
    Jorgen wrote:
    Canon eller Nikon. Jag som fotar med Canon rekommenderar såklart Canon. Förslagsvis en 550D eller 600D om du inte vill gå in på en ren instegsmodell. Eller 50D eller 60D om du vill upp ett steg.

    Tack för snabba svar!

    #285184
    j.v.k wrote:
    eh, what?

    :O

    +1

    #285185

    jag skulle behöva tips på objektiv till min bättre beg canon 1000D.

    jag vill hitta en bra alternativ på långzoom runt 4k beg.

    vad skulle ni tipsa om då ?

    Jag fotar mest djur/natur och motorsport.

    eller är det bättre att uppgradera även kamerahuset ?

    tycker 1000d funkar bra för det jag använder den till, enda som jag tycker saknas är ett bättre objektiv.

    #285186
    Kristian wrote:
    ”Gillar Sony”

    [img=http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/images/VThianMan100MFinals9.jpg][img=http://cache.boston.com/universal/site_graphics/blogs/bigpicture/oly_08_25/oly31.jpg][img=http://farm3.static.flickr.com/2472/3638416018_569d7fac89.jpg][img=http://i34.photobucket.com/albums/d113/achanth/camerasusedatBeijingOlympics.jpg]

    #285187

    fy fan, måste ju kunna zooma in en mygga på 1km med ”dom där”

    #285188
    Henrik Lindh wrote:
    fy fan, måste ju kunna zooma in en mygga på 1km med ”dom där”

    Jag har sett en recension där en kille tog ett helkroppsporträtt på en kvinna på Manhattan. Grejen var att han stod i Brooklyn. Haha. Fast det monstret var inte en vanlig kameralins, det var ett ombyggt teleskop tror jag. Eller något åt det hållet – en one-of-a-kind iaf.

    #285189
    Kristian wrote:
    Hahahah…nu är kvällen räddad :D

    Du får en öl för varje Sony-lins du hittar i den där smeten haha. :whistle:

    #285190

    Jag saknar min kamera. :/ Men tiden finns fan inte längre, och även intresset har dalat. Bilderna blev aldrig bra. Bara ”meh” men jag vet att jag kan göra bättre, men det kräver tid. Och där har vi någon slags moment 22.

    #285191

    Långzoom? Fundera först vilka typer av bilder du kommer att ta, om du verkligen har behov av ett teleobjektiv räcker inte 4000 för ett bra tyvärr, tamron har en 70-200 2,8 som fått väldigt bra kritik den går på runt 7000 kanske kan hitta den beggad?

    Men som sagt undvik tele så långt det går skulle jag vilja säga de flesta prylar kan man ändå gå nära och lösa på annat sätt med tele blir man lätt lat och zoomar på, jag som försörjer mig på att fotografera äger inte ett tele, många blir insyltade på olika objektiv innan de har tänkt ut vad de ska ta för bilder innan och det är så onödigt, normalzoom räcker långt och där rekomenderar jag alla gånger tamron 28-75 2,8 det blir ändå rätt bra zoom på din cropade sensor den kostar 4000 ny och är sjukt bra.

    Om du fotar mycket porträtt rekomenderar jag alla gånger canon 50 1,8 härlig skärpa och bra bokeh till bra pris, inte värt 3000 för 1,4 om du frågar mig.

    Lycka till :):up:

    Nicotin wrote:
    jag skulle behöva tips på objektiv till min bättre beg canon 1000D.

    jag vill hitta en bra alternativ på långzoom runt 4k beg.

    vad skulle ni tipsa om då ?

    Jag fotar mest djur/natur och motorsport.

    eller är det bättre att uppgradera även kamerahuset ?

    tycker 1000d funkar bra för det jag använder den till, enda som jag tycker saknas är ett bättre objektiv.

    #285192

    OJ vad långt jag skrev. Och vad elakt det var. Så det tar jag bort, och nöjer mig med att säga att du har fel. Jag är lite full, och orkar inte trycka ut 20,000 tecken om varför.

    #285193
    Marcus Syvertsen wrote:
    OJ vad långt jag skrev. Och vad elakt det var. Så det tar jag bort, och nöjer mig med att säga att du har fel. Jag är lite full, och orkar inte trycka ut 20,000 tecken om varför.

    var det ett svar/kommentar på emlans svar på min fråga ?

    Svar till Emlan, jag har testat en del andra ” icke ” långzoom objektiv och jag tycker att det blir inte bra/räcker inte till på vissa racing banor som tex gotland ring att ” nå fram ”

    testat ett 70-200 som funkade perfa ( sigma ) men det finns många mycket duktiga fotografer här som kanske har mer idéer.

    För 4-5k för ett beg objektiv på ebay kommer man mycket långt med.
    framför allt med den låga dollar kursen som nu är.

    Jag fotar inte porträtt utan det kommer nog bli 80% motorsport och resten landskap/natur.

    #285194

    Canons 70-200 är fantastiskt bra. Jag har fotat lite motorsport (rally) med det och det fungerar perfekt.

Viewing 15 posts - 1,501 through 1,515 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.