Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283845
    Marcus Syvertsen wrote:
    Hahaha, råkade trycka på fel knapp tror jag, provade att ta en bild med blixten riktad rakt emot motivet på 50mm zoom. Ser fortfarande rött på ena ögat…

    Edit; Bättre. :D

    Haha, know the feeling. :D

    #283846
    Tobias Borg wrote:
    Haha, know the feeling. :D

    Tror att du hade det värre, med tanke på att det vi skjöt i ditt öga var en fullt laddad SB-900 haha. :D

    #283847

    Nja, ingen lanserar så mycket nytt till en svensk fotomässa, men Marcus är inte så fel ute ändå ;)

    Fullt laddad SB-900, månne det varit Andreaz 900 med fullt tryck? Testa, det går att bränna hål i jeans med en SB-900… Jag vet.

    #283848
    rfb wrote:
    Nja, ingen lanserar så mycket nytt till en svensk fotomässa, men Marcus är inte så fel ute ändå. ;)

    Fullt laddad SB-900, månne det varit Andreaz 900 med fullt tryck? Testa, det går att bränna hål i jeans med en SB-900… Jag vet.

    I’m just guessin here!

    Haha, det var roligt. Japp, det var Andreaz 900. Satte den på manuell och ökade styrkan till max, vi var på fjärde (?) våningen och kunde tvärchocka folk nere på gatan med den blixten, och så spärrar Tobbe upp ögonen och säger ”Kom igen nu, testa.” på en halvmeters avstånd hahaha. :D

    Blixtfotografering är för övrigt hemskt trevligt. Jag provade nyss att ta lite vanliga närbilder med 17-40n, en 20mm ring och blixten riktad åt olika håll. Detta är i totalt mörker, med enbart blixtens reflex mot väggen som ljuskälla. Mycket användbart!

    Edit; CRAP vad mycket skit jag har på sensorn!?

    #283849
    Marcus Syvertsen wrote:
    Another one for the collection. Köptes idag på Kungsholmsfoto, åkte dit för att handla den första versionen egentligen men den var slut i butiken och det diffade bara ett par hundralappar så det fick bli denna. Men nu, NU är det tamigfan slutspenderat på ett tag. Har gjort av med på tok för mycket pengar – och börjar vänja mig vid det. Då är det dags att lägga av!

    Ska bli kul att börja plåta med blixt, och se hur det är. Beställer en bouncer på eBay för typ 50 spänn ikväll. :)

    Bra tryck i den blixten :D

    Var också och handlade på Kungsholmsfoto idag. Ett Sigma EX 18-50/2,8 DC Macro.

    Fick även testa ett Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS och det måste vara riktigt prisvärt…blev sugen på att ta det istället för normalzoomet 8)

    #283850
    melancoolio wrote:
    Fick även testa ett Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS och det måste vara riktigt prisvärt…blev sugen på att ta det istället för normalzoomet.

    Låt bli den, med manuell fokus är den så tung att om du lutar kameran framåt så ställs skärpan om. Men cool är den, stor som en ubåt också. :D

    #283851
    Marcus Syvertsen wrote:
    Låt bli den, med manuell fokus är den så tung att om du lutar kameran framåt så ställs skärpan om. Men cool är den, stor som en ubåt också. :D

    Jag testade bara att fota ut över gatan och blev riktigt impad över hur bra bilderna blev…närbilder ftw. Låter som ett mindre kul problem det där med att skärpan ställs om…får se om jag kan låta bli det :D

    #283852

    Lekte lite grann nu. Blev en närbild på mina små statyer. Blixt rakt upp. 70mm Macro. Kolla området kring ansiktet på den mittersta statyn, där skärpan ligger. Helt ok. :D

    [img=http://img411.imageshack.us/img411/2723/img0295be1.jpg]

    #283853

    För den krigsskadade?

    [img=http://www.peterpeterpeter.com/images/D2X_BushHawk.jpg]

    #283854

    Nu när Nikon D90 & Canon 5D mkII får videoinspelning, så kommer denna:

    [http://zacuto.zenfolio.com/p408746338]

    Småball ;)

    #283855

    Sensorpennan och eyepiece extendern, som kom redan idag. Småfix är alltid kul. :)

    #283856

    Vet inte vilka av er som ”framkallar” bilder osv men jag testade att få ut några på papper via [www.crimson.se] och blev riktigt nöjd med hur resultatet blev. Nu tog jag iof bara strlk A5 men kommer testa A3 på dom som blev bäst. Snabbt gick det också! :up:

    #283857
    melancoolio wrote:
    Vet inte vilka av er som ”framkallar” bilder osv men jag testade att få ut några på papper via [www.crimson.se] och blev riktigt nöjd med hur resultatet blev. Nu tog jag iof bara strlk A5 men kommer testa A3 på dom som blev bäst. Snabbt gick det också! :up:

    Najs. Nej, brukar inte framkalla, men bra att veta att det finns bra sajter.

    Brukade framkalla själv hemma, dock. Svartvitt. Det var tider det, skitroligt.

    #283858

    Gav min 17-40/4L ett ordentligt test utomhus nu, för att se hur den presterade. Tog en bild med solen i ansiktet och blixt på de skuggbelagda delarna, för att lysa upp hela nyllet. Satte bländaren på 10, skärpan i ögat, och tog en bild för att se skärpetäckningen i nyllet.

    Blev minst sagt nöjd. Här är en screenshot ur PS, 100%, på ett urklipp som visas på navigeringskartan uppe till höger. Helt orörd bild.

    [http://pix.nofrag.com/6/1/c/634935d8777bf83526840e7194486.html]

    #283859

    Det kanske är old news för många, nyhet för andra. Jag vet att Marcus använder NoiseNinja, och jag har försökt att få det att fungera korrekt länge. Lyckades äntligen lösa skiten :)

    Det var nånting med några rättigheter, förstod inte riktigt.

    Så här blev resultatet på en bild jag behandlade!
    Kanske krämade på med för mycket ”effekt” – men skitsamma, skiten funkar iallafall, haha. Förhoppningsvis ser man vilken som är före- och vilken som är efterbilden; men för er som inte ser, den första är den som inte är ”behandlad”.

Viewing 15 posts - 166 through 180 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.