Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283695
    rfb wrote:
    Tamron 17-55 F2.8 är ett bra tips om du vill ha bättre optik till bra pengar…eller Canons egen 50mm F1.8.

    Lite tips :)

    Sigma har en liten rackare också på 18-50mm som är väldigt billig och inte heller presterar fy skam. Särskilt inte för pengarna. Tycker jag iaf. Dock tyvärr EX DC (inte lämplig på fullformat) men tjejen hade väl knappast i planen att uppgradera till 5D/1Ds så snart, haha? :)

    #283696
    Gustaf Lindberg wrote:
    Tjejen har precis köpt en 400D med orginal optik. Ska försöka sätta mig in i maskinen någon dag då det mest blir autofokus och allt nu.

    Tips på bra objektiv att inhandla uppskattas. Gärna så billigt som möjligt. :D

    Finns ett hyfsat tele några inlägg upp:D

    #283697

    Nu blev det ingen 100% bra bild. Men som svar på en ball vinkel.

    #283698
    Andreaz Engström wrote:
    Nu blev det ingen 100% bra bild. Men som svar på en ball vinkel.

    Sjyst färger, snyggt att dra ner mättnaden…synd att skärpan inte riktigt satt :(

    Tack.

    #283699

    För er som gillar HDR foto -> [http://www.flickr.com/groups/hdr/pool/]

    #283700

    För mig ett heeeeeelt outforskat område – stötte på, och tog reda på vad det var för…ja, 2-3 dagar sedan. Så lite noob på det området! :D

    #283701

    HDR är otroligt häftigt. Så länge någon som vet vad de sysslar med har gjort det. Annars ser det rent fördjävligt ut.

    Men ibland lyckas folk…

    #283702

    Håller med, de flesta HDR ser taskiga ut. Ovan bild känns lite Batman, ett Batman märke upplyst med strålkastare hade varit pricken över i:et :)

    #283703

    Känns roligt nu för foto. Canon lanserade 50D som ska prestera bra på högre ISO (har upp till 12800) och hela 15 MP, drygt! Nikon har lanserat D90 med mycket av D300 prestanda, men också videoinspelning (som jag lekt med i helgen!) i HD-kvalité, i en SLR kamera…

    Tänk på att det är PhotoKina, mässan som går av stapeln varannat år, nu i slutet av September, så vi kan vänta oss massor av godbitar och nyheter, speciellt på optik/tillbehörs sidan från alla leverantörer!

    #283704

    Själv längtar jag efter en ny fläskig vidvinkel till Canon fullformat. Förbannad på alla EF-S/DC-linser.

    50D verkar för övrigt vara en gudagåva. Tycker dock när jag läser specen att det verkar som om de nya kamerorna är mer fokuserade på att vara enkla att använda än prestera klockrent. Möjligen har DSLR-trenden smällt omkull företagens prioritering lite grann – så att de numera riktar sig mer till inkompetenta lekmän än fingerfärdiga hobbyfotografer? Programsettings som Creative Auto, allt trams om live-view på skärmen osv. pekar ju helt klart åt det hållet haha.

    Men jag är inte bitter…?

    #283705
    Marcus Syvertsen wrote:
    Själv längtar jag efter en ny fläskig vidvinkel till Canon fullformat. Förbannad på alla EF-S/DC-linser.

    50D verkar för övrigt vara en gudagåva.

    Det finns ju C/F adapter till Nikons 14-24:a, världens bästa vidvinkel… ;)

    Den är skarpare än både Canons, och våra egna fasta vidvinklar, helt galen…lite tung o klumpig, men men :)

    #283706
    rfb wrote:
    Det finns ju C/F adapter till Nikons 14-24:a, världens bästa vidvinkel…

    Quanto kosta? :D

    [img=http://bui4ever.com/files/2008/04/1dm3-nikkor-14-24mm.jpg]

    #283707

    Det är bra när det kommer nya grejer, då kan man göra klipp på ”gamla”!;)

    Är det mycket objektiv på gång tro? Skulle behöva ett normalzoom med stabilisering att leka med, som inte kostar skjortan.

    #283708
    Marcus Syvertsen wrote:
    Quanto kosta? :D

    [img=http://bui4ever.com/files/2008/04/1dm3-nikkor-14-24mm.jpg]

    Vet inte vad adaptern kostar, tyvärr. Ebay?

    [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=223638]

    Men gluggen är fantastisk, det är en hel drös EOS-1 kunder som köpt 14-24. Utvecklad för fullformat (FX) och sjukt skarp, ända ut i hörnen…

    #283709

    Vill köpa et objektiv, har en 450D.
    Beslut, beslut. Snurrat runt en del nu i trådar till höger och vänster, läst tester och användarrecensioner.

    Lyckats skära ned alternativen till:
    Canon EF-S 17-55 f2.8 IS USM
    samt
    Tamron AF 17-50/2,8 DI II SP XR

    Samma brännvidder, typ, de 5mm är inte mycket att bråka om – men det är däremot priset, de kostar 4k respektive nästan 10k. Tamron’s är en av de bättre i sin prisklass, prisvärd. Canon’s skulle bli mer av en investering, schysst(are) andrahandsvärde, och skulle kunna vara det objektivet man använder sig den dagen man köper ny kamera. Bättre AF i Canon’s, vad jag läst, mer påkostat och presterar bättre överlag än Tamron. Tystare motor även……för det spelar så stor roll för en annan :whistle:
    Läste några test mellan Sigma’s motsvarande variant och Tamron’s, Tamron var snäppet bättre – och folk har, generellt, haft mer trubbel med front/bakfokusering, med Sigmas än med Tamrons…så.

    Har även lekt med tanken att köpa en fast brännvid med ”finare” slipning, eller ett objektiv med ”fetare” vidvinkel, i Tamron’s prisklass, för att använda som komplement till nuvarande kitobjektivet. Men huvudtanken är att få ett ljuskänsligare objektiv, det är väl det viktigaste. Porträtt, människor, landskap, ja allt fan ska falla offer för min newb-entusiasm. Så ett vidvinkelzoom är nog att föredra.

    Släng in lite tankar, tips och råd, om ni har några. Behöver en syn utifrån :)

    EDIT: Tillägg; Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX – Hmmmmmmm?
    Väldigt vidvinklig, förvisso. Men inte apdyr och 2.8 genom hela långa zoomomfånget :D
    Rolig leksak, men är det värt det, tro, blir ju….tjaa, inte alltför, men lite begränsad.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.