Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284175
    rfb wrote:
    ISO räcker o blir över på D90. Tänk så här istället…använd så MYCKET slutartid som möjligt till bröllopsfotografering, för att fånga bakgrunder (om än oskarpa…) och hu har VR som vid ca 200mm kommer ge dig 1/30-1/40 sek på fri hand…vilket är mycket bättre än höja ISO. Jag skulle sätta en maxgräns på ISO 400 på bröllopsbilder (så länge du har ljus nog…) och använda stor bländare för att öka känsla och istället lita på VR…

    Jag förstår hur du menar, och ”ja” är svaret på det sätt du menar…dock är optiska effekten av ISO och bländare totalt olika. Försök ta skarpa bilder med så lång slutartid som möjligt istället…

    Jag funderar på om inte 50mm räcker? Visst vill jag hålla avstånd för att inte störa, men 50mm på en D90 blir väl motsvarande 80 på ff?

    För i så fall så har vi ju Nikons prisade 50mm f/1,8. Det borde ju vara det optiskt bästa valet jag kan göra? Dessutom har jag tänkt att köpa en sådan länge för porträtt.

    När det gäller VR så hjälper det väl för mina skakiga händer, men knappast om brudparet rör på sig – så jag vill nog inte lita för mycket på det.

    Tack för alla tipsen:)

    #284176
    Tobias Borg wrote:
    Jag funderar på om inte 50mm räcker? Visst vill jag hålla avstånd för att inte störa, men 50mm på en D90 blir väl motsvarande 80 på ff?

    För i så fall så har vi ju Nikons prisade 50mm f/1,8. Det borde ju vara det optiskt bästa valet jag kan göra? Dessutom har jag tänkt att köpa en sådan länge för porträtt.

    När det gäller VR så hjälper det väl för mina skakiga händer, men knappast om brudparet rör på sig – så jag vill nog inte lita för mycket på det.

    Tack för alla tipsen:)

    Hade du bott i sthlm kunde du lånat vilket som av mig…skulle rekommendera 85 hellre…även F1.8D, finfin bakgrund och man behöver inte komma så nära…

    50:an ger ca 75-77 beroende på bländare…

    Lycka till!

    #284177

    RFB… Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G DX?? Sanning? Kommer något sånt för rimliga pengar köper jag ju ingen 50mm.

    En 35mm f/1,8 och en 85mmf/1,8 hade ju varit perfekt. Sen kunde man ha Sigmas 70mm 2,8 Macro som mittimellan objektiv.

    #284178
    Tobias Borg wrote:
    RFB… Nikon AF-S Nikkor 35mm f/1.8G DX?? Sanning? Kommer något sånt för rimliga pengar köper jag ju ingen 50mm.

    En 35mm f/1,8 och en 85mmf/1,8 hade ju varit perfekt. Sen kunde man ha Sigmas 70mm 2,8 Macro som mittimellan objektiv.

    Du har ju iofs denna:

    [http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1681/overview.html]

    Motsvarar ca 52mm… :P

    Den finns redan:

    [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900]

    #284179
    rfb wrote:
    Du har ju iofs denna:

    [http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1681/overview.html]

    Motsvarar ca 52mm… :P

    Den finns redan:

    [http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=396900]

    Najs. Så rent optiskt.. 35 eller 50mm?
    35 är ju nog bättre brännvid på en DX kamera men kvalitén bestämmer nog mer än brännvidden för min del. Porträttglugg ftw.

    Priser är ju överkomligt på båda gluggarna.

    #284180
    Tobias Borg wrote:
    Najs. Så rent optiskt.. 35 eller 50mm?
    35 är ju nog bättre brännvid på en DX kamera men kvalitén bestämmer nog mer än brännvidden för min del. Porträttglugg ftw.

    Priser är ju överkomligt på båda gluggarna.

    35 utan tvekan. Inget snack.

    #284181
    rfb wrote:
    35 utan tvekan. Inget snack.

    Helt underbart att ha dig på forumet. Expertråd ang. favoritmärket 24/7. :D

    Tack!

    #284182
    Tobias Borg wrote:
    Helt underbart att ha dig på forumet. Expertråd ang. favoritmärket 24/7. :D

    Tack!

    Nja…överskatta inte mig…men just Nikon kan jag på mina fem…

    35:an kan du använda till lite landskap och tex stadsfotografering där 50:an blir på tök för snäv. Bakgrundsoskärpan är mycket snyggare, kantskärpan riktigt vass, och den är avsevärt skarpare på F1.8. Så kör du porträtt på F1.8-F2.8 levererar denna betydligt roligare bilder, dessutom AF-S inbyggd ger mycket säkrare fokus, i synnerhet viktigt när skärpedjupet är någon millimeter…

    #284183
    rfb wrote:
    Nja…överskatta inte mig…men just Nikon kan jag på mina fem…

    35:an kan du använda till lite landskap och tex stadsfotografering där 50:an blir på tök för snäv. Bakgrundsoskärpan är mycket snyggare, kantskärpan riktigt vass, och den är avsevärt skarpare på F1.8. Så kör du porträtt på F1.8-F2.8 levererar denna betydligt roligare bilder, dessutom AF-S inbyggd ger mycket säkrare fokus, i synnerhet viktigt när skärpedjupet är någon millimeter…

    Håller med, :|

    #284184

    har precis skaffat mig en Sony A200 med 18-70/3,5-5,6 , nån som kan rekommendera något bra, prisvärt objektiv, kommer mest att fotografera barnen, hunden osv– kan lägga 3-4000kr…

    #284185
    irongod wrote:
    har precis skaffat mig en Sony A200 med 18-70/3,5-5,6 , nån som kan rekommendera något bra, prisvärt objektiv, kommer mest att fotografera barnen, hunden osv– kan lägga 3-4000kr…

    Sigma 18-50mm F2,8, kostar tyvärr 4500kr ny men begagnad får du en betydligt billigare på fotosidans annonsmarknad till exempel, den är ljuskänslig och bra inomhus, lagom range för att ha till vardagsbruk, och skarp som attan för att vara en normalzoom i den prisklassen. :)

    #284186

    Hart ni sett Pentax nya?

    Jag gillar faktiskt designen. Lite M90 över den. :D

    #284187
    Tobias Borg wrote:
    Hart ni sett Pentax nya?

    Jag gillar faktiskt designen. Lite M90 över den. :D

    Blingblingen var bättre.

    …finns en snö-variant också, för vintercamo.

    …men Old School guldkamera med krokodilskinn är inte heller helt ohett haha! :D

    #284188

    Hahaha, faan! Vilka sjukt snygga. Den sista var bara nasty, grym alltså!
    Den vita ser ut som en storm trooper!

    #284189

    Dom har även gjort en Pentax k20/200d limited edtition

Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.