Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284190
    rfb wrote:
    Nja…överskatta inte mig…men just Nikon kan jag på mina fem…

    Jag har funderat på Nikons 50mm AF-S eller Sigmas motsvarande. Där verkar Sigmas lite vassare när det kommer till att snabbt fokusera (enl det jag läst mig till på nätet) Både kostar ju ungefär lika mycket.
    Fast 35:an har ju ett betydligt attraktivare pris. Hur väl fungerar autofokusen på den jämfört med mitt kit 18-55VR? Kitobjektivet känns ibland för långsam…

    #284191
    Ejbullah wrote:
    Jag har funderat på Nikons 50mm AF-S eller Sigmas motsvarande. Där verkar Sigmas lite vassare när det kommer till att snabbt fokusera (enl det jag läst mig till på nätet) Både kostar ju ungefär lika mycket.
    Fast 35:an har ju ett betydligt attraktivare pris. Hur väl fungerar autofokusen på den jämfört med mitt kit 18-55VR? Kitobjektivet känns ibland för långsam…

    Sigman är lite ”snabbare” när man mäter upp dem, ja. Men optisk när det gäller CA, coma, flares, ghosting, linjär upplösning och allt annat mätbart kan du inte jämföra dessa…Det finns skäl till att original är original :)

    Däremot tycker jag att du ska ha 35:an…fråga Andreaz vad han tycker, så får du en opartisk åsikt… :)

    35:an är mer användbar som brännvidd (motsvarar ca 52mm) och är galet skarp redan på f1.8 och ger underbar bakgrundsoskärpa…dessutom avsevärt billigare…runt 2200kr…

    Man måste tänka på att AF-S är inte huvudsakligen för att få SNABBARE autofokus, utan en mer korrekt och träffsäker AF. Sen blir det alltid aningens snabbare än AF (skruvfokus). Men skillnaden varierar. En AF-S är alltid snabbare, dödstyst men framför allt, toksäker. Samma sak gäller Canon och andra fabrikat där man gått över till inbyggda SWM-motorer. Kör du med bländare f1.4 elelr f1.8 så är det tokviktigt att skärpan sitter korrekt. Att den slår fel med enstaka millimeter kommer skapa irritation…och oskarpa bilder…

    #284192
    Marcus Syvertsen wrote:
    Sigma 18-50mm F2,8, kostar tyvärr 4500kr ny men begagnad får du en betydligt billigare på fotosidans annonsmarknad till exempel, den är ljuskänslig och bra inomhus, lagom range för att ha till vardagsbruk, och skarp som attan för att vara en normalzoom i den prisklassen. :)

    Jag har det objektivet och är nöjd med det förutom att det blir så jäkla lätt ”flares” när man fotar i diverse motljus. Annars ett kanonobjektiv som jag nästan alltid har på min kamera. Vardagsfotografering är en härlig syssla :)

    #284193

    Nu är jag en upprörd pojke. Ni har ju fått utstå mitt eviga tjat om 1D Mark III här, eftersom att jag vill men inte vågar kliva upp på en sådan. Såg en nu på fotosidan för 16,000kr, vanligtvis ligger de på 22-23,000kr. Läste annonsen, den var nykorrigerad med nya AF-systemet, slitagefri utvändigt och fungerade som en dröm.

    Satt precis och drömde mig iväg, och tänkte att fan ”den här vore brutalt kul att äga” när jag dessutom såg vem som skrivit annonsen. Brutus Östling. Så 1, kameran bor i Eslöv (?!), 2, den är såld för länge sedan för att det är just hans, och 3, det blir ingen 1D Mark III för mig idag heller.

    Crap. :(

    #284194

    vill bara tala om vilken underbar kamera d90 är. Fotade show om ice igår med iso 6400. Och resultatet blev bra! Postar bilder senare.

    #284195

    Man måste ändå uppskatta analog teknik. Det här är en av dom finaste bildserier jag sett.

    [http://www.giacomobrunelli.com/pictures.html]

    #284196
    Tobias Borg wrote:
    Man måste ändå uppskatta analog teknik. Det här är en av dom finaste bildserier jag sett.

    [http://www.giacomobrunelli.com/pictures.html]

    Alltså! Oldschool-liknande monokromton, luddig oskärpa, kort skärpedjup och närgående djurporträtt. You had me at hello. Fyyyy vad sjysst stuk…

    #284197

    And then, there were two. Nu har jag 30D:n i knäet, fräsht uppackad ur kartongen. Tog precis av tygskyddet som den ligger inlindad i. Så nära ny den kan bli, and I fucking love it. 5 bilder per sekund, samma ISO-tolerans som 5D och lagom upplösning för ploj. 8.2mpx, 450 RAW-bilder på ett 4GB minneskort. Allt som fattas nu är ett litet BG-E2 för 500 spänn så är allt komplett. Mwahahahaha.

    Jag verkligen älskar den. :)

    #284198

    Nya Canon 500D, 40D eller 50D?

    6,5 bilder/sek på 40D och 50D är väldigt trevligt, men behövs det verkligen för mitt fotande?

    Jag måste ha något att sikta mot, när det nu kan tänkas dimpa ner pengar från skyn.

    #284199
    Jorgen wrote:
    Nya Canon 500D, 40D eller 50D?

    6,5 bilder/sek på 40D och 50D är väldigt trevligt, men behövs det verkligen för mitt fotande?

    Jag måste ha något att sikta mot, när det nu kan tänkas dimpa ner pengar från skyn.

    500D och 50D är ju megapixelrallyförare, gillar du 15mpx så är det ju roligare än 40:ns 10 (eller vad den nu har?). Men gillar du inte det är de extra pengarna kanske lite onödiga, eftersom att en 40D går för typ 6000kr begagnad i bra skick nu. 6,5 bilder per sekund är ju hur roligt som helst om man tar mycket skojbilder, men gör man inte det är det kanske dumt att betala för.

    En begagnad 5D kanske? Du kan säkert hitta en för 7500-8000kr, jag hade hellre köpt det än en 50D/500D, fast jag har å andra sidan inte provat någon av dem särskilt mycket så det är väl bara för att jag är fast vid min egen. :)

    #284200

    Liten jämförelse, upplösningsskillnaden på 12,8 och 8,1, och ISO-brusskillnad på exakt samma inställningar i de två olika husen. Kul att se, förvånad över hur bra 30:n står sig faktiskt. Ska bli roligt att leka med den här, behåller den nog.

    Och ja, dessa är 100%. :)

    #284201
    Jorgen wrote:
    Nya Canon 500D, 40D eller 50D?

    6,5 bilder/sek på 40D och 50D är väldigt trevligt, men behövs det verkligen för mitt fotande?

    Jag måste ha något att sikta mot, när det nu kan tänkas dimpa ner pengar från skyn.

    Jag har en Canon EOS 40D och det enda jag kan klaga på är displayen, den är lite väl oskarp. 10,1mpix räcker gott och väl för mina fotoändamål och att peppra seriebildstagning är kul :D

    #284202

    Ganska ok priser på Canon´s 70-200mm objektiv nu. I vissa butiker i USA. Är det nått nytt på gång kanske?

    #284203
    Marcus Syvertsen wrote:
    500D och 50D är ju megapixelrallyförare, gillar du 15mpx så är det ju roligare än 40:ns 10 (eller vad den nu har?). Men gillar du inte det är de extra pengarna kanske lite onödiga, eftersom att en 40D går för typ 6000kr begagnad i bra skick nu. 6,5 bilder per sekund är ju hur roligt som helst om man tar mycket skojbilder, men gör man inte det är det kanske dumt att betala för.

    En begagnad 5D kanske? Du kan säkert hitta en för 7500-8000kr, jag hade hellre köpt det än en 50D/500D, fast jag har å andra sidan inte provat någon av dem särskilt mycket så det är väl bara för att jag är fast vid min egen. :)

    Det jobbiga är att alla kamerorna har saker som jag vill ha, inte behöver, kan leva utan.
    6.5 bilder i sekunden låter sjukligt roligt.

    5D känns för stort för mig. Jag rör mig ju bara på en låg hobbynivå så det känns som overkill med fullformat faktiskt. Då måste jag bli seriös. :yikes:

    melancoolio wrote:
    Jag har en Canon EOS 40D och det enda jag kan klaga på är displayen, den är lite väl oskarp. 10,1mpix räcker gott och väl för mina fotoändamål och att peppra seriebildstagning är kul :D

    Jag har inte jämfört, men displayen på både 500D och 50D borde vara bättre än 40D.

    500D har HDfilmfunktion. Behövs det verkligen frågar jag mig. Jag vill ta stillbilder med kameran. Men har oas inte provat den, det är kanske hur kul som helst.

    Varför skall det finnas mer än ett val?

    #284204
    Jorgen wrote:
    500D har HDfilmfunktion. Behövs det verkligen frågar jag mig. Jag vill ta stillbilder med kameran. Men har oas inte provat den, det är kanske hur kul som helst.

    Varför skall det finnas mer än ett val?

    Det som gjorde att jag valde 40D emot dom något billigare typ 450D osv är greppet. Det är mycket skönare att hålla i det huset än dom mindre kamerorna. Vet inte hur 500D är men antar att det är samma strlk på huset som 450D?

    Tror iof att det kan va riktigt kul att filma med kamerorna om det nu fungerar bra? Har inte sett så mycket kommentarer eller filmer som är filmade med systemkameror…så det gör ju att man bli lite skeptisk om hur bra/nödvändig funktionen verkligen är?

Viewing 15 posts - 511 through 525 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.