Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284205
    melancoolio wrote:
    Det som gjorde att jag valde 40D emot dom något billigare typ 450D osv är greppet. Det är mycket skönare att hålla i det huset än dom mindre kamerorna. Vet inte hur 500D är men antar att det är samma strlk på huset som 450D?

    Tror iof att det kan va riktigt kul att filma med kamerorna om det nu fungerar bra? Har inte sett så mycket kommentarer eller filmer som är filmade med systemkameror…så det gör ju att man bli lite skeptisk om hur bra/nödvändig funktionen verkligen är?

    Jag har batterigrepp på min 350D, annars går det inte att fota med den. Alldeles för liten. 500D är förmodligen lika liten som 450D osv ja. Men batterigreppet löser det.

    Ja, jag undrar också över nödvändigheten i att kunna filma med kameran.

    #284206
    Jorgen wrote:
    Jag har batterigrepp på min 350D, annars går det inte att fota med den. Alldeles för liten. 500D är förmodligen lika liten som 450D osv ja. Men batterigreppet löser det.

    Ja, jag undrar också över nödvändigheten i att kunna filma med kameran.

    Vad är husen gjorde i för material i 450D/500D? 40D och 50D är väl magnesiumhus/och något vädertätade och det är ju ganska bra om man är ute och fotar.

    #284207
    melancoolio wrote:
    Vad är husen gjorde i för material i 450D/500D?

    Plastic fantastic.

    #284208

    Jag funderar på att försöka byta till en D300. Hur mycket tror ni jag kan behöva lägga i mellan för en sådan affär?

    #284209

    För guds homosexuella kärlek, ge fan i det. Varför skulle du göra det? Jag har lallat lite med både D90 och D300 och bildkvaliteten går inte att jämföra. RFB hjälp mig, skäll på honom! :(

    #284210
    Tobias Borg wrote:
    Jag funderar på att försöka byta till en D300. Hur mycket tror ni jag kan behöva lägga i mellan för en sådan affär?

    Du skrev ju i ett inlägg nyligen om hur bra din D90 var. Varför byta?

    #284211
    Marcus Syvertsen wrote:
    För guds homosexuella kärlek, ge fan i det. Varför skulle du göra det? Jag har lallat lite med både D90 och D300 och bildkvaliteten går inte att jämföra. RFB hjälp mig, skäll på honom! :(
    melancoolio wrote:
    Du skrev ju i ett inlägg nyligen om hur bra din D90 var. Varför byta?

    Bildkvalitén ska väl i stort sett vara samma. Det är ju samma sensor. Men..

    51 punkters AF Vs 11 punkters AF
    8 bps Vs 4,5 bps
    795 gram Vs 620 gram

    Rejälare, mer professionellt hus. Lite bättre på alla områden. Förutom ISO’n?

    Har för övrigt en idé grabbar. Tog dom här bilderna för några dagar sedan:

    Har polarens sockersöta 16 åriga lillasyster till förfogande och tänkte stoppa in henne där, med någon enkel vit klänning.

    Något jag bör tänka på, rent tekniskt?

    #284212
    Tobias Borg wrote:
    Något jag bör tänka på, rent tekniskt?

    Ja, titta mycket noga på ljussättningen. Annars inget speciellt, annat än att du måste vara toknoga med friläggningen när det är så mycket detaljer i bakgrunden. Och ha gärna lite backlight på tjejen, så att håret lyses upp bakifrån. :)

    #284213

    Jävla hallå det är beskärningar, alltså! Har inte mycket att göra så här på morgonkvisten…eller kvällskvisten, haha..så har lekt och petat lite!
    Lite självporträtt, fanns inte så många andra i närheten att fota ändå, plus – orkar inte gå ut. Det är för mörkt/kallt/sent för det hursomhelst. Beskärningar iallafall; blir inte klok! Vad är rätt och fel porträtt-wise? Inte kapa för mycket; inte ha med för mycket space runt om – typ det va? Men annars då? Checka.

    Här är 2 lite olika beskärningar. Den ena blir lite corny; men…skitsamma!

    [img=http://img27.imageshack.us/img27/9859/nysvnarbild1b.jpg][img=http://img26.imageshack.us/img26/38/svnarbild1b.jpg]

    #284214

    Tobias>> Klart du ska byta…vi lever på såan som dig ;)

    Skämt åsido. D300 är helt vädertätad, helt i magnesiumlegering. Jag har stått i regn ett par timmar o fotat en match, nemas problems :)

    Autofokusen skiljer…rejält. Speciellt om du drar ner 300:an på 9 punkter så blir den groteskt snabb…det finns ju processorkraft för 51 punkter egentligen :)

    En annan sak är att ljusmätningen mäter i 1005 fält istället för 420…så exponeringarna blir snyggare o jämnare och grymma i supersvåra förhållanden (tex sol/svärta osv..). Det att jämföra med Marcus 35 fält…och endast svart/vitt. ;)

    Både din D90 och D300 mäter i färg, ljus och avstånd.

    Enda orsakerna att byta till D300:

    * Behov av tätning
    * Sportfoto (bättre AF)
    * Fotografering i dåligt ljus (Bättre sökare)
    * Stoooora händer (rejälare grepp)

    Men en annan fördel är att du kan köpa till PDK1 kit för 2995 ink grepp som ger dig 3200 bilder per laddning och 8 bps…med full AF… ;)

    Jag skulle inte ha bytt…men har du behoven…

    #284215

    För er som gillar natur och landskapsbilder.

    [http://www.juzaphoto.com/eng/photo_galleries.htm]

    #284216

    Hahaha. Han dundrar på bra.

    [img=http://www.juzaphoto.com/shared_files/articles/sigma_200-500/Juza_handholding_sigma_200-500_2-8.jpg]

    #284217

    Hade kunnat bli så mycket mer… Häftig plats. Hoppas att han tog fler bilder.

    [img=http://www.juzaphoto.com/shared_files/photos2/003893-nure_valley-val_nure.jpg]

    #284218

    Hellvveetttettt vad jag blev sugen på en Sigma EX DG 12-24 F4,5-5,6 nu bara för det. 12mm fullformat. Det är ett skämt! :pop:

    #284219

    Canon 1D Mark II fanns beggad för 7.995kr, mailade igår…så blev den såld idag :(

Viewing 15 posts - 526 through 540 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.