Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284220
    Peter Fredriksson wrote:
    Canon 1D Mark II fanns beggad för 7.995kr, mailade igår…så blev den såld idag :(

    1D Mark II går för kring 7-8000kr flera gånger i veckan. Håll ögonen öppna. :)

    #284221

    Vad ska man ge för ett begagnat Canon EF 70-200/4,0 L USM?

    Ska testa ett sånt i helgen med Kenko 1,4x. Verkar va en helt ok combo av testskotten jag hunnit dra av.

    #284222
    Marcus Syvertsen wrote:
    1D Mark II går för kring 7-8000kr flera gånger i veckan. Håll ögonen öppna. :)

    Jaha, åfan. Är den värt det?
    Den smeker ju min nuvarande på flera punkter…

    #284223
    melancoolio wrote:
    Vad ska man ge för ett begagnat Canon EF 70-200/4,0 L USM?

    Ska testa ett sånt i helgen med Kenko 1,4x. Verkar va en helt ok combo av testskotten jag hunnit dra av.

    Jag har den kombon, och det är inte så illa. AF:en blir dyngseg men det är fortfarande rätt lugnt. Jag skulle inte betala en spänn över 5,000 för den. Köpte min för 4, men jag hade flyt också. De brukar gå för 4500 ungefär, om det inte är efterblivna säljare.

    #284224
    Peter Fredriksson wrote:
    Jaha, åfan. Är den värt det?
    Den smeker ju min nuvarande på flera punkter…

    Köp en 5D istället för 9,000 begagnad. Bättre för dig tror jag. Du verkar inte vara den som vill ha en halvsnabb kamera med lite sämre bildkvalitet. Om du jämför resultatet av de bägge som kommer 5D att pippa den grovt, men det är ju olika kameror liksom.

    #284225
    Marcus Syvertsen wrote:
    Köp en 5D istället för 9,000 begagnad. Bättre för dig tror jag. Du verkar inte vara den som vill ha en halvsnabb kamera med lite sämre bildkvalitet. Om du jämför resultatet av de bägge som kommer 5D att pippa den grovt, men det är ju olika kameror liksom.

    Ålrajt. Den hade fått skaplig kritik på The Digital Picture, den verkar kunna hantera höga ISO ganska bra.

    Jo, 5D kanske är bättre. Ska läsa på mer :nerd:

    #284226
    Peter Fredriksson wrote:
    Ålrajt. Den hade fått skaplig kritik på The Digital Picture, den verkar kunna hantera höga ISO ganska bra.

    Jo, 5D kanske är bättre. Ska läsa på mer.

    Det gör 5D också. Men alltså, det är bara att kolla på specarna och se vad du tror passar dig bäst.

    5D:
    Fullformat sensor
    12,8mpx
    3,5 FPS
    ISO 50-3200, 3200 är lite överdrivet brusigt, 1600 är lugnt
    Batterigreppet kostar 1500 spänn

    1D Mark II:
    1,3x crop sensor
    8,0mpx
    8,5 FPS!!!
    ISO 50-3200 som 5D, såg ut att prestera ungefär likvärdigt på testbilderna
    Batterigreppet sitter i kameran, kostar gratis

    osv.osv. och fundera på vad du plåtar mest. Jag tror själv att fullformat är mer din grej, och att du hellre har en bättre upplösning och en riktigt tokskarp sensor. Tyckte inte att 1D Mark II såg helt klockren ut på sensorskärpan, för testbilderna var tvekis och de hade fotat med en 180mm f3,5 macro på F8 som är typ asbra.

    Det är korkat om du köper en 1D Mark II och ska ut och fota landskap, liksom. Men det är samtidigt idiotiskt att köpa en 5D och du ska på en snöscootertävling och ta feta actionbilder. :)

    #284227
    Marcus Syvertsen wrote:
    och att du hellre har en bättre upplösning och en riktigt tokskarp sensor. […]
    Det är korkat om du köper en 1D Mark II och ska ut och fota landskap, liksom. Men det är samtidigt idiotiskt att köpa en 5D och du ska på en snöscootertävling och ta feta actionbilder. :)

    Sant…och sant ;)
    Blir inte så mycket snöskotertvälingar för min del!

    Tack, Marcus!

    #284228

    Tjotjipp! Jag vann en eos 450d här i dagarna.
    Är det några tillbehör som jag inte kan vara utan till den kameran ?

    //ZZ

    #284229
    ZzAaR wrote:
    Tjotjipp! Jag vann en eos 450d här i dagarna.
    Är det några tillbehör som jag inte kan vara utan till den kameran ?

    //ZZ

    Beroende på vad du vill med den, vad du vill fota och du känner att du skulle behöva. Men här är några saker som kan behövas:

    • Ett objektiv! Annars blir det väldigt svårt att fota! 17, 18-55mm i valfri prisklass till att börja med, om det inte redan ingår i ditt pris. Sedan kan du självklart köpa ett s.k fast. Med fast brännvid, ex. 30mm, 35mm, 50mm etc. Men ett normal/vidvinkelzoom klarar du dig bra med från början; tills du vet vad du saknar ytterligare.
    • Stativ är aldrig fel, lite längre slutartider så blir det svårare att handhålla kameran utan att få rörelseoskärpa på bilderna.
    • Blixt kan vara bra/kul också, 450D har en inbyggd blixt, men det går inte att ställa in styrkan på eller vrida åt något åt håll.
    • Ett UV-filter till ditt objektiv måste du i princip ha, den skyddar det yttre glaset på objektivet mot repor och skyddar mot…vissa UV-strålar, de viktigaste :happy:
    • Kameraväska; så du inte utsätter kameran för onödiga stötar, eller risker att paja den. (Detta är absolut inget måste; men det är aldrig fel att safe’a)

    Sedan går det att köpa till massvis med prylar som du kanske inte behöver eller vill ha av mer eller mindre praktiska skäl; batterigrepp, extra batteri(er), LCD-skydd, fjärrutlösare, färgfilter, etc.

    Lycka till! Och har du fler frågor så finns det andra redigt kunniga som brukar hänga i denna tråd.

    Ha det så roligt med din nya kamera :up:

    #284230
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag har den kombon, och det är inte så illa. AF:en blir dyngseg men det är fortfarande rätt lugnt. Jag skulle inte betala en spänn över 5,000 för den. Köpte min för 4, men jag hade flyt också. De brukar gå för 4500 ungefär, om det inte är efterblivna säljare.

    Objektivet var väldigt roligt att fota med. Skarpa bilder och fina färger. Får se om jag slår till på ett sånt eller om jag väntar lite och skaffar ett med IS. Har ingen brådska med att skaffa ett men blev väldigt sugen nu.

    #284231

    Om någon av er någon gång INTE tänkt köpa ett 17-40 F4 L så kan vi undanröja alla tvivel nu på en gång. :D

    [img=http://g.imagehost.org/0426/testsk_rpa17-40.jpg]

    #284232
    Peter Fredriksson wrote:
    Beroende på vad du vill med den, vad du vill fota och du känner att du skulle behöva. Men här är några saker som kan behövas:

    • Ett objektiv! Annars blir det väldigt svårt att fota! 17, 18-55mm i valfri prisklass till att börja med, om det inte redan ingår i ditt pris. Sedan kan du självklart köpa ett s.k fast. Med fast brännvid, ex. 30mm, 35mm, 50mm etc. Men ett normal/vidvinkelzoom klarar du dig bra med från början; tills du vet vad du saknar ytterligare.
    • Stativ är aldrig fel, lite längre slutartider så blir det svårare att handhålla kameran utan att få rörelseoskärpa på bilderna.
    • Blixt kan vara bra/kul också, 450D har en inbyggd blixt, men det går inte att ställa in styrkan på eller vrida åt något åt håll.
    • Ett UV-filter till ditt objektiv måste du i princip ha, den skyddar det yttre glaset på objektivet mot repor och skyddar mot…vissa UV-strålar, de viktigaste :happy:
    • Kameraväska; så du inte utsätter kameran för onödiga stötar, eller risker att paja den. (Detta är absolut inget måste; men det är aldrig fel att safe’a)

    Sedan går det att köpa till massvis med prylar som du kanske inte behöver eller vill ha av mer eller mindre praktiska skäl; batterigrepp, extra batteri(er), LCD-skydd, fjärrutlösare, färgfilter, etc.

    Lycka till! Och har du fler frågor så finns det andra redigt kunniga som brukar hänga i denna tråd.

    Ha det så roligt med din nya kamera :up:

    Tack för tipsen!

    #284233
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag har den kombon, och det är inte så illa. AF:en blir dyngseg men det är fortfarande rätt lugnt. Jag skulle inte betala en spänn över 5,000 för den. Köpte min för 4, men jag hade flyt också. De brukar gå för 4500 ungefär, om det inte är efterblivna säljare.

    Vad ska man ge för ett 1 mån gammalt? Köpt på Söder Fotokungen. Ganska gött med lite garanti kvar!

    #284234
    melancoolio wrote:
    Vad ska man ge för ett 1 mån gammalt? Köpt på Söder Fotokungen. Ganska gött med lite garanti kvar!

    Hmm… Nypris är 9,000 typ? Jag vet inte, de brukar gå för 5000-5500 på fotosidan. Jag hade tur, fick min för 3800 och den var ändå inte använd haha, så håll ögonen öppna så kanske det dyker upp någon till bra pris. Det är sådär med de populära objektiven, emellanåt kommer det något pucko och hivar iväg det för 1000kr mindre än normalpris.

    Inte mer än 6,000 iaf, aldrig. Tycker jag inte.

Viewing 15 posts - 541 through 555 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.