Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 556 through 570 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284235
    Marcus Syvertsen wrote:
    Hmm… Nypris är 9,000 typ? Jag vet inte, de brukar gå för 5000-5500 på fotosidan. Jag hade tur, fick min för 3800 och den var ändå inte använd haha, så håll ögonen öppna så kanske det dyker upp någon till bra pris. Det är sådär med de populära objektiven, emellanåt kommer det något pucko och hivar iväg det för 1000kr mindre än normalpris.

    Inte mer än 6,000 iaf, aldrig. Tycker jag inte.

    Han vill ha 5500, tänkte ge han 5000 om han köper det budet. Nytt kostar det runt 7000kr nu tror jag.

    #284236
    melancoolio wrote:
    Han vill ha 5500, tänkte ge han 5000 om han köper det budet. Nytt kostar det runt 7000kr nu tror jag.

    8990:- säger fotovideo, men de har iofs antagligen det nya inköpspriset efter prishöjningen så det kanske går att få billigare på andra ställen som haft dem liggandes med gamla inköpspriset. 5,000 låter rimligt. Det är vad den brukar gå för ungefär.

    #284237
    Marcus Syvertsen wrote:
    8990:- säger fotovideo, men de har iofs antagligen det nya inköpspriset efter prishöjningen så det kanske går att få billigare på andra ställen som haft dem liggandes med gamla inköpspriset. 5,000 låter rimligt. Det är vad den brukar gå för ungefär.

    La bud på två stycken annonser. Får se om någon vill göra affär med mig.

    Fotokungen säljer det för precis under 7000kr. Aja. Får se hur det går.

    #284238

    Efter klagomål på mina beskärningar så får jag väl försöka göra något åt det. Finns det någon funktion i PS där man kan se storleken (i pixlar) när man drar i beskärningsverktyget? När man fotar i naturen osv så är det svårt att få till så pass bra komposition att man inte behöver beskära!

    Orkar inte leta igenom själv utan hoppas på någon vänlig själs hjälp. :)

    #284239
    melancoolio wrote:
    Efter klagomål på mina beskärningar så får jag väl försöka göra något åt det. Finns det någon funktion i PS där man kan se storleken (i pixlar) när man drar i beskärningsverktyget? När man fotar i naturen osv så är det svårt att få till så pass bra komposition att man inte behöver beskära!

    Orkar inte leta igenom själv utan hoppas på någon vänlig själs hjälp. :)

    Du kan sätta fixed ratio och fixed size ifall det var det du menade. Själv kör jag alltid med 2:3 eller 16:9.

    16:9 enbart tack vare Marcus. Han är ett geni.

    #284240
    melancoolio wrote:
    Efter klagomål på mina beskärningar så får jag väl försöka göra något åt det. Finns det någon funktion i PS där man kan se storleken (i pixlar) när man drar i beskärningsverktyget? När man fotar i naturen osv så är det svårt att få till så pass bra komposition att man inte behöver beskära!

    Orkar inte leta igenom själv utan hoppas på någon vänlig själs hjälp. :)

    Som Tobbe säger, på crop-verktyget kan du sätta en ratio. Width och Height. Det är inte pixlar, utan bara en proportion, så skriv 16/9 eller 2/3.

    #284241

    Tack för hjälpen boys! Funka kanon :up:

    #284242
    rfb wrote:
    Jag kan nog gå in med ett pris?

    Vad tror ni om detta upplägg:

    * Tävlingen pågår i 5 veckor.
    * Varje vecka har ett tema
    * En grupp bestämd av Marcus bestämmer Tema
    * Man får poäng i ett system:

    Plats / poäng:

    1:a / 20 poäng
    2:a / 15 poäng
    3:a / 10 poäng
    alla övriga bidrag: 5 poäng

    Vinnare efter 5 veckor: vinner ett symbolist men fint pris? :)

    Dags att dra igång? Om ni skall gå på RFB’s förslag (pågå under 5 veckor) vore det bra om ”tävlingen” var avslutad innan sommar och semsterperioden.

    #284243
    Ejbullah wrote:
    Dags att dra igång? Om ni skall gå på RFB’s förslag (pågå under 5 veckor) vore det bra om ”tävlingen” var avslutad innan sommar och semsterperioden.

    Tycker jag låter som en bra idé :up:

    #284244

    Japp, nu kör vi!!

    #284245

    Jag är på!

    #284246

    Jag är fan game också!

    #284247

    Jo, men visst serru. :nerd:

    #284248

    Jag är back in business nu :) Ska master Marcus göra en tråd med tävlingen?

    #284249
    rfb wrote:
    Jag är back in business nu :) Ska master Marcus göra en tråd med tävlingen?

    Ja vakna nu pojkspoling och starta tråden!

Viewing 15 posts - 556 through 570 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.