Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 571 through 585 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284250
    Andreaz Engström wrote:
    Ja vakna nu pojkspoling och starta tråden!

    Lugna sig lite. Jag funderar ut ett bra koncept, så att ingen får övertag över någon annan av onödiga orsaker. Visst, RFB vinner tekniskt – men det har han gjort sig förtjänt av samtidigt. Jag då? Studion? Knappast, lite orättvist. Och hur mycket photoshop osv. för att det ska gå hem…

    Ich tänke. Rattar tråd senare idag. :)

    #284251

    Cool boys. Jag har börjat fundera lite, och funderat lite till. Nu är det ju så att jag är rätt korkad, så det gick fan inge vidare ändå. Men det jag är inne på är följande!

    Kameror och objektiv;
    Använd vad fan ni vill/har/kan lägga vantarna på. 5,000 eller 500,000. Den som spar, han har. Och han får också använda skiten i fototävlingen! Själv ger jag ett plus i kanten till personerna som hustlar mest och lyckas få ut så bra utrustning som möjligt utan att betala fullpris för det – men det är privat. :D

    Ljus;
    Vill man så går det. RFB kan låna hem hur många flashguns han vill från jobbet, jag kan låna studion på jobbet osv. osv. och då blir det genast lite knivigt. Men jag tycker att vi drar gränsen vid vanliga kamerablixtar och lampor. Lite orättvist att låta dagsljus och kreativitet tävla mot 5st Profoto D1. Samtidigt kan inte ett kitobjektiv tävla mot en 300mm F2,8 IS heller, men fan… Ja, jag vet inte.

    Ni andra får nästan flika in här.

    Photoshop;
    Realistisk retouchering. Alltså, om en ekorre blinkar med ena ögat, fine, byt öga. Om ni fotar en grej och klipper in en annan ekorre dock, inte fine. Det tycker inte jag är ok iaf, inte när det är en fototävling. Om det var en bildtävling är det en annan sak. Men jag ser inga problem med att snygga till lite husgavlar, larva sig med HDR om man gillar det och kanske t.om. göra folk lite snyggare. Det hör till, liksom.

    Som vanligt med photoshop är det ju dock så att det man gör tillräckligt bra för att komma undan med är det ju ingen som märker heller. Så ni får väl mygla i den mån ni vill, men se fan till att jag inte kommer på er med att göra något fel. :D

    Vad tycker ni?

    En månad. Fyra teman, fyra veckor. Kollektiv inlämning i slutet av månaden, och varje bild man bidrar med ger en 5 poäng att dela ut till de andra bidragen. Man får rösta på bidrag från olika användare, och den användare med gemensamt flest röster på sina fyra bilder vinner oavsett om någon annan hade bättre på ena temat. Han blir typ Grand Champion, får ett extraliv och hela karusellen. Så har vi såklart vinnare i de olika kategorierna också. Men stormästaren tar hem skiten och får också priset.

    Förslag på kategorier. Jag vill ha;

    • Porträttbild
    • Actionbild
    • Naturbild
    • Filosofisk bild

    …men tankar är välkomna.

    #284252
    Marcus Syvertsen wrote:
    Bla bla bla….

    Allt låter bra! :up:

    Ang bedömningen då… Vad avgör om en bild är bra? Får alla som röstar göra bedömningen fritt efter eget tycke så länge man håller sig inom ramen för respektive kategori eller måste en bild vara tekniskt bra för att platsa?

    #284253
    Ejbullah wrote:
    Allt låter bra! :up:

    Ang bedömningen då… Vad avgör om en bild är bra? Får alla som röstar göra bedömningen fritt efter eget tycke så länge man håller sig inom ramen för respektive kategori eller måste en bild vara tekniskt bra för att platsa?

    Äh, Brutus Östling har många bilder i sitt fenomenala naturgalleri som kanske inte är tekniskt klockrena. Vitbalansen kan gå åt helvete men fortfarande göra att bilden blir bättre liksom. Så det är knappast så att allt vitt måste vara perfekt vitt – men givetvis tas även tekniska aspekter i åtanke vid bedömning. Jag har svårt att hylla en bild med skakoskärpa om det inte var meningen till exempel. Eller någon som har beskurit åt helvete, photoshopat dåligt osv. så att allt bara ser dumt och bedrövligt ut.

    Men alla har ju sin smak, liksom. Så länge man bedömer bilden och inte motivet, då är det lite tråkigare. ”Jag hatar björkar, så du får -5!” eller ”Åh, tuttar! Extraliv!”.

    #284254

    [img=http://g.imagehost.org/0390/klad_hest.jpg]…en av de bättre porträttbilderna jag lyckats med, som bara var spontan. Blev fin.

    #284255

    Stabilisering i objektivet/huset. I vilka slutarhastigheter är det effektivt egentligen? Kör man snabba slutartider så kan det ju inte hjälpa till så värst mycket, eller har jag fel?

    #284256
    Marcus Syvertsen wrote:
    …en av de bättre porträttbilderna jag lyckats med, som bara var spontan. Blev fin. :)

    Fet! Inte hon kanske…men bilden!

    Här, om det vore ett tävlingsbidrag, vore det dumt att klaga på oskärpa i nedre halvan av bilden.

    Eller att dra ned på betyget för att jag inte gillar blondiner. Det är en bra, skarp bild med en dam med ett äkta leende :)

    #284257
    Marcus Syvertsen wrote:
    [img=http://g.imagehost.org/0390/klad_hest.jpg]…en av de bättre porträttbilderna jag lyckats med, som bara var spontan. Blev fin.

    Det förstår jag att du tycker, riktigt snyggt!! Är det verkligen bara rörelseoskärpa eller kommer en del från ps?

    #284258
    melancoolio wrote:
    Stabilisering i objektivet/huset. I vilka slutarhastigheter är det effektivt egentligen? Kör man snabba slutartider så kan det ju inte hjälpa till så värst mycket, eller har jag fel?

    Vid snabba slutartider behövs ju ingen stabilisering… Vilka slutartider går inte att svara på eftersom det beror på vilket objektiv du använder. Ett teleobjektiv kommer ju kräva snabbare slutartid för att få en skarp bild.

    Man brukar säga 2-4 steg kortare slutartid med stabilisering. Skillnad gör det när det är ont om ljus, inget snack om den saken.

    #284259
    melancoolio wrote:
    Stabilisering i objektivet/huset. I vilka slutarhastigheter är det effektivt egentligen? Kör man snabba slutartider så kan det ju inte hjälpa till så värst mycket, eller har jag fel?

    Jag tycker att handhållen oskärpa börjar förekomma flyktigt från 1/80 och neråt, om man kommer upp på brännvidder över 70-80mm. Det är ju stor skillnad på olika brännvidd, på 200mm är det svårt att få tokskarpa bilder på långa tider men på 17mm har jag tagit handhållna á 2-3 sekunder utan problem vissa gånger.

    Jag står fast vid att IS inte är värt pengarna för vardagsbruk dock, eftersom att det bara korrigerar rörelseoskärpa i greppet, om motivet inte står blixt stilla är det ju värdelöst.

    #284260
    Ejbullah wrote:
    Vid snabba slutartider behövs ju ingen stabilisering… Vilka slutartider går inte att svara på eftersom det beror på vilket objektiv du använder. Ett teleobjektiv kommer ju kräva snabbare slutartid för att få en skarp bild.

    Man brukar säga 2-4 steg kortare slutartid med stabilisering. Skillnad gör det när det är ont om ljus, inget snack om den saken.

    Jag menar snabba slutartider som när man exempelvis fotar sport. Inte bilder i mörker/dåligt ljus för där förstår jag verkligen fördelen.

    Sedan förstår jag att det är skillnad mellan säg 50mm och 500mm.

    Är mest undrande över hur snabbt IS jobbar, IS kan ju inte va hur snabbt som helst?

    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag tycker att handhållen oskärpa börjar förekomma flyktigt från 1/80 och neråt, om man kommer upp på brännvidder över 70-80mm. Det är ju stor skillnad på olika brännvidd, på 200mm är det svårt att få tokskarpa bilder på långa tider men på 17mm har jag tagit handhållna á 2-3 sekunder utan problem vissa gånger.

    Jag står fast vid att IS inte är värt pengarna för vardagsbruk dock, eftersom att det bara korrigerar rörelseoskärpa i greppet, om motivet inte står blixt stilla är det ju värdelöst.

    Prisskillnaden mellan vissa objektiv med IS och utan är ju helt sjuk. Så en glad amatör som mig kanske får leva med att 3 av 10 bilder blir oskarpa…för IS innebär väl att alla bilder man tar blir skarpa :D

    #284261
    melancoolio wrote:
    Jag menar snabba slutartider som när man exempelvis fotar sport. Inte bilder i mörker/dåligt ljus för där förstår jag verkligen fördelen.

    Sedan förstår jag att det är skillnad mellan säg 50mm och 500mm.

    Är mest undrande över hur snabbt IS jobbar, IS kan ju inte va hur snabbt som helst?

    Prisskillnaden mellan vissa objektiv med IS och utan är ju helt sjuk. Så en glad amatör som mig kanske får leva med att 3 av 10 bilder blir oskarpa…för IS innebär väl att alla bilder man tar blir skarpa :D

    Då låter det mer som att sätta fokusen och välja en bländare som ger ett bra/skarpt resultat…

    #284262
    Ejbullah wrote:
    Då låter det mer som att sätta fokusen och välja en bländare som ger ett bra/skarpt resultat…

    Jo är så jag tänker med, går ju dra upp iso idag med då det är ganska brusfritt.

    Var mest intresserad av hur snabbt IS jobbar.

    #284263

    Kanske inte passar in i tråden så bra, men vart vänder jag mig om jag vill ha lite proffsig hjälp med fotografering av mig själv? Bor i linköping :

    #284264
    melancoolio wrote:
    Jo är så jag tänker med, går ju dra upp iso idag med då det är ganska brusfritt.

    Var mest intresserad av hur snabbt IS jobbar.

    Googlade lite och hittade det här på [http://www.kenrockwell.com] och han nämnde ju iaf lite siffror.

    RECOMMENDATIONS

    IS and VR are critical to sharp hand-held images up to about 1/60 second with normal lenses, and up to about 1/500 with telephoto lenses.

Viewing 15 posts - 571 through 585 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.