Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283725
    Marcus Syvertsen wrote:
    Beror på vad du ska göra. Men om jag var du och skulle plåta boxning skapligt nära ringside skulle jag sitta utan stativ, med höghastighetskamera med bra isotolerans, samt en riktigt snabb glugg á 70-100mm någonstans där, beroende på hur nära du vill gå.

    Din kamera duger skitbra till uppgiften, och om du vid sidan av det skulle ha något sportobjektiv modell medellång tele med sjysst ljuskänslighet så vore det bra. Om Sigma 50-150mm F2,8 hade snabbare AF-motor så skulle den vara bra.

    Jag kanske får prova att fota någon match i oktober (på skoj) och det vore ju kul om någon bild kanske lyckades bli bra. :D Inte för att det bara beror på vilka prylar men har men dom förbättrar ju chanserna ibland iaf.

    #283726

    Vill bara visa några av Stefan Havliks fina bilder
    [www.stefanhavlik.com]
    photo gallery… översta raden längst till vänster, ART GALLERY
    …vad tycker ni proffs? :)

    #283727
    piaa wrote:
    Vill bara visa några av Stefan Havliks fina bilder
    [www.stefanhavlik.com]
    photo gallery… översta raden längst till vänster, ART GALLERY
    …vad tycker ni proffs? :)

    Förbaskat roliga motiv vissa av dem att leka med i photoshop. Muskler och svärd är ett felfritt koncept för lite kraft i bilden. 8)

    #283728

    Är inte proffs, så jag borde ju inte svara då frågan inte var riktat mot mitt hål, men…snygga bilder! Helt klart.

    #283729

    Funderar på att uppgradera mig och har några frågor.

    1. Vad är ett rimligt pris för en Nikon D40X + 18-55/3,5-5,6 + Sigma AF 50-150/2,8 APO II HSM NIKON om man ska sälja? Sälja som paket eller var för sig?
    2. Funderar på en Nikon D90 eller motsvarande. Vad finns det för alternativ? Eftersom jag kommer sälja alla mina prylar är jag inte längre låst vid Nikon.

    #283730

    Canon 50D wuhu. Om du har nytta av fet kamra, köp 5D som Marcus har. Jag är för okunnig om kamror, så 5D vore overkill….för min egen del. Om pengarna styr, kolla på 40D. Billig nu, I guess.

    Olympus och Sony är lite roliga, dom har ju bildstabilisering i huset, tråkig andrahandsmarknad å andra sidan. Och inte stora kamramärken i allmänhet – detta är det tankar och intryck jag har/fått. Så detta är väl lite objektivt :)

    #283731
    Peter Fredriksson wrote:
    Canon 50D wuhu. Om du har nytta av fet kamra, köp 5D som Marcus har. Jag är för okunnig om kamror, så 5D vore overkill….för min egen del. Om pengarna styr, kolla på 40D. Billig nu, I guess.

    Här kan du läsa lite om ditt nästa inköp :D Det är ju bara pengar.

    [http://www.fotosidan.se/cldoc/22070.htm]

    #283732
    melancoolio wrote:
    Här kan du läsa lite om ditt nästa inköp :D Det är ju bara pengar.

    – Ny 21 Mp sensor
    – ISO 50 – 25.600

    OUF! :ph34r:

    #283733
    Marcus Syvertsen wrote:
    – Ny 21 Mp sensor
    – ISO 50 – 25.600

    OUF! :ph34r:

    Ska bli jäkligt kul att läsa tester osv så att man kan få se hur bra dom där höga iso-talen fungerar.

    21mp bilder skulle döda min dator :D

    #283734

    Jag har fått ”sålt” några bilder av min arbetsplats till min arbetsplats och behöver tips på sätt att få ut bilderna i A4-format eller större. Gärna större.

    Finns det några bra sidor på nätet till detta? Några man ska undvika?
    Är det någon idé att printa ut i större format när bilderna är tagna med en Nikon D40x? Blir kvalitén för jävlig?

    #283735
    Tobias Borg wrote:
    Jag har fått ”sålt” några bilder av min arbetsplats till min arbetsplats och behöver tips på sätt att få ut bilderna i A4-format eller större. Gärna större.

    Finns det några bra sidor på nätet till detta? Några man ska undvika?
    Är det någon idé att printa ut i större format när bilderna är tagna med en Nikon D40x? Blir kvalitén för jävlig?

    [www.extrafilm.se] är bra om du ska ha kopior. Kan du tom göra feta tyg tavlor av dina foton.

    #283736
    melancoolio wrote:
    Ska bli jäkligt kul att läsa tester osv så att man kan få se hur bra dom där höga iso-talen fungerar.

    Nikons flaggskepp D3 har samma ISO-omfång, förutom 50. 100-25,600. Och 25,600 är ju självfallet fullständigt värdelöst. Alltså bilderna blir näst intill obrukbara pga. bruset när man går över 3200 på de som har snabbare hastigheter hittils.

    Men bara möjligheten att man kan plåta i så hög hastighet gör att det inte spelar någon roll tycker jag, det är häftigt som fan ändå att det ens går. Vore apkul att leka med en sådan maskin. Tjejen är sugen på en 50D så med lite tur och ett par ögonfransblinkningar kanske man får låna den någon dag och ta lite höghastighetskort.

    Säger du förresten, din bög, som har en sportkamera på 10fps?! :D

    #283737
    Marcus Syvertsen wrote:
    Säger du förresten, din bög, som har en sportkamera på 10fps?! :D

    Haha. Kanske får användning av det någon gång :D

    Tycker helt klart din tjej ska köpa en 50D. Jag är supernöjd med min 40:a iaf och 50:an lär ju va några snäpp bättre. :up:

    Har den där stora mässan varit än eller vad händer? Vill se om det dyker upp några nya objektiv som passar en amatör som mig..

    #283738
    melancoolio wrote:
    Har den där stora mässan varit än eller vad händer? Vill se om det dyker upp några nya objektiv som passar en amatör som mig..

    Det har inte varit, [www.fotomässan.se] finner du all information på. :)

    #283739

    Ok, vi säger så här; jag har, eller åtminstånde vill ha, upp till 10 000:- att köpa nytt för. Jag har två möjliga alternativ så som jag ser det.

    1. Köpa ett Nikon D90-hus och behålla min skräp-kit-18-55mm-skit-zoom.
    2. Behålla mitt D40x-hus och lägga upp till 10 000:- på ett riktigt objektiv.
    (Kanske Nikons 60mm AF-S (macro) eller Sigmas 30mm 1.4, förslag mottages gärna)

    Vilket alternativ ger mig mest/bäst för pengarna? Min uppfattning är att objektivet spelar störst roll och att ett bra hus och en dålig glugg är lika med skit. Vilket för mig låter ganska rimligt.
    Bör kanske tilläggas att jag tar oftast använder 20-55mm i mitt vardagsfotande så en bra zoom med ca 20-70 och bra ljuskänslighet är kanske att föredra mot ett fast objektiv.

    Hjälp mig!

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.