Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 586 through 600 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284265
    Lofarn wrote:
    Kanske inte passar in i tråden så bra, men vart vänder jag mig om jag vill ha lite proffsig hjälp med fotografering av mig själv? Bor i linköping :

    Gå in på Media Markt i Norrköping. Fråga efter Tommy. :up:

    #284266

    IS och VR. Bildstabilisering. Hur snabbt den arbetar? Piezo elektronik, och den arbetar galet snabbt. Hastigheten i IS och VR är inte särskilt begränsande, men att gyrona, sensorerna, ger rätt info till elektroniken är det kniviga.

    Att IS och VR inte behövs? Bull (sorry, Marcus!) redan vid 30mm så ger det (även i bra ljus) 2-3 steg längre slutartid. Varför? Jå, du kan köra mindre ISO och mindre bländare och därigenom får skarpare bilder. I mörker och dåliga ljusförhållanden så är det ofta avgörande för att du får ett användbart foto eller inte. För oss som har L-optik, eller annan F2.9 optik och fasta optiker med F1.4 eller liknande, och hus med godtagbar kvalité på extremt höga ISO, så har vi nästan mer sällan nytta av stabilisering. Dock vid brännvidder över 50-60mm så börjar det märkas avsevärd skillnad på antal skarpa bilder eller hur mycket ljus man fått in. Vid 200mm så är det avgörande att man har IS eller VR.

    #284267

    Tävlingen. Jag tycker den e sjyst.

    Ska vi köra Juni som kalendermånad? Lättare att ha koll än datum :)

    Gör en egen tråd för det bara…i god tid! Och man MÅSTE anmäla sig INNAN det börjar…!!!

    Jag har bytt jobb så jag har bara 3 studior att tillgå nu och både Canon o Nikon PRO…hur gör jag nu? ;)

    #284268
    rfb wrote:
    IS och VR. Bildstabilisering. Hur snabbt den arbetar? Piezo elektronik, och den arbetar galet snabbt. Hastigheten i IS och VR är inte särskilt begränsande, men att gyrona, sensorerna, ger rätt info till elektroniken är det kniviga.

    Hur snabb IS fungerar tycker jag är intressant som i princip alltid ligger över 1/200. Nu vet jag att det funkar även över den slutartiden och nästa objektiv jag köper kommer bli med IS, om jag kommer fortsätta fota. Har inte fotat så länge och tycker det är onödigt att kasta upp för mycket pengar då jag inte vet hur länge till jag kommer skjuta prick.

    Quote:
    Vid 200mm så är det avgörande att man har IS eller VR.

    Tycker man klarar sig riktigt bra upp till 200mm utan IS/VR men det beror ju på vad man fotar!

    Sedan undrar jag varför det inte finns IS i macro objektiv. Är där jag tycker det behövs mest (för en amatör som mig). :D

    #284269
    melancoolio wrote:
    …and up to about 1/500 with telephoto lenses.

    Fan vad jag blir trött på att alla ska överdriva hela tiden och tävla i vem som kan ställa till med värst säljstatistik. Hörde något dumhuvud som satt och propagerade för att bilderna blir oskarpa om man har längre slutartid än 1/1000s. Den är också skön. Vad fan gör han med kameran? Sätter den på självutlösare och svingar runt huvudet som ett lasso typ.

    #284270
    Marcus Syvertsen wrote:
    Fan vad jag blir trött på att alla ska överdriva hela tiden och tävla i vem som kan ställa till med värst säljstatistik. Hörde något dumhuvud som satt och propagerade för att bilderna blir oskarpa om man har längre slutartid än 1/1000s. Den är också skön. Vad fan gör han med kameran? Sätter den på självutlösare och svingar runt huvudet som ett lasso typ.

    Jag brukar iof hänga i en lian i skogen när jag fotar fåglar!

    #284271
    melancoolio wrote:
    Hur snabb IS fungerar tycker jag är intressant som i princip alltid ligger över 1/200. Nu vet jag att det funkar även över den slutartiden och nästa objektiv jag köper kommer bli med IS, om jag kommer fortsätta fota. Har inte fotat så länge och tycker det är onödigt att kasta upp för mycket pengar då jag inte vet hur länge till jag kommer skjuta prick.

    Jag har iaf ingen tid att ge. Men det fungerar i extremt korta slutartider.

    Tycker man klarar sig riktigt bra upp till 200mm utan IS/VR men det beror ju på vad man fotar!

    Hmmm. Klarar sig gör man med några nötter, lite vatten och en brödskiva. Om du tar tex ett 70-200 utan VR / IS och tar 100 exponeringar i olika situationer, och gör samma sak med stabilisering så har det visat sig, om och om och om igen att skillnaden på antal skarpa bilder (förutsatt att man inte kör 1/500 sek i kanonljus varje gång…) är enorm. Testa köra för fri hand på 100-150mm så är det STOR skillnad.

    Sedan undrar jag varför det inte finns IS i macro objektiv. Är där jag tycker det behövs mest (för en amatör som mig). :D

    Det finns. Ksotar pengar. Flesta Macro killar kör med stativ, ringblixtar m.m. som gör meningen ”mindre” med Macro och de flesta är relativt kort brännvidd. Nikons 60:a har inte VR, medan 105mm har VR.

    #284272
    melancoolio wrote:
    Jag brukar iof hänga i en lian i skogen när jag fotar fåglar!

    Hardcore!

    Jag springer ofta omkring på rätt konstiga ställen när jag jagar insekter och leker haha. Men lianer har jag hittils sluppit. Däremot har det varit en och annan båtreling man hängt över osv. som varit lite i riskzonen för handhållen oskärpa haha. :D

    #284273

    Och JA! förresten. Juni kalendermånad, goddamned. Och allt annat Ice Cube hade sagt.

    Så nu kör vi. Ladda pistolerna mitt herrskap. Dagen D är satt den första juni, sen får ni köra på hur fan ni vill i en månad.

    #284274

    Nu har jag skärmen i knäet. Lukrativt arbete detta. :D

    [img=http://media.macworld.co.uk/cmsdata/products/108398/hp%20small%20w2558hv.jpg]

    #284275
    Marcus Syvertsen wrote:
    Och JA! förresten. Juni kalendermånad, goddamned. Och allt annat Ice Cube hade sagt.

    Så nu kör vi. Ladda pistolerna mitt herrskap. Dagen D är satt den första juni, sen får ni köra på hur fan ni vill i en månad.

    Yaaaay.

    #284276

    Ah, shit. Detta var sensationellt. Satt nyss och jämrade över hur skitig min sensor var i 5D:n, och satt och pulade med blåsbälgar, penslar och skit och verkligen försökte få bort allt. Såg fortfarande ut som helvete. Då hittade jag ett GreenClean Sensor Cleaning System. SHIIIT vad bra grejer. En minidammsugare, blöt swiper och torr swiper. Gick som en djävla mopp över sensorn och bara åt upp allt skit som låg på.

    Nu är den helt spotless. Har provat macrobilder, telebilder, oskarpt, skarpt. Allt fungerar klockers utan en antydan till skit någonstans på någon nivå. Helt sanslöst haha. Alla ni som klättrar runt ute i skogen och håller på härja, byter objektiv i sandstormar och annat smart borde investera i en sådan här låda. Jag vetefan vad de kostar eller vart man kan köpa dem, men det var bra skit iaf. Galet mycket mer värt än att lämna kameran på rengöring, eller sitta med patchtool i 100 år.

    #284277
    Marcus Syvertsen wrote:
    Och JA! förresten. Juni kalendermånad, goddamned. Och allt annat Ice Cube hade sagt.

    Så nu kör vi. Ladda pistolerna mitt herrskap. Dagen D är satt den första juni, sen får ni köra på hur fan ni vill i en månad.

    1:a juni we GO!!! Jag är med! Gör du en egen tråd för tävlingen?

    #284278
    rfb wrote:
    1:a juni we GO!!! Jag är med! Gör du en egen tråd för tävlingen?

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=43261] :)

    #284279

    [http://f.imagehost.org/view/0782/IMG_9891]

    …ännu ett märkligt studioset som jag knåpat ihop. Det är alltid så sköna teman. Håller på att kontakta en tjej nu också som ska fotas i tre olika set, varav den ena kommer att vara just lack och läder. Lila perup, nitar, piska. You name it. Jag längtar haha.

Viewing 15 posts - 586 through 600 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.