Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 601 through 615 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284280

    Liten akut fråga. Ska utomlans nästa vecka och tänkte köpa ett nytt objektiv nu innan.
    Tamron AF 70-300/4-5,6
    Eller
    Sigma AF70-300/4-5.6

    Vilket skulle ni tagit?

    EDIT: Glömde skriva att jag har en Nikon D80!

    #284281

    Köp ingen av dem, lägg 1500kr på att njuta av semestern istället. 1500kr är ett skämt för ett objektiv, men det är mycket pengar i vardagen. Och ingen av de där två snusdosorna är värd att lägga betydliga pengar på, du kommer bara att bli missnöjd och tycka illa om linsen du köpt. Det är inte värt det låga priset.

    Om du inte är i AKUT behov av långzoom, alltså inte har något annat val. Då skulle jag klippt Tamrons 70-300mm Macro. Den är iaf måttligt skarp i mitten, min polare fick en sån av sin farsa när han fyllde år och den var rent hemsk förutom just skärpan som var ok. Möjligt att han hade tur på sitt exemplar dock, lovar inget.

    #284282

    Kommer uppgradera från D60 till D90. Skulle vilja ha lite inputs vilka objektiv jag skall skaffa till kameran.
    Till D60 har jag haft 18-55 VR och 55-200 VR. Det har fungerat skapligt, dock hade jag gärna haft ett större zoomomfång i ett och samma objektiv…

    Jag hade tänkt mig något sånt här:
    Eftersom jag tycker 18-55 ger något begränsat zoomomfång skulle jag istället kunna tänka mig:
    16-85 VR
    eller
    18-200 VR

    18-105 som vanligtvis ingår som kitlins till D90 har inte fått nå vidare bra recensioner (inte en av Nikons skarpare kitobjektiv) så den känns inte aktuell. Jag vill gärna ha VR eftersom jag upplever att det räddar en del bilder i dåligt ljus. Iom önskemålet på VR så går en hel del andra zoomlinser bort.

    Som komplement till 16-85 skulle jag behöva en 70-300 VR och Nikkors nya fast 35:a.
    Köper jag 18-200 kanske jag klarar mig med den och en fast 35:a. Det blir också betydligt billigare…

    Hur står sig Nikons 18-200 när det kommer till skärpan? Antar att det inte går att jämnföra med 16-85. Men samtidigt blir det väldigt enkelt med ett sånt stort zoomomfång.

    Några tips och synpunkter?

    RFB: Ngr kommande cashback kampanjer på D90 i närtid??

    #284283

    Köp inte en kamera för 10,000kr om du vill komma undan billigt med optiken. Det är bara bortkastade pengar. Alla de här superzoomvarianterna är halvknäppa, inte särskilt bra och gör inte de finare kamerorna rättvisa. Många som kommer in till oss de få dagar jag står bakom expertdisken och vill göra sådär också, brukar alltid protestera våldsamt.

    35:an låter dock som en riktigt bra idé från din sida! Hugg. 16-85mm vet jag inte vilken det är, och jag ska inte klistra ihop något paket heller. Men låt bli superzoomarna så länge de inte ska sitta på en plastkamera.

    Och köp begagnade prylar istället för att snåla in rejält på nypriserna, bara se till att åka och titta på dem så att de är i bra skick. Framförallt objektiv, kameror kanske är lite känsligare. Där är jag beredd att försvara ett nyköp.

    Så att man får ut lite grann av pengarna. :)

    #284284
    Marcus Syvertsen wrote:
    Köp inte en kamera för 10,000kr om du vill komma undan billigt med optiken. Det är bara bortkastade pengar. Alla de här superzoomvarianterna är halvknäppa, inte särskilt bra och gör inte de finare kamerorna rättvisa. Många som kommer in till oss de få dagar jag står bakom expertdisken och vill göra sådär också, brukar alltid protestera våldsamt.

    35:an låter dock som en riktigt bra idé från din sida! Hugg. 16-85mm vet jag inte vilken det är, och jag ska inte klistra ihop något paket heller. Men låt bli superzoomarna så länge de inte ska sitta på en plastkamera.

    Och köp begagnade prylar istället för att snåla in rejält på nypriserna, bara se till att åka och titta på dem så att de är i bra skick. Framförallt objektiv, kameror kanske är lite känsligare. Där är jag beredd att försvara ett nyköp.

    Så att man får ut lite grann av pengarna. :)

    Jag har väl haft samma uppfattning att superzoom inte är ngt vidare bra val (när det kommer till bildkvalite) Dock verkar den fått bra omdömen i tester vilket gör mig lite kluven. 35:an är ett måste, men jag behöver ett vettigt allround objektiv också. Begagnat är en bra idé för linserna. Kameran vill jag ha helst köpa ny. Det är ändå en speciell känsla med nytt. Får se om rfb har ngr synpunkter på objektivval…

    #284285

    Jooooy, joy, joy joy joy joy. :whistle:

    #284286
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jooooy, joy, joy joy joy joy. :whistle:

    Va fn… visste inte att min arbetsgivare tillverkade ritplattor. Undra om jag får personalrabatt :)

    Har du kört med Wacombräda tidigare? Själv har jag tidigare funderat på att skaffa en ritplatta, men aldrig kommit till skott.

    #284287
    Ejbullah wrote:
    Kommer uppgradera från D60 till D90. Skulle vilja ha lite inputs vilka objektiv jag skall skaffa till kameran.
    Till D60 har jag haft 18-55 VR och 55-200 VR. Det har fungerat skapligt, dock hade jag gärna haft ett större zoomomfång i ett och samma objektiv…

    Jag hade tänkt mig något sånt här:
    Eftersom jag tycker 18-55 ger något begränsat zoomomfång skulle jag istället kunna tänka mig:
    16-85 VR
    eller
    18-200 VR

    18-105 som vanligtvis ingår som kitlins till D90 har inte fått nå vidare bra recensioner (inte en av Nikons skarpare kitobjektiv) så den känns inte aktuell. Jag vill gärna ha VR eftersom jag upplever att det räddar en del bilder i dåligt ljus. Iom önskemålet på VR så går en hel del andra zoomlinser bort.

    Som komplement till 16-85 skulle jag behöva en 70-300 VR och Nikkors nya fast 35:a.
    Köper jag 18-200 kanske jag klarar mig med den och en fast 35:a. Det blir också betydligt billigare…

    Hur står sig Nikons 18-200 när det kommer till skärpan? Antar att det inte går att jämnföra med 16-85. Men samtidigt blir det väldigt enkelt med ett sånt stort zoomomfång.

    Några tips och synpunkter?

    RFB: Ngr kommande cashback kampanjer på D90 i närtid??

    Tja!

    Sorry det har dröjt ;)

    Till en D90 är 16-85 VR och 70-300 VR en ypperlig lösning. 16-85 är skarp och ger en riktigt fint vidvinkel.

    annars, om du kan hitta ett 17-55 2.8 beggat för bra pengar så har du en superduperoptik.

    Skulle jag köpt D90 så hade jag jagat ett dubbelkit, det finns ett subventionerat kit med hus + 16-85 + 70-300. Testa innan du köper en 35, inte säker du behöver…då 16-85 VR är skarp. Mycket skarp.

    Vad gäller kampanjer så ska du köpa NU om du kan hitta till ”gamla” priset. De sista finns ute just nu…det skiljer 2-3 tkr. Jag skulle inte vänta! Om du väntar, så vänta ca 1½ vecka…om du är sugen på tillbehör ;)

    #284288
    Ejbullah wrote:
    Jag har väl haft samma uppfattning att superzoom inte är ngt vidare bra val (när det kommer till bildkvalite) Dock verkar den fått bra omdömen i tester vilket gör mig lite kluven. 35:an är ett måste, men jag behöver ett vettigt allround objektiv också. Begagnat är en bra idé för linserna. Kameran vill jag ha helst köpa ny. Det är ändå en speciell känsla med nytt. Får se om rfb har ngr synpunkter på objektivval…

    Köp inte 18-200 VR. Optisk rätt lika 18-105 VR men med mer brännvidd…70-300 VR däremot är en av mina klara favoriter. Prisvärd som få!

    #284289
    Marcus Syvertsen wrote:
    Köp inte en kamera för 10,000kr om du vill komma undan billigt med optiken. Det är bara bortkastade pengar. Alla de här superzoomvarianterna är halvknäppa, inte särskilt bra och gör inte de finare kamerorna rättvisa. Många som kommer in till oss de få dagar jag står bakom expertdisken och vill göra sådär också, brukar alltid protestera våldsamt.

    35:an låter dock som en riktigt bra idé från din sida! Hugg. 16-85mm vet jag inte vilken det är, och jag ska inte klistra ihop något paket heller. Men låt bli superzoomarna så länge de inte ska sitta på en plastkamera.

    Och köp begagnade prylar istället för att snåla in rejält på nypriserna, bara se till att åka och titta på dem så att de är i bra skick. Framförallt objektiv, kameror kanske är lite känsligare. Där är jag beredd att försvara ett nyköp.

    Så att man får ut lite grann av pengarna. :)

    Hoppas du inte står o säger att 16-85 VR och 70-300 VR är crap… ;)

    35:an köpte Andreaz…bara fråga vad han tycker :)

    #284290

    Såg en kampanj på D90 m. 18-105 + 50mm F/1,8 för under 10. Om det till och med var under 9.

    Det är fan najs.

    #284291
    Tobias Borg wrote:
    Såg en kampanj på D90 m. 18-105 + 50mm F/1,8 för under 10. Om det till och med var under 9.

    Det är fan najs.

    ??? Det är isf billigast i europa… :)

    #284292

    [http://www.dustin.se/pd_5010315205.aspx] ???

    #284293
    rfb wrote:
    ??? Det är isf billigast i europa… :)

    Jag är vid närmare eftertanke nästan säker på att det var 9.999:-

    Det kanske var en sådan där ”gäller tills lagret är slut (vi har två inne) med vad god köp något när du ändå är här” – kampanj.

    Edit:
    Nej, det var en 18-105. :)

    #284294
    rfb wrote:
    Hoppas du inte står o säger att 16-85 VR och 70-300 VR är crap… ;)

    Niet.

Viewing 15 posts - 601 through 615 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.