Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 676 through 690 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284355
    rfb wrote:
    Jag skulle rekommendera IXUS100 IS…har en sån själv som kompakt som komplement till systemarna…

    Köpte en sån idag.. måste nog lära mig lite mer om funktionerna för än är jag inte imponerad.. :)

    #284356

    Nästan så man blir tokig vilken djungel det är där ute med olika kameror. Letar efter en liten kompakt kamera man kan ha med sig på sina promenader, finns nästan alltid något kul att fota när man kör lite lättare cardio.

    Kollade in M3’s test av Casio Exilim EX-S12, verkar rätt ok och bra pris. Någon som har något annat tips, (prismässigt helst inte över 3k)?

    #284357

    Den här ska jag köpa en dag…

    Casio EX-FC100

    [http://www.youtube.com/watch?v=a9C_xlnaqxY]

    Sök på kameramodellen på youtube…finns massa balla filmer!!!

    #284358

    Är jag trött eller står det 1000fps i början av filmen? Den där uppspelningen ser typ ut som 125-150. Varför bryr man sig ens om att göra en processor som pallar 1000 fps, istället för att sänka skiten till en femtedel och öka kvaliteten istället?

    Det kanske man kan på kameran iofs?

    #284359
    Marcus Syvertsen wrote:
    Är jag trött eller står det 1000fps i början av filmen? Den där uppspelningen ser typ ut som 125-150. Varför bryr man sig ens om att göra en processor som pallar 1000 fps, istället för att sänka skiten till en femtedel och öka kvaliteten istället?

    Det kanske man kan på kameran iofs?

    Nog är det bra mycket mer än 125-150 för att fånga de snabba rörelserna så pass hyggligt skulle jag tro. Man vet inte hur youtube kan grisa ner kvaliteten och upplevelsen också.

    Jag tog en stillbild en gång på en glödlampa jag sköt sönder på 1/19.000s – det var häftigt. Filmat i highspeed har jag aldrig provat däremot.

    Iaf, alla tillverkare försöker ju göra sina produkter unika på något sätt för att skapa differentieringsfördelar. Jag kan ju se en del roliga saker man kan göra med 1000fps, men visst är kvaliteten viktigare rent allmänt.

    #284360

    Jag har svårt att se att 1000fps ens går att uppfatta i den uppspelningshastighet som var på filmklippen. Det är typ som de nya tv-skärmarna med 600hz haha.

    Fan, glödlampebilden låter ballt. Jag skulle vilja göra lite sånna grejer, det som är så dumt är bara att det lär ju krävas x antal glödlampor före skiten sitter på bild, med tanke på att min vettiga kamera har ett slutar-lagg på typ 150ms. Då är ögonblicket redan förbi.

    1/19000? Galet. Det snabbaste som går idag på normala systemkameror är 1/8000.

    #284361

    På 100-400 fps kan man göra riktigt grymma filmer om man är lite kreativ och då är kvaliten rätt ok. på 1000-1200 fps (EX-F1) så ser det rätt sunkigt ut men det finns de som filmat luftvapen, paintboll-träffar m.m. i dessa farter…grymt!

    #284362
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag har svårt att se att 1000fps ens går att uppfatta i den uppspelningshastighet som var på filmklippen. Det är typ som de nya tv-skärmarna med 600hz haha.

    Fan, glödlampebilden låter ballt. Jag skulle vilja göra lite sånna grejer, det som är så dumt är bara att det lär ju krävas x antal glödlampor före skiten sitter på bild, med tanke på att min vettiga kamera har ett slutar-lagg på typ 150ms. Då är ögonblicket redan förbi.

    1/19000? Galet. Det snabbaste som går idag på normala systemkameror är 1/8000.

    Precis, tror inte att det går att uppfatta på youtubeklippet om det verkligen är 1000fps men ser ingen anledning att betvivla det så sätt.

    Ja, 1/19.000s går att fixa till. Jag byggde an anordning i garaget där jag skalade en vanlig synkabel till en blixt och kopplade vardera ände till en metallfolie vilka hängde aldeles intill varann med bara några centimeter emellan. Sedan hade jag glödlampan fastsatt i en liten anordning och på andra sidan ett lufgevär fastmonterat. När kulan sköts gick den först igenom glödlampan för att strax utanför bild träffa metallfolierna som kopplades samman och utlöste blixten. Innan hade jag mörklagt garaget helt och slutartiden på kameran var inte så snabb men blixtens brinntid var bara 1/19.000s (gick att ställa in på blixten). Resultatet blev en grym bild med ett fruset ögonblick som inte annars går att uppfatta med blotta ögat. Provade sedan med glas med vätska och ägg osv. Garaget blev rätt skitigt av ägg-splattret….

    EDIT: Ska tilläggas att jag hade 3 stycken blixtar i denna setup där de andra två utlöste på slavfunktionen. Med den korta brinntiden blev ledtalet väldigt lågt så man fick ha dem nära och inplastade för att skydda dem. Jag använde 3 st Nikon Speedlight SB-26.

    Tyvärr har jag ingen skanner och bilden har jag på hederlig film….du vet, sådant man stoppade i kamerorna förr ;) Är ett ganska omfattande projekt som ska göras någon gång att skanna in bildskatten man har.

    #284363
    rfb wrote:
    Den här ska jag köpa en dag…

    Casio EX-FC100

    [http://www.youtube.com/watch?v=a9C_xlnaqxY]

    Sök på kameramodellen på youtube…finns massa balla filmer!!!

    Var inte så farligt dyr heller, ska läsa lite mera tester om den kameran. Tack för tipset.

    #284364

    Om ni vill se lite tuffa Casio filmer…

    [http://www.youtube.com/watch?v=10J0C0F6ZWs]

    [http://www.youtube.com/watch?v=_LLUJ4NtB6g]

    [http://www.youtube.com/watch?v=2HOcBnqMNAk]

    #284365

    På grund av att jag är en glömsk idiot så missade jag när jag var i London att skruva ner iso’n. Så här är ett spontant porträtt på min vän Vilda @ ISO 1600.

    Pretty fucking good för att vara ISO 1600 får man säga.

    Edit: Ähh, bilden blev så liten att man inte ser det ändå. Ska cropa lite, brb.

    Här är en 50% Crop.

    Bilden är helt orörd btw.

    #284366
    Tobias Borg wrote:
    På grund av att jag är en glömsk idiot så missade jag när jag var i London att skruva ner iso’n. Så här är ett spontant porträtt på min vän Vilda @ ISO 1600.

    Pretty fucking good för att vara ISO 1600 får man säga.

    Edit: Ähh, bilden blev så liten att man inte ser det ändå. Ska cropa lite, brb.

    Här är en 50% Crop.

    Bilden är helt orörd btw.

    Oj, vad är det för märke? ;)

    #284367
    rfb wrote:
    Oj, vad är det för märke? ;)

    Det är en tjej?

    :D

    #284368
    Jorgen wrote:
    Det är en tjej?

    :D

    Oj, har aldrig lagt märke till förut…! Häftigt. Finns det flera?

    #284369
    rfb wrote:
    Oj, har aldrig lagt märke till förut…! Häftigt. Finns det flera?

    Ja. Man kan ha samlag med dom i alla möjliga hål.

Viewing 15 posts - 676 through 690 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.