Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 691 through 705 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284370

    Jag och sambon funderar på en ny digitalkamera. Systemkamera verkar vara vägen att gå?

    Jag är rätt så lost på det här med kameror, har haft en 2-3 skräpiga saker som halvt aldrig funkat som man velat. För tjejens del så vill hon ta kort på sina fiskar, så snabb slutartid (tar kort snabbt, jag tror det är slutartid? :D ) och en bra skärpa är det vi prioriterar. I övrigt kräver vi inte sådär jättemycket, men den ska helst hålla ett bra tag framöver.
    Ju lättare programvara för överföring osv desto bättre. Någon som har några tips? Tänkte mig en övre gräns på 3500, men om det är för lite så blir det mer såklart.

    #284371
    hagsdoom wrote:
    Jag och sambon funderar på en ny digitalkamera. Systemkamera verkar vara vägen att gå?

    Jag är rätt så lost på det här med kameror, har haft en 2-3 skräpiga saker som halvt aldrig funkat som man velat. För tjejens del så vill hon ta kort på sina fiskar, så snabb slutartid (tar kort snabbt, jag tror det är slutartid? :D ) och en bra skärpa är det vi prioriterar. I övrigt kräver vi inte sådär jättemycket, men den ska helst hålla ett bra tag framöver.
    Ju lättare programvara för överföring osv desto bättre. Någon som har några tips? Tänkte mig en övre gräns på 3500, men om det är för lite så blir det mer såklart.

    Behövs inga program för överföring.

    Ett bra förslag annars är:

    [http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX200rod]

    Ska du ha systemkamera så är det oavsett lite mer att lära sig. Dock så hittar du aldrig en kompaktkamera som tar lika många bra bilder konstant och med så jämn kvalitet. En beggad 450D eller D60 eller tom D40X eller D80 kan du får för runt dessa pengar…alla dessa är bra val. Undvik Sony A100, A200 och även om Pentax och Olympus gör bra grejer, så finns inte alls lika mycket roliga och billiga tillbehör och extra tillbehör :)

    #284372
    rfb wrote:
    Behövs inga program för överföring.

    Olympus gör bra grejer, så finns inte alls lika mycket roliga och billiga tillbehör och extra tillbehör :)

    Måste bara fråga vilka dess tillbehör är, eftersom jag själv har Pentax :)

    #284373
    Jonas_G wrote:
    Måste bara fråga vilka dess tillbehör är, eftersom jag själv har Pentax :)

    Ja, det finns en hel del tredjepartsleverantörer som slutat tillverka tillbehör till andra märken än Nikon o Canon då volymerna är så små. Dessutom så kan du kolla på blocket eller fotosidans begg-sidor…det är en bråkdel grejer till andra märken, som tex Pentax.

    Pentax har inte heller hängt med bildmässigt, i synnerhet vad gäller ISO. Nya K7 hann jag testa innan semestern, och den är ett klart hopp upp för Pentax fans. Pentax lade också ner sin professionella satsning så för den som vill utvecklas inom fotografering så är det svårt att vidareutvecklas då produkterna slutar vid ett tidigt skede. Olympus hade sin E-3 som lades ner och de har sagt att ingen efterföljare kommer.

    se också optikmängden som finns till Canon resp Nikon så är urvalet idag mycket större.

    Så om man gillar fotografering, börjar med en, låt oss säga EOS450D eller 500D kan man ta nästa steg till en 50D eller 5D mkII, och ett gäng optiker som matchar det dyrare huset. En D60 köpare eller D5000 köpare kan byta upp sig till D300, D300s eller fullformat med D700 och då köpa fast optik eller 24-70 osv som också är ett snäpp vassare optik.

    Så även om Pentax och Olympus och Sony är bra produkter, så ser jag ingen anledning att välja dessa så länge Canon & Nikon erbjuder mycket mer, mycket bättre.

    #284374

    [img=http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0a/0a3d71f11bf72b4012b532d8a976f5cd.jpg]…tråkigt motiv.

    #284375
    Marcus Syvertsen wrote:
    …tråkigt motiv. :D

    Är det du som tagit det?

    #284376
    Jonas_G wrote:
    Är det du som tagit det?

    Nej, jag har aldrig ens sett en sån där skalbagge eller vad det nu är. Jag hittade den på fotosidan, vet inte vems verket är.

    #284377
    Marcus Syvertsen wrote:
    Nej, jag har aldrig ens sett en sån där skalbagge eller vad det nu är. Jag hittade den på fotosidan, vet inte vems verket är.

    Ok, vet du vad han/hon använde för objektiv? Häftig bild hur som helst!

    #284378

    [http://a.imagehost.org/view/0922/marcuspontustavla]

    …denna tyckte jag om rejält. Sentimental kanske.

    #284379
    Marcus Syvertsen wrote:
    [img=http://obj.fotosidan.se/obj/photo/0a/0a3d71f11bf72b4012b532d8a976f5cd.jpg]…tråkigt motiv.

    väldigt imponerande skärpa. men motivet får mig fan nästan att spy, hatar insekter.

    #284380

    Någon som har lust att hjälpa mig? 😮

    Köpte idag en begagnad Nikon 60mm f/2.8 D Micro AF och blev sjukt glad när jag såg att den såg helt okej ut, inga repor, ingenting.
    Men jag fattar inte, när jag sätter på den, så står det ”Lås bländarringen på största bländaren (högsta siffran)”. När den är det så står det så ändå, så jag förstår inte hur jag ska göra.

    Måste jag ändra någon inställning eller något? Vart exakt ska den vara låst, för det går inte att låsa någon annanstans än på 32, och det är väl där den ska vara? Men ändå står det så..

    Hjälp:( Jag som var så glad över min nya leksak..

    #284381

    Största bländaren är inte den högsta siffran. Objektivets största bländare är 2,8. Du har en manuell bländarring på den, skruva den tills den står på 2,8 och sen bör du kunna kontrollera bländartalet från kameran. Det var samma sak på min polares 50mm.

    Men som sagt, största bländare = lägsta bländartal. Inte högsta. Så prova det? :)

    #284382

    Det ska stå lägsta bländartal, inte högsta, sorry.
    Och det funkar inte ändå.. Den lilla ”skylten” på displayen försvinner inte..
    Då är det ju något som är fel :( eller?

    #284383
    latinab0nita wrote:
    Det ska stå lägsta bländartal, inte högsta, sorry.
    Och det funkar inte ändå.. Den lilla ”skylten” på displayen försvinner inte..
    Då är det ju något som är fel :( eller?

    Hmm… Weird. RFB, du måste kunna detta?

    På tal om ingenting så åker jag och tittar på en ny kamera idag. Jag ska sälja mina två och köpa en större istället. Vad det blir får ni se sen. :D

    #284384

    Jag ska ringa honom strax och kolla upp det, funkar det inte så vill jag ha mina pengar tillbaka. Tror du han går med på det? Haha.

    Nu är jag ledsen :(

Viewing 15 posts - 691 through 705 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.