Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 706 through 720 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284385

    Åkte till kamerahuset och bad dom kolla upp, dom testade på en d90, samma resultat där..
    Så den funkar ju inte.

    Jävla skit.

    #284386

    Du måste sätta den lilla spärren (orange tror jag) på orange fältet och bländarringen p åstörsta bländare (högsta talet) innan du fäller den lilla knappen. Bländarringen är ringen närmast kamerahuset.

    Så största bländare i orange, i det här fallet nr 1 (bländare 22) ska till punkt 2, markeringen, då kan nummer 3 ”klickas i” och då borde allt funka :) Det är valet mellan automatisk / manuell bländare….

    #284387
    Marcus Syvertsen wrote:
    Hmm… Weird. RFB, du måste kunna detta?

    På tal om ingenting så åker jag och tittar på en ny kamera idag. Jag ska sälja mina två och köpa en större istället. Vad det blir får ni se sen. :D

    Köp inte ännu…vänta några dagar…eller vecka.

    #284388

    Angående bländaren. Den styrs av den lilla armen på fattningen, en liten arm du kan föra fram och tillbaka och du ser hur bländaren öppnas och stängs. Om den, trots ovan, inte går att föra fram och tillbaka så är det trasigt där emellan. Om den går att föra fram och tillbaka när du låst på högsta bländartal (minsta bländare) så är det kameran som inte verkar förstå. Vilket kamerahus har du? Det kan avra så att du har ett kamerahus som inte klarar av att blända ner äldre objektiv.

    #284389

    Det var ett 60mm, inte 50 :)
    Jag har försökt att ha den så som du beskriver, men det funka inte. Jag har en Nikon d60, och dom testade med en d90 på Kamerahuset i Stenungsund men det vägrade att funka.
    Jag har redan köpt det, men har pratat med han som sålde det till mig och jag ska få pengarna tillbaka.

    Tråkigt :(

    #284390
    latinab0nita wrote:
    Det var ett 60mm, inte 50 :)
    Jag har försökt att ha den så som du beskriver, men det funka inte. Jag har en Nikon d60, och dom testade med en d90 på Kamerahuset i Stenungsund men det vägrade att funka.
    Jag har redan köpt det, men har pratat med han som sålde det till mig och jag ska få pengarna tillbaka.

    Tråkigt :(

    Mysko. Tog 50mm som exempel, ser ju typ likadant ut :)

    Men testa först, om du låst den på högsta bländartal, kan du rucka på den lilla armen på objektivet och bländaren öppnas o stängs? För gör den det…så är det ignet fel på objektivet…för det är en enkel mekanisk funktion…för det blir lite taskigt mot han du köpte den av… :)

    D60 ska klara av att blända ner det objektivet.

    #284391

    Jag ska testa när jag kommer hem, har inte kameran hos mig just nu.
    Men ska den där ”skylten” på displayen vara kvar oavsett om jag har låst den på högsta bländartal?

    Han sa till mig att han bett en kompis testa den dagen innan och då hade den funkat, så jag får väl testa och se om det funkar.
    Tråkigt bara att jag måste hålla där isf för att ta kort, blir så meckigt.

    #284392
    rfb wrote:
    Köp inte ännu…vänta några dagar…eller vecka.

    Äh, även om det som ryktet säger kommer en 1D Mark IV eller en 1D Mark III N så lär den inte döda 1D Mark III så mycket. 5D gick inte ner så mycket när 5D Mark II kom, och dessutom tänker jag inte köpa ”nytt” heller för det kostar för mycket.

    Jag har redan slagit till. Imorgon vid halv fyra-tiden åker jag och hämtar en 1D mark III som har gått 1600 exponeringar, får med en rutnätsskiva, lite handremmar och annat skit. Kartong och originalkvitto såklart. Inte en skråma. Så jag är nöjd ändå – även om den inte är bäst längre sen D3 kom, och blir ännu ”sämre” om ett par dagar.

    Jag älskar kameran. :)

    #284393

    Det funkadeeeeeeeeeeeee, Åh jag Är sÅ glad :)

    #284394
    latinab0nita wrote:
    Det funkadeeeeeeeeeeeee, Åh jag Är sÅ glad :)

    Grattis! :up:

    #284395
    latinab0nita wrote:
    Det funkadeeeeeeeeeeeee, Åh jag Är sÅ glad :)

    Grymt! Nu vill vi se lite seriösa insektsmacron. Det var trots allt det som var meningen – eller hur? Så spill it haha!

    Själv ska jag försöka komma på ett kul sammanhang att använda bildserie-bursten, åker och hämtar kameran om tre timmar. Funderar på att dra till studion och köra lite ”splash”-bilder med frukt och vattenglas bara för kul.

    #284396
    Marcus Syvertsen wrote:
    Grymt! Nu vill vi se lite seriösa insektsmacron. Det var trots allt det som var meningen – eller hur? Så spill it haha!

    Själv ska jag försöka komma på ett kul sammanhang att använda bildserie-bursten, åker och hämtar kameran om tre timmar. Funderar på att dra till studion och köra lite ”splash”-bilder med frukt och vattenglas bara för kul.

    typ: [http://www.youtube.com/watch?v=XYtk_5tPygI]

    Be en polare hoppa som en idiot i 1 minut…det blir alltid några roliga bilder.

    #284397

    [youtube=SsmP9IRWJy0]

    Se till att trycka HD och kolla fullskärm. Otroligt vacker video! Vissa sekvenser tagna med Nikon d3. Är Time lapse helt enkelt en serie bilder tagna under en längre tid och sedan ihopsatt till en video med 24 bilder/sek? Suget efter en Nikon d90 blir allt starkare :)

    #284398

    Det är ju svårt med macro.. finns inga insekter.. :(

    #284399

    YES! Jag har knäckt ännu en bildstil, gammaldags svartvitt. Fuck vad bra det här blev, precis så som jag ville ha det. Nyckeln var att höja brightness, öka svärta, bränna ut skiten och 100% kontrast. Brightness gjorde all skillnad i världen.

    Ni tycker säkert att det ser skit ut men jag älskar det. :)

Viewing 15 posts - 706 through 720 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.