Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 721 through 735 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284400

    :up:

    Marcus Syvertsen wrote:
    YES! Jag har knäckt ännu en bildstil, gammaldags svartvitt. Fuck vad bra det här blev, precis så som jag ville ha det. Nyckeln var att höja brightness, öka svärta, bränna ut skiten och 100% kontrast. Brightness gjorde all skillnad i världen.

    Ni tycker säkert att det ser skit ut men jag älskar det. :)

    Vad komiskt…jag satt o lekte med utfrätta, ”gammledags” builder idag. Less på det vanliga bildspråket jag brukar ha så jag testade Speia, med utfrätt och lade till duktigt med brus i bilderna. Tog bilderna i ISO800 i fullt solljus bara för att få till en ”förstörd” känsla, men det blev ”bra” tycker jag…

    Man ledsnar på för ”bra” bilder ibland.

    #284401
    rfb wrote:
    :up:

    Vad komiskt…jag satt o lekte med utfrätta, ”gammledags” builder idag. Less på det vanliga bildspråket jag brukar ha så jag testade Speia, med utfrätt och lade till duktigt med brus i bilderna. Tog bilderna i ISO800 i fullt solljus bara för att få till en ”förstörd” känsla, men det blev ”bra” tycker jag…

    Man ledsnar på för ”bra” bilder ibland.

    Ja, den där looken satte du fan riktigt bra. Den andra bilden passade sig grymt bra på det sättet.

    #284402
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ja, den där looken satte du fan riktigt bra. Den andra bilden passade sig grymt bra på det sättet.

    Ja, PS bilder i ISO100 och smoooooothade och fixade blir man lite less på. Snygga färger, perfekt kontrast, täckning i hela bilden osv…ibland så ser en hål-lådekamera-bild så mycket mer spännande ut…

    Kul när man ser att man tänker lika, men uttrycker sig olika.

    #284403

    Har snöat in lite på Lee Miller då jag i viss mån tröttnat på den här prylmanin som råder. Sen att det är en fet ursäkt för att jag just nu inte har råd att köpa allt jag vill ha kan förvisso också vara en orsak.. :|

    Gammalt, grynigt och skitigt konstfoto á Lee Miller:

    #284404

    Det slår inte min R32:a eller Marcus polare…vi spöar den där Miller utan probs! ;)

    De som saknar resurser blir ju tvingade att vara mer kreativa så att inte ha råd med D700:a eller 1D mkIII kanske tvingas till att ta bättre bilder i dålig kvalité, istället för de tonvis sunkiga bilder i perfekt brusfri kvalité som tex. Fotosidan dräller av…

    #284405
    #284406

    Marcus Syvertsen…hoppas du inte gav för mycket för 1D mkIII…försökte varna dig… :)

    #284407

    en här på forumet som skriver bloggen:

    [http://www.cyberphoto.se/blogg.php]

    #284408
    rfb wrote:
    Marcus Syvertsen…hoppas du inte gav för mycket för 1D mkIII…försökte varna dig… :)

    18 megapixel 1,6x crop-faktor. Undrar hur den detaljrikedomen blir. Kan bli grymt!

    Blir spännande att se hur den polaren fungerar framöver. Kan bli en dunderhit, om specifikationen levererar som den bör. Kul med nytt iaf, 100mm F2,8 L Macro med IS lät inte dumt haha.

    Fattar dock inte varför den heter 7D. Rimligt vore om den hette 60D, eller 70D. Den är ju helt klart en utveckling på 20-30-40-50D-släktet, och har till synes ingenting med 5D att göra, eftersom att de klämt in 18mpx på 1,6x-sensor.

    #284409
    Marcus Syvertsen wrote:
    18 megapixel 1,6x crop-faktor. Undrar hur den detaljrikedomen blir. Kan bli grymt!

    Blir spännande att se hur den polaren fungerar framöver. Kan bli en dunderhit, om specifikationen levererar som den bör. Kul med nytt iaf, 100mm F2,8 L Macro med IS lät inte dumt haha.

    Fattar dock inte varför den heter 7D. Rimligt vore om den hette 60D, eller 70D. Den är ju helt klart en utveckling på 20-30-40-50D-släktet, och har till synes ingenting med 5D att göra, eftersom att de klämt in 18mpx på 1,6x-sensor.

    För ett par år sen startade man från scratch på en kamera. Det är arbetet som lett fram till 7D, en nystart. Det är inte en fortsättning på 50D. Den ersätter inte 50D utan kommer kosta ett antal tusen kronor mer. 7D är ergonomisk annorlunda, mycket mer avancerad AF, ryktena säger att det kanske är den bästa Canon någonsin gjort, 8 bps från början i det prisläget, 18 MP med fart, ISO-prestanda som är i trakterna av 5D mkII enligt DPreview…så det bådar väldigt gott. Namnet är en start på något nytt.

    Personligen tror jag denna kamera kan bli en riktig dräpare.

    #284410
    rfb wrote:
    Personligen tror jag denna kamera kan bli en riktig dräpare.

    Det låter ju minst sagt bra.

    #284411

    Går och lurar på en videokamera då man snart ska bli pappa. Panasonic HDC-TM300 samt Canon Legria HS-10 eller eventuellt HS-20. Någon som har bra koll på dem och kan ge en kommentar? Och är det stor skillnad mellan de två Canon modellerna om man skulle hoppa ned ett snäpp till HS-20?

    #284412
    Undefined wrote:
    Går och lurar på en videokamera då man snart ska bli pappa. Panasonic HDC-TM300 samt Canon Legria HS-10 eller eventuellt HS-20. Någon som har bra koll på dem och kan ge en kommentar? Och är det stor skillnad mellan de två Canon modellerna om man skulle hoppa ned ett snäpp till HS-20?

    Skulle personligen köpa en kompaktkamera med HD inspelning, finns massor nu och kvalitén blir riktigt bra med många av dem. Visst är en videokamera mycket bättre, men jag sålde min HF11 bara för att jag inte använde den sen jag köpte en kompaktkamera…mycket smidigare att föra över, bränna och kolla på filmerna.

    #284413
    rfb wrote:
    Skulle personligen köpa en kompaktkamera med HD inspelning, finns massor nu och kvalitén blir riktigt bra med många av dem. Visst är en videokamera mycket bättre, men jag sålde min HF11 bara för att jag inte använde den sen jag köpte en kompaktkamera…mycket smidigare att föra över, bränna och kolla på filmerna.

    Skulle dom vara så bra menar du att man faktiskt kan jämföra kvaliteten i någon mån? Vid låga ljusnivåer oxå? Exempel på modell? Usch, nu var du jobbig ;)

    #284414
    Undefined wrote:
    Skulle dom vara så bra menar du att man faktiskt kan jämföra kvaliteten i någon mån? Vid låga ljusnivåer oxå? Exempel på modell? Usch, nu var du jobbig ;)

    Nej, det är klart att det skiljer. Men nackdelen är överföring osv. som är välidgt smutt på en kompaktkamera…mer som en ”tänk-efter” innan. Men om du säker bästa möjliga kvalité på vieoinspelning, och jag skulle köpa en ny nu skulle jag satsa på någon av Canon´s HD varianter. HF11 jag hade själv var brutal i bildkvalité och autofokus. Nya HF21 verkar grym!

Viewing 15 posts - 721 through 735 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.