Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 736 through 750 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284415

    Stillbilds systemkamera med videoinspelning i full HD, annars? Den videoinspelningskvalitén lär ju inte vara helt dum, med tanke på skärpedjupseffekten som dessutom blir i DSLR-hus. :)

    #284416
    Marcus Syvertsen wrote:
    Stillbilds systemkamera med videoinspelning i full HD, annars? Den videoinspelningskvalitén lär ju inte vara helt dum, med tanke på skärpedjupseffekten som dessutom blir i DSLR-hus. :)

    Helt korrekt. Dock inte så smidigt att använda…även om det är IS så är det inte i närheten av funktionen i en videokamera. Men kan man tänka sig DSLR kamera så nya 7D…eller en 500D eller D5000 skulle sitta fint?

    #284417

    Ponera att man skall montera en videokamera i en rallybil. Finns det några vettiga modeller för runt 3k?
    Mic in behövs för att kunna få med vad som sägs i bilen via intercom och gärna en trådlös fjärr. Bildstabiliseringen, vara eller icke vara?

    #284418

    Mmmm, jag är kluven…mycket kluven :| Hatar när jag inte vet hur jag ska göra. Vill egentligen ha både en ny videokamera samt en hygglig stillbilds. Har hittat Panasonic TM-300 till grymt bra pris så den lockar, annars gillar jag Canon men priskillnaden går inte att motivera.

    Stillbildskamera, jag är inte sugen på att dra runt med en modell större längre men vill ändå ha bra kvalitet och hygglig kontroll. Har alltid gillat Canons Powershot G-serien men den är ändå något som fått mig att avstå. Nu ska de visst dra ner bruset med färre pixlar i G-11an vilket låter som rätt prio men skiter i hd-inspelning vilket är mycket synd. Och så finns ju då Panasonics nya GH-1a som en kompromiss med litet format, bra stillbildsfunktion och bra video. Men optiken är lite ljussvag och det känns lite osäkert med en sådan modell också på något sätt, kostar ju en del ändå dessutom. Skulle gärna ha en D90a men orka bära på skiten med tanke på allt som kommer till dessutom.

    Jag som alltid vetat vad jag vill ha innan… :what:

    #284419
    Undefined wrote:
    Mmmm, jag är kluven…mycket kluven :| Hatar när jag inte vet hur jag ska göra. Vill egentligen ha både en ny videokamera samt en hygglig stillbilds. Har hittat Panasonic TM-300 till grymt bra pris så den lockar, annars gillar jag Canon men priskillnaden går inte att motivera.

    Stillbildskamera, jag är inte sugen på att dra runt med en modell större längre men vill ändå ha bra kvalitet och hygglig kontroll. Har alltid gillat Canons Powershot G-serien men den är ändå något som fått mig att avstå. Nu ska de visst dra ner bruset med färre pixlar i G-11an vilket låter som rätt prio men skiter i hd-inspelning vilket är mycket synd. Och så finns ju då Panasonics nya GH-1a som en kompromiss med litet format, bra stillbildsfunktion och bra video. Men optiken är lite ljussvag och det känns lite osäkert med en sådan modell också på något sätt, kostar ju en del ändå dessutom. Skulle gärna ha en D90a men orka bära på skiten med tanke på allt som kommer till dessutom.

    Jag som alltid vetat vad jag vill ha innan… :what:

    Dagens I-landsproblem ;)

    Angeånde rallykamera så är ContourHD faktiskt riktigt bra som produkt. Har filmat motorcykelkörning med den…men mic-ingång…att du ska vara så svårflörtad :)
    Alla Canon FS modeller har mic-ingång så FS200 kanske?

    G11 samt S90 bådar väldigt gott. Mycket gott. De kommer vara superprodukter. Det även Canon 7D. Den borde klara alla dina krav, Undefined?

    #284420
    rfb wrote:
    Dagens I-landsproblem ;)

    Vadå, vad snackar du om :p

    rfb wrote:
    G11 samt S90 bådar väldigt gott. Mycket gott. De kommer vara superprodukter. Det även Canon 7D. Den borde klara alla dina krav, Undefined?

    7D faller på samma sak som D90 och andra i att det blir för mycket helt enkelt. Och så är det ju en Canon. Canon duger bara till kompaktkameror och Nikon bara till systemkameror. Det vet ju alla ;)

    Förstår inte varför dom inte lägger in HD-filmning i G11, det hade ju inte krävt något direkt. Idiots. Tag S90ans ljusstyrka från 2,0 och lyft över den till G11an oxå så hade det varit mitt givna köp. Kan man inte få allt?

    #284421
    Undefined wrote:
    Vadå, vad snackar du om :p

    7D faller på samma sak som D90 och andra i att det blir för mycket helt enkelt. Och så är det ju en Canon. Canon duger bara till kompaktkameror och Nikon bara till systemkameror. Det vet ju alla ;)

    Förstår inte varför dom inte lägger in HD-filmning i G11, det hade ju inte krävt något direkt. Idiots. Tag S90ans ljusstyrka från 2,0 och lyft över den till G11an oxå så hade det varit mitt givna köp. Kan man inte få allt?

    Jo, det kräver en hel del faktiskt. HD Video. Komponentmässigt. Och G11 blev nog dyr ändå. Hade den pallat en tusing till i pris? Tveksamt.

    S90 blir nog min nya favorit!

    #284422

    Är det någon som minns de här gamla godingarna? :(

    [img=http://www.collection-appareils.fr/canon/images/Canon_epoca.jpg]

    #284423

    @ rfb

    Ser du någon direkt nackdel med att köpa en Panasonic HDC-TM300 i sk ”japanese international NTSC version”? Snuskigt bra pris så vad kan nackdelen vara tro? Garanti tar väl Panasonic Sverige trots allt?

    Lurar på att slå till på den samt en Canon G10 (trots att jag inte är helt pigg på den, speciellt med tanke på G11) då jag hittat båda dessa till superpriser.

    #284424
    Undefined wrote:
    @ rfb

    Ser du någon direkt nackdel med att köpa en Panasonic HDC-TM300 i sk ”japanese international NTSC version”? Snuskigt bra pris så vad kan nackdelen vara tro? Garanti tar väl Panasonic Sverige trots allt?

    Lurar på att slå till på den samt en Canon G10 (trots att jag inte är helt pigg på den, speciellt med tanke på G11) då jag hittat båda dessa till superpriser.

    Kolla det först. Inom EU är garanti check, men det beror på vilket avtal som är gjort med disitributören / leverantören i landet där den säljs. Tråkigt att sitta med trasig produkt här. De flesta TV och tillbehör klarar ju NTSC så det bör inte vara några problem alls. Dock skulle jag inte köpa G10. Ingen dålig produkt, men Den brusar vid ISO400 och vid 800 är det dööötråkiga bilder. Köp en Panasonic LX3 om du hittar, hellre. Den är supertrevlig.

    #284425

    Hur fotar man en tavla så att det blir korrekt?

    Man kan ju lösa de optiska problemen i PS (fisheye osv, så att tavlan blir 100% fyrkantig), och jag hajar ju att det är stativ som gäller. Men just själva belysningen? Utomhus, blixt eller ska man dra med sig fanskapen till en proffsfotograf för att återge de 100%?

    #284426
    Per Grunditz wrote:
    Hur fotar man en tavla så att det blir korrekt?

    Man kan ju lösa de optiska problemen i PS (fisheye osv, så att tavlan blir 100% fyrkantig), och jag hajar ju att det är stativ som gäller. Men just själva belysningen? Utomhus, blixt eller ska man dra med sig fanskapen till en proffsfotograf för att återge de 100%?

    Indirekt dagsljus från ett fönster(gärna åt norr) kan vara bra. Är det en mulen dag kan ljuset bli lite kallt men då kan även andra fönster fungera då ljuset inte är så skarpt. Sen lär du inte få det återgivet till 100% oavsett hur du gör när det gäller färger och kontraster etc då alla kameror i någon mån påverkar bilden med sin bild-karakteristika men man kan ju komma nära. :)

    EDIT: och håll dig borta från vidvinklarna då ;)

    #284427
    rfb wrote:
    Kolla det först. Inom EU är garanti check, men det beror på vilket avtal som är gjort med disitributören / leverantören i landet där den säljs. Tråkigt att sitta med trasig produkt här. De flesta TV och tillbehör klarar ju NTSC så det bör inte vara några problem alls. Dock skulle jag inte köpa G10. Ingen dålig produkt, men Den brusar vid ISO400 och vid 800 är det dööötråkiga bilder. Köp en Panasonic LX3 om du hittar, hellre. Den är supertrevlig.

    TM-300an för 7500:- med frakt är inte dumt men garanti ett år gentemot Panasonic Japan är lite jobbigt även om det sköts via säljaren i UK. Bättre då för ca 9000:- med Euro garanti. Fast jag vet inte… Surt att behöva snåla med slantarna just nu, annars köpt på Cyber.

    G10ans brus är det som avhållit mig en längre tid men för 3600:- så kanske…. Tills G12an kommer med HD-filmning också :p

    Har inte kunnat hitta en enda kamera jag är nöjd med efter att ha dammsugit marknaden på modeller. LX3an är läcker men vill ha tele till iaf typ 90mm motsv 35 formatet.

    EDIT: Samsung WB100 har bra zoomomfång, good looks – men kan den verkligen ta hyggliga bilder t ex jämfört med en Canon Ixus 120?

    #284428
    Per Grunditz wrote:
    Hur fotar man en tavla så att det blir korrekt?

    Man kan ju lösa de optiska problemen i PS (fisheye osv, så att tavlan blir 100% fyrkantig), och jag hajar ju att det är stativ som gäller. Men just själva belysningen? Utomhus, blixt eller ska man dra med sig fanskapen till en proffsfotograf för att återge de 100%?

    Ett paraply som ger jämnt ljus och en softbox för att bestämma riktning / skuggning har jag använt mig av när jag fotat tyger som var 1×1 meter. Upphängda på ett plant ritbord som såg ut som ett staffli. Behövs ett paraply för att få jämnt ljus. Utomhus-ljus är lurigt för vitbalansen så det kan bli svårt att träffa rätt. Blixt och gråkort när det gäller tyger, tavlor och annan produktfotografering.

    #284429
    Per Grunditz wrote:
    Hur fotar man en tavla så att det blir korrekt?

    Man kan ju lösa de optiska problemen i PS (fisheye osv, så att tavlan blir 100% fyrkantig), och jag hajar ju att det är stativ som gäller. Men just själva belysningen? Utomhus, blixt eller ska man dra med sig fanskapen till en proffsfotograf för att återge de 100%?

    Stå så långt bort du kan och zooma in. Då blir det fyrkantigt och inte utdraget. :)

    Annars kan du fylla bilen med tavlor och ta dig ner till mig i studion en helgdag. Då fotar jag av alltihop åt dig gratis om du vill.

Viewing 15 posts - 736 through 750 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.