Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 781 through 795 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284460
    Ejbullah wrote:
    16-85:an är inköpt och sitter på. Hann bara ta några få bilder igår, men so far so good :)
    Nästa köp blir nog ett snabbt, fast objektiv. Det kommer förmodligen användas mest inomhus och när inte ljuset är tillräckligt för 16-85.
    Vilken av dessa bör jag sikta in mig på? Känns som 35:an passar bättre inomhus, men dom andra två är lite snabbare och lite bättre för porträtt.

    • Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX (2100:-)
    • Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G (3700:-)
    • Nikkor AF 50mm f/1.4 D (3200:-)

    Fråga Andreaz… :P

    #284461
    Ejbullah wrote:
    16-85:an är inköpt och sitter på. Hann bara ta några få bilder igår, men so far so good :)
    Nästa köp blir nog ett snabbt, fast objektiv. Det kommer förmodligen användas mest inomhus och när inte ljuset är tillräckligt för 16-85.
    Vilken av dessa bör jag sikta in mig på? Känns som 35:an passar bättre inomhus, men dom andra två är lite snabbare och lite bättre för porträtt.

    • Nikkor AF-S 35mm f/1.8 G DX (2100:-)
    • Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G (3700:-)
    • Nikkor AF 50mm f/1.4 D (3200:-)

    Det är bara att tänka logiskt där. Vad är bäst inomhus, 35mm eller 50mm? Allt över 35mm tycker jag att du kan lägga helt på is med tanke på att du har 1,5x förlängningsfaktor i D90. Vad ska du springa omkring inomhus med en 50mm för? Jag hade en 50mm som inomhus-glugg när det var mörkt och det gick på fullformat, nu på 1,3x är det i värsta laget ibland. På 1,5/1,6 är det bara jobbigt.

    Köp 35:an. Den är riktigt fin dessutom.

    #284462
    Marcus Syvertsen wrote:
    Det är bara att tänka logiskt där. Vad är bäst inomhus, 35mm eller 50mm? Allt över 35mm tycker jag att du kan lägga helt på is med tanke på att du har 1,5x förlängningsfaktor i D90. Vad ska du springa omkring inomhus med en 50mm för? Jag hade en 50mm som inomhus-glugg när det var mörkt och det gick på fullformat, nu på 1,3x är det i värsta laget ibland. På 1,5/1,6 är det bara jobbigt.

    Köp 35:an. Den är riktigt fin dessutom.

    Jag håller med till 100%. Jag är övertygad o matt Andreaz håller med. 35:an är en modern optik och nästintill lika skarp på 1.8 som 50 1.4:an. Dessutom motsvarar det ca 52mm, vilket blir ”perfekt” för annars blir optiken trång inomhus.

    35:an…hör av dig OM du vill ha hjälpa att få tag i den…

    #284463
    rfb & Marcus Syvertsen wrote:
    35:an…

    Hittat ett beg. för 1600:- inkl frakt. Den tar vi!

    #284464
    Ejbullah wrote:
    Hittat ett beg. för 1600:- inkl frakt. Den tar vi!

    Grattis. Det är ett bra köp.

    #284465
    Ejbullah wrote:
    Hittat ett beg. för 1600:- inkl frakt. Den tar vi!

    1600… Fan, om man kunde köpa en 35mm F1,8 till Canon för de pengarna. Det närmsta som finns där att tillgå är 35mm F1,4 L, och den ligger väl och puttrar kring 8,000kr haha, begagnad.

    Det är iofs bara fem gånger så mycket.

    #284466

    [http://www.cyberphoto.se/blogg.php]

    A-HA! Där ja. Hyvens… :whistle:

    #284467
    rfb wrote:
    Grattis. Det är ett bra köp.

    Det var det fler som tyckte :( Jag väntade en dag förlänge. Den fanns kvar igår men nu var den såld. Jaja… det kommer fler, nu vet jag vad jag skall leta efter iaf, 35:a ska det bli.

    #284468
    Ejbullah wrote:
    Det var det fler som tyckte :( Jag väntade en dag förlänge. Den fanns kvar igår men nu var den såld. Jaja… det kommer fler, nu vet jag vad jag skall leta efter iaf, 35:a ska det bli.

    Hahaha, upp med hakan skepparn. Så är begagnatmarknaden. Rovdjur är det snällaste ordet jag kan komma på för att beskriva snåla konstnärer i behov av utrustning till bra pengar.

    Sätt ut en köpesannons på fotosidan. Funkar 9 gånger av 10. :)

    #284469
    Marcus Syvertsen wrote:
    Hahaha, upp med hakan skepparn. Så är begagnatmarknaden. Rovdjur är det snällaste ordet jag kan komma på för att beskriva snåla konstnärer i behov av utrustning till bra pengar.

    Sätt ut en köpesannons på fotosidan. Funkar 9 gånger av 10. :)

    😮
    Får testa med en köpesannons om inget dyker upp. Egentligen är det ingen superpanik, skulle bara vara grymt med en snabb lins.

    #284470

    Jag är förmodligen den enda här som kör Pentax, så intresset för mitt inlägg kanske är sådär men men 8). Hur som helst sålde jag mitt Tamron 90/2,8 macro och mitt Sigma 18-50/2,8 Dc macro och köpte ett Pentax 12-24/4 (vädertätat) som jag tror kommer att pass mitt fotograferande bättre. Har ett Pentax Da* 50-135/2,8 som jag är grymt nöjd, tror det här blir en bra kombo för mig. Har alltid saknat lite mer vidvinkel med mitt Sigma 18-50, får se om jag kompletterar med ett Tamro 28-75 om jag saknar omfånget mellan 24 och 50mm. Har knappt använt mitt macro, men så fort jag ser en riktigt bra macrobild, Marcus du brukar ha riktigt fina bilder, kommer jag säkert ångra att jag sålde det. Men det går alltid att köpa ett nytt :) Dessutom tjänade jag 400:- på mitt macro när jag sålde det, så det var en hyfsad affär alla fall…

    Sen blir det även ett inköp av en Pentax K7 som ser riktigt trevlig ut, och till ett riktigt bra pris.

    #284471
    Jonas_G wrote:
    Jag är förmodligen den enda här som kör Pentax, så intresset för mitt inlägg kanske är sådär men men 8). Hur som helst sålde jag mitt Tamron 90/2,8 macro och mitt Sigma 18-50/2,8 Dc macro och köpte ett Pentax 12-24/4 (vädertätat) som jag tror kommer att pass mitt fotograferande bättre. Har ett Pentax Da* 50-135/2,8 som jag är grymt nöjd, tror det här blir en bra kombo för mig. Har alltid saknat lite mer vidvinkel med mitt Sigma 18-50, får se om jag kompletterar med ett Tamro 28-75 om jag saknar omfånget mellan 24 och 50mm. Har knappt använt mitt macro, men så fort jag ser en riktigt bra macrobild, Marcus du brukar ha riktigt fina bilder, kommer jag säkert ångra att jag sålde det. Men det går alltid att köpa ett nytt :) Dessutom tjänade jag 400:- på mitt macro när jag sålde det, så det var en hyfsad affär alla fall…

    Sen blir det även ett inköp av en Pentax K7 som ser riktigt trevlig ut, och till ett riktigt bra pris.

    Ensam är stark! :nod

    #284472
    Jonas_G wrote:
    …Marcus du brukar ha riktigt fina bilder…

    Nej, asså… 😮

    #284473
    Marcus Syvertsen wrote:
    Nej, asså… 😮

    Haha, falsk blygsamhet klär dig inte Marcus. Även dina fula bilder är ruskigt snygga, och så smart som du är så lär du inse det. :)

    #284474
    rfb wrote:
    Ensam är stark! :nod

    Ja eller hur var det nu :(

Viewing 15 posts - 781 through 795 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.