Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 796 through 810 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284475
    rfb wrote:
    Ensam är stark! :nod

    Ja, det kan man ju intala sig själv när man förtvivlad letar efter begagnad utrustning på fotosidan… :D

    Nej, men vad fan. Skitsamma Jonas, du funkar ju med din kamera. Du gillar den, vad är problemet liksom? Kör på bara. Jag hade kört kvar med min även om Nikon fortsatt ta över marknaden så vidrigt och de flesta Canon-grejer eliminerats. Om jag inte fått köpa en D3 billigt av någon vänlig själ, men i annat fall…

    Man ska göra det man gillar. Annars kan man lika gärna börja svetsa, för då har man hängt sin konstnärliga ådra för länge sen. :)

    #284476
    Marcus Syvertsen wrote:
    Man ska göra det man gillar. Annars kan man lika gärna börja svetsa, för då har man hängt sin konstnärliga ådra för länge sen. :)

    Jag håller helt med. Men riktigt duktiga svetsare är fan konstnärer dom med.

    #284477
    rfb wrote:
    stabilisering på 17-50 är mer ett argument än en nödvändig funktion. Köp en beggad Tamron 17-50 F2.8 utan stabilisering, men med kvitto och i alla fall någon månads garanti kvar så om den inte fokuserar rätt kan du skicka in den för justering. Köp hellre ett D90 kamerahus än D5000. Varför? För att den dag du ska sälja det får du mycket mer pengar för det. Den klarar alla äldre objektiv då den har inbyggd fokusmotor. Den har snabbare processor vilket ger snabbare autofokus och en betydligt bättre skärm och fler snabbknappar och reglage samt skärmen på toppen som du efter ett tag kommer änvända ”hela tiden”.

    D90 kan du också försöka hitta beggad…men hitta med kvitto / garanti för är något fel är det bara gå in till Nikon…

    Jooo, det var ju det där med kompromisser bara. Men jag har nog ändå bestämt mig för en D90 men kan inte bestämma mig för vilken optik jag ska köra till. Vill ju ha bra grejer men kan inte pyttsa ut några 8-19 papp nu utöver kameran. Tamron 17-50 verkar ju hygglig optiskt om man får ett bra ex och mekaniskt gjord av legobitar… Kanske kanske Sigmas EX 24-70 2,8 kanske jag kan sträcka mig till men vidvinkeln blir lite för begränsad för min smak och så verkar den ge ganska mycket vinjettering. (jag har egentligen högre krav än jag har plånbok för tillfället)

    #284478
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ja, det kan man ju intala sig själv när man förtvivlad letar efter begagnad utrustning på fotosidan… :D

    Ja, vad skulle man göra utan ebay :p. Har just beställt ett Pentax 12-24/4 nu, till nästan halva priset mot här i Sverige. Men då har jag inte räknat med tull och moms, med lite tur så klarar jag mig undan det. Ska bli spännande med ett riktigt vidvinkel objektiv.

    #284479
    Jonas_G wrote:
    Ja, vad skulle man göra utan ebay :p. Har just beställt ett Pentax 12-24/4 nu, till nästan halva priset mot här i Sverige. Men då har jag inte räknat med tull och moms, med lite tur så klarar jag mig undan det. Ska bli spännande med ett riktigt vidvinkel objektiv.

    Plus expeditionsavgift och postförskottsavgift som tillkommer om du inte har lite tur och slipper helt.

    #284480
    Undefined wrote:
    Plus expeditionsavgift och postförskottsavgift som tillkommer om du inte har lite tur och slipper helt.

    Varför skulle jag betala för expeditioinsavgift och postförskott när jag har betalt via paypal? Hur som helst blir det betydligt billigare än om jag köpt det här i Sverige.

    #284481
    Undefined wrote:
    Jooo, det var ju det där med kompromisser bara. Men jag har nog ändå bestämt mig för en D90 men kan inte bestämma mig för vilken optik jag ska köra till. Vill ju ha bra grejer men kan inte pyttsa ut några 8-19 papp nu utöver kameran. Tamron 17-50 verkar ju hygglig optiskt om man får ett bra ex och mekaniskt gjord av legobitar… Kanske kanske Sigmas EX 24-70 2,8 kanske jag kan sträcka mig till men vidvinkeln blir lite för begränsad för min smak och så verkar den ge ganska mycket vinjettering. (jag har egentligen högre krav än jag har plånbok för tillfället)

    Ja, får du ett välbyggt exemplar är det mycket prisvärt. Skit i sigman…du kommer gilla 17-50 F2.8, det gjorde jag!

    #284482
    rfb wrote:
    Ja, får du ett välbyggt exemplar är det mycket prisvärt. Skit i sigman…du kommer gilla 17-50 F2.8, det gjorde jag!

    Har inte testat Sigma 24-70, men mitt Sigma 18-50 2,8 var jag mycket nöjd med och kan också vara ett alternativ till Tamron ojektivet.

    #284483

    Om någon är sugen på en D300 som bara gått några hundra exponeringar, och med full garanti, kartong och tillbehör, som nytt så PM:a mig… :) Riktigt bra BODY-pris ;)

    #284484

    I helgen ska jag alltså behöva stå ut med en 1D Mark III med min 70-200mm, en D3 med Nikkors 70-200mm F2,8 VR, och min 5D med ett annat 70-200mm.

    Haha, det blir fint. :)

    #284485
    Marcus Syvertsen wrote:
    I helgen ska jag alltså behöva stå ut med en 1D Mark III med min 70-200mm, en D3 med Nikkors 70-200mm F2,8 VR, och min 5D med ett annat 70-200mm.

    Haha, det blir fint. :)

    D3 från Alex?

    #284486
    rfb wrote:
    D3 från Alex?

    Oui. 5D:n har ju fullformatet på sin sida, och 1D ligger en bra bit före på brustolerans och hastighet. D3 har ju typ både och, så om jag kommer överens med den vill jag ha den till hands om det krävs. :)

    #284487
    Marcus Syvertsen wrote:
    Oui. 5D:n har ju fullformatet på sin sida, och 1D ligger en bra bit före på brustolerans och hastighet. D3 har ju typ både och, så om jag kommer överens med den vill jag ha den till hands om det krävs. :)

    Vissa har det bra :P

    Har du köpt en D3 nu, eller är du på väg? Eller testar du bara för skojs skull?

    #284488
    Jonas_G wrote:
    Vissa har det bra :P

    Har du köpt en D3 nu, eller är du på väg? Eller testar du bara för skojs skull?

    Alltid gillat D3. Lånat den nu, tänkte ta med mig den och jämföra med min egen för att se om de har något gemensamt. Det diffar ju lite småsaker, och hittils är jag djupt imponerad av D3:ans prestanda – men 1D Mark III går inte av för hackor direkt, så det blir kul att sätta ihop ett litet sjöslag mellan de två flaggskeppen.

    D3:an är prydd med en 70-200 F2,8 VR, och 1D Mark III med 70-200 F4,0, så den är i klart överläge… Haha.

    #284489
    Marcus Syvertsen wrote:
    Alltid gillat D3. Lånat den nu, tänkte ta med mig den och jämföra med min egen för att se om de har något gemensamt. Det diffar ju lite småsaker, och hittils är jag djupt imponerad av D3:ans prestanda – men 1D Mark III går inte av för hackor direkt, så det blir kul att sätta ihop ett litet sjöslag mellan de två flaggskeppen.

    D3:an är prydd med en 70-200 F2,8 VR, och 1D Mark III med 70-200 F4,0, så den är i klart överläge… Haha.

    Blända ner Nikon till F4L och kör identiska inställningar… ;)

Viewing 15 posts - 796 through 810 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.