Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 841 through 855 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284520

    eller så skippar du HDR…cool effekt…men det ska mycket till om du får en HDR bild såld. Och vill någon köpa så har de troligen så dålig smak att de ändå inte har mycket pengar heller … kraftig generalisering men det är inte många som vill ha HDR…

    Marcus Syvertsen wrote:
    Från den där livlösa akvarellskiten till det här liksom;

    [img=http://media2.smashingmagazine.com/images/fantastic-hdr-pictures/hdr-76.jpg]…vad är det jag inte förstår? I shall dig deep. Har fram till 17:00 på mig, sen ska jag iväg och knega. Alla ni som kan HDR här inne kan väl berätta lite tips och tricks? Jag tror att detta kan vara något för mig ändå, trots att jag neggade i början. Jag ser ju själv att det är på väg åt rätt håll, det fattas bara typ två tredjedelar haha. Kanske man skulle ta sig en sväng ut till Djurö och leta upp ett lite fetare motiv, så att det inte bara är en sån enkel dum grej man torskar på när man väl ger sig på ett mer ingående projekt.

    Vad har ni för tips? Är det PS som gäller eller ska man sätta sig i typ Photomatix och fippla?

    #284521
    rfb wrote:
    eller så skippar du HDR…cool effekt…men det ska mycket till om du får en HDR bild såld. Och vill någon köpa så har de troligen så dålig smak att de ändå inte har mycket pengar heller … kraftig generalisering men det är inte många som vill ha HDR…

    Det är inte det att jag vill få dem sålda – det är för egen del. Kul att kunna göra, om det nu skulle vara så att jag åker på en uppgift där det ska fläskas på rejält i PS. HDR-tekniken kan vara värdefull! Vad vet jag? :)

    #284522

    Jo, HDR är ballt…får se vad som kommer i nya PS versioner…

    #284523
    rfb wrote:
    Jo, HDR är ballt…får se vad som kommer i nya PS versioner…

    Den här gången hände det lite mer… Slarvigt genomfört, så ni får ursäkta dåliga konturer runt trädtoppar haha. :)

    #284524

    Funderar på att köpa en mätare för vitbalans, men har ju endast kört på auto hittills och nyanserna blir inte riktigt bra. Speciellt dom med mycket färg blir lite röda i tonen. Jag får ju även fixa bilderna en aning, men endast snabbfix…
    Ni som är experter;
    Vilket värde för vitbalans kan funka på en BB-tävling?
    Ljuset spelar ju självklart in och det varierar ju!

    #284525
    Jonas Lundberg wrote:
    Funderar på att köpa en mätare för vitbalans, men har ju endast kört på auto hittills och nyanserna blir inte riktigt bra. Speciellt dom med mycket färg blir lite röda i tonen. Jag får ju även fixa bilderna en aning, men endast snabbfix…
    Ni som är experter;
    Vilket värde för vitbalans kan funka på en BB-tävling?
    Ljuset spelar ju självklart in och det varierar ju!

    En bra fråga, och kul att du kommit till en nivå att du märker skillnaden! Det hänger på värmen i ljuset. Det är enorm skillnad på lysrör, glödlampor, miljölampor osv osv. Ibland används halogen dessutom för att få upp den totalt ljusmängden vilket gör att det kan finnas blandljus, alltså flera olika sorters ljus i samma bild.

    Förut användes ett gråkort, men dagens digitala systemkameror läser bättre av ett vitt A4 ark för att göra en korrekt bedömning. Ett tips är att gå nära scenen i scenbelysning innan tävling med ett vitt pappersark, och att du tar ett PRE -värde av ljuset. Läs mer i din brukasnvisning om PRE värde på vitbalansen. Då har du ett värde, korrekt värde, som valet PRE i din kamera.

    Alternativt sitter du på din plats i publiken och tar bilder tills bilderna ser bra ut i skärmen. Lås det värdet så har du alltid samma vitbalans. Ibland kan dock arrangörerna ha olika sorters belysning beroende på vart byggaren står på scenen och det kan bli lite bökigt. Men hitta ett värde och lås det. Har du D90 eller nyare och dyrare så kan du lagra flera värden och namnge dem. Jag hade själv ”Globen is” ” Globen basket” ” ”Globen MJ” sparade för hockey, handboll/basket resp. Monster Jam så hade man korrekt nästa gång :)

    Som sagt…skippa gråkort, ett vitt A4 så har du verktyget!

    #284526

    Jag brukar nöja mig med auto och sedan fixa till det i Camera Raw. D90’n är sjukt smart på auto och gör mig nästan aldrig missnöjd. Det som D90’s autoläge missar tar Camera Raw’s autoläge. Och dom få gångerna jag blir missnöjd med det ställer jag in manuellt.

    Men det är klart, fixar man det ifrån början slipper man ju besväret. :) Dock så skjuter jag alltid i raw, så det blir inte så mycket extra för min del.

    RFB: Camera Raw vs Capture NX. Vad och varför? :)

    Sen fick jag äntligen min SB-600 att fungera trådlöst igår. Det visar sig att om man läser manualen och gör rätt så blir allting mycket enklare. Min fråga ang. det är: Soft box för Hot Shoe blixt, i detta fall SB-600, vad tycker ni om det? Själ det för mycket ljus, ger det effekt värt pengarna, osv.

    #284527
    Tobias Borg wrote:
    Jag brukar nöja mig med auto och sedan fixa till det i Camera Raw. D90’n är sjukt smart på auto och gör mig nästan aldrig missnöjd. Det som D90’s autoläge missar tar Camera Raw’s autoläge. Och dom få gångerna jag blir missnöjd med det ställer jag in manuellt.

    Men det är klart, fixar man det ifrån början slipper man ju besväret. :) Dock så skjuter jag alltid i raw, så det blir inte så mycket extra för min del.

    RFB: Camera Raw vs Capture NX. Vad och varför? :)

    Sen fick jag äntligen min SB-600 att fungera trådlöst igår. Det visar sig att om man läser manualen och gör rätt så blir allting mycket enklare. Min fråga ang. det är: Soft box för Hot Shoe blixt, i detta fall SB-600, vad tycker ni om det? Själ det för mycket ljus, ger det effekt värt pengarna, osv.

    Capture NX 2. För att du får en mycket bättre brusbehandling på bilderna osm är i linje med kameran brusbehandling och brusnivåer. Dessutom blir det skillnad på blå och röda nyanser, där Camera Raw har problem med Nikon NEF filer i synnerhet. Det finns inget program som gör bildfilerna rättvisa från en Nikon förutom NX.

    På Canon är det närmare mellan PS, Camera RAW osv osv och den egna RAW-hanteringen vad gäller brus och färger / nyanser.

    Testa köra PRE i ett fast läge (konsert, BB-tävling m.m.) taget med ett vitt A4 så får du en otroligt jämn och fin vitbalans. Även om du kör auto i programmet så blir det små små skillnader så när man visar upp många bilder så kan det ändå blir en viss skillnad. Titta i en tidning, ett reportage från en tävling, så ser du att det är viktigt att alla håller samma vitbalans, mättnad och kontrast för att få en sammanhängande känsla. Som bilderna i BODY på när Arne pangar axlar, bilder och dess editering gör att, även om man skippar läsa texten, ser man att de hänger ihop.

    #284528
    jonas lundberg wrote:
    vilket värde för vitbalans kan funka på en bb-tävling?

    2800-3200. Ingen idé att köpa en ljusmätare, sådana kan man använda för att mäta in mer avancerade studioriggar om man vill ha perfekta ljusförhållanden mellan olika källor. Att gå upp på scenen och köra ljusmätare där känns bara onödigt, dessa är dessutom inte helt gratis. Öppna JPEG-filerna i Camera RAW istället och pitcha vitbalansen från golvet med WB-pipett-verktyget. Du lär hamna mellan 2800 och 3200, sen på nästa tävling kan du skita i ”auto” och sätta den på ”glödlampa”, det fungerar bättre. Om du nu inte kan ställa in det manuellt på kameran – vilket jag inte tror att du kan i D40?

    #284529
    rfb wrote:
    Capture NX 2.

    Sitter och grejar med det lite nu. Verkar dock inte vara så smidigt att hantera flera bilder på samma gång? Måste man spara en och en till jpeg? I Camera Raw kan man ju spara flera öppnade bilder samtidigt, samt döpa om/numrera, men jag hittar ingen sådan funktion i NX.

    Jaja, får väl pilla lite till helt enkelt.

    #284530

    Imorgon ska jag göra ett sexsidigt bildreportage. Jag är nervös så inåt helvete, men har fixat tjej, håller på rodda makeup, och ska nu fundera på vad jag vill hyra för utrustning.

    Min tanke är simpel – konceptet med Denice förut med Gibsongitarren fick jag inte kräma livet ur fullständigt, och detta vill jag nu göra när jag fått en rockig otroligt vacker tjej med tatueringar på hela ryggen. Jag ska fylla studion med så mycket förstärkare och sladdar och skit jag kan få tag på, ta dit min polares Gibson Les Paul (eller kanske en Fender Strata American Vintage?) och göra ett slags rockscen.

    Till detta behöver jag lite prylar. Jag vill hyra sex stycken redhead-lampor med blomskärmar och ställa tre på varje sida riktade inåt mot scenen som rekvisita, sjukt coola, och på toppen av detta ska jag försöka få tag på en rökmaskin så att jag kan fylla golvet med rök och belysa golvet med röda färgraster från sidorna som skapar högdagrar på tjejens bruna vackra hår.

    Vad tror ni? Låter det sjysst? Idéer!

    #284531

    Marcus: Kul! Kommer jag mot förmodan på något vettigt så:)

    Jag verkar ha problem med min MD-80 (vertikalgreppet). Jag har köpt 2 st icke original batterier (Li-ion 4 .4V 1500mAh/11.1Wh), och kameran upptäcker båda samt förser med info ang. batterinivå osv. Men när ena batteriet är slut så dör kameran trots att jag har ett nästan fullt kvar. Är tvungen att ta ut det döda för att kameran ska fungera igen. Varför blir det så? Just nu känns ju som man helt enkelt har köpt en relativt dyr batteriförvaring.. :(

    #284532
    Tobias Borg wrote:
    Sen fick jag äntligen min SB-600 att fungera trådlöst igår. Det visar sig att om man läser manualen och gör rätt så blir allting mycket enklare. Min fråga ang. det är: Soft box för Hot Shoe blixt, i detta fall SB-600, vad tycker ni om det? Själ det för mycket ljus, ger det effekt värt pengarna, osv.

    Det är jag också intresserad av att veta. rfb, Marcus… nån?!

    Och Marcus, posta lite bilder från den planerade plåtningen. Det låter riktigt bra!

    #284533
    Ejbullah wrote:
    Det är jag också intresserad av att veta. rfb, Marcus… nån?!

    Och Marcus, posta lite bilder från den planerade plåtningen. Det låter riktigt bra!

    Jag är trött som fan nu så vänta dig ingen perfekt redovisning – men jag försöker. Kom precis hem från en plåtning…

    Jo, flashgun (á la SB-X00 eller XX0exII) med reflektor är prima vagina verkligen. Müche bra skit för den som inte vill köpa stora blixtar. Du har en sak emot dig, vilket är styrkan – och det löser du enkelt genom att höja ISO till 200 istället så får du ut dubbel effekt av skiten. Iz good.

    Paraplyer fungerar mig veterligt skitbra, softbox fungerar också mig veterligt skitbra och en annan grej som också är briljant är att köra skiten i en vanlig reflektorskiva, alltså typ en guldfärgad metallduk. Då är dock spridningen svårare att kontrollera.

    Men det fungerar, och det fungerar bra. Drar lite batterier då du behöver kräma på, men en full batteriladdning ger dig åtminstone en 100 flashar med rätt bra tryck i. Mitt råd är; gör. Köp billigt på kaffebrus, reflektorer och annat skit är precis hur dumt som helst att köpa av dyrare märken – ljus är ljus, inte ens profoto kan ändra på det.

    #284534

    Ny dator att köra PS på? Känns som att en sån här skulle sitta fint 8)

    Ser snabb ut!

    [img=http://s.blomedia.pl/autokult.pl/25503/PCRides-Charger-SRT-8-496×281.jpg][img=http://www.blogcdn.com/chinese.autoblog.com/media/2009/09/02-d-csrt8chargercomp_580.jpg]

Viewing 15 posts - 841 through 855 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.