Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 886 through 900 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284565
    Ejbullah wrote:
    Blixt o ljus! :nerd:

    Bra, då tar jag det nästa gång. :)

    #284566

    8)

    #284567

    För er som kör Nikon, är alla med på noterna att använda CLS, den trådlösa blixtstyrningen? Annars kan jag hjälpa till med en beskrivning om hur man bäst utnyttjar den och styr det?

    #284568
    rfb wrote:
    För er som kör Nikon, är alla med på noterna att använda CLS, den trådlösa blixtstyrningen? Annars kan jag hjälpa till med en beskrivning om hur man bäst utnyttjar den och styr det?

    SB-600 gör sitt jobb väl när den sitter på kameran, men kör jag den vid sidan om kommer vi inte överrens. Så lite tips o basic instruktioner skulle vara mkt uppskattat :emo-thumb

    #284569

    Skärpetest med 80-200mm F2,8 L + Kenko mellanringar, detta med en 30mm-ring. Fullsize + 100%-crop, ok skärpa. Tillräckligt för att leka, men inte riktigt som en macrolins…

    Kommer dock provas. Med kortare ringar, en 12mm till exempel kommer nog att fungera bra för en del utomhuslek – blommor osv. kanske kan vara något.

    [img=http://i.imagehost.org/0213/MS_7493.jpg]

    #284570

    Idag fyller Canon 50 år om jag fattat det rätt, och canonrumours säger att det dyker upp en ny kamera idag. Vem vet? Kanske kommer en liten 1D Mk IV? Det vore kul. Dröjer väl ett par timmar före det är officiellt – om det nu blir något. Folk kanske bara snackar också. :)

    #284571

    Canon 1D Mark IV.

    Spontant, utan att sett mer än ett par filmer och några testbilder:

    +
    HD videon…sjuuukt snyggt.
    Hög upplösning
    1,26x crop = för kundgruppen fördelaktigt
    Högt ISO omfång, H3 = 102400 ISO
    Samma grepp och ”fysik” som Mark III. Bra för alla som går ”över”
    Autofokusen – 39 (!) korslagda af-punkter…


    Vet ej…att det inte var fullformat som många önskat sig…med 10 bps…

    #284572

    102400 är ett skämt att de ens har lagt in. Seriöst, det är ren skymf för varumärket. Det är så sjukt uppenbart att det bara är markandsföring och siffertävling – för varken Canon eller Nikon kan med gott samvete hävda att detta är en användbar funktion.

    Jag har sett testbilder på 102400, och de borde fan inget annat än skämmas. Teorin ”bättre med en dålig bild än ingen bild alls” är väl en sak – den håller upp till 51200, men nu får det vara någon måtta. Bilderna såg ut som 50,000 färgmålade pingisbollar lagda i mönster. Motivet försvann helt på de tester jag sett… Det var bara pundigt.

    Nej, detta tycker jag absolut är en kula i foten. Det finns något som heter ”i sinom tid”, om Nikon vill ta hem rallyt med mörkerfotografering genom spyhöga ISO-tal så inte mig emot, men att Canon faktiskt ska hänga med var bara irriterande. Tycker inte att 1D Mark IV var någon dunderhöjning ändå på sportfronten – förutom pixelantalet. Det var fan en stadig höjning, och den gjorde de helt rätt i!

    #284573
    Marcus Syvertsen wrote:
    102400 är ett skämt att de ens har lagt in. Seriöst, det är ren skymf för varumärket. Det är så sjukt uppenbart att det bara är markandsföring och siffertävling – för varken Canon eller Nikon kan med gott samvete hävda att detta är en användbar funktion.

    Jag har sett testbilder på 102400, och de borde fan inget annat än skämmas. Teorin ”bättre med en dålig bild än ingen bild alls” är väl en sak – den håller upp till 51200, men nu får det vara någon måtta. Bilderna såg ut som 50,000 färgmålade pingisbollar lagda i mönster. Motivet försvann helt på de tester jag sett… Det var bara pundigt.

    Nej, detta tycker jag absolut är en kula i foten. Det finns något som heter ”i sinom tid”, om Nikon vill ta hem rallyt med mörkerfotografering genom spyhöga ISO-tal så inte mig emot, men att Canon faktiskt ska hänga med var bara irriterande. Tycker inte att 1D Mark IV var någon dunderhöjning ändå på sportfronten – förutom pixelantalet. Det var fan en stadig höjning, och den gjorde de helt rätt i!

    Har sett bilder på 102400 med Nikon som ser ”ok” ut. Inget för PS-grabbar, men ”nödfall” för reportagefotografer…25600 såg bra ut för pressbilder i A5.

    #284574
    rfb wrote:
    Har sett bilder på 102400 med Nikon som ser ”ok” ut. Inget för PS-grabbar, men ”nödfall” för reportagefotografer…25600 såg bra ut för pressbilder i A5.

    Ett nödfall för en reportagefotograf betyder typ att man med lite tur kan göra ett körkortsfoto med 72dpi-tryck på tidningspapper av en 60mpx mellanformatsbild. Då anses det ok. :D

    #284575

    Idag fick jag papper från bolagsverket om att ”Capio” har blivit godkänt. Så nu har jag officiellt en egen enskild firma. Och vad ännu roligare är, att ikväll ska jag jobba! Guess what?

    Jag ska plåta röda mattan på en kändisfest inne i stan. Och med mig har jag min trotjänare, en 1D Mark III, min 80-200mm F2,8 L, en 50mm F1,4 för närporträtt och sedan också en gästspelande EOS 5D Mark II! Fullformatet, den brustoleransen och de ljuvliga färgerna i den kameran med min tele kommer att bli briljant.

    Jag laddar batterierna och drar snart. 8)

    #284576

    Börjar flumma lite grann på något extremt spexigt man kan klistra ihop och ha på visitkort. Jag vill göra skiten med färgtryck och med en extrem bild på – och börjar komma in på ett spår.

    Här är två sprängskisser, först en tecknad och en satt jag i PS i 5 minuter och slängde ihop lite grejer för att se om känslan blev någorlunda – och jag gillar det. Så nu ska jag försöka göra detta bra. Måste få tag på en 400/500/600mm bara att fota mig själv med för att ha lite kul grundmaterial.

    Men idén trivs jag med. Kul med något speciellt… :)

    #284577
    Marcus Syvertsen wrote:
    Idag fick jag papper från bolagsverket om att ”Capio” har blivit godkänt. Så nu har jag officiellt en egen enskild firma. Och vad ännu roligare är, att ikväll ska jag jobba!

    Grattis o hoppas du får fullt upp!!

    #284578

    En ENKEL fråga i sammanhanget…

    Om jag som helt grön, förutom vanliga digitalkameran…vill börja fota mer seriöst men absolut på amatörfoto-nivå, men som fortfarande vill kunna utveckla det utan att shoppa loss på dyrare och dyrare saker…

    Om jag lägger 10.000 på en kamera… Vad kan jag förvänta mig, förutom att jag verkligen måste lära mig allt om både kameran och ur man tar bra bilder?

    Hur ser ni som kan det här på det? Jag fattar ju att en Nikon D5000 är sämre än en D3…

    Även om det är skilda saker så kommer jag fota landskap, sport (kamsporter)och alla sorters porträtt… Är det nåt speciellt som ni hade tänkt på som jag uppenbarligen inte har en aning om just nu? :)

    #284579
    xNightFox wrote:
    En ENKEL fråga i sammanhanget…

    Om jag som helt grön, förutom vanliga digitalkameran…vill börja fota mer seriöst men absolut på amatörfoto-nivå, men som fortfarande vill kunna utveckla det utan att shoppa loss på dyrare och dyrare saker…

    Om jag lägger 10.000 på en kamera… Vad kan jag förvänta mig, förutom att jag verkligen måste lära mig allt om både kameran och ur man tar bra bilder?

    Hur ser ni som kan det här på det? Jag fattar ju att en Nikon D5000 är sämre än en D3…

    Även om det är skilda saker så kommer jag fota landskap, sport (kamsporter)och alla sorters porträtt… Är det nåt speciellt som ni hade tänkt på som jag uppenbarligen inte har en aning om just nu? :)

    Låter som Nikon D90 kan vara en bra kamera för dig. Borde ligga strax under 10 000 med 18-105. ISO-egenskaperna är fullt tillräckliga för att fota kampsport med snabba slutartider. Du får 4,5 bps med vertikalgrepp vilket kanske inte är optimalt för sport/kamsport, men det ser jag bara som positivt. En kamera med 10 bps och 100 bilder buffert utvecklar direkt inte dig som fotograf, bara din sorteringsförmåga.

    Förövrigt så funderar jag på att byta min D90 mot en D2X då jag sällan använder höga ISO-tal. Vad tror ni om det? Presterar en D2x bättre på ISO 100 än en D90, eller är den för gammal? Fördelar vs nackdelar tack, för er som kan.

    Och mina 3 studioblixtar med softboxar, paraply och bakgrund ligger och väntar på posten atm, är som ett barn inför julafton. :D

Viewing 15 posts - 886 through 900 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.