Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 901 through 915 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284580
    Tobias Borg wrote:
    Och mina 3 studioblixtar med softboxar, paraply och bakgrund ligger och väntar på posten atm, är som ett barn inför julafton. :D

    Vad blev det till slut?

    #284581
    Jonas_G wrote:
    Vad blev det till slut?

    [http://kaffebrus.com/studioset-3-x-220ws-665.html] + en grå bakgrund.

    Kommer att bli en rolig helg. :)

    #284582
    Tobias Borg wrote:
    [http://kaffebrus.com/studioset-3-x-220ws-665.html] + en grå bakgrund.

    Kommer att bli en rolig helg. :)

    Så fort jag fått lite projekt undanstökade så planerar jag en utresa då. Borde vara aktuellt inom ett par veckor. :)

    #284583
    Marcus Syvertsen wrote:
    Så fort jag fått lite projekt undanstökade så planerar jag en utresa då. Borde vara aktuellt inom ett par veckor. :)

    Trevligt. Jag fixar Laphroaig och en modell eller 2. :D

    #284584
    Tobias Borg wrote:
    Trevligt. Jag fixar Laphroaig och en modell eller 2. :D

    Jag tror att vi låter mig stå för det sistnämnda va? Har ett ess i rockärmen… :whistle:

    På tal om det förresten, här har du en vanlig bild med min 50:a på F1,4. Detta är väl inte så fruktansvärt?

    [http://h.imagehost.org/view/0405/misse]

    …denna är t.om. halvrisigt fokuserad då jag fjärrstyrde skiten från datorn och inte kunde använda AF haha. Satt och svajade och härjade, men det gick ändå. Är din sämre än såhär?

    #284585
    Tobias Borg wrote:
    [http://kaffebrus.com/studioset-3-x-220ws-665.html] + en grå bakgrund.

    Kommer att bli en rolig helg. :)

    Ingen softbox till sb-600?

    #284586
    Tobias Borg wrote:
    Låter som Nikon D90 kan vara en bra kamera för dig. Borde ligga strax under 10 000 med 18-105.

    Förutsatt att man inte får ett ex som pajar direkt. [img=http://forum.p-log.se/images/smiles/gah.gif]

    #284587
    Undefined wrote:
    Förutsatt att man inte får ett ex som pajar direkt. [img=http://forum.p-log.se/images/smiles/gah.gif]

    Ja, just D90’n fungerar ju väldigt dåligt när den pajar direkt till skillnad ifrån andra kameror

    #284588
    Ejbullah wrote:
    Ingen softbox till sb-600?

    Nej. Använder inte hot-shoe när jag har 3st studioblixtar i lägenheten. ;) Sedan har jag ingen synk-uttag på kameran, så jag får ha en adapter med synk istället för blixt på.

    Men iframtiden har jag tänkt att köpa 2st heta skor till, och då kommer det nog bli små softboxar i alla fall.

    Fotade lite igår kväll, väldigt intressant. Som Marcus sade till mig när ringde så var det roligare med mer ljuskällor än watt. Körde på ISO 100, F/8 och slutare på ca 1/100 och studioblixtarna på ca 1/4 och ljuset blev fullt tillräckligt. Full effekt (220w) på alla 3 var helt oanvändbart.

    Något som jag upplevde som svårt var att få en skuggfri bakgrund vid helkroppsporträtt. Testade att köra en blixt rakt på bakgrunden, samt snett bakifrån modellen osv, men fick det inte riktigt helt 100 någon gång.

    Testade även lite med olika färgfilter, gav dock ingen synbar effekt. Iofs så testade jag bara i paraplyet, kanske är meningen att man ska köra det i softboxarna, eller bara rakt på modellen utan något framför? Jaja, får exprimentera lite ikväll. :)

    Lite halvflummiga bilder ifrån igår. Fokus ifrån min sida låg på det tekniska, så modellen är inte dirigerad utan mest bara flummade runt när jag försökte lära mig hur det hela fungerade.

    Bilderna är endast snabbredigerade i Camera Raw. Några kan nog bli hyfsade efter en stund i PS

    #284589
    Tobias Borg wrote:
    Ja, just D90’n fungerar ju väldigt dåligt när den pajar direkt till skillnad ifrån andra kameror

    Japp, för Nikon suger pung när det gäller service.

    #284590
    Undefined wrote:
    Japp, för Nikon suger pung när det gäller service.

    Hehe…rätt intressant att höra då Lasses kameraservice i sthlm är sveriges utan tvekan mest väl ansedda service och jag har under min tid aldrig hört ett objektivt korrekt klagomål på serviceverkstaden. Hmmm…utveckla gärna…intresserad av att höra…jobbar inte kvar.

    #284591
    rfb wrote:
    Hehe…rätt intressant att höra då Lasses kameraservice i sthlm är sveriges utan tvekan mest väl ansedda service och jag har under min tid aldrig hört ett objektivt korrekt klagomål på serviceverkstaden. Hmmm…utveckla gärna…intresserad av att höra…jobbar inte kvar.

    Om jag fick en krona för var gång jag skickat in en kamera för reparation som återkommit efter 4-5 veckor med ”retur utan anmärkning”, bara för att erfara att felet kvarstår, så skulle jag vara en rik man. Förvisso var det ett antal år sedan jag slutade i branschen nu. Dessutom osade nästan alla som jobbade med Nikon fruktansvärt mycket dryghet, inte minst somliga säljare. På Nikon var de nästan alltid omöjliga att ha att göra med och en attityd om att ”vi är så speciella, vi gör som vi vill”. Synd att man ska gilla deras grejer…:p

    #284592
    Undefined wrote:
    Om jag fick en krona för var gång jag skickat in en kamera för reparation som återkommit efter 4-5 veckor med ”retur utan anmärkning”, bara för att erfara att felet kvarstår, så skulle jag vara en rik man. Förvisso var det ett antal år sedan jag slutade i branschen nu. Dessutom osade nästan alla som jobbade med Nikon fruktansvärt mycket dryghet, inte minst somliga säljare. På Nikon var de nästan alltid omöjliga att ha att göra med och en attityd om att ”vi är så speciella, vi gör som vi vill”. Synd att man ska gilla deras grejer…:p

    Är du min pappa?

    #284593

    Idag körde jag ett lite annat stuk än det jag är van vid. Det började med naken fine art i en mörk inhägnad av dukar och en softbox – men sen spårade det ur och min egen sida tog över lite grann. 20 bilder som var helt fruktansvärt åt helvete, så att det var skamligt åt det – och sedan fick jag till det, och då kom en av studions nästkommande tavlor till världen…

    Angelica Jansson!

    [img=http://h.imagehost.org/0617/MS_9349_copy.jpg]

    #284594
    Undefined wrote:
    Om jag fick en krona för var gång jag skickat in en kamera för reparation som återkommit efter 4-5 veckor med ”retur utan anmärkning”, bara för att erfara att felet kvarstår, så skulle jag vara en rik man. Förvisso var det ett antal år sedan jag slutade i branschen nu. Dessutom osade nästan alla som jobbade med Nikon fruktansvärt mycket dryghet, inte minst somliga säljare. På Nikon var de nästan alltid omöjliga att ha att göra med och en attityd om att ”vi är så speciella, vi gör som vi vill”. Synd att man ska gilla deras grejer…:p

    Du har faktiskt rätt. Så var den allmänna bilden ute bland återförsäljare och en del kunder även när jag började. dock har allt blivit mycket bättre. Eftersom Nikon blev största fotomärket i Sverige och har behållt det mestadels av tiden på sistone så har kraven ökat och man har satsat på service. Sen jobbar det bättre folk där idag (menar då inte mig själv ;)).

    Fel begås av alla, men jag kan säga att stämningen och resultaten är helt annorlunda nu än för bara 2-3 år sen. bara besöka huvudkontoret och gå in på service…de flesta blir paff över servicen nuförtiden.

Viewing 15 posts - 901 through 915 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.