Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 931 through 945 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284610
    Marcus Syvertsen wrote:
    Klart du vill. Du vill ju ha allt som jag har. Till och med min tjej. :D

    Jag är riktigt sugen på att byta ut D60 mot D90. Dock kommer du säga att jag ska byta till Canon och byta ut allt jag har, men jag vill hålla mig till Nikon, än så länge.

    #284611
    Catherine Pachon wrote:
    Jag är riktigt sugen på att byta ut D60 mot D90.

    [img=http://static.open.salon.com/files/duh-duh1233387823.jpg]

    #284612
    Catherine Pachon wrote:
    Jag är riktigt sugen på att byta ut D60 mot D90. Dock kommer du säga att jag ska byta till Canon och byta ut allt jag har, men jag vill hålla mig till Nikon, än så länge.

    Jag har en D90. Ge mig en D3X/D3/D700 så kan du få min kamera. :D Vill gärna ha till 24-70 och 70-200 också tack.

    Kan även tänka mig en 5D Mark II.

    #284613
    Tobias Borg wrote:
    Jag har en D90. Ge mig en D3X/D3/D700 så kan du få min kamera. :D Vill gärna ha till 24-70 och 70-200 också tack.

    Kan även tänka mig en 5D Mark II.

    Hahaha, nja låter inte så troligt tyvärr :(
    Dock kan du skänka mig d90n, du vet, ta från dom rika och ge till dom fattiga.. Tycker jag låter som en utmärkt idé.

    #284614
    Catherine Pachon wrote:
    Hahaha, nja låter inte så troligt tyvärr :(
    Dock kan du skänka mig d90n, du vet, ta från dom rika och ge till dom fattiga.. Tycker jag låter som en utmärkt idé.

    Då måste du hitta någon rik som kan ge mig en D90 först. :D

    #284615

    Fan så missade man fotomässan i år igen. Var det något spännande?

    #284616
    Tobias Borg wrote:
    Då måste du hitta någon rik som kan ge mig en D90 först. :D

    Syvertsen är rik, och har massa kameror på lager, bara att be han ge dig en :) hahaha.

    #284617
    primo wrote:
    Fan så missade man fotomässan i år igen. Var det något spännande?

    Ja. Det var sjysst faktiskt, extremt mycket displaymaterial – mycket klapp och kram-hörnor med nyare teknologi. Nya ritbord, skärmar, kamerasystem osv. som fanns framme på fri display. Hos Canon kunde man gå och be om i princip vilket objektiv som helst så skruvade de fast det på antingen 7D eller 1D Mark IV och så fick man prova skiten fritt. Rätt kul.

    Mycket roliga grejer. :)

    Catherine Pachon wrote:
    Syvertsen är rik, och har massa kameror på lager, bara att be han ge dig en :) hahaha.

    Gör något av era intressen istället för att sitta hemma och klaga när dagssysslan är över så ska ni se att ni kan köpa egna kameror…

    Tobbe; [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=115594]

    #284618
    Marcus Syvertsen wrote:
    Gör något av era intressen istället för att sitta hemma och klaga när dagssysslan är över så ska ni se att ni kan köpa egna kameror…

    Tobbe; [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=115594]

    Hehe, I do ffs. Fotar så ofta jag får tid i min nya studio, har faktiskt idag bokat upp 2 tjejer för fine art nude. Dock inte samtidigt, det hade fan varit kick ass.

    Så, när jag inte jobbar, dricker whisky eller spelar Modern Warfare 2 – då fotar jag! ;)

    Tack för tipset Marcus. Har dock inte pengar förrän den 25:e, så får hoppas att den är kvar. 24″ws hade varit riktigt nice.

    #284619
    Tobias Borg wrote:
    Hehe, I do ffs. Fotar så ofta jag får tid i min nya studio, har faktiskt idag bokat upp 2 tjejer för fine art nude. Dock inte samtidigt, det hade fan varit kick ass.

    Plåta aldrig någon du vill ligga med. Det värdefulla tipset kan jag ge dig – efter att ha retuscherat människan och sett henne i en sådan steril osexig miljö helt naken så kommer du aldrig vilja lägga ett finger på henne igen. Det tar bort all sexuell spänning som finns mellan en själv och omvärlden.

    #284620
    Marcus Syvertsen wrote:
    Gör något av era intressen istället för att sitta hemma och klaga när dagssysslan är över så ska ni se att ni kan köpa egna kameror…

    Tobbe; [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=115594]

    Inte kostar den några 5.000kr i nypris som han verkar vilja att man ska tro.

    [http://computersweden.idg.se/2.2683/1.152766 http://computersweden.idg.se/2.2683/1.152766%5D

    #284621

    Har funderat lite fram och tillbaka och tror bestämt att jag ska byta ifrån Nikon till Canon, närmare bestämt till en 5D.

    Verkar som man kan få en 5D begagnad för 7-8000, och med ett 50mm borde jag klara mig i studion ”tills vidare”.

    Canon har ju dessutom mer f/4,0 alternativ, vilket är att föredra om ekonomin är begränsad. Betlar helre 4-5 för 70-200mm f/4,0 än 12-13 för 70-200mm f/2,8.

    Hur mycket kan vara rimligt att begära för en D90, verkikalgrepp, 50mm f/1,8D, 18-105mm, 3 batteri och en liten fjärrkontroll?

    Och vad tycker ni om bytet? En 5D måste väl ändå vara ett bättre val än D90 i studio? Och fullformat verkar trevligt. :)

    #284622

    Kul när folk bildar en egen åsikt! Det brukar vara bäst så. Tänkte bara lista ett par nackdelar med 5D, så att du vet;

    1. BG-E4 är förvisso underbart konstruerat, men är halvdyrt.
    2. Displayen på 5D har nog inte lika mycket saft i kannan som D90, då den är äldre. Färger blir inte lika vassa på gamla displayer.
    3. 50mm på fullformat är ganska kort. Sätt din zoom på 35mm och föreställ dig att plåta med det – funkar det så är det ju inget snack. Själv tyckte jag att kombinationen 5D + EF 50mm F1,4 var det bästa jag hade då. Nu har jag ruttnat lite på 50:an med den nya kameran och måste t.om. köpa en kortare för att få samma effekt. Men om gudarna vill sig väl luktar det utökning för mig ändå i framtiden.

    Vänta dig ett helt nytt kamerasystem. Efter att ha vant sig vid Nikons struktur kommer du bli lite irriterad i början på att allt inte ligger där du vill ha det. Men när du väl har fått känsla för 5D så är den kameran riktigt genial – allt som behövs ändras tar

    #284623
    Marcus Syvertsen wrote:
    Bra text!

    Tack!

    Jo, det blir nog ett byte. Får lägga ut en annons och kolla ifall någon vill byta rakt av, även om jag finner det osanolikt att någon canon-snubbe vill byta ifrån FF till en Nikon aps.

    1. BG-E4, vilket jag tar för givet är batterigreppet utan att orka googla, spelar mindre roll då batteritid kommer vara ett mindre bekymmer i studio. Givetvis skönt att ha verikalgreppet – men jag klarar mig utan i början.

    2. Displayen är jag lite orolig för faktiskt. Jag tycker inte att D90’s är där jag vill ha den och byta till en sämre variant är ju inte optimalt. Men det är väl mer vana antar jag, man lär sig korrigera efter hand.

    3. 50mm på FF blir nog lagom för mig, har märkt att jag gillar att vara nära när jag fotar och det går alltid att zooma med benen.

    4. Sedan blir det nog en 70-200 f/4. Ifall jag minns rätt borde man med lite tur få en sådan beg. för 4000?

    5. Sen är det ju det där med ISO. Men jag har sett bilder du har tagit i ISO 1600 som jag har tyckt varit vädligt bra, vet dock inte hur mycket du har tryckt till dom i efterhand, men iaf så känns det som att man kommer ganska långt på ISO 1600 och F4 när ljuset börjar tryta.

    6. 3/bps ifall jag minns rätt vilket ”bara” är 1,5 mindre än vad jag har nu och borde räcka gott och väl. I studion är ju 3/bps fortfarande snabbare än vad blixtarna laddar på, så där spelar det ju ingen roll alls.

    7. Dum fråga kanske men rent generellt är en 2,8 skarpare på 4,0 än en 4,0:a? :D

    #284624

    Tog några testfoton med nya Pentax K-7

Viewing 15 posts - 931 through 945 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.