Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 946 through 960 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284625
    Jonas_G wrote:
    Tog några testfoton med nya Pentax K-7

    Tjusigt! Vad har du för objektiv och bländare? Väldigt behaglig bokeh må jag säga.

    #284626
    Tobias Borg wrote:
    Tjusigt! Vad har du för objektiv och bländare? Väldigt behaglig bokeh må jag säga.

    Tack! Har använt ett Pentax Da* 50-135/2,8 på bländare 2,8 och 4.

    #284627
    Quote:
    1. BG-E4, vilket jag tar för givet är batterigreppet utan att orka googla, spelar mindre roll då batteritid kommer vara ett mindre bekymmer i studio. Givetvis skönt att ha verikalgreppet – men jag klarar mig utan i början.

    Precis! Det är greppet. Batteritid på 5D är extremt bra också. Iaf på min, det var löjligt. Jag laddade kameran en gång per månad, trots att jag plåtade så mycket med den.

    Quote:
    2. Displayen är jag lite orolig för faktiskt. Jag tycker inte att D90’s är där jag vill ha den och byta till en sämre variant är ju inte optimalt. Men det är väl mer vana antar jag, man lär sig korrigera efter hand.

    Det var en vild chansning – möjligen kan det vara så att D90 inte har en bättre display, jag antog bara att det hänt någonting på de tre åren 5D hade funnits som D90 inte fanns. Men missförstå mig rätt samtidigt – fan jag känner en handfull gökar som de facto bara äger 5D och lever på resultatet ur den. Den funkar haha, jag lovar. Och jag mådde inte dåligt över displayen tills jag lyckades vänja mig vid den på 1D mark III. Och där är glappet ganska stort.

    Quote:
    3. 50mm på FF blir nog lagom för mig, har märkt att jag gillar att vara nära när jag fotar och det går alltid att zooma med benen.

    Bra, dåså. Alternativet om du gillar att knalla runt är ju att köpa ett par fasta gluggar istället för någon monsterzoom. 35mm F2,0, 50mm F1,4 och 85mm F1,8 är väl typ 9,000kr tillsammans som till exempel en 24-105mm F4,0 IS kostar och med den är du betydligt mer begränsad också om du skulle ta ut kameran på rast utomhus.

    Quote:
    4. Sedan blir det nog en 70-200 f/4. Ifall jag minns rätt borde man med lite tur få en sådan beg. för 4000?

    Stämmer. 4-5000kr beroende på. Det är inte alltid de går för just 4,000kr rakt av men där i krokarna. 4500kr går de för jätteofta. Den är för övrigt skön i studio!

    Quote:
    5. Sen är det ju det där med ISO. Men jag har sett bilder du har tagit i ISO 1600 som jag har tyckt varit vädligt bra, vet dock inte hur mycket du har tryckt till dom i efterhand, men iaf så känns det som att man kommer ganska långt på ISO 1600 och F4 när ljuset börjar tryta.

    Jag har lyckats hyggligt bra under ganska besvärliga omständigheter trots min tekniska begränsning och är allt annat än missnöjd. ISO-talet syns knappt på skärmar som inte har 2000px upplösning och på utskrifter märker du inte av det. Då är det bara snyggt. Exponerar man upp pyttelite också dessutom så blir bruset extremt bekvämt.

    Quote:
    6. 3/bps ifall jag minns rätt vilket ”bara” är 1,5 mindre än vad jag har nu och borde räcka gott och väl. I studion är ju 3/bps fortfarande snabbare än vad blixtarna laddar på, så där spelar det ju ingen roll alls.

    Bra där. Nu är du helt rätt ute! Glöm bara inte att studion inte är allt. Men 3 fps funkar om man är lite snajdig. Jag har ju 10 fps nu och kan med handen på hjärtat säga att de allra flesta gånger man sätter en snapshot ändå är på första exponeringen, för då har man mest koll.

    Quote:
    7. Dum fråga kanske men rent generellt är en 2,8 skarpare på 4,0 än en 4,0:a?

    Finns inget ”rent generellt” på optik. Beror mycket på hur bekostade konstruktionerna är. Både ja och nej. 24-70mm F2,8 dödar 24-105mm F4,0 IS på allt, oavsett. Förutom bildstabilisatorn. Vi har båda två i studion, och det är STOR skillnad men det är märkbart på högre upplösning. Eftersom att båda två tjänstgör på 5D mark II får de jobba rätt bra.

    På 70-200-serien så är 4:an skarpare än 2,8:an – men åter igen där är det ingen ”märkbar” skillnad om man inte testar dem på testkartor eller plåtar typ tidningstryck. På porträtt ser du ingen skillnad som inte går att åtgärda. Så det är blandat. :)

    #284628
    Jonas_G wrote:
    Tog några testfoton med nya Pentax K-7

    Verkar va en bra combo kamera/objektiv du hittat där. Har du några bilder med mer färg så att man ser färgåtergivning osv lite bättre! Den 3:e bilden var riktigt fin! Jag är svag för just kattöron :D

    #284629

    En kompis är sugen på att köpa en Canon 7D. Hur är egentligen filmfunktionen på systemkameror. Är det inte lite krångligt att filma med tanke på hur AF funkar!?

    #284630
    melancoolio wrote:
    Verkar va en bra combo kamera/objektiv du hittat där. Har du några bilder med mer färg så att man ser färgåtergivning osv lite bättre! Den 3:e bilden var riktigt fin! Jag är svag för just kattöron :D

    Ja alla har vi vår ”thing” :D

    Vi har just köpt hus och jag har inte hunnit få upp datorn än, men ska slänga upp en mer färgrik bild vid tillfälle.

    melancoolio wrote:
    En kompis är sugen på att köpa en Canon 7D. Hur är egentligen filmfunktionen på systemkameror. Är det inte lite krångligt att filma med tanke på hur AF funkar!?

    Jag har filmfunktion på min, men har tyvärr inte hunnit testa den så mycket än. Men tycker det fungerar hyfsat det lilla jag testat, nu har jag inte så mycket att jämföra med så det är svårt att säga men just af:en tycker jag går rätt bra att sköta manuellt.

    #284631
    melancoolio wrote:
    En kompis är sugen på att köpa en Canon 7D. Hur är egentligen filmfunktionen på systemkameror. Är det inte lite krångligt att filma med tanke på hur AF funkar!?

    Alltså folk har ju gjort hela musikvideos och grejer med D-SLR-hus. Så det går väl, men eftersom att AF:en funkar som den gör så funkar nog inte stressiga förhållanden så bra, typ att följa ett djur som springer och sånna saker.

    Annars, rent kvalitetsmässigt så är filmfunktionen skitbra tycker jag. Sen att den inte hör hemma i stillbildskameror är en annan sak – men den är bra, rent tekniskt.

    #284632

    Om jag själv skulle köpa en kamera att filma med så skulle jag vilja kunna filma exempelvis cykeltävlingar med snygga panoreringar, barn som springer runt och leker osv, ganska mycket action. Vet inte vad polaren är ute efter att filma men manuell fokus kanske funkar till sånt också…är mest nyfiken!

    Helst av allt skulle jag vilja köpa en sån liten kamera man sätter på hjälmen och filma lite på mina cykelturer :nerd-tb:

    #284633

    [youtube=6VTdg8VSCgM]

    …en dag på jobbet haha. För er som inte har härjat i studio själva – det är inte så häftigt och episkt som man tror. This is what we do. :)

    #284634

    Nu växte ni i mina ögon. The Doors, ja jävlar.

    Marcus, du vet att jag kommer bli sjukt besviken ifall detta visar sig vara din enda video va? Riktigt kul att se faktiskt. :)

    Edit:

    Va fan, jag blev inspirerad. :D

    [youtube=AMeI9DX6VxQ]

    #284635

    För er som är fightingintresserade så plåtade jag nyss tv-bilden på Arthur Kyshenko för K-1-galan imorgon! Och Tobbe, självklart kommer det att bli fler filmer. Vi kommer blogga i princip varje dag på vår hemsida [www.lejonmedia.se] när hela processen väl kommer igång, och då saxar jag såklart in alla roliga filmklipp här också – de gånger vi faktiskt plåtar något och filmar det.

    #284636

    Riktigt kul att ni filmar och snackar lite:)

    Tobbes röst va rätt lik den jag hade i huvudet men marcus va heeelt fel:p hade inte tippat på att den skulle vara så mörk men men.

    upp med fler:)

    #284637
    Emil Lundberg wrote:
    Riktigt kul att ni filmar och snackar lite:)

    Tobbes röst va rätt lik den jag hade i huvudet men marcus va heeelt fel:p hade inte tippat på att den skulle vara så mörk men men.

    upp med fler:)

    +1ar med rösten faktiskt :)
    Riktigt kul att kika på era filmer!

    #284638
    Emil Lundberg wrote:
    Riktigt kul att ni filmar och snackar lite:)

    Tobbes röst va rätt lik den jag hade i huvudet men marcus va heeelt fel:p hade inte tippat på att den skulle vara så mörk men men.

    upp med fler:)

    Ja, det ska bli riktigt kul att se Marcus framtida filmer. Bakom kulisserna är ju hur intressant som helst.

    Jag känner mig för övrigt smickrad över att du har fantiserat om en röst till mitt fagra anlete. :D Marcus är för övrigt mycket längre än vad man tror.

    #284639
    Marcus Syvertsen wrote:
    För er som är fightingintresserade så plåtade jag nyss tv-bilden på Arthur Kyshenko för K-1-galan imorgon! Och Tobbe, självklart kommer det att bli fler filmer. Vi kommer blogga i princip varje dag på vår hemsida [www.lejonmedia.se] när hela processen väl kommer igång, och då saxar jag såklart in alla roliga filmklipp här också – de gånger vi faktiskt plåtar något och filmar det.

    Ska du fota på galan imorrn?

Viewing 15 posts - 946 through 960 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.