Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 991 through 1,005 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284670
    kebbie wrote:
    du är fan min idol marcus.

    +1

    #284671

    En…..katt.

    #284672
    AchmedFoley wrote:
    Sjukt snyggt marcus, sånt jävla tryck i skägget å blicken så det är löjligt! keep it up dude.
    Kebbie wrote:
    Du är fan min idol Marcus.
    Tobias Borg wrote:
    +1

    Awww… You guys. ;)

    Det är roligt att ni kikar in – jag har inget emot att uppdatera utan kommentarer, så länge jag vet att ni vill läsa och kollar vad jag lägger in för något. Nu satt jag nyss och pillade med en plojgrej tjugo minuter för att varva ner, krigar mig igenom ett reportage för tidningen som ska in imorgon.

    Min polare Tobbe var förbi idag och poserade lite. En slarvig friläggning och lite episk musik som influens och resultatet blev följande… Lägger också in en bild på själva riggen så att ni som håller på med sånt ser hur jag gör. Kanske kan hjälpa lite – vem vet? Till historien hör att jag lyssnar på Steve Jablonskys stycke ”My Name is Lincoln” till filmen The Island. Det var stuket på musiken som inspirerade mig haha, och bilden uppfattas lite mer rätt med musiken i bakgrunden… :)

    [youtube=ZHuTxNIpdeM]

    #284673

    Här har ni en retusch att bita i grabbar. :D

    #284674

    Riktigt jävla duktig är du Marcus! Och det är väl egentligen inte särskilt längesedan du började fota? Gillar verkligen stuket på dina bilder!

    / J

    #284675

    Har äntligen fått tummen ur och köpt en kamera(dom billiga kompaktkameror jag haft innan räknar jag inte)
    En Canon 400D med tillhörande Canon-objektiv EFS 18-55 mm samt ett Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II.

    Tyvärr ingen instruktion av kameran och jag har viss koll på fotografering men tyvärr noll koll på kameran och dess inställningar

    #284676

    Instruktionsmanual till samtliga kameramodeller finns att hämta på nätet i PDF-format. Sen att dessa är tämligen meningslösa är en annan sak, eftersom att de använder facktermer och teknikspråk redan från ruta ett, men om du vill ha en sådan är det nog inte så svårt att skaka fram. :)

    #284677
    Marcus Syvertsen wrote:
    Instruktionsmanual till samtliga kameramodeller finns att hämta på nätet i PDF-format. Sen att dessa är tämligen meningslösa är en annan sak, eftersom att de använder facktermer och teknikspråk redan från ruta ett, men om du vill ha en sådan är det nog inte så svårt att skaka fram. :)

    Det vet jag, tyvärr förstår jag att den knappast hjälper mig ta bra bilder.
    Men den kanske kan hjälpa mig aktivera skärmen när jag ska fota, nu får jag titta i sökaren. Vad är iso? Kan ställa min i flera lägen, men vet inte vad det innebär.

    #284678
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Det vet jag, tyvärr förstår jag att den knappast hjälper mig ta bra bilder.
    Men den kanske kan hjälpa mig aktivera skärmen när jag ska fota, nu får jag titta i sökaren. Vad är iso? Kan ställa min i flera lägen, men vet inte vad det innebär.

    Inte säker på om den kameran har Live View. ISO är ljuskänslighet. Låg ISO = mindre brus, hög ISO = mycket brus. Höga ISO används när ljuset inte räcker till, kanske innomhus utan blixt eller utomhus när solen gått ner typ. Låga ISO är att föredra, då bildkvalitén blir mycket bättre.

    #284679

    Nej, 400D har ingen live view. Det är sökaren som gäller – och tur är väl det, live view är värdelöst om man inte plåtar stilleben i studio. Dessutom har de flesta mindre kameror med live view ingen autofokus när spegeln är uppfälld, så det är mest bökigt.

    De olika lägena på programhjulet är egentligen meningslösa till stor del – de optimerar inställningarna (notera att optimerar inte alls betyder att bilden blir bäst, utan bara mest idiotsäker) efter olika saker. Typ på sport-varianten så flexar ISO-talet högre och högre upp för att få bättre hastigheter, då bildkvalitén inte är lika viktig när man ska plåta en golfboll i flykten. Porträttläget eliminerar istället brus lite mer med lägre ISO-tal, slår upp blixten och ser till att skärpedjupet blir större så att mer av motivet kommer med i omfång.

    Natt-skiten vet jag inte varför de har om jag ska vara ärlig, och landskapsvarianten har jag för mig delvis håller bländaren i schack så att det inte blir några bilder med för kort skärpedjup så att grejer dör ut och försvinner. Sen tror jag, obs tror, att landskapsläget krutar på blåa och gröna färger också lite grann i bildstilen. Men som sagt, dessa ”lägen” är tämligen värdelösa – det enda du behöver sätta dig in i är M, Av och Tv. M betyder helt manuell, Av betyder helt manuell med automatisk exponeringstid (slutartid) och Tv betyder helt manuell med automatisk bländare. Dessa används för att fixera ett av värdena, och låta det andra flexa efter hur kameran upplever att bilden ska exponeras så att ingenting blir för ljust eller för mörkt.

    #284680

    Tack för tipsen.
    ISOn står på 1600, så då är det läge att sänka den.
    Jaha, ingen LW. Gör inte så mycket som sagt, sökaren är ju alltid bättre.
    Jag får helt enkelt fortsätta leka med kameran så lär jag mig vartefter

    #284681
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Tack för tipsen.
    ISOn står på 1600, så då är det läge att sänka den.
    Jaha, ingen LW. Gör inte så mycket som sagt, sökaren är ju alltid bättre.
    Jag får helt enkelt fortsätta leka med kameran så lär jag mig vartefter

    Jepp!

    Och en grej också – när du börjar inse vad alla siffror betyder och vilja kontrollera dem så kommer du märka att bländaren förändras beroende på hur mycket du zoomar med dina objektiv. Det har med objektiven att göra, och är ingenting du kan göra något åt. Bara så att du inte får pippi över det. :)

    #284682
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Tack för tipsen.
    ISOn står på 1600, så då är det läge att sänka den.
    Jaha, ingen LW. Gör inte så mycket som sagt, sökaren är ju alltid bättre.
    Jag får helt enkelt fortsätta leka med kameran så lär jag mig vartefter

    Ja, ha den på det lägsta så länge det går. När slutartiderna börjar bli plågsamt långsamma är det läge att höja dock. Eller skaffa en bra blixt. :)

    #284683
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jepp!

    Och en grej också – när du börjar inse vad alla siffror betyder och vilja kontrollera dem så kommer du märka att bländaren förändras beroende på hur mycket du zoomar med dina objektiv. Det har med objektiven att göra, och är ingenting du kan göra något åt. Bara så att du inte får pippi över det. :)

    Ok.
    Fick tips av en fotograf att köpa en blixt, enligt honom gör det stor skillnad

    #284684

    Blixt är kung – men värdelöst om du inte har koll på kameran i övrigt ännu. Det mesta kan man parera med snitsiga inställningar, men det är klart att kolmörker är problematiskt oavsett haha. Den här bilden till exempel är tagen med en extern kamerablixt riktad upp i taket för mjuk belysning på omgivningen, i en skapligt mörk miljö.

    Blir trivsamt tycker jag.

Viewing 15 posts - 991 through 1,005 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.