Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,006 through 1,020 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284685
    Marcus Syvertsen wrote:
    Blixt är kung – men värdelöst om du inte har koll på kameran i övrigt ännu. Det mesta kan man parera med snitsiga inställningar, men det är klart att kolmörker är problematiskt oavsett haha. Den här bilden till exempel är tagen med en extern kamerablixt riktad upp i taket för mjuk belysning på omgivningen, i en skapligt mörk miljö.

    Blir trivsamt tycker jag.

    Ok, tack.
    Koll på kameran har jag ju knappast, men har inte tänkt köpa blixt direkt.
    Så jag hinner nog lära mig, jag leker rätt mycket med den nu.
    Har ju 2 små barn att fota, det är ju krävande på sitt sätt men grymt roliga bilder kan man ju få. Är det som alltid stört mig med billiga kameror, det tar lång tid innan bilden tas när man trycker och det tar lång tid innan man kan fota igen. Svårt att ta vettiga bilder på barnen då

    #284686

    Jag var och kände på en Canon 450D idag, den satt fint i handen & var faktiskt vacker. Var väl något standardobjektiv på men, vackar var den iaf.

    Frågan är dock, jag kollar lite begagnat, dels för att man tjänar några kronor & jag kan istället gå upp någon nivå på kameran. Men! Är det någon som har tips på kameror/annonser/blablabla får man gärna höra av sig till mig. Kommer förmodligen köpa den i mellandagarna då det tenderar att bli billigt/rea/spritpengar/whatever.

    Din jävla D90 kostar ju mindre ny förresten Tobbe.

    #284687
    David Eriksson wrote:
    Jag var och kände på en Canon 450D idag, den satt fint i handen & var faktiskt vacker. Var väl något standardobjektiv på men, vackar var den iaf.

    Frågan är dock, jag kollar lite begagnat, dels för att man tjänar några kronor & jag kan istället gå upp någon nivå på kameran. Men! Är det någon som har tips på kameror/annonser/blablabla får man gärna höra av sig till mig. Kommer förmodligen köpa den i mellandagarna då det tenderar att bli billigt/rea/spritpengar/whatever.

    Din jävla D90 kostar ju mindre ny förresten Tobbe.

    Kolla på Camerabox om du vill köpa nytt, de har väldigt bra priser och levererar blixtsnabbt till Sverige.

    #284688
    David Eriksson wrote:
    Din jävla D90 kostar ju mindre ny förresten Tobbe.

    Mindre än vad din jävla sumprunkare? Och jag har snackat om med MD-80, SB-600, 3 batterier, 50mm f1,8. 18-105 och lite annat tjafs till. Nypris på 16-17000.

    #284689

    :(

    #284690
    David Eriksson wrote:
    :(

    yeah, cry on bitch. hug it out

    #284691

    Känns som att det är en bra deal på Inwarehouse just nu.

    Nikon D90 + Batterigrepp
    18-55 VR objektiv,12.3MP

    8.613:-

    #284692
    melancoolio wrote:
    Känns som att det är en bra deal på Inwarehouse just nu.

    Nikon D90 + Batterigrepp
    18-55 VR objektiv,12.3MP

    8.613:-

    Låter ju helt ok. 18-55:an är inte mycket att hänga i granen dock. Ska man ha en D90 med kit-objektiv skulle jag rekommendera 16-85, det ska tydligen vara riktigt bra. Mitt 18-105 är lite luddigt i brist på bättre ord. Jag tror att 18-55 ska vara sämre.

    #284693
    Tobias Borg wrote:
    Låter ju helt ok. 18-55:an är inte mycket att hänga i granen dock. Ska man ha en D90 med kit-objektiv skulle jag rekommendera 16-85, det ska tydligen vara riktigt bra. Mitt 18-105 är lite luddigt i brist på bättre ord. Jag tror att 18-55 ska vara sämre.

    Ok. Jag har inte så bra koll men en kollega har ett 18-105 och han är allt annat än nöjd med den gluggen.

    Känns som ett hyffsat pris iaf. Inte för att jag själv behöver ny kanon…

    #284694

    Hittade en grej i studion när jag var förbi igår och skulle önska Bingo god jul. Tydligen ska han iväg utomlands en sväng, och tänkte ta med sig en kamera…

    1Ds Mark III och 400mm F4,0 DO IS. ;)

    #284695

    Dräggel.

    #284696
    Tobias Borg wrote:
    Drägg.

    ;)

    :D

    #284697

    D90 ska köras med 16-85 eller Tamron 17-50 F2.8 o man vill ha normalzoom inom rimliga pengar. 18-55 VR är optisk lika bra som en 18-105 VR dock är byggkvaliten lite vassare på 18-105 och det går att zooma / fokusera manuellt även om man har vantar på sig…

    Själv köpte jag hem en Canon Powershot S90 igår…som hemmakompakt…faktiskt imponerad hittills!

    #284698

    Små fötter…

    [img=http://farm5.static.flickr.com/4067/4212998726_63d910fd09.jpg]

    #284699

    Funderar på en Canon EOS 500D. Har läst en hel del bra om den och den skulle kunna vara en bra nybörjarkamera.

    Vore tacksam om någon listade några bra saker att tänka på som nybörjare. Har testat att fota en del med min fars 50D och lyckades ta några vettiga bilder direkt. Men jag är lite sugen på att kunna filma kortare snuttar också och 7D känns aningen för dyr och kanske inte är en nybörjarkamera.

Viewing 15 posts - 1,006 through 1,020 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.