Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,021 through 1,035 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284700
    Mats E. wrote:
    Funderar på en Canon EOS 500D. Har läst en hel del bra om den och den skulle kunna vara en bra nybörjarkamera.

    Vore tacksam om någon listade några bra saker att tänka på som nybörjare. Har testat att fota en del med min fars 50D och lyckades ta några vettiga bilder direkt. Men jag är lite sugen på att kunna filma kortare snuttar också och 7D känns aningen för dyr och kanske inte är en nybörjarkamera.

    Om din farsa har en 50D så är det en fördel att köpa 500D. Ni kan ju låna tillbehör och optik fritt emellan och skulle suget bli för stort till 7D en dag så kan du fortfarande dela med dig till pappsen.

    500D är en bra kamera med bra autofokus, bildkvalité och funktioner. Att gå upp till 7D kan motiveras av bättre ISO egenskaper, alltså bättre bilder när det tryter med ljus kan man enkelt säga. Bättre autofokus, rejälare kamerahus som tål betydligt mer osv osv. Annars är Nikon D5000 inget dåligt val heller om du vill filma. Den är bättre än 500D på just ISO egenskaper och har en vridbar skärm, vilket är smidigt ibland. Nikon D5000 med 18-55 VR eller 18-105 VR och du får en blixt på köpet tom 3:e januari. D90 annars som är ungefär som en 50D med lite bonusfunktioner och filmning.

    Köper du en 7D lär du inte bli missnöjd, men det är mycket pengar…

    #284701
    rfb wrote:
    Om din farsa har en 50D så är det en fördel att köpa 500D. Ni kan ju låna tillbehör och optik fritt emellan och skulle suget bli för stort till 7D en dag så kan du fortfarande dela med dig till pappsen.

    500D är en bra kamera med bra autofokus, bildkvalité och funktioner. Att gå upp till 7D kan motiveras av bättre ISO egenskaper, alltså bättre bilder när det tryter med ljus kan man enkelt säga. Bättre autofokus, rejälare kamerahus som tål betydligt mer osv osv. Annars är Nikon D5000 inget dåligt val heller om du vill filma. Den är bättre än 500D på just ISO egenskaper och har en vridbar skärm, vilket är smidigt ibland. Nikon D5000 med 18-55 VR eller 18-105 VR och du får en blixt på köpet tom 3:e januari. D90 annars som är ungefär som en 50D med lite bonusfunktioner och filmning.

    Köper du en 7D lär du inte bli missnöjd, men det är mycket pengar…

    Tack för tipsen! Får fundera lite till, har en USA resa planerad och där ligger ju priserna på en annan nivå.

    #284702
    Mats E. wrote:
    Tack för tipsen! Får fundera lite till, har en USA resa planerad och där ligger ju priserna på en annan nivå.

    Vänta med att köpa tills USA säger jag.

    #284703
    Mats E. wrote:
    Tack för tipsen! Får fundera lite till, har en USA resa planerad och där ligger ju priserna på en annan nivå.

    500D heter nog Rebel T1i där om jag inte missminner mig, kan vara något att komma ihåg om du ska kika i butiker.

    #284704
    Marcus Syvertsen wrote:
    500D heter nog Rebel T1i där om jag inte missminner mig, kan vara något att komma ihåg om du ska kika i butiker.

    Jag såg de som kallades Rebel i en internetbutik. Då förstår jag varför inte de finns i Sverige och att 500D inte fanns i USA.

    Tack för tipset!

    Kan ju eventuellt innebära lite strul garantimässigt om modellen inte finns globalt.

    #284705

    Första bilden på 24mm. Bara för perspektivet då, det är ungefär 3 meter till Ramlösa-flaskan i mitten av bilden. Andra bilden på 300mm! Och sen en bild på gluggen.

    Sen en crop med lägre kontraster och mer färg samt lite underexponering. Gjorde så för att testa hur pass känsligt det var med högdagrar, upplever olika i olika objektiv där samt kolla hur mycket man kan härja med färgen utan att det spricker. Det ser fan bra ut faktiskt, jag och den här gluggen kommer nog att bli bra polare när det vankas utomhusaktivitet. En annan grej är ju skärpedjupet som blir på 300mm, det är löjligt. Kolla på flaskan, den bilden är tagen på F4,0. :)

    #284706

    Går i systemkameraköpar tankar, och då jag inte är så insatt i vad som är bra eller dåligt i fotovärlden så undrar jag helt enkelt vilken systemkamera som skulle kunna passa mig, glad totalamatör som man är. Har en budget på 4-6tkr. Har tittat på dem stora märkena Nikon och Canon och jag antar att fördelar respektive nackdelar är tämligen marginella sett till lika pris på kamera? Vad jag förstått så ska Canon vara bättre vad gäller filmdelen i kameran?
    Som ni ser så har jag inte så stor koll ang detta. Så skulle kort och gott vilja ha en liten summering av en kamera som skulle kunna passa mig, stort + om det går att filma bra med den.
    Kanske något tips på återförsäljare, objektiv eller liknande, något paket med kamera + objektiv osv.

    Lite rörigt skrivet men hoppas att ni förstår tankegången.
    Tack på förhand.

    #284707

    Kortfilm inspelad med Canon EOS 1D Mark IV. Minst sagt imponerande.

    [http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=3228 Kortfilm]

    #284708

    Min första photoshopade bild. Förbaskat skoj att leka lite.

    #284709

    …ja, kolla med Canon vad de säger om garantin…om det skiljer en tusing eller nåt så spelar det väl ingen större roll för ens ekonomi. Däremot när man tittar på dyrare gluggar o kamerahus kan det skilja rätt mycket pengars. Hoppas du hittar rätt modell för dig.

    #284710

    Någon från Stockholmsområdet som har förslag på vart man kan hitta större samlingar fåglar, egentligen valfri sort, fiskmåsar går utmärkt till exempel, på vintern? Jag vill ut och prova 300:an på något som är svårt. :)

    #284711
    rfb wrote:
    …ja, kolla med Canon vad de säger om garantin…om det skiljer en tusing eller nåt så spelar det väl ingen större roll för ens ekonomi. Däremot när man tittar på dyrare gluggar o kamerahus kan det skilja rätt mycket pengars. Hoppas du hittar rätt modell för dig.

    Då har det verkligen ingen betydelse. Såg att de finns för 7500 med ett enklare objektiv, som kan fungera som ett förstagångsobjektiv iaf, så kan jag uppgradera varteftersom sen.

    Tror det blir det bästa trots allt.

    #284712
    Marcus Syvertsen wrote:
    Någon från Stockholmsområdet som har förslag på vart man kan hitta större samlingar fåglar, egentligen valfri sort, fiskmåsar går utmärkt till exempel, på vintern? Jag vill ut och prova 300:an på något som är svårt. :)

    Isbladskärret (Djurgården)
    Ågestasjön (Farsta)

    Stora samlingar vet jag väl inte, är inte så ofta där…testa ditt lokala vattendrag annars :p

    #284713

    Tack för tipsen. Inhandlade idag en 500D med standardobjektiv 18-55. Bra att börja med.

    Testade nyss ett par bilder och det blev iaf bättre än med den förra kameran. Nu måste jag bara lära mig hur man kan ställa in den manuellt.

    #284714
    Marcus Syvertsen wrote:
    Någon från Stockholmsområdet som har förslag på vart man kan hitta större samlingar fåglar, egentligen valfri sort, fiskmåsar går utmärkt till exempel, på vintern? Jag vill ut och prova 300:an på något som är svårt. :)

    Om jag inte minns helt fel Marcus så var väl du en hejare på Kungsfiskare :D Ett fett porträtt på en sådan och du får bra betyg från mig!

    På Djurgården brukar det alltid finnas ett gäng med vanliga lättfångade fåglar, även Slussen/Skeppsbron brukar det va gott om dom!

    Vad exakt för 300mm är det som du skaffat?

Viewing 15 posts - 1,021 through 1,035 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.