Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,051 through 1,065 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284730
    Marcus Syvertsen wrote:
    Det säger du? Tror du att det blir groteska väntetider på den?

    Det har blivit kortare och kortare väntetider på produkter senaste 1½ åren. Dock har vi många bokningar och många är ”på” om just denna sen de såg priset på marknaden…tror det kommer ligga mellan 25-28 tkr ute i handeln inom kort. Så för många som idag har en likadan fast haft den ett gäng år och kan få ett antal tusenlappar för den så är det ett habegär. Tror däremot att man kan få tag i den ”gamla” till bra pengar om typ 3-4 månader…

    #284731
    rfb wrote:
    Det har blivit kortare och kortare väntetider på produkter senaste 1½ åren. Dock har vi många bokningar och många är ”på” om just denna sen de såg priset på marknaden…tror det kommer ligga mellan 25-28 tkr ute i handeln inom kort. Så för många som idag har en likadan fast haft den ett gäng år och kan få ett antal tusenlappar för den så är det ett habegär. Tror däremot att man kan få tag i den ”gamla” till bra pengar om typ 3-4 månader…

    Är inne på det spåret också. Dock funderar jag lite, med tanke på att jag kan lyfta momsen på den nya om jag köper den istället. Vad kan version I gå ner till, egentligen? Nu kan man hitta dem för kring 13 ibland. Den går aldrig ner under 10, det vägrar jag tro.

    Blir kul att se när reviews kommer rullandes på den. PM:a gärna och berätta lite om du fått lägga vantarna på den i förväg – jag skvallrar inte, det vet du. Nyfiken bara på om de lyckats korrigera de saker som ”den gamla” hade problem med.

    #284732

    Katt
    [http://img262.imageshack.us/i/19579296.png/ [img=http://img262.imageshack.us/img262/6465/19579296.png]] [http://g.imageshack.us/img262/19579296.png/1/[img=http://img262.imageshack.us/img262/19579296.png/1/w1000.png]]

    #284733

    Kall vinter.

    #284734

    Jag försökte också fota lite vinter ikväll. Fasen inte enkelt det där med inställningar. Av någon anledning gick jag aldrig upp till över 1 sekund slutartid och låg oftast kring 0,4. Får skaffa mig ett stativ, pallen jag hade med ut var inte direkt optimal. :-) Längre slutartid och lägre ISO borde gett ett bättre resultat. Eller vad tror ni?

    #284735
    Mats E. wrote:
    Jag försökte också fota lite vinter ikväll. Fasen inte enkelt det där med inställningar. Av någon anledning gick jag aldrig upp till över 1 sekund slutartid och låg oftast kring 0,4. Får skaffa mig ett stativ, pallen jag hade med ut var inte direkt optimal. :-) Längre slutartid och lägre ISO borde gett ett bättre resultat. Eller vad tror ni?

    Jo, och ett stativ är en självklarhet speciellt när man fotar på kvällen. Och glöm inte att dra upp bländarvärdet också. Många av mina nattfoton tog runt 5 min att exponera.

    #284736

    Ska möjligen fota ett lokalt band inom en snar framtid, och jag kollar efter ett paraply för tillfället. Men jag måste läsa på vilken utrusning som krävs för att det ska bli bra M.M. Om någon kan ge åtminstonde lite tips hur det är att fota med paraply etc, så blir jag glad.

    Här är en länk, hjälp mig hitta nån bra om ni har lust!
    [http://www.kaffebrus.com/paraply-g26.html]

    Tack på förhand:up:

    #284737
    Stor Donken wrote:
    Tack på förhand:up:

    Nevermind vet det jag behöver nu.

    #284738

    Novisen lär sig så sakteliga..

    #284739

    Trazie! :)

    Här är bilden jag tog…

    Här är en i 1500px på det färdiga resultatet; [img=http://i.imagehost.org/0445/trazie.jpg]

    #284740

    fifan Marcus. GRYMT!

    #284741

    Lånade ett litet något av Bingo… Ska lämna tillbaka den snart, men den är högst trivsam haha. Ni känner igen den från tidigare i tråden. Sen var jag iväg idag också och köpte ett nytt objektiv för ett uppdrag som blir lite häftigt nu på söndag – däremot tänker/får jag inte skvallra om vad det är ännu. Det får ni köpa Moore för, i slutet av februari.

    En EF 85mm F1,8 USM blev det. Gav bara 2500kr för den, så jag ska sälja den när jag kommer hem igen. Det var mest det att den är bra att ha med sig när jag väl är där, och säljaren bodde i närheten så jag kan lika gärna ha ett extra objektiv med mig för inomhusgrejer utan extra kostnad haha. :)

    #284742

    Tagit hem en 1Ds Mark III nu för att komplettera min under de kommande dagarna nu när jag ska bort. Testar de olika två lite, och måste säga att jag är besviken på 1Ds.

    Trots sitt överlägsna antal pixlar brusar den typ mer än 1D på höga ISO, kontraster är pyttelite mindre närvarande och de 11 extra megapixlarna gör inte så brutal skillnad faktiskt. 1D ligger på 10,1, 1Ds ligger på 21,0.

    Här är två jämförelsebilder från samma avstånd, på samma stativ, med samma glugg och samma inställningar.

    1/250sek, f/2,8 @ ISO 1600 +1EV i Camera Raw, alltså motsvarande 3200 i brus på de två olika. Är detta värt 30,000kr till?

    [img=http://i.imagehost.org/0770/1Ds.jpg][img=http://f.imagehost.org/0113/1D.jpg]

    #284743

    Är 1ds mk3 bättre än 5D mk2?

    #284744
    Stor Donken wrote:
    Är 1ds mk3 bättre än 5D mk2?

    Hehe, aa. Det är den. Specifikationen är snarlik om man bara jämför siffror, men det är skillnad på siffra och siffra i kamerors fall.

    5D Mark II wrote:
    21,1 megapixels full formats CMOS-sensor
    DIGIC 4-processor
    ISO-området kan utökas till 25600
    Inspelning av videoscener i Full HD (1080, 30 b/s)
    Högupplöst 3,0″ VGA LCD-skärm med direktvisningsläge
    JPEG-bildserier med 3,9 b/s upp till minneskortets kapacitet
    9-punkts autofokus + 6 AF hjälppunkter
    Kamerahus i magnesiumlegering
    1Ds Mark III wrote:
    21 megapixels och CMOS-sensor med fullt bildformat
    14-bitars analog/digital bearbetning
    5 bilder per sekund, maximalt 56 JPEG-bilder i serie
    Två DIGIC III-processorer
    Autofokus med bred mätyta och hög precision
    EOS inbyggda rengöringssystem
    ISO-område 100-1600 (L:50 H:3200)
    3,0″ LCD-display med direktvisningsläge
    Kompatibel med EF-objektiv

    …alltså;

    5D har en bildprocessor istället för två. Dock en Digic IV istället för två Digic III, så den processorn den har är lite nyare. Den presterar 3,9 (3,5?) bilder per sekund, istället för 5 som 1DsIII, eller 10 som 1DIII, den har samma upplösning, betydligt bättre brusegenskaper och långsammare, sämre och mindre precis autofokus med 9 valbara punkter istället för 19. Jag tycker att 5D fokuserar halvskevt i vissa situationer, dess AI Servo är inte lika intelligent som 1Ds och i mörker fungerar 1Ds bättre, tycker jag.

    Displayerna är desamma, bägge två har LiveView, vad fan man nu ska med det till på dessa. Tror iofs att 5D mark II har lite bättre färg i sin display, det tycker jag iaf. Men det kan vara jag som är färgad – vet inte vad reviews och skit säger om detta. Nu skriver jag bara av egen erfarenhet. Sen något som det snackas mycket om är vädertätningen och hur de två är byggda, 5D Mark II kan du knappast krypa runt i snöstorm med – 1Ds kan du praktiskt taget stå och fota i duschen. Jag har kört min 1D i rejält spöregn utan problem, snöoväder och annat skit. Inga problem alls.

    1Ds har två minneskortsläsare istället för 1, vilket är en onödig skitpetitess egentligen. Men när jag tar upp skillnader kan jag lika gärna ta upp allt haha. Det är väl det jag kommer på egentligen… Något jag glömt? Jag tycker att sökarbilden är pyttelite ljusare i 5D Mark II, men jag har inte suttit med bägge två bredvid varandra och jämfört dem nitiskt, så där kan jag ha fel också.

    Sen kostar 5D Mark II 24,000kr och 1Ds Mark III 70,000kr. Så huruvida övertaget är försvarbart är en annan femma… Personligen tycker jag att man hellre kan köpa en 1D Mark III och en 5D Mark II tillsammans istället för en 1Ds Mark III, för att få lite fetare bredd på möjligheterna. Men jag är prylbög också, och har inget emot att bära med mig två kameror istället för en. Vissa gillar ju inte det.

Viewing 15 posts - 1,051 through 1,065 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.