Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,081 through 1,095 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284760

    Teknik är kärlek!

    [youtube=H_H8TOKcfjg]

    #284761
    Mats E. wrote:
    Tyckte det va läge att citera trådskaparen. Det behöver alltså absolut inte vara någon speciell teknik, eller PS-redigering eller nyaste objektivet som diskuteras enligt trådskaparen. Det räcker med så enkla saker som slutartid på ett kort, val av motiv etc… foto behöver inte vara komplext för att vara bra eller intressant. ;)

    Håller med Mats här! För övrigt så ska jag fota mer intressanta bilder kommande vecka, koncert foto bland annat som jag kommer lägga upp. Mer passande än husdjur haha.

    melancoolio:
    Rolig video. Om ni inte visste så är Joey Lawrance en grymt bra fotograf, har fotat väldigt mycket, bland annat den officiella twilight postern. Även varit nere i Afrika och fotat olika folkstammar. Grymt facinerande.
    [http://www.joeyl.com/]

    #284762
    Mats E. wrote:
    Tyckte det va läge att citera trådskaparen. Det behöver alltså absolut inte vara någon speciell teknik, eller PS-redigering eller nyaste objektivet som diskuteras enligt trådskaparen. Det räcker med så enkla saker som slutartid på ett kort, val av motiv etc… foto behöver inte vara komplext för att vara bra eller intressant. ;)

    Nej, men vi har en annan tråd för sådana foton. Här är prylnörderi. Tråd för FOTO snackteknik / bild / tips

    Alltså, vi har ju en tråd för bilder – varför vill ni envisas med att posta här?

    #284763

    När var senast en tråd höll sitt ursprungliga syfte i typ 100 sidor? :D

    Tobias Borg wrote:
    Varför vill ni envisas med att posta här?

    Mats är personlig tränare. De gör gärna saker för att det behagar dem, de är nog lite den där sorten som medvetet misstolkar grejer bara för att bli konfronterade och kunna åperopa sin vrickade tolkning, så att ”fel” blir ”rätt”. Då mår han, när de har kommit med något nytt. Sen avslutar man gärna med en ”;)” också, för att vara extra snärtig och gärna ha kvar möjligheten att som sista utväg kunna skrika ”IRONI!!” när fortet faller, och komma undan den vägen.

    Jag tar bara bort skiten om bilder som postas här inne utan orsak inte har här att göra.

    #284764

    Här raderas det friskt, precis som vanligt om någon har en åsikt som inte stämmer överrens med en viss moderator.

    Jag citerar trådskaparen igen.

    ”Allt om foto är välkommet”

    Alltså behöver det inte vara något extraordinärt, utan inlägg kring foto i syfte att bli bättre. Kan ha med inställningar att göra, objektiv osv osv..

    Fortsätt så!

    #284765
    Mats E. wrote:
    Här raderas det friskt, precis som vanligt om någon har en åsikt som inte stämmer överrens med en viss moderator.

    Du är allt för vänlig Mats, som vanligt. Om det är till någon tröst så är det faktiskt främst när du skriver något som jag tar bort det, om andra inte delar mina åsikter går jag oberörd! Så du är speciellt utvald.

    Quote:
    Alltså behöver det inte vara något extraordinärt, utan inlägg kring foto i syfte att bli bättre. Kan ha med inställningar att göra, objektiv osv osv.

    Precis. KRING foto, i SYFTE att bli bättre. INSTÄLLNINGAR, OBJEKTIV och dylikt. Inte ”här fotade jag min katt”, helt utan förklaring. Däremot hade ”här fotade jag min katt, och jag gjorde såhär – vad tror ni blir bättre?” varit helt ok!

    Enkelt! :)

    #284766
    Mats E. wrote:
    Här raderas det friskt, precis som vanligt om någon har en åsikt som inte stämmer överrens med en viss moderator.

    Jag citerar trådskaparen igen.

    ”Allt om foto är välkommet”

    Alltså behöver det inte vara något extraordinärt, utan inlägg kring foto i syfte att bli bättre. Kan ha med inställningar att göra, objektiv osv osv..

    Fortsätt så!

    Tycker du att han tar till otillåtna medel?

    Nu vet jag inte vad han har tagit bort, men ditt tjafs är bara off topic i tråden. En bildtråd, en pryltråd. Varför är det konceptet så svårt att greppa? Varför måste du käfta i mot?

    Låt den här tråden vara ifred nu, du tillför ju inget ändå.

    Trådskaparen skriver ju för fan: ”väl på tiden att det startas en tråd där vi kan hjälpas åt att diskutera foto, och hjälpa varandra bli bättre, och att köpa rätt grejer? ”

    #284767
    Tobias Borg wrote:
    Tycker du att han tar till otillåtna medel?

    Nu vet jag inte vad han har tagit bort, men ditt tjafs är bara off topic i tråden. En bildtråd, en pryltråd. Varför är det konceptet så svårt att greppa? Varför måste du käfta i mot?

    Låt den här tråden vara ifred nu, du tillför ju inget ändå.

    Trådskaparen skriver ju för fan: ”väl på tiden att det startas en tråd där vi kan hjälpas åt att diskutera foto, och hjälpa varandra bli bättre, och att köpa rätt grejer? ”

    Ja exakt, det var det jag ville förmedla. Jag ville endast lyfta upp trådens syfte, inget annat. Vad nu var fel med det. Tyckte det va läge för det eftersom det diskuterades nivån på vad som krävs för att skriva i tråden. Sedan går ni igång på det av någon anledning, som för mig är okänd, använder svordomar etc..

    Jag kommer att bidra i tråden. Än så länge mest genom att läsa vad som skrivs. Och jag vill läsa även om det enkla!

    #284768
    Marcus Syvertsen wrote:
    Precis. KRING foto, i SYFTE att bli bättre. INSTÄLLNINGAR, OBJEKTIV och dylikt. Inte ”här fotade jag min katt”, helt utan förklaring. Däremot hade ”här fotade jag min katt, och jag gjorde såhär – vad tror ni blir bättre?” varit helt ok!

    Enkelt! :)

    Bra Marcus, vi är helt överrens! Va kanske inte helt fel att förtydliga det här och nu, eller hur?

    #284769

    Tycker den här tråden är bra om man har frågor om hur man bör göra osv. För såna som ”oss” som inte kan så mycket så är ju det en fördel att fråga här!

    Ni lite mer kunniga kanske tycker att det är jobbigt med oss som inte kan någonting alls i era ögon, men det är faktiskt enklare att få tips här än på exempelvis fotosidan. Det tycker jag iaf…så låt den här tråden vara till för olika nivåer och olika sorters fotografering!

    #284770
    Stor Donken wrote:
    Trevligt, har du några samples att visa?

    Och eftersom tråden verkar ha sovit så kan jag lika gärna posta bilder på min katt igen hah.

    [http://img24.imageshack.us/i/img16001y.jpg/ [img=http://img24.imageshack.us/img24/5043/img16001y.th.jpg]]

    [http://img145.imageshack.us/i/img15781.jpg/[img=http://img145.imageshack.us/img145/8136/img15781.th.jpg]]

    Btw kolla storleken i pixlar :devil:

    Inte för att göra reklam men mina och min kollegas testbilder ligger uppe på cyberphotos hemsida. Leta upp kameran, där finns testbilder på nästan alla ISO lägen på samtliga ovanstående modeller… :up:

    #284771

    De här grabbarna är otroliga. Kolla vad de gör med Canon 5D Mark II…

    Videoinspelningen på den kameran är överbrutal!!! Rätt gluggar, duktig efterbearbetning och kreativa filmare…

    [http://www.youtube.com/watch?v=ADNb0F0YjNI]

    #284772

    Någon som gör mycket HDR?

    #284773
    rfb wrote:
    Någon som gör mycket HDR?

    Försökt – hatar skiten. Har sett typ ett 100-tal HDR-bilder som inte sett smaklösa och knäppa ut, däribland då självklart en hel del från Dave Hill till exempel… Tog man sig den tiden för ett projekt hade HDR absolut varit med på tekniklistan, men annars vetefan. Då är jag skeptisk.

    #284774

    Jag har testat nån gång bara, den här är en fusk hdr ur en och samma raw-fil, vet inte vad jag ska tycka. Några åsikter?

    [img=http://obj.fotosidan.se/obj/photo/03/03a5a04cf00e1f4bf45546be0ce103a8.jpg]

Viewing 15 posts - 1,081 through 1,095 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.