Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,126 through 1,140 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284805
    Tobias Borg wrote:
    Varför finns det inga f/1,4-zoomar? Eller f1,4- f/2,8 – f/4,0-zoom? Om det hade varit enkelt så hade det ju funnits massor, så mycket förstår jag ju. Men vad är det som gör det svårare? Storlek? Gör den större. Pris? Betalar folk 70k för en D3x borde det inte vara ett problem att få sålt ett par exemplar av så extremt ljuskänsliga zoomar. Skärpa? Ja, får man en fast 1,4 hyfsad borde det vara möjligt även med en zoom?

    Jaja, mycket jag inte förstår i denna värld.

    Vill du ha den tekniska förklaringen? Vi kan säga så här…en 70-200 skulle kunna byggas så den har runt F2 vid 70mm…och F2.8 vid 200…men i en zoom är meningen att kunna ändra brännvidd, men man vill slippa ändra inställningar för att kamera gick ner till en annan bländare. Dessutom är det svårt att få till vinjetteringen då man gärna vill ha en liten och smidig optik som ska klara ett stort spann.

    En F1.4 zoom på 17-50mm skulle behöva väga betydligt mer än en med F2.8 och skulle ta mer plats, och bli dyrare glas och tekniskt svårt att få den jämn och fin på vinjettering, distorsion m.m. m.m.

    Mitt råd är Tamron 17-50 F2.8 fast UTAN bildstabilisering…vi har testat 4 st och alla var sämre än den utan stabiliseringen…och behovet av VC på dessa brännvidder är begränsad.

    Bra val! :up:

    #284806
    melancoolio wrote:
    Tja Marcus!

    Nu har jag kikat runt på lite bilder och 50/1,4 verkar kunna få den där jobbiga bakgrundsoskärpan också och då med en Canon 30D (var bilden tagen med) där jag såg den där lite knaggiga bakgrundsoskärpan som mitt 50mm kan få ibland. Så det är nog som du säger att 1,6x kamerorna kanske är lite för ”elaka” än fullformat och då gäller det kanske båda dom objektiven.

    Det är en 40D jag har. Den verkar inte gilla mitt 50/1,8 iaf. Har ett Sigma 18-50mm f2,8 och ett Canon 70-200 f4. Dom två blir det skarpa bilder med.

    Finns det några andra objektiv med möjlighet till stor bländare som passar 1,6x kamerorna bättre?

    Bakgrundsoskärpan påverkas inte något av kameran, annat än att på fullformat blir det ”mer” för att man fokuserar närmare föremålet. Så det är nog bara särskilda exempel där de 8 avrundade bladen inte kunnat hantera det. Jag fotade kattungar för ett tag sedan inne i en lägenhet med lite julbelysning och annat skit om jag inte minns fel, och då hade jag problem med detta på min 1,4:a också. 1,2:an är helt rund i bländarringen. Bländarringen ”formar” bakgrundsoskärpan, och ljuset som bryter igenom den får en speciell karaktär som påverkar… Allt, egentligen. Utom just skärpeområdet, då ringen är för ”stor” för att skärpan ska få någon karaktär.

    Det här är en sexkantig bländarring, inställd på en väldigt liten bländare. Motsvarade bländartal 22, antagligen. Ljusprojektionen som tar sig igenom den här lilla öppningen blir linjärt väldigt rak jämfört med en som tar sig igenom en större öppning, och därför blir inte skillnaden skärpa kontra oskärpa lika stor.

    [img=http://www.momentcorp.com/temporary%20files%20for%20website/nikon_lens_versions/nikon_pre-ai.jpg]…dålig illustration för att förklara sambandet mellan ringens storlek och bländartalet; [http://capturelifeworkshop.com/wp-content/uploads/2009/12/aperture.gif]

    50mm F1,8 är en kompromiss bara för att lura in folk på fasta objektiv, tror jag. En PR-grej för att visa vad som finns att hämta om man vågar kliva upp några tusenlappar, och som de har sparat in på precis allt som går att spara in på. Har sett ett par fall där skit inuti objektivet har lossnat osv. för att den är så märkligt konstruerad. En djävla journalistglugg helt enkelt.

    På 1,6x-kamera så finns Sigmas 30mm F1,4 som är precis hur bra som helst. Den motsvarar en 50mm F1,4 på fullformat-hus, och jag har sett drösvis med bilder från just en sådan då en polare till mig haft en under en längre period monterad på Nikon D90 som är en ganska krävande kamera med ungefär samma pixeldensitet i sensorn som 40D. Den är ruskigt bra, och kostar inte så farligt mycket heller om du har tur och hittar den begagnad. Problemet där är att den får bli kvar om du uppgraderar till 5D, för 30:an funkar inte på fullformat. Den är anpassad efter APS-C (1,5/1,6x).

    #284807

    Ok. Var en bra förklaring det där…tom jag förstod 8)

    Jag har kikat på det där objektivet. Såg att det fanns ett beggat Sigma 30mm på fotosidan för 3000kr. Jag kan vänta tills någon drar till USA och köpa ett nytt för samma pris. Eller se om något mer dyker upp på begagnatmarknaden. Verkar inte vara så många som kör med det objektivet.

    Jag köpte mitt 50/1,8 för under 500kr nytt från USA (var någon drive på en stor kedja där) så jag förstår om det inte är bästa kvalitet.

    #284808
    melancoolio wrote:
    Jag köpte mitt 50/1,8 för under 500kr nytt från USA (var någon drive på en stor kedja där) så jag förstår om det inte är bästa kvalitet.

    Äh, det är väl som all annan teknik. Antagligen prisvärd i någon mån, på sitt område. Att öht få möjligheten till att fota inomhus eller i svårare ljusförhållanden bortsett från med blixt är ju värt mer än 500 spänn, så det är väl inget att skämmas över bara för att du inte köpte ”värsta värsta” direkt. Snarare tvärt om.

    Men ja, 30:an skulle du bli nöjd med. Det vågar jag nästan lova, utan att veta vad du ska ha den till.

    #284809

    Sigman, 30:n till Canon; [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=121455]

    2800 spänn. :up:

    #284810

    Fan.. Nu blev jag sugen på en 30mm f/1,4…

    Så ett fast objektiv på 30 1,4 eller en 17-50 zoom på 2,8.. Samma pengar.

    Om man har f/2,8 på båda, vilken vinner tror ni?

    #284811
    Marcus Syvertsen wrote:
    Sigman, 30:n till Canon; [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=121455]

    2800 spänn. :up:

    Helt ok pris. Kan man nog pruta lite på också. Har tyvärr dykt upp lite oväntade utgifter denna månaden…

    Det är iaf bra att veta att det finns en begagnatmarknad på den där gluggen. Skaffar jag ett sånt och sedan en blixt så känns min hobbyfotoväska ganska stabil…

    #284812
    Tobias Borg wrote:
    Fan.. Nu blev jag sugen på en 30mm f/1,4…

    Så ett fast objektiv på 30 1,4 eller en 17-50 zoom på 2,8.. Samma pengar.

    Om man har f/2,8 på båda, vilken vinner tror ni?

    Skärpemässigt utan tvekan 30 1,4!

    Edit: Såg nu att det var Sigmat ni pratade om och inte Canon´s
    Har svårt att tro ändå att Sigmat inte skulle vara skarpare än 17-50 på 2.8
    Sen handlar ju iof inte allt om skärpan heller..

    #284813

    Min chef varnade mig lite för Sigma 50/1,4 så om jag köper något så får det bli ett nytt. Har visst funnits endel kvalitetsproblem med det. Vissa exemplar verkar va riktigt dåliga och då vågar jag nog inte ge mig på att köpa begagnat!

    Såna här bilder tycker jag är lite kul [http://www.dresden-26-gigapixels.com/dresden26GP Dresden 26 gigapixel]

    The picture was made with the Canon 5D mark II and a 400mm-lens. It consists of 1.665 full format pictures with 21.4 megapixel, which was recorded by a photo-robot in 172 minutes. The converting of 102 GB raw data by a computer with a main memory cache of 48 GB and 16 processors took 94 hours. With a resolution of 297.500 x 87.500 pixel (26 gigapixel) the picture is the largest in the world. (stand December 2009)[/b]

    #284814

    Sigmat låter intressant den dagen jag bestämmer mig för att utöka samlingen objektiv.

    Lånade ett 50mm 1,8 idag. Lite kul att testa iaf. Fortfarande nybörjare och får inte riktigt ihop det med ISO, bländare, slutartid osv..

    Finns iaf en del trevliga motiv här hemma.

    #284815

    Sigma och Tamron har en relativt ojämn byggkvalité om man tittar från ex. till ex. Vissa exemplar är 100%, andra mindre bra, även från samma leverans. Så när man köper en Sigma eller Tamtron skulle jag själv be att få öppna kartongen innan jag tar med mig den från butiken. Om man köper begagnat är det att ta med kameran som gäller, ta några bilder och kolla kantskärpa och att fokusen sitter korrekt.

    Originaloptik från Canon, Nikon, Pentax osv brukar (generellt( hålla en betydligt jämnare kvalité.

    #284816
    rfb wrote:
    Sigma och Tamron har en relativt ojämn byggkvalité om man tittar från ex. till ex. Vissa exemplar är 100%, andra mindre bra, även från samma leverans. Så när man köper en Sigma eller Tamtron skulle jag själv be att få öppna kartongen innan jag tar med mig den från butiken. Om man köper begagnat är det att ta med kameran som gäller, ta några bilder och kolla kantskärpa och att fokusen sitter korrekt.

    Originaloptik från Canon, Nikon, Pentax osv brukar (generellt( hålla en betydligt jämnare kvalité.

    Sigmat är ett sånt objektiv som antingen får 5 eller 1 i betyg vad jag sett. Så det är antagligen ett bra objektiv om man får ett bra exemplar. Jag var och klämde på ett i helgen och det känns faktiskt som att det är bra kvalitet, känns gediget.

    OM jag nu köper ett nytt objektiv i butik så kommer jag inte nöja mig med att enbart ta upp det ur kartongen i butiken. Jag ska ta hem det i kartong ta upp objektivet testa det och kunna lämna tillbaka det om det är kasst!

    #284817
    Mats E. wrote:
    Sigmat låter intressant den dagen jag bestämmer mig för att utöka samlingen objektiv.

    Lånade ett 50mm 1,8 idag. Lite kul att testa iaf. Fortfarande nybörjare och får inte riktigt ihop det med ISO, bländare, slutartid osv..

    Finns iaf en del trevliga motiv här hemma.

    Du verkar ha talang som fågelfotograf. Vi får ge oss ut och jaga korpar på cyklarna någon dag 8)

    #284818

    Nikon D700 hus + AF-S 24-70/2,8 G ED 39490 kr
    Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-70/2,8L USM 34990 kr
    Går allt som jag vill kommer jag att köpa ny kamera om drygt ett halvår. Det jag har kollat på är ovanstående.

    Blir nog Canon, gillar deras f/4.0 marknad. Ifall huset känns rätt då vill säga.

    #284819
    Tobias Borg wrote:
    Nikon D700 hus + AF-S 24-70/2,8 G ED 39490 kr
    Canon EOS 5D Mark II hus + EF 24-70/2,8L USM 34990 kr
    Går allt som jag vill kommer jag att köpa ny kamera om drygt ett halvår. Det jag har kollat på är ovanstående.

    Blir nog Canon, gillar deras f/4.0 marknad. Ifall huset känns rätt då vill säga.

    Om ett halvår finns ett annat alternativ ;)

Viewing 15 posts - 1,126 through 1,140 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.