Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,141 through 1,155 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284820
    rfb wrote:
    Om ett halvår finns ett annat alternativ ;)

    Bra, då blir D700/5D II mycket billigare begagnat.

    Ifall jag har förstått Canon rätt så är L = bra skit?

    #284821

    Ett annat alternativ? Fan vad det kommer mycket nytt hela tiden. kan dom inte bara göra som konsol-tillverkarna och tillverka en konsol som utan problem håller i minst 5 år för att sedan bara släppa roliga spel och tillbehör? (konsol = hus, spel = objektiv, tillbehör = nya vertikalgrepp, uppdateringar på mjukvara osv.)

    #284822
    Tobias Borg wrote:
    Bra, då blir D700/5D II mycket billigare begagnat.

    Ifall jag har förstått Canon rätt så är L = bra skit?

    L är Canons flaggserie. Det är dyrare mer bekostad konstruktion med högre kvalitet på linsverk. Smakar det så kostar det tyvärr när det kommer till alla objektiv med en röd L-ring runt fronten, men om du ska lägga pengar på bra Canon-glas så kommer du varesig du vill eller inte hamna på en L-lins. Det är nämligen alla deras ”bättre” objektiv haha. Jag har både och, och kan tycka att L-ringen är överskattad på vissa objektiv. Men rent generellt innebär L:et att skiten är ett snäpp lyxigare i alla avseenden.

    #284823

    Skjut mig, men Canons 28-300mm F3,5-5,6 L IS USM verkar rätt rolig att ha med sig på typ utlandssemester. Kikat på reviews nu och läst igenom linsen ordentligt, och den ska tydligen inte vara helt taktlös. Skärpetester på kartor ser BRA ut för en zoomlins.

    27,000kr… Saftigt för reseoptik kanske. Men shit vilken dröm som journalist att dynga på en sådan och en 580exII på typ en 1D Mark IV. Då är ju allt klart, paparazziskit in genom fönster, inomhusmiljöer med vidvinkel, tyst, snabb fokusering och inget tjafs. Briljant kombination, för det mesta. Framförallt på en kamera som då kan parera den dåliga bländaren med ISO utan att förstöra allt. Skulle nästan vilja prova en bara för att se om det som skrivs i recensioner verkligen stämmer. Verkar häftigt…

    #284824
    Tobias Borg wrote:
    Ett annat alternativ? Fan vad det kommer mycket nytt hela tiden. kan dom inte bara göra som konsol-tillverkarna och tillverka en konsol som utan problem håller i minst 5 år för att sedan bara släppa roliga spel och tillbehör? (konsol = hus, spel = objektiv, tillbehör = nya vertikalgrepp, uppdateringar på mjukvara osv.)

    Hmmm…PRO kamerahus lever ca 2 år vilket är lääääääääääänge inom elektronik. Finns ingen annan varugrupp där produkterna lever i 2 år nuförtiden. Så vi får vara glada för den tiden. D700 och 5D Mark II kommer inte falla i beg pris alltför mycket. Se på 5D och D300, de har inte ”rasat” direkt i pris bara för att D300s och 5D mkII kom…

    Små förändringar sker, men de stora måste man vänta på. Säljer du din D90 och tillbehör så är det ju ingen förmögenhet som krävs direkt för att köpa ett D700 kamerahus eller ett 5D mkII hus…?

    #284825
    rfb wrote:
    Små förändringar sker, men de stora måste man vänta på. Säljer du din D90 och tillbehör så är det ju ingen förmögenhet som krävs direkt för att köpa ett D700 kamerahus eller ett 5D mkII hus…?

    Ska se till att jag har 25 000 när jag sålt min D90 med all utrustning så köper jag en begagnad D700 eller 5D mkII. Och då tänker jag vänta på rätt annons och inte bry mig om märke alls.

    #284826

    Gustav tappade min kamera i golvet idag på ett bröllop och min 580exII gick av på mitten haha. Blixtröret small och hela skiten sprack. 5,000kr åt helvete… Det är alltid kul, såhär vintertid haha.

    #284827

    Tog ett nytt porträtt idag som ska upp på hemsidan när vi har gjort om den. Den nya sidan kommer upp om typ två veckor är tanken, där vi alla kommer att ha varsin blogg om vårat arbete men också om oss som personer. Där lägger vi upp bilder, skriver lite om jobb och filosoferar…

    Ville ha en sån fancy-schmancy-bild som alla bloggerskor har i min banner. Så jag tog en sån här, med den där roliga pressbelysningen som alla blir så vackra i. Det är lite roligt faktiskt. En hård reflektor rakt framifrån i ungefärlig ansiktshöjd, lite ovanför. Trots hårda äckliga skuggor och så vidare på väggen och en ganska skitig stil på det hela så ser man rätt spännande ut med spotlight-belysning. Och lite retush, såklart… :)

    [img=http://i.imagehost.org/0890/IMG_8862.jpg]

    #284828

    Vilken jävla flickidol du är Mackan.

    #284829
    Ludwig wrote:
    Vilken jävla flickidol du är Mackan.

    Ja. Tyvärr håller eventuella fäder som kan väntas ha åsikter om sina döttrars umgänge inte alltid mig lika nära hjärtat i början. Det är först när de inser att jag inte bara ser ut som en smörslipad lömsk liten lögnare utan dessutom egentligen är en långhårig adrenalinpundare med en faktisk ryggrad som de börjar uppskatta mig mer. Då förstår de min charm på ett helt annat sätt och den enklare sidan av Marcus lyser igenom där det finns både åsikter och vilja, trots inövade leenden och hjärtlösa artighetsfraser som alla andra vilsna brats sysslar med.

    Gud vilka jobbiga meningar det blev. Det jag försöker säga är att bilden inte avspeglar mig riktigt, jag brukar inte alltid gå runt med ett krystat leende om jag inte måste. Och faktiskt sällan då heller, nu när jag tänker på det. Men ändamålet krävde lite gästvänlighet i minspelet. Därför fick det bli ett sådant.

    #284830

    Hur får jag den där häftiga effekten när jag befinner mig mitt i en bild, stilla, stilla, rör mig inte en millimeter, men männsikor som är runt omkring mig ska förflyttas och resultatet blir Jag i mitten med suddiga människor/bilar/djur/barn runt mig???

    /tack tack

    #284831
    Candy Canary wrote:
    Hur får jag den där häftiga effekten när jag befinner mig mitt i en bild, stilla, stilla, rör mig inte en millimeter, men männsikor som är runt omkring mig ska förflyttas och resultatet blir Jag i mitten med suddiga människor/bilar/djur/barn runt mig???

    /tack tack

    Lång slutartid på kameran och djävligt bra koncentration. Du måste nämligen stå orörlig i ett par sekunder under tiden bilden exponeras. Vad har du för kamera?

    #284832

    Skulle vara lite intressant att få höra hur mycket ni lagt ner på er utrustning här inne? Jag lovar, jag kommer inte göra associationer till respektive penisstorlek.

    #284833
    Per Grunditz wrote:
    Skulle vara lite intressant att få höra hur mycket ni lagt ner på er utrustning här inne? Jag lovar, jag kommer inte göra associationer till respektive penisstorlek.

    Ungefär 70,000kr ligger i kameraväskan just nu, då är dock allt köpt begagnat så det är mycket lindrigt för min arsenal. Utöver det har jag uppgraderat mitt ”kontor” (min datorhörna på svenska) för ungefär 25,000kr till med ritbord, hårddiskar, en större skärm och lite sånt skit.

    Så glömmer jag säkert något, så säg 100,000kr är läget just nu. Och det är inga företagspriser eller dylikt, det är vanliga skattade pengar. Jag har inte börjat köpa saker ”på firman” ännu. Har dock hittils inte lagt en krona på foto som jag inte tjänat på foto… När jag fick min första kamera av mina föräldrar så använde jag den för att knega ihop deg som i sin tur blev min egna kamera, och den körde jag tills för ett halvår sedan när jag sålde den och den andra jag hade och köpte en ny. Nu ligger även den nya ute på annons och jag står i skott att köpa två nya istället. Så man får uppgradera steg för steg när man har råd om man vill hålla det fräscht… :)

    Däremot har jag ju inte kvar allting jag har ägt. Men om jag tolkar frågan rätt så är det grejer man fortfarande har. Jag kan väl knappast räkna med vad jag betalade för grejer som jag sålt till förmån för att köpa andra grejer, eller grejer jag sålt till förmån för McDonald’s och bärs?

    #284834

    Lite retush såhär på morgonkvisten… Hittade en bild från när jag höll på att öva på ljus för 100 år sedan med Johanna. Detta var andra gången, tror jag, som jag gjorde något i studion själv. Tog upp bilden i Camera RAW och tryckte på ”Auto”. Det är sjukt, vad tråkiga de blir hahaha.

    Sen tog jag upp den en gång till i först Camera RAW och smällde på efter eget behag, och vidare in i Photoshop för en omgång i bandsågen. Blev lite skillnad.

    [img=http://b.imagehost.org/0135/johannapokerrosa.jpg]

Viewing 15 posts - 1,141 through 1,155 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.