Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,156 through 1,170 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284835
    Marcus Syvertsen wrote:
    Lång slutartid på kameran och djävligt bra koncentration. Du måste nämligen stå orörlig i ett par sekunder under tiden bilden exponeras. Vad har du för kamera?

    Jag har fått låna en canon eos 500d med stativ av min väninna…

    Jag vet inte riktigt vad det är jag ska satsa på… Canon VS Nikon…. vilken prisklass.. det är så mycket man måste tänka på. Jag var på G för ett tag sedan att köpa Nikon D3, men av någon anledning (mitt dumma ägg) köpte jag mig en liten fjuttig Canon IXUS 100 IS…:p

    *suck*

    Känner mig olycklig:

    #284836
    Candy Canary wrote:
    Jag har fått låna en canon eos 500d med stativ av min väninna…

    Jag vet inte riktigt vad det är jag ska satsa på… Canon VS Nikon…. vilken prisklass.. det är så mycket man måste tänka på. Jag var på G för ett tag sedan att köpa Nikon D3, men av någon anledning (mitt dumma ägg) köpte jag mig en liten fjuttig Canon IXUS 100 IS…:p

    *suck*

    Känner mig olycklig:

    Haha…låter vettigt ;)

    #284837

    Oh vad duktiga ni är här inne och min plånbok skriker efter att få spendera pengar på en kamera.

    Nikon VS Canon är det första jag ska ta ställning till.

    Jag tänker mig en kamera som duger ett tag. Ska finnas mycket tillbehör, gärna begagnade/ebaykinessaker. Fick precis stånd när jag såg hur bra 1D Mark IV filmade men sedan kom jag för tidigt när jag insåg att den kostade en halv årslön.

    Hade tillgång till en 400D för ett tag sen, var inte så jätteglad i den. Kände lite plastig och ja det var fan inte roligt med det vanliga kitobjektivet.

    Är såld på macrobilder, men behöver också något att fota lite enklare produktfoton med.

    Spontana förslag, med priser godtages gärna.
    Vågar man köpa begagnad?

    #284838
    Gustaf Lindberg wrote:
    Oh vad duktiga ni är här inne och min plånbok skriker efter att få spendera pengar på en kamera.

    Nikon VS Canon är det första jag ska ta ställning till.

    Jag tänker mig en kamera som duger ett tag. Ska finnas mycket tillbehör, gärna begagnade/ebaykinessaker. Fick precis stånd när jag såg hur bra 1D Mark IV filmade men sedan kom jag för tidigt när jag insåg att den kostade en halv årslön.

    Hade tillgång till en 400D för ett tag sen, var inte så jätteglad i den. Kände lite plastig och ja det var fan inte roligt med det vanliga kitobjektivet.

    Är såld på macrobilder, men behöver också något att fota lite enklare produktfoton med.

    Spontana förslag, med priser godtages gärna.
    Vågar man köpa begagnad?

    Har själv ägt några Canon, 40d samt 50d och känt lite på proffshuset 5Dmk2 och jag tycker att alla känns precis lika plastiga vilket är skandal med tanke på prisskillnaderna.

    Sen har jag haft Nikon d80,d700 och nu d3 och för varje modell så känner man verkligen hur kvalitetskänslan ökar.

    Annars tycker jag att Canon 40/50d samt Nikon d90/5000 är bra kameror som inte kostar en förmögenhet. Även den äldre 5D ligger väl numera under 10k begagnad.

    Tycker absolut du kan köpa en begagnad kamera då du kan få ner priset rejält mot en ny samt att dom jag köpt begagnade har alla varit i väldigt fint skick så jag tror dom flesta är ganska rädda om sina dyrgripar

    #284839
    Lasse wrote:
    Har själv ägt några Canon, 40d samt 50d och känt lite på proffshuset 5Dmk2 och jag tycker att alla känns precis lika plastiga vilket är skandal med tanke på prisskillnaderna.

    Sen har jag haft Nikon d80,d700 och nu d3 och för varje modell så känner man verkligen hur kvalitetskänslan ökar.

    Annars tycker jag att Canon 40/50d samt Nikon d90/5000 är bra kameror som inte kostar en förmögenhet. Även den äldre 5D ligger väl numera under 10k begagnad.

    Tycker absolut du kan köpa en begagnad kamera då du kan få ner priset rejält mot en ny samt att dom jag köpt begagnade har alla varit i väldigt fint skick så jag tror dom flesta är ganska rädda om sina dyrgripar

    Tack för bra svar, tror jag måste gå och känna på några Nikon för att känna hur dom känns. Reservdelar och objektiv finns väl i massor till båda tillverkarna?

    För en som inte förstår olika 17/55 siffror så värst bra, vad ska man satsa på för något som allroundobjektiv samt macroobjektiv?’

    40D ligger inom min budget, speciellt begagnad. Vill ge ca 4-6000:- nu i första svängen och då gärna med något tillbehör. Annars lägger jag allt krut på huset nu sen tar vi objektiv nästa lön då jag lärt mig kameran något mer!

    #284840
    Gustaf Lindberg wrote:
    Tack för bra svar, tror jag måste gå och känna på några Nikon för att känna hur dom känns. Reservdelar och objektiv finns väl i massor till båda tillverkarna?

    För en som inte förstår olika 17/55 siffror så värst bra, vad ska man satsa på för något som allroundobjektiv samt macroobjektiv?’

    40D ligger inom min budget, speciellt begagnad. Vill ge ca 4-6000:- nu i första svängen och då gärna med något tillbehör. Annars lägger jag allt krut på huset nu sen tar vi objektiv nästa lön då jag lärt mig kameran något mer!

    17-55 på en 40D dvs med en APS-C sensor blir en bra normalzoom.
    Annars är en fast ljusstark optik trevlig då du dels får grym skärpa och kan fota i betydligt sämre ljusförhållanden utan att använda blixt. En 35mm 1,4 eller 1,8 är nog inte fel även om du får zooma med fötterna=)

    #284841

    Ruggigt sugen på att byta upp mig från D80 till D300S, men med tanke på att jag inte har tagit ut henne på en runda på ett tag så känns det som att elda för kråkorna. Vad gör ni när motivationen tryter? Vart finner ni inspiration?

    #284842

    Jag har en Nikon D90 med 2 objektiv, batterigrepp och blixt till salu. Bra pris, bara för dig kompis.

    #284843
    Tobias Borg wrote:
    Jag har en Nikon D90 med 2 objektiv, batterigrepp och blixt till salu. Bra pris, bara för dig kompis.

    Kollade runt lite på D90 igår och måste säga att med de tillbehören så tror jag att det kommer ramla utanför min tänkta budget även fast du har ett bra pris :D

    #284844

    [http://existenz.se/out.php?id=21270]

    Vad behöver jag inhandla för att ta liknande? :D
    Så fina bilder!

    #284845
    Gustaf Lindberg wrote:
    [http://existenz.se/out.php?id=21270]

    Vad behöver jag inhandla för att ta liknande? :D
    Så fina bilder!

    Ett par grodor…lite spindlar och annat skit.

    Eller en valfri systemkamera, en riktig makro-optik. Typ Canon 550D som kommer och en Tamron 90mm Macro och lite enkla ljussättningsprylar…

    #284846
    rfb wrote:
    Ett par grodor…lite spindlar och annat skit.

    Eller en valfri systemkamera, en riktig makro-optik. Typ Canon 550D som kommer och en Tamron 90mm Macro och lite enkla ljussättningsprylar…

    En del av den där skiten ser t.o.m. ut att vara mer än bara en macrooptik. Antingen mellanringar och en kamera med vrålupplösning som typ 7D eller en MP-E 65mm i bästa fall.

    #284847

    Dom var fina i alla fall :)

    #284848

    Hittade en 40D för 4300:- begagnad med ca 5000 exponeringar. Har möjlighet att låna ett objektiv av en vän tills jag har råd att köpa ett. Tycker det låter som en bra idé. Vad tycker ni som förstår?

    #284849

    Folk får säga vad de vill om 40D, en eller två här har väl t.o.m. 40D i arsenalen tror jag – men jag säger såhär; hade jag velat ha en så hade jag haft det, och det har jag inte. Resten får du räkna ut själv.

    Men som alla andra systemkameror så är den skitbra. Och du kommer antagligen att bli precis hur nöjd som helst, framförallt med seriebildtagningen.

    För övrigt körde jag en hel plåtning med 5D Mark II idag och är faktiskt skapligt besviken. Färguppfattningen i den kontra 1D Mark III var ett helt land emellan. I studio var den duktig på att övermätta allt, feltolka hudtoner trots exakt vitbalans via gråkort och sterila blixtar utan färgstuds. Tyckte att den gjorde bort sig rätt bra… Sen är det ju för fan värdelöst att ha 9 fokuspunkter i mitten på en fullformatssensor på det sättet, du har ju typ en femtedel av bilden där du faktiskt kan använda autofokus. När man ligger och kryssar på bländare F1,8 som jag gjorde vid ett par av tillfällena med B-ljus så var det ganska värdelöst.

    Missnöjd. Blir 1D ett tag till, kanske tar mig i kragen och köper en 1Ds om jag kommer över en vettig deal istället… Alternativt en 1Ds Mark II och behåller 1D:n. Vet inte. Nu kom jag på helt andra tankar gällande 5D Mark II iaf.

Viewing 15 posts - 1,156 through 1,170 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.