Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283785

    Jag har båda dessa objektiv :D

    Och jag tycker fortfarande att du ska köpa 30mm.

    #283786

    D90 eller D300??

    #283787
    Andreaz Engström wrote:
    Jag har båda dessa objektiv :D

    Och jag tycker fortfarande att du ska köpa 30mm.

    Det lutar starkt åt det trots att det inte finns några pengar.
    Får se vad bilen kostar först, kan bli upp mot 10 000kr…

    #283788
    Tveksam Individ wrote:
    D90 eller D300??

    Bra fråga, hoppas någon kan hjälpa dig.

    #283789
    Tobias Borg wrote:
    D90 eller D300??

    Jag hade köpt D300, mest i protest mot de nyare varianterna och dessutom för att slippa crop. Men D90 tror jag med handen på hjärtat är en bättre kamera – däremot VET jag inte ett jota på den punkten. Men D90 ska väl jämföras med 50D och D300 med 5D, och på den punkten vetefan om jag inte hade valt 5D/D300. Om det nu är så enkelt. :)

    #283790
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag hade köpt D300, mest i protest mot de nyare varianterna och dessutom för att slippa crop. Men D90 tror jag med handen på hjärtat är en bättre kamera – däremot VET jag inte ett jota på den punkten. Men D90 ska väl jämföras med 50D och D300 med 5D, och på den punkten vetefan om jag inte hade valt 5D/D300. Om det nu är så enkelt. :)

    Slippa Crop? Vad är crop?

    D300 har ju 51 punkters autofokus, vädertätad/bättre byggd. Bättre fps.
    D90 har 9(?) punkters autofokus. Ej vädertätad, bättre bildkvalité?

    Fan, enda anledningen till att köpa en D300 är ju egentligen att den till det yttre är proffsigare. 51 punkters AF vet jag fan om man(jag) har nytta av. Höga ISO-tal däremot, det har jag nytta av.

    Jag är inte ute och fotar i ösregn, jag har inga nytta av att kunna använda äldre optik.

    Helt enkelt, jag vill ha den kameran med bäst bildkvalité. Vilket borde vara D90? Plus att det känns säkrare att köpa nytt. Man har ju även hört att antal exponeringar försämrar kvalitén, vilket borde tala för att köpa nytt, som dessutom är billigare?

    #283791

    Det var inget, jag var övertygad om att D300 var en fullformatkamera. Men det verkar inte så. Orkar inte begrava näsan i Nikonträsket heller – en snabb googling lär ge svaret haha. Verkar dock som att den inte är det?

    #283792
    Marcus Syvertsen wrote:
    Det var inget, jag var övertygad om att D300 var en fullformatkamera. Men det verkar inte så. Orkar inte begrava näsan i Nikonträsket heller – en snabb googling lär ge svaret haha. Verkar dock som att den inte är det?

    Nej, båda är DX.

    #283793
    Tobias Borg wrote:
    Nej, båda är DX.

    Men då är väl D90 ett ”bättre” alternativ?

    Med tanke på dina behov, och önskemål. Jag trodde att D300 var fullformat.

    #283794

    [http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=nikon_d90%2Cnikon_d300&show=all]

    DpReview är fan bra skit. Du kan ställa upp och jämföra produkterna emellan.
    Läste nu, jag hade valt D90, fan känner du för att filma någon gång kan du göra det. Det är väl kanske inte en anledning i sig att välja den, men det är en rolig bonus, imo.

    D90’n har även HDMI, då kan du koppla in den till vilken högupplöst TV/projektor som helst och visa bilder i full HD, lite coolt :)

    #283795

    Skillad fotograf:

    [http://laforetvisuals.com/main.php]

    #283796
    Peter Fredriksson wrote:
    Skillad fotograf:

    [http://laforetvisuals.com/main.php]

    Jag blir sjukt illa berörd när jag ser bilder på folk som ligger och lider efter naturkatastrofer och annat hemskt. Som bilderna från orkanen, t.ex. där han fotograferar människor som gråter i förtvivlan över deras förstörda liv. Är det bara jag som skulle lagt kameran åt sidan och hållt någon i famnen istället? Svårt för sånt där… Bilder från krigsreportage, katastrofer, olyckor osv. känns fel.

    Här har vi för övrigt det gamla hederliga konceptet katt + vidvinkel. Never fails. :D

    #283797

    Snyggt, har du katt btw? :S

    Eller är det din dams? :)

    #283798
    Peter Fredriksson wrote:
    Snyggt, har du katt btw?

    Eller är det din dams? :)

    Nej, jag och tjejen brukar sno grannens katt ibland. Men jag är allergisk, så det blir inte så länge. :D

    #283799

    Ja jävlar, det blir en D90. Tack alla!

    Förslag på optik som gör kameran rättvisa? Fasta eller zoom, inget tele. Funderar på Sigmas 30mm, men har även funderat på någon 17-55 eller liknande. Ljusstarkt ska det vara.

    Edit: Kanske 18-105 är värt pengarna även fast det inte är så ljusstarkt?

Viewing 15 posts - 106 through 120 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.