Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,186 through 1,200 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284865

    Kolla på LowePros slingshot-väskor annars. 200AW räcker till det syftet du beskriver. Den är riktigt skön att ha på sig!

    Jag skickar bilden senare idag, i sitt ofärdiga skede. Ska till kontoret nu och härja lite, kan dra iväg den därifrån. Den ligger på den datorn. :)

    #284866

    Gah jag får sådant huvudbry.

    30D med kitobjektiv för 3500:-
    40D naken 5000:-

    0.5″ skärm, 2MP och Liveview är det som skiljer åt. Är det verkligen värt 1500-2000:-? Vill köpa rejält när jag väl handlar men tar jag det billigare alternativet så får jag lite pengar över till att köpa väska, stativ och minneskort.

    Hjälp?:(

    #284867

    Shit vad folk tar pröjs för gamla kameror. Jag hade aldrig köpt en 40D för 5000kr beggat. Det gav jag för min ny, köpt i USA.

    Kitobjektiv till 30D = vilket?

    #284868
    melancoolio wrote:
    Shit vad folk tar pröjs för gamla kameror. Jag hade aldrig köpt en 40D för 5000kr beggat. Det gav jag för min ny, köpt i USA.

    Kitobjektiv till 30D = vilket?

    Fel av mig, EF-S 18-55 mm var objektivet. Fick för mig att det var detta som kallades för kitobjektiv.

    Så du tycker överlag att det är överpris på båda pjäserna? Kollar man runt så är det dessa priser. 40Dn tillverkas fortfarande men ingen som har den i lager. Närmast är 50D som dock precis blivit sänkt till 7790:-. Lite över min klass hur som helst.

    #284869

    Jag har lite dålig koll på begagnatmarknaden. 5000kr för en 40D låter dyrt iaf. Fast det kanske är det folk betalar för en begagnad sådan kamera…

    Någon som har bättre koll än mig får nog uttala sig om priserna…:D

    #284870
    Gustaf Lindberg wrote:
    Fel av mig, EF-S 18-55 mm var objektivet. Fick för mig att det var detta som kallades för kitobjektiv.

    Det är helt riktigt. Canon har en radda objektiv som ofta säljs i kit tillsammans med kamerahus. Däribland;

    18-55mm F3,5-5,6 IS
    17-85mm F3,5-5,6 IS
    24-105mm F4,0 L IS
    24-70mm F2,8 L USM

    …och nu har det kommit en drös nya också. Någon 15-85 och lite annat skit om jag inte minns fel. Dessa har jag dock inte koll på. Men det som i folkmun kallas för ”kitobjektiv” är just den översta på listan, då denna är den lägsta standard som följer med billigare kameror som 1000D och XXXD-serien. Vad begagnatmarknaden beträffar kan man rätta sig efter följande ungefär, men givetvis med omständigheter i åtanke;

    10D = 1,500kr
    20D = 2,000kr
    30D = 3,000-3,500kr
    40D = 4,500-5,000kr
    50D = 6,500-7,000kr

    5D = 9,000kr
    7D = 12,000kr typ, olika än så länge, rätt ny
    5D Mark II = 17-18,000kr

    1D = 3-4,000kr
    1Ds = 7-8,000kr
    1D Mark II = 7-9,000kr
    1Ds Mark II = 14-15,000kr
    1D Mark III = 17-19,000kr
    1Ds Mark III = 33-38,000kr, varierar friskt beroende på skick, dyr kamera och fortfarande ledaren av sin serie = stor förändring

    …nailar man ovanstående priser har man gjort en bra affär. Givetvis beroende på skick, ålder, originaltillbehör och annat skit som gör objektet lättare att nasa vidare sedan om det skulle krävas. Men förutsatt att allt var i sin ordning och jag ville ha kameran i fråga skulle jag inte skämmas över något av ovanstående egentligen. Kollar beg-marknaden flera gånger per dag så jag har nog inte en helt värdelös uppfattning om vad grejer är ”värda”.

    #284871

    Tack så mycket Marcus!

    Det där hjälper mig verkligen.

    Detta är ena paketet jag kollat på för 3.500:-
    Canon EOS 30D (med halsrem)
    Canon EF-S 18-55 mm F3,5-5,6 II
    Sandisk Ultra II 512 MB
    Ett orginalbatteri
    Ett extra batteri (ej Canon)
    Orginalladdare
    Orginalkartong med manual, kamerahuslock, alla sladdar etc
    DVD ”Fotografera med digital systemkamera” med lite nybörjartips

    Det känns mest rätt just nu, om den är fräsch. Ska kolla på den ikväll nämligen. Därav stressen.

    #284872

    I help. :ph34r:

    På tal om det börjar jag bli frustrerad nu. Jag har inte bytt ut någonting i väskan på hur länge som helst haha, känner mig så menlös. Vill prova någonting nytt… 300:an är jag less på, men jag VET att jag kommer vilja ha skiten i sommar. Så den kommer jag nog att behålla, behöver inte pengarna heller så den får ligga.

    80-200:an har jag separationsångest med. Vill inte göra mig av med den egentligen, för den är så snuskigt bra. Samtidigt är jag förbannat less på zoomar, och vill helst slippa det. Däremot är zoom smidigt just i det omfånget, eftersom att det ofta rör sig om sport och annat hetsigt då. Och då kan det vara skönt med flexibel brännvidd… Egentligen vill jag ha en 70-200mm F2,8 IS II, men jag vetefan. Stort köp, kostar ju fan 26,000kr.

    Sen denna eviga längtan efter 35mm F1,4. Jag vill HA DEN! Varför finns den aldrig begagnad någonstans? Snart kommer jag ruttna och åka och köpa skiten ny. Jag kanske gör det idag, om jag blir tillräckligt frustrerad haha. Det skulle liva upp min vardag lite, en ny leksak att prova. Fan – hmm… Undrar när FotoVideo stänger?

    Och jag är trött på 100-millimetern. Macrolinser är så djävla värdelösa över vintern haha. Jag plåtar aldrig macrobilder längre, har ingen ringblixt till den och har sålt alla mina andra blixtar så den får inte direkt fylla sin funktion om vi säger så. De enda gångerna de är kul är på djurparker och liknande när man härjar runt med små grodor – det gör jag aldrig längre. Har fastnat för annat på sistone. Kanske skulle sälja macron och byta ut mot en 135mm F2,0 istället?

    Det jag vill åt är följande;

    35mm F1,4
    50mm F1,4
    85mm F1,8
    135mm F2,0

    …kompletterat med 17-40, 24-70 80-200. Det vore soft, för då har jag zoomarna till studioskräp som ändå inte kräver någon optik av rang, och de fasta för lite knepigare uppgifter. Then I’ll be happy. Har tjatat på mig själv om dessa två hur länge som helst nu känns det som… Fattar inte varför de aldrig dyker upp på FS. Känns så deppigt att handla nytt…

    #284873

    Macro som är så jävla sexigt! Fast är nog rätt lätt att tröttna på kan jag tänka mig.

    #284874

    Har insett att jag inte använder min fasta optik mycket. Typ inte alls. Min hemmastudio är för liten för 50mm på D90’n, så där blir det att jag använder min 18-105. Och utomhus fotar jag inte mycket längre, och när jag gör det så uppskattar jag alltid lite mer vidare vinkel.

    50mm * 1,6 är inte alls optimalt – tror jag ska sälja den och hitta en Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G istället. Samt göra mig av med 18-105 och ersätta med Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD. 17mm 2,8 lär vara intressant för olika typer av porträtt. Och sedan funderar jag på Tokina AT-X PRO 12-24/4 DX.

    17-50, 35 och 12-24 borde räcka fint i väskan ett tag och om jag hittar allt begagnat borde jag utan problem hamna under 10 000.

    Undrar hur mycket man får för ett 18-105?

    #284875

    Funderar faktiskt på att köpa en Panasonic Lumix DMC-LX3 nu är jag drar till London i April. Tror det är bra pris på den nu. Skönt att ha som resekamera och lär ju funka kanon till landskapsfoto och gatufoto, kanske tom macrobilder, i den mån jag tar såna. En kompis har en sån och den tar fantastiskt bra bilder.

    Sälja mitt Sigma 18-50mm f2.8 objektiv och bara köra ett fast porträttobjektiv och mitt 70-200 till systemkameran. Räcker till det jag fotar.

    Sen ska jag köpa en sån här kaffemugg…. [http://www.pdnpulse.com/2010/03/swag-alert-canon-white-lens-coffee-mug-.html#comments Kaffemugg]

    #284876
    Marcus Syvertsen wrote:
    I help. :ph34r:

    På tal om det börjar jag bli frustrerad nu. Jag har inte bytt ut någonting i väskan på hur länge som helst haha, känner mig så menlös. Vill prova någonting nytt… 300:an är jag less på, men jag VET att jag kommer vilja ha skiten i sommar. Så den kommer jag nog att behålla, behöver inte pengarna heller så den får ligga.

    80-200:an har jag separationsångest med. Vill inte göra mig av med den egentligen, för den är så snuskigt bra. Samtidigt är jag förbannat less på zoomar, och vill helst slippa det. Däremot är zoom smidigt just i det omfånget, eftersom att det ofta rör sig om sport och annat hetsigt då. Och då kan det vara skönt med flexibel brännvidd… Egentligen vill jag ha en 70-200mm F2,8 IS II, men jag vetefan. Stort köp, kostar ju fan 26,000kr.

    Sen denna eviga längtan efter 35mm F1,4. Jag vill HA DEN! Varför finns den aldrig begagnad någonstans? Snart kommer jag ruttna och åka och köpa skiten ny. Jag kanske gör det idag, om jag blir tillräckligt frustrerad haha. Det skulle liva upp min vardag lite, en ny leksak att prova. Fan – hmm… Undrar när FotoVideo stänger?

    Och jag är trött på 100-millimetern. Macrolinser är så djävla värdelösa över vintern haha. Jag plåtar aldrig macrobilder längre, har ingen ringblixt till den och har sålt alla mina andra blixtar så den får inte direkt fylla sin funktion om vi säger så. De enda gångerna de är kul är på djurparker och liknande när man härjar runt med små grodor – det gör jag aldrig längre. Har fastnat för annat på sistone. Kanske skulle sälja macron och byta ut mot en 135mm F2,0 istället?

    Det jag vill åt är följande;

    35mm F1,4
    50mm F1,4
    85mm F1,8
    135mm F2,0

    …kompletterat med 17-40, 24-70 80-200. Det vore soft, för då har jag zoomarna till studioskräp som ändå inte kräver någon optik av rang, och de fasta för lite knepigare uppgifter. Then I’ll be happy. Har tjatat på mig själv om dessa två hur länge som helst nu känns det som… Fattar inte varför de aldrig dyker upp på FS. Känns så deppigt att handla nytt…

    Shit Marcus du är för lik mig i tankesättet haha

    Ibland blir man så jäkla frustrerad när man känner att man vill ha ngt nytt och det dyker aldrig upp på beg marknaden! brukar sluta med ett besök i butiken och man får den härliga plastbiten i sin hand att lukta på;)

    Vad gäller fasta vs zoom så gjorde jag en sjuk grej häromveckan, jag sålde mitt Nikon 50mm 1,4g för att jag kände att jag ”behövde” en 24-70 2,8 istället om jag ska plåta bröllop i sommar då det kan vara smidigt med en zoom.
    Samma kväll jag fick köpt den (ny!) så kom jag på hur sjukt mkt jag gillade min 1,4 så jag köpte fan en begagnad dagen efter och den släpper jag aldrig!!
    Den är den enda gluggen jag kör inomhus då den är sjukt ljusstark och skarp som få.

    Idag sålde jag min 300/4 och köpte en begagnad Nikon 70-200 VR som jag tror jag kommer ha mer nytta av än den fasta 300´n

    Jaja nu hoppas jag fan att uppgraderings (nergraderings?) djävulen somnat in för en stund!!

    #284877

    När ni kollar begagnatmarknaden, vad finns det mer än fotosidan att kika på här i Sverige?

    #284878

    Ahh. Nu har jag pengar. Ca 11 000 har jag lyckats att spara undan.

    Jag funderar på:
    Kata DPS 3N1-20 sling 1 090:- (ny)
    Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF) 4 385:- (ny)
    Tokina AT-X 11-16/2,8 Pro DX 6 995:- (ny) har hittat begagnad för 5600.
    alt.
    Tokina AT-X 12-24/4 DX II 6 350:- (ny)

    Vidvinkel är mer roligt än praktiskt, så där väntar jag tills jag hittar rätt pris begagnat.
    Men väskan och 17-50 kostar 5475:- nytt. Och det har jag ju råd med.

    Vad tycker ni? Vad ska jag göra? Hjälp!! :D

    #284879

    Ähh, fuck it. Nu har jag beställt Kata DPS 3N1-20 sling & Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di II LD Aspherical (IF) ifrån cyberfoto.se

    Vad är oddsen att man får skiten på måndag tro? :D

Viewing 15 posts - 1,186 through 1,200 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.