Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,201 through 1,215 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284880

    Jag har köpt en 30D! Och är lycklig. Riktigt roligt. Nu inväntar jag lite ledig tid och fint väder så ska dom första bilderna tas!

    Har inhandlat ett 4GB minneskort och lånat ett 28-135mm objektiv. Tänkte köpa väska och stativ också men då ringde pappa och sa att han hade just detta liggandes sedan hans gamla systemkamera så ska kolla in dessa först.

    #284881
    Tobias Borg wrote:
    tror jag ska sälja den och hitta en Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

    Är inne i samma bana. Har fått för mig att Andreaz använder den 35an?

    #284882
    Kebbie wrote:
    Är inne i samma bana. Har fått för mig att Andreaz använder den 35an?

    Vad jag vet så kör han med Sigmas 30mm f/1,4. Men det kan hända att RFB gjort vissa påtryckningar och fått Andreaz att överge ljus för märke.

    #284883
    Tobias Borg wrote:
    Vad jag vet så kör han med Sigmas 30mm f/1,4. Men det kan hända att RFB gjort vissa påtryckningar och fått Andreaz att överge ljus för märke.

    Var väll kanske något jag fått om bakfoten.
    Lite sugen på att beställa den..
    Ebay, helt okeeej pris!

    #284884

    Nej, Tobbe har rätt. Sigma EX DC 30mm F1,4 HSM.

    Nu ni era gubbdjävlar. Jag fick nyss ett mail från en ljuvlig dam. Kommer ni ihåg att jag grinat om 135mm F2,0 och 35mm F1,4 ett djävla tag? Gratulerar MARCUS. Jag har köpt bägge två för 16500kr. De anländer antagligen under nästa vecka om alla arrangemang går som de ska.

    Nu är jag en sjukt nöjd pojke. Satan. Nypris 26,500kr. 10 lax mindre, med andra ord. Förvisso köpt av privatperson, egentligen ungefär 5,000kr mindre – men 5000kr är 5000kr. De pengarna kan bli min Hollandresa i sommar istället.

    #284885

    Andreaz har nu 35 F1.8.

    #284886

    Köpte inte LX-3. Kan vara så att den uppgraderas inom väldigt kort.

    #284887
    rfb wrote:
    Köpte inte LX-3. Kan vara så att den uppgraderas inom väldigt kort.

    Vet du nått om vad som kommer uppgraderas? Det kan ju inte bli någon alltför stor uppgradering för då konkurrerar dom väl med sin egen GF1! Kanske drar dom till med mer zoom och sämre ljusstyrka…

    LX3 är det riktigt bra pris på nu, kan få den för 3000kr. En uppgraderad version lär ju kosta lite mer….

    #284888
    melancoolio wrote:
    Vet du nått om vad som kommer uppgraderas? Det kan ju inte bli någon alltför stor uppgradering för då konkurrerar dom väl med sin egen GF1! Kanske drar dom till med mer zoom och sämre ljusstyrka…

    LX3 är det riktigt bra pris på nu, kan få den för 3000kr. En uppgraderad version lär ju kosta lite mer….

    Fråga inte…får inte svara :)

    #284889
    rfb wrote:
    Fråga inte…får inte svara :)

    Prisbild kan du väl svara på ändå ;-)

    #284890
    melancoolio wrote:
    Prisbild kan du väl svara på ändå ;-)

    Då verkar man inte lika viktig. :D

    #284891
    Marcus Syvertsen wrote:
    Då verkar man inte lika viktig. :D

    Haha…lätt!

    På allvar kan jag inte mycket säga. Men generellt så kommer efterföljare alltid kosta mer än en produkt som är i slutet av sin livstid…se tex Panasonics TZ7 gentemot den ”nya” TZ10, det skiljer ca 1700kr på dessa. Bildmässigt då? Troligen itne så mycket…

    Men LX-3 är byggd som en top-of-the-line bildmässigt, och ser man till Canons G10 och G11 så skiljer väldigt mycket på bild, speciellt på hög-ISO-egenskaper. Så skillnaden på LX-3 och en efterföljare kommer nog vara rätt mycket. Canons S90 har även den höjt nivån ett steg, speciellt på ISO400-ISO800.

    Dock är en LX-3 för 3 lax prisvärd…

    #284892

    Jag har kikat lite på en Canon S90 och den går ju att få till nästan samma pris. Lite över 3000kr.

    Kan dessa rykten ha någon sanning i sig? :D

    Trist om Leica linsen försvinner…

    “Panasonic is going to announce the LX4 in February with the following specs. I am 90% sure of these:

    – New backlit 12.1mp sensor
    – Built-in epson evf
    – Lumix lens (not leica; not sure about specs, but I am hearing 1.7/20mm)
    – 1:1, 3:2, 16:9, 2.39:1, 1.85:1 aspect ratios
    – new B&W high-sensitivity mode (almost no-noise in iso 3200)
    – priced at under $600 USD at launch
    – not sure about the specs on the screen
    – manual focus/selector ring, similar to canon S90
    – lighter magnesium alloy body
    – black, red, gray, and white colors will be available at launch
    – built-in lens cap

    and yes “lx4″ will be the official name, im 100% on that.

    #284893
    melancoolio wrote:
    Jag har kikat lite på en Canon S90 och den går ju att få till nästan samma pris. Lite över 3000kr.

    Kan dessa rykten ha någon sanning i sig? :D

    Trist om Leica linsen försvinner…

    “Panasonic is going to announce the LX4 in February with the following specs. I am 90% sure of these:

    – New backlit 12.1mp sensor
    – Built-in epson evf
    – Lumix lens (not leica; not sure about specs, but I am hearing 1.7/20mm)
    – 1:1, 3:2, 16:9, 2.39:1, 1.85:1 aspect ratios
    – new B&W high-sensitivity mode (almost no-noise in iso 3200)
    – priced at under $600 USD at launch
    – not sure about the specs on the screen
    – manual focus/selector ring, similar to canon S90
    – lighter magnesium alloy body
    – black, red, gray, and white colors will be available at launch
    – built-in lens cap

    and yes “lx4″ will be the official name, im 100% on that.

    Jag har valt S90…så en sån ligger hemma som frugan använder. Det enda som är synd är att den inte har 720p video…men videokvalitén ser bra ut, dock inte riktigt HD. Ovanstående text skrevs första gången i juli 2009. Så länge det inte kommer en kompakt med APS-C sensor så kommer bruset vara synligt vid ISO800-1600 oavsett hur man gör. Även om man kommer med en 4/3 sensor. Jag skulle inte lita alltför mycket på ovanstående text.

    Får du tag i en S90 med garanti i Sverige för 3 lax…köp.

    #284894

    Igår fick jag en överraskning av min käre far. Han hade grävt fram sin gamla fotoväska och tömt den på sina tillbehör till sin analoga systemkamera. Kvar fick ett bordsstativ och själva väskan vara. Sen fick jag också ett Tamron AF 70-300/4-5,6 Di I. Kanske inget ni höjer på ögonbrynen över men jag blev superglad :)

Viewing 15 posts - 1,201 through 1,215 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.