Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,246 through 1,260 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284925
    Nicke77 wrote:
    Nej det är absolut inget fel på utrustningen men den ska ju användas oxå. Det enda jag saknar mycket numer är ett supertele och det har jag inhandlat ett nu. Blev Canon för dom telena är lite enklare att få tag i begagnade, helst när man vill ha med IS/VR.
    För all annan fotografering ska jag försöka koncentrera mig på mindre lättare gluggar i form av några få fasta eller kanske nån f/4 zoom.
    Det kräver sin man att bära runt på dom gluggarna jag ska sälja när man bara ”ska ut å plåta lite” eller på resa osv. Tele är ju en sak för det tar man ju inte bara med sig ifall ifall, där krävs lite planering och då är man inställd på att bära :)

    Inte sugen på att köpa nåt Tobias? ;)

    Jo, en 70-200 2,8 hade verkligen inte varit fel. Men dyyyrt. :D

    #284926

    Slutar aldrig förvånas över hur olika ISO-tal kan te sig beroende på omständigheter… I komplett mörker med normal eller underexponering ser 3200 helt annorlunda ut jämfört med i dagsljus med ett steg överexponering.

    Att först överexponera, sen pricka en liiite kallare vitbalans, öka kontrasten till 50 och dra upp svärtan pyttelite gör att bruset nästan försvinner totalt. Rätt häftigt. På web-bilder är 6400 inte ens ett bekymmer haha.

    Längtar efter sommarvärmen och dagsljuset där man kan ta bilder på typ 200 utomhus utan att behöva parera skiten med längre slutartider. Det kommer bli så kul att se vad lite råa utomhusporträtt med min nya objektivarsenal kan åstadkomma tillsammans – trots en halvdöd studioskeppare vid rodret…

    Moore kommer bli så najs i sommar. Jag kommer göra massa coola utomhusgrejer! Solljusreflektorer och skärpedjupsonani – I love. Nu har jag skickat över pengarna för optiken, Janpeter tar med sig skiten upp när han kommer till Stockholm nästa fredag. Så om en vecka. Dröjde ett par dagar extra för att slippa frakta grejerna. :)

    #284927

    Såja då har man fyllt kameraväskan med lite Canonprylar då :)

    Blev följande:
    1D Mk3
    5D Mk2
    EF 20/2.8
    EF 85/1.8
    EF 135/2.0
    EF 400/2.8 IS (+ konvertrarna 1.4 och 2.0)
    sen blev det även en 24-105/4 IS men hade egentligen tänkt hålla mig ifrån zoomar och köpa Sigmas 50/1.4 istället.

    Marcus, du som verkar ha rätt bra koll på Canonprylarna. Vad har du att säga om 24-105’an? Testat Sigmas 50’a?? Får se om jag behåller zoomen eller säljer den och om 20mm räcker som vidvinkel. Kan ju bli en 12-24 ifrån Sigma där istället.

    Å ja… allt är köpt begagnat ;) Hade ju faktiskt en del Nikonprylar att göra mig av med.

    #284928

    24-105 har inte i en fotoväska av den där strukturen att göra. Först och främst har du vett att använda fast optik – alltså är du inte helt djävla handikappad bakom rodret när det gäller utsnitt och avstånd.

    24-105mm F4,0 IS USM är ett skräckexempel på allt som kan gå fel med en zoom. Den tappar prestanda med tiden, vi har tre stycken i studion. Eller två, eftersom att jag sålde en och köpte en 24-70mm istället till ena killen. Bingo har en 24-105mm som ligger kvar och skräpar från länge sedan som åker på råstryk av min fasta optik både i färgåtergivning, skärpa, optisk prestanda i svåra ljusförhållanden och AF i mörker.

    Den är seg, oskarp, stökig med högdagrar och har ingen direkt intressant specifikation heller egentligen. Om det var 2,8 hade jag förstått hypen – men där har vi 24-70mm istället. Och IS:en är inte direkt användbar om man fotar saker som rör sig. På 5D Mark II som landskapsglugg om du inte ska köra bilderna i 100% storlek så tror jag att den kan vara ok. Men 12-24 kommer du ha roligare med.

    Så sälj 24-105:an, köp 24-70mm alternativt något annat kul du vill ha om du skiter i att täcka första området med zoom. Och en annan grej – om du har 1D Mark III och 5D Mark II i samma väska kommer du att störa dig på lite skillnader mellan Digic III och Digic IV-hanteringen. 5D mark II övermättar allting och 1D Mark III undermättar allting.

    Och Sigmas 50:a har jag provat, ja. Men om jag var du hade jag köpt Canons istället. Sigman KAN vara bättre, men kan vara sämre också. Om du är den sorten som orkar lämna den fram och tillbaka på korrigering osv. om fokusen inte skulle vara vad den borde så kör – annars är Canons ett bra alternativ. Den har jag, och jag gillar skiten. Även om 85:an är skarpare. :)

    #284929

    Tack för dina synpunkter Marcus. Det var precis vad jag misstänkte men eftersom jag köpte kameran i kit med 24-105’an så fick det bli så. Blir nog till att kränga den å köpa en 50’a istället :) Och tar nog ditt råd och kör Canon istället för Sigma då. Har precis som du säger förstått att det är rena lottot att hitta en bra sigma.

    Angående färgmättningen är det faktiskt det jag anat genom att kolla lite tester och bilder ifrån dom båda kamerorna så det ska bli intressant hur man upplever detta i praktiken när man väl använder sig av dom båda. 1D’an kommer ju dock mestadels sitta på telet, så är iaf tanken men det blir ju sällan som man tänkt sig :)

    24-70 är ju en superglugg och håller precis på att sälja min Nikonvariant av den men det är precis den tyngden och storleken jag inte är intresserad av längre utan tänkte köra enbart fasta gluggar istället. Brukar inte bli att man zoomar direkt ndå utan blir oftast att man kör zoomen i nån av dess ändläge. Sen kommer jag väl sukta efter en 35/1,4 men det får bli en senare investering det :)

    #284930

    Jag får hem en 35mm F1,4 på fredag. Kan lägga upp tester och en recension av den här om du vill?

    #284931
    Marcus Syvertsen wrote:
    Jag får hem en 35mm F1,4 på fredag. Kan lägga upp tester och en recension av den här om du vill?

    Rent ekonomiskt borde jag tacka nej till det här erbjudandet ;) men ja, gör gärna det!! :up:

    #284932
    Nicke77 wrote:
    Rent ekonomiskt borde jag tacka nej till det här erbjudandet ;) men ja, gör gärna det!! :up:

    Du håller käften om ekonomi så länge du har en 400mm F2,8 IS i ryggsäcken… Gris. :D

    Quote:
    ”CANON EF 400/2.8 L IS USM – 85999 Kr”
    #284933

    [http://www.youtube.com/watch?v=eAE_afCyVbU]

    #284934
    Marcus Syvertsen wrote:
    Du håller käften om ekonomi så länge du har en 400mm F2,8 IS i ryggsäcken… Gris. :D

    Hehe nu ska vi inte vara sådana ;)

    Tur man tränar lite emellanåt iaf för den kräver sin man att handhålla! :p

    #284935

    Som glad amatör köpte mig en Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, kommer jag kunna ta ok ”actionbilder” med den (handboll mest) och om inte vad behöver jag för utrustning för att klara det ? Köpte ej kameran med tanke på detta så är enbart en bonus i så fall.

    #284936
    cosmo wrote:
    Som glad amatör köpte mig en Canon EOS 450D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS, kommer jag kunna ta ok ”actionbilder” med den (handboll mest) och om inte vad behöver jag för utrustning för att klara det ? Köpte ej kameran med tanke på detta så är enbart en bonus i så fall.

    70-200 f/2,8 och hög ISO är väl en bra start.

    #284937

    Hämtat ut 135’an nu på lunchen å testade lite snabbt. My god!!! Den här gluggen kommer jag att trivas rätt bra ihop med ;)

    #284938
    Nicke77 wrote:
    Hämtat ut 135’an nu på lunchen å testade lite snabbt. My god!!! Den här gluggen kommer jag att trivas rätt bra ihop med ;)

    Fan ta dig, jag får min på fredag. Med 35:an. :D

    #284939

    Jaja dåså, då är det inte överdrivet synd om dig ;)

    Beslutat mig för att kränga 24-105’an med. Köpte en Sigma 12-24 idag istället å så får det bli en 50’a :)

    Sen en 35’a oxå men det får nog bli 2.0’an tills man har råd med den du får på fredag.

Viewing 15 posts - 1,246 through 1,260 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.