Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,291 through 1,305 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #284970

    radera gärna det här

    #284971
    Marcus Syvertsen wrote:
    Imorgon ska jag skjuta ett uppslag, kanske omslag om jag har tur, för Moore. Temat är chockrosa, kommer bli skitkul. Plastigt och härligt, ska se om jag kan komma överens med ringblixten kanske. Möjligtvis!

    Sen på onsdag ska jag iväg och göra en artikel med Miguel för tidningen också, denna med någon halvkänd MMA-fighter. Vet inte vad han hette. Dock blir det actionbilder på sparring och lite coola porträtt. Ska för övrigt skriva min första artikel för Moore också, i anknytning till plåtningen imorgon. Jag är nervös så in i helvete verkligen.

    Och senare i veckan ska jag försöka få till ett ansiktsporträtt på en mörk tjej som är äckligt snygg verkligen. Det ska bli sjukt kul också! Blir ännu en i min fyrkantiga porträttserie som när som helst nu antagligen mynnar ut i ett par kvadratiska tavlor. Kommer bli fett.

    Wish me luck…

    En bild från det jag satt och gjorde idag! Söt liten grabb. :)

    [img=http://j.imagehost.org/0664/MS_7502_1.jpg]

    Så jäv..a bra!
    Grymt kul att se ngn som kan sin sak, väldigt motiverande:up:

    #284972

    Jag ska fota lite partajande snart, typiska vimmelfoton med andra ord, vilket objektiv rekommenderas?? 20,24,28 eller 35mm. Vill ha samma buildquality some 85-1.8.

    #284973

    28mm F1,8 och 85mm F1,8 är samma serie och är byggda likadant.

    #284974

    London verkar vara systemkamerornas mecca. Typ alla hade en!

    Den här liraren tog det ett steg längre. Kan föresten rekommendera Portobello Road om man är i London en lördag. Om man gillar roliga gamla prylar!

    [img=http://farm5.static.flickr.com/4040/4525397508_98765ef6d6_o.jpg]

    #284975

    Fuck that. Här har du! Vi testar en ny arbetskamrat i studion.

    Motståndare till just Hasselblad som jag är efter att ha experimenterat med PhaseOne kommer jag fan ge den en match haha. Det blir kul att se dock – nya bakstyckena kanske är lika bra som PhaseOne? Eller bättre? 40 är grovt iaf, och det är den minsta i serien. Sen också – en fast 80:a på mellanformat med bländare 2,8 är rätt slappt faktiskt.

    Det syns inte på bilden men det där är alltså en H4D, 40mpx med en 80mm F2,8. Hasselblad original alltihopa.

    Ska bli förbannat kul att prova. Bingo börjar, klockan fem har han en plåtning. :)

    #284976

    För mig spelar det mindre roll hur bra kameran de facto är – redan namnet Hasselblad får det att vattnas i munnen:P

    En av de sista kvarlevorna från en tid då svensk teknik var världsledande inom nästan vartenda jävla område8)

    #284977

    Eftersom jag kör med Pentax så hade jag inte tackat nej till den här, men den är ju billig tror den kommer att ligga på kring 100 000 när den/om kommer hit.

    #284978

    Ska köpa beautydish – räcker en sådan här tro?
    [http://kaffebrus.com/beauty-dish-for-bowens-s-bajonett-40cm-379.html]

    #284979
    Tobias Borg wrote:
    Ska köpa beautydish – räcker en sådan här tro?
    [http://kaffebrus.com/beauty-dish-for-bowens-s-bajonett-40cm-379.html]

    40cm är halvlitet för en mjuk reflektor. Nu såg den där ut att ha rätt bra spridningsvinkel iofs – men du kommer fortfarande inte komma ifrån effekten att träffbilden blir mer ojämn än den hade blivit med en större reflektor.

    Våra dishar är 60-65cm någonstans. Det är ok, men de mindre kopparna tycker jag tappar sin poäng lite grann om man ska belysa hela figurer som du gör. Vad är det du har nu igen? Det är två fyrkantiga boxar, paraplyer och lite skit va?

    En sak som jag tycker att du absolut ska kika på om du är intresserad av fine art är en striplight. En softbox, fast den är avlång.

    [http://kaffebrus.com/files/softboxwithspecialsize.jpg]

    …själv skulle jag vilja ha en sån här.

    [img=http://www.flasherz.com.co/images/full/_MG_7814.jpg]Det är samma sak som en vanlig liten dishskiva fast den är typ 120cm. Riktigt brutal, såg en på YFO när jag var där och lämnade in en blixt som pajat. Vet dock inte vad den kostar. Tråkigt att vi kör profotogrejer, alla tillbehör är så satans dyra. Och det är liksom inte så att profoto är bäst i universum heller till just det vi gör. Vi hade klarat oss lika bra med Elinchrom tror jag, och då hade allt blivit billigare och roligare att modda.

    #284980
    Marcus Syvertsen wrote:
    40cm är halvlitet för en mjuk reflektor. Nu såg den där ut att ha rätt bra spridningsvinkel iofs – men du kommer fortfarande inte komma ifrån effekten att träffbilden blir mer ojämn än den hade blivit med en större reflektor.

    Våra dishar är 60-65cm någonstans. Det är ok, men de mindre kopparna tycker jag tappar sin poäng lite grann om man ska belysa hela figurer som du gör. Vad är det du har nu igen? Det är två fyrkantiga boxar, paraplyer och lite skit va?

    En sak som jag tycker att du absolut ska kika på om du är intresserad av fine art är en striplight. En softbox, fast den är avlång.

    [http://kaffebrus.com/files/softboxwithspecialsize.jpg]

    Jag har 2st softboxar 40 x 60 centimeter och 1st paraply i silver. Så, en dish som kicker vid ”standardporträtt” och en avlång softbox till lite mer fine art projekt låter som nästa investering.

    #284981
    Tobias Borg wrote:
    Jag har 2st softboxar 40 x 60 centimeter och 1st paraply i silver. Så, en dish som kicker vid ”standardporträtt” och en avlång softbox till lite mer fine art projekt låter som nästa investering.

    Ja, då har du dels möjligheten att köra en box (eller två om du vill mjuka av det ännu mer) som headlight och dishen som kicker, om du vill ha det halvmjukt. Sen kan du köra dishen som headlight och paraplyet som kicker om du vill ha samma sak fast med hårdare linjering. Om vi nu pratar just det tricket som vi gick igenom på MSN. Det är bra för intressanta organiska former, lite mer grundläggande. Jag kör ofta det om jag fotar byggare till exempel. Men kompletterar ibland med att ha dubbla bakljus och en högt satt globe, eller en spotlight upp i taket som studsar ner. Det gjorde jag på K-1-bilderna.

    Striplighten är underbar att använda som bakljus på mörka bilder med mjukare ljustoner. Helt underbar. Softboxar som är såpass stora får en skön effekt, det ser ut som att ljuset liksom ”träder över” kroppsformen istället för bara träffar den. Det blir intressant. Dessutom har du bättre möjlighet att skärma av striplighten om du vill slippa att bakgrunden påverkas åt helvete. Den är svårkontrollerad att få exakt som man vill, så man får resonera lite med den. Men det är ett sjukt bra verktyg som ter sig bra på helfigur tycker jag. När jag fotar tjejer och vill ha en mjuk highlight från ena sidan längst med hela kroppen använder jag nästan uteslutande striplight-reflektorn.

    Om du vill ha riktigt roligt någon gång och har tid kan du prova lightpaint också, fast på en modell. Det är i princip omöjligt att sätta – men kan bli rätt ballt. Lägg en tjej på golvet så att hon ligger blixt stilla, subban får hålla andan om det är så, och ställ upp kameran på ett stativ. Skruva upp slutaren till typ 10 sekunder, och under exponeringstiden sätter du dig med en liten väldigt koncentrerad ficklampa och liksom ”målar” hennes kropp med ljus. Sen kompletterar du det här med två starka flashar för att frysa bilden på kroppen och bevarar rörelsen av ficklampan om du vill. Finns många sätt att använda lightpaint, det är rätt spännande om man bara vill leka. En del stillébenartister använder mjukare lightpaintmetoder och kan ibland plåta hela scener i mörklagda rum.

    Längre slutartider och flera flashar på serie som ett stroboskop i en rörelse kan också vara en grej att leka med om du vill få igång skallen lite. Målet med alla sånna här idiotiska experiment som egentligen är rätt uttjatade och smaklösa är att du ska fatta hur allting samspelar så att du börjar betrakta ljusen som faktiska verktyg och kontrollerar dem HELT. Du måste fatta geometrin i reflektorer, hur ljus studsar osv. och vad du har för begränsningar i trånga utrymmen som ditt vardagsrum. Vår studio är inte så stor heller, så vi har byggt pappväggar med vit blank papp på ena sidan och svart tyg på andra för att kunna kontrollera studsljus bättre. Det är inte dumt alls faktiskt, och billigt. Men det blir i ett senare skede, först ska jag få upp dig hit. :)

    #284982
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ja, då har du dels möjligheten att köra en box (eller två om du vill mjuka av det ännu mer) som headlight och dishen som kicker, om du vill ha det halvmjukt. Sen kan du köra dishen som headlight och paraplyet som kicker om du vill ha samma sak fast med hårdare linjering. Om vi nu pratar just det tricket som vi gick igenom på MSN. Det är bra för intressanta organiska former, lite mer grundläggande. Jag kör ofta det om jag fotar byggare till exempel. Men kompletterar ibland med att ha dubbla bakljus och en högt satt globe, eller en spotlight upp i taket som studsar ner. Det gjorde jag på K-1-bilderna.

    Striplighten är underbar att använda som bakljus på mörka bilder med mjukare ljustoner. Helt underbar. Softboxar som är såpass stora får en skön effekt, det ser ut som att ljuset liksom ”träder över” kroppsformen istället för bara träffar den. Det blir intressant. Dessutom har du bättre möjlighet att skärma av striplighten om du vill slippa att bakgrunden påverkas åt helvete. Den är svårkontrollerad att få exakt som man vill, så man får resonera lite med den. Men det är ett sjukt bra verktyg som ter sig bra på helfigur tycker jag. När jag fotar tjejer och vill ha en mjuk highlight från ena sidan längst med hela kroppen använder jag nästan uteslutande striplight-reflektorn.

    Om du vill ha riktigt roligt någon gång och har tid kan du prova lightpaint också, fast på en modell. Det är i princip omöjligt att sätta – men kan bli rätt ballt. Lägg en tjej på golvet så att hon ligger blixt stilla, subban får hålla andan om det är så, och ställ upp kameran på ett stativ. Skruva upp slutaren till typ 10 sekunder, och under exponeringstiden sätter du dig med en liten väldigt koncentrerad ficklampa och liksom ”målar” hennes kropp med ljus. Sen kompletterar du det här med två starka flashar för att frysa bilden på kroppen och bevarar rörelsen av ficklampan om du vill. Finns många sätt att använda lightpaint, det är rätt spännande om man bara vill leka. En del stillébenartister använder mjukare lightpaintmetoder och kan ibland plåta hela scener i mörklagda rum.

    Längre slutartider och flera flashar på serie som ett stroboskop i en rörelse kan också vara en grej att leka med om du vill få igång skallen lite. Målet med alla sånna här idiotiska experiment som egentligen är rätt uttjatade och smaklösa är att du ska fatta hur allting samspelar så att du börjar betrakta ljusen som faktiska verktyg och kontrollerar dem HELT. Du måste fatta geometrin i reflektorer, hur ljus studsar osv. och vad du har för begränsningar i trånga utrymmen som ditt vardagsrum. Vår studio är inte så stor heller, så vi har byggt pappväggar med vit blank papp på ena sidan och svart tyg på andra för att kunna kontrollera studsljus bättre. Det är inte dumt alls faktiskt, och billigt. Men det blir i ett senare skede, först ska jag få upp dig hit. :)

    Hehehe Subban…
    Fantastiskt ordval måste jag säga…

    /Danne

    #284983

    På tal om det så säljer jag min D90 m. tillbehör.

    [http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=127031]

    Nikon D90, kamerahus
    MB-80, batterigrepp
    Tamron 17-50 f/2,8
    SB-600, blixt

    10k för bodymedlemmar vid snabb affär.

    Edit: Bröt jag mot någon regel nu? Sorry i så fall.

    #284984

    Finns det någon vettig, lätt och billig stabiliserare för 7D när man ska filma? Lite svårt att hålla kameran stadigt med händerna och röra sig samtidigt.

Viewing 15 posts - 1,291 through 1,305 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.