Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #283800

    Nikon 50mm F1,4 AF-S G

    Nikon 35mm F2,0 AF-D

    Nikon 24mm F2,8 AF-D

    …jag vet inte något om hur dessa presterar. Men de där tre kändes som att de kunde vara intressanta att se in i åtminstone. Om du hellre köper Sigma för prisets skull så tycker jag att det första du ska kolla på är Sigma EX DC 18-50mm F2,8 HSM. Men som sagt, den enda jag VET något om är Sigman, resten tyckte jag bara väckte ett visst intresse på techspecen. :)

    #283801
    Tobias Borg wrote:
    Ja jävlar, det blir en D90. Tack alla!

    Förslag på optik som gör kameran rättvisa? Fasta eller zoom, inget tele. Funderar på Sigmas 30mm, men har även funderat på någon 17-55 eller liknande. Ljusstarkt ska det vara.

    Edit: Kanske 18-105 är värt pengarna även fast det inte är så ljusstarkt?

    18-105 är prisvärt. Har du råd, och vill ha zoom, välj den med 16-85 VR. En betydligt skarpare glugg, men mycket härligare kontrast o skärpa, mycket bättre byggkvalité med metallbajonett och o-ringstätning m.m. m.m.

    Den mtachar också sensorn i ren linjär upplösning (för maximal detaljåtergivning). 16-85 VR ger också några extra millimeter i vidvinkel vilket är stor skillnad. Köp det kitet, coh sen när du haft den ett tag köper du gluggar i de brännvidder som du märker att du ”saknar”. lycka till!

    #283802
    rfb wrote:
    18-105 är prisvärt. Har du råd, och vill ha zoom, välj den med 16-85 VR. En betydligt skarpare glugg, men mycket härligare kontrast o skärpa, mycket bättre byggkvalité med metallbajonett och o-ringstätning m.m. m.m.

    Den mtachar också sensorn i ren linjär upplösning (för maximal detaljåtergivning). 16-85 VR ger också några extra millimeter i vidvinkel vilket är stor skillnad. Köp det kitet, coh sen när du haft den ett tag köper du gluggar i de brännvidder som du märker att du ”saknar”. lycka till!

    Jag kommer att ha råd, eftersom jag köper när jag har pengar. ;)
    D90 m. 16-85 blir det antagligen. Tack för tipset!

    1000:- för D40 m. kit.obj. till släkt och vänner; total rip off eller rimligt?

    #283803
    Tobias Borg wrote:
    Jag kommer att ha råd, eftersom jag köper när jag har pengar. ;)
    D90 m. 16-85 blir det antagligen. Tack för tipset!

    1000:- för D40 m. kit.obj. till släkt och vänner; total rip off eller rimligt?

    Ja, det är billigt. Folk betalar forfarande mer än gärna 2000kr för beggade och 3500-4000kr för nya.

    #283804
    rfb wrote:
    Ja, det är billigt. Folk betalar forfarande mer än gärna 2000kr för beggade och 3500-4000kr för nya.

    Det blev med 18-105 objektivet. Men jag upptäckte fort en prick i höger hörn av bilden. Tog loss objektivet och vid närmare granskning ser det ut som en luftbubbla eller liknande innanför linsen.

    Här är vid 18mm:
    [http://img411.imageshack.us/my.php?image=flck18mmrq8.jpg]
    och här vid 105:
    [http://img112.imageshack.us/my.php?image=flck105mmle2.jpg]

    vanligt problem? borde gå på garantin antar jag. Störande iaf, att man får lämna in kameran efter 10 bilder….

    #283805

    Skicka tillbaka med bifogad utskällning, och kräv ett gratis filter som ersättning. Om inte det funkar så får du bara skicka tillbaka den. :D

    Hmm… Vad händer för mig då? Jag rengjorde min sensor idag och blev av med lite skit som var där och ställde till med oreda. Efter att ha blåst bort lite damm och vart inne och pillat med putsdukar och skit så upplevde jag genast att det var mindre störande små skitsaker, och av någon orsak funkade höga ISO-tal bättre – detta är ju dock självklart en slump. Men det var kul.

    Med lite tur har jag köpt en blixt också. Mailade en gubbe på fotosidan nyss och sa åt honom att allt var i sin ordning och att jag ville ha den snarast mot postförskott som han föreslog.

    Vad är postförskott, förresten? :D

    För övrigt hittade jag en bild nu som jag inte sett charmen i tidigare pga. det obekvämt höga bländartalet. Lite för distraherande bakgrund, tyckte jag innan. Men nu börjar jag gilla den, den ser enkel ut på något sätt. Lemuren är bara ute och kilar, jagar lemurtjejer och sköter sin grej. Man ser att den har något i kikaren haha.

    #283806
    Marcus Syvertsen wrote:
    Vad är postförskott, förresten? :D

    när du hämtar ut paketet på närmaste postnågotaffär och betalar när du får paketet i hand. någon efter avgift brukar tillkomma.

    #283807
    Emil Lundberg wrote:
    när du hämtar ut paketet på närmaste postnågotaffär och betalar när du får paketet i hand. någon efter avgift brukar tillkomma.

    Ah, sweet. Det låter ju jättelätt. Bra, då har jag inte lovat för mycket. :up:

    #283808
    Tobias Borg wrote:
    Det blev med 18-105 objektivet. Men jag upptäckte fort en prick i höger hörn av bilden. Tog loss objektivet och vid närmare granskning ser det ut som en luftbubbla eller liknande innanför linsen.

    Här är vid 18mm:
    [http://img411.imageshack.us/my.php?image=flck18mmrq8.jpg]
    och här vid 105:
    [http://img112.imageshack.us/my.php?image=flck105mmle2.jpg]

    vanligt problem? borde gå på garantin antar jag. Störande iaf, att man får lämna in kameran efter 10 bilder….

    Det är väldigt likt smuts på sensorn, på bilderna sett. Fäll upp spegeln på kameran och kolla om du inte ser smuts på sensorn först. För optiken testas fö hand (även D60 prylar byggs för hand…) och kvalitékollas så hårt nuförtiden att byggnadsfel och klara materialfel är ovanligt. Dessutom brukar damm i optiken sällan påverka bilden då kameran ”ser” så långt förbi objektivet. Det är bara en ”burk med glas” på vägen till föremålet…

    Kolla sensorn först om det sitter damm eller någto annat på motsvarande plats, gör det, så kör dammrengörningen ett antal gånger. Lossnar det ändå inte, så gå till butiken och be dem rengöra.

    Sitter inget damm på sensorn, och du tror att det kan vara objektivet, så gå tillbaka till butiken, är du i Sthlm så kan du komma direkt till Nikon i Solna.

    Hoppas det rättar till sig!

    #283809

    Nej, vad surt!

    Det där lär garanterat gå på garantin.

    #283810
    rfb wrote:
    Det är väldigt likt smuts på sensorn, på bilderna sett. Fäll upp spegeln på kameran och kolla om du inte ser smuts på sensorn först. För optiken testas fö hand (även D60 prylar byggs för hand…) och kvalitékollas så hårt nuförtiden att byggnadsfel och klara materialfel är ovanligt. Dessutom brukar damm i optiken sällan påverka bilden då kameran ”ser” så långt förbi objektivet. Det är bara en ”burk med glas” på vägen till föremålet…

    Kolla sensorn först om det sitter damm eller någto annat på motsvarande plats, gör det, så kör dammrengörningen ett antal gånger. Lossnar det ändå inte, så gå till butiken och be dem rengöra.

    Sitter inget damm på sensorn, och du tror att det kan vara objektivet, så gå tillbaka till butiken, är du i Sthlm så kan du komma direkt till Nikon i Solna.

    Hoppas det rättar till sig!

    Tack herrn. Skit on Sensorn it was. Kollade inte ens det eftersom jag såg felet på objektivet direkt. :D

    Man lär så länge man lever.

    #283811
    Tobias Borg wrote:
    Tack herrn. Skit on Sensorn it was. Kollade inte ens det eftersom jag såg felet på objektivet direkt. :D

    Man lär så länge man lever.

    Varsågod. Hoppas du tar några fantastiska bilder nu! Se till att jobba med lite höga ISO, låga brännvidder, och lek hemma nu när det är mörkt ute, får ni se vad D90 kan göra ;)

    Lycka till.

    #283812

    Närbild hette det va? 17-40mm + 12mm kenkoring.

    Mirror, mirror, in the… Eye? :happy:

    #283813

    Ehm. Ja. Jag satt nyss och klickade runt på eBay och hittade en grej jag gillade, gick vidare för att kolla fraktkostnad och försäkringskostnad på den och nu fick jag ett mail från PayPal som berättar att jag köpt grejen, och att jag har betalat den. Sen kom ett mail till som tackade för betalningen och konfirmerade att pengarna kommit fram.

    Vad fan…

    #283814
    Marcus Syvertsen wrote:
    Ehm. Ja. Jag satt nyss och klickade runt på eBay och hittade en grej jag gillade, gick vidare för att kolla fraktkostnad och försäkringskostnad på den och nu fick jag ett mail från PayPal som berättar att jag köpt grejen, och att jag har betalat den. Sen kom ett mail till som tackade för betalningen och konfirmerade att pengarna kommit fram.

    Vad fan…

    Haha, den gamla klassikern :D

    Så ska nog jag göra med mina kunder…

Viewing 15 posts - 121 through 135 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.