Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,351 through 1,365 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285030

    Ja tar mig runt rätt bra i engelska sidor så de ska nog bli bra, tack så mycke marcus :)

    #285031

    Tänkte bara visa hur ett klassiskt misstag kan sabba en underbar bild. Här låg jag på 135mm och F2,0. Var för ivrig med det korta skärpedjupet då jag var inomhus och ljuset var mycket begränsat.

    Se hur örat liksom ”smälter bort” ju närmare kameran det kommer och strukturer i ansiktet på katten försvinner. Notera också det lite ”smetiga” området vid kinden eller vad man ska kalla det där pälsen faller i klar oskärpa och genast bara ser risig ut. Tungan och munnen ligger i skärpeplanet, men det är för kort för att täcka med hela katten. Vilket i det här fallet förutom ljusavfallet givetvis gott och väl hade kunnat förbises tack vare långt avstånd till bakgrund och tight fokusering. Jag hade med gott samvete kunnat ta den här bilden på F4,0 istället och fått bättre resultat.

    Sen hinner man inte alltid fixa sånt när en sprallig kattunge gäspar. Men detta är iaf ett typexempel på när ljusstarka gluggar vinner över en och man gör bort sig i hybris haha. Trist faktiskt, hade vart en rolig bild haha. :)

    #285032

    Jag är rätt svag för kort skärpedjup, taget med en Canon 1D mark III och ett Canon 50/1,4 på bländare 1,4 har jag för mig

    [img=http://farm5.static.flickr.com/4011/4706385845_73d65c11c8.jpg]Kanske skulle beskurit den lite, men jag la mest upp den på flickr för att testa Lightroom 3 nya funktion med direkt publicering på flickr som fungerar utmärkt!

    #285033

    Jag bryr mig inte så mycket om det där. Får man ögonen i perfekt fokus så blir bilden oftast bra tycker jag. Jag tar många poträtt i 1.8 och det ser fint ut så länge fokusen i ögonen ligger rätt. Så brukar jag tänka.

    #285034

    Vad är det för kamera? Det spelar roll nämligen. CS3 är för gammalt för vissa nya kameramodeller. Antingen måste du ladda ner Adobe DNG Converter och konvertera om filerna till digitala negativ, alltså .DNG-filer som jag har för mig kommer direkt ur till exempel 40D. Eller, så måste du uppdatera Camera RAW till PS för att få drivrutiner för de nya RAW-formaten.

    Det beror som sagt helt på vad det är för kamera. 500D/550D/7D/5D Mark II till exempel tror jag inte går i CS3 alls, utan att Camera RAW med en codecen inte ens finns till CS3 utan bara till CS4/CS5.

    #285035

    Ni som kan: Är en Canon 550 med 18-55mm godkänd som nybörjarkamera?

    #285036
    Albin wrote:
    Ni som kan: Är en Canon 550 med 18-55mm godkänd som nybörjarkamera?

    Visst är den det. Jag har en 450D med det objektivet och köpte rätt snabbt ett ljusstarkt objektiv för att kunna fota inomhus. Om du inte är ute efter filmfunktionen så säljs ju 50D för rätt billig peng på expert så kanske kan vara något ?

    #285037

    Nej 18-55 är sjukt dålig, köp en fast 50 1.4 eller 35mm dom kostar lite men dom e verkligen värda det. Du kan foto inomhus också. Ditt val dock.

    #285038
    Stor Donken wrote:
    Nej 18-55 är sjukt dålig, köp en fast 50 1.4 eller 35mm dom kostar lite men dom e verkligen värda det. Du kan foto inomhus också. Ditt val dock.

    What he said.

    #285039
    Stor Donken wrote:
    Nej 18-55 är sjukt dålig, köp en fast 50 1.4 eller 35mm dom kostar lite men dom e verkligen värda det. Du kan foto inomhus också. Ditt val dock.

    Den funkade bra för mig som är nybörjare, om det är den som har IS dvs.

    [http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15607]

    Hade jag haft pengarna då hade jag nog köpt en sigma 30/1,4.

    #285040

    Tjenare

    Precis köpt en 550D, är ute efter 2 bra objektiv, en till”vardags fotograferande”, djur natur blommor och annat tjaffs. Sen en till mina modeller och statyer, kanske macro säger man?

    Vad behöver jag?

    Tackar

    #285041

    Det blev en Pentax K-X black tillslut, byter väl om jag känner att jag kommer till den nivån att jag behöver.
    Har inga stora ambitioner så det är dock inte så troligt… :

    #285042

    Canon 35mm 1.8 vs 28mm 1.8? Vilken ska man ta?

    #285043
    Stor Donken wrote:
    Canon 35mm 1.8 vs 28mm 1.8? Vilken ska man ta?

    Jag hade nog kört på 28:an eftersom att det inte finns någon 35mm F1,8 till Canon. Det finns en 2,0 och en 1,4. 1,4:an kostar kring 10,000kr begagnad och 2,0:an 2,000kr. Så det är lite skillnad där.

    #285044

    Vill ha en bra kompaktkamera. Jag funderar på att försöka hitta en begagnad G9 men ni kanske har några andra tips?

    Gärna hyfsat omfång med någorlunda vidvinkel.
    Möjlighet till hot shoe blixt hade varit bra.
    ISO egenskaper. Vill kunna ta på 800 utan att det brusar sönder i alla fall.
    Max 3000:- begagnat funkar.

Viewing 15 posts - 1,351 through 1,365 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.