Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,381 through 1,395 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285060

    Sitter och vänder och vrider på fördelar respektive nackdelar med dessa två kameror.

    Marcus du som är Canon-oraklet här på forumet…. Skulle du bytt en 1DMk3 mot en 7D? Största anledningen är att kunna utnyttja brännviddsförlängningen och mera pixlar vid fågel och ”vildadjurfoto” men är rädd att jag kommer sakna känslan i 1D huset, det är ju ändå ett ”proffshus” med allt vad det innebär.
    Sen har ju 7D’an även fördelar som bättre skärm, lättåtkomlig videofunktion och inbyggd blixt att styra min externa med. Även mer lik min 5DMk2 i utförande fast jag verkligen hatar ”programratten” som dessa kameror har.

    #285061

    Kombinationen 7D och 5DII hade jag föredragit framför 1DIII tror jag. Om man nu vill ha två hus. Jag tycker att 1DIII är briljant, jag har skiten som sagt. Och jag har övervägt att byta till just 7D och 5DII för att få lite mer extremer och fördelarna med två hus.

    Men faktum är att jag vill inte ge upp handhavandet i 1-serien. Jag tål inte att byta ner mig till de små husen med batterigrepp, nu när jag har vant mig vid det större mer gedigna huset. Fördelarna i bild väger tungt, men för mig som använder kameran så mycket och jobbar med kalaset så handlar det mer om känsla i handhavande för att jag ska kunna producera ordentligt. Under längre plåtningar blir man förbannad på saker som inte sitter perfekt i händerna, och tappar lite inlevelse. Iaf jag.

    Men jag hade hellre haft 5DII och 1DIII än 5DII och 7D. Jag tycker inte om APS-C-storleken, och tycker inte att de sensorerna levererar lika bra som APS-H och fullformat.

    #285062

    Coolt. Satt och tittade lite inspirationsmaterial, letar efter gamla bilder för att analysera lite grann. Kikade in på pressmaterial från OS 1912… Det är lite tufft att detta är 100 år sedan.

    Alltså, 100 år. Det är rätt lång tid. Rätt bra optik ändå. Skulle vara tufft med en VERKLIGEN gammal kamera för att experimentera och se om man på något sätt kan lära sig lite mer om hur de ter sig för att fejka effekten digitalt senare i högre upplösning och dra nytta av moderniteter. Jag älskar sånt här.

    [img=http://www.storagrabbar.se/_storabilder/Scan100045.jpg]

    #285063

    Hittade en gammal Leica i studion som jag lånade hem och ska leka lite med. Hittils impad, faktiskt.

    [img=http://j.imagehost.org/0091/L1100943.jpg]

    #285064
    J.v.K wrote:
    Hade varit kul med lite bilder på själva studion (:

    Nu lurar du dig själv. Studion ser ut som ett helvete för tillfället haha.

    #285065

    Playtime, en natt utan något att göra… Tog med mig Marju ut på en sväng och visade lite småfiffel med olika sorters exponeringar i samma bild och hur man bygger ihop saker.

    Inget vanligt brukssyfte direkt, full av klantiga missar också för att jag har varit slarvig med penslar osv. Men kul att latja med. Resultat (stor bild);

    [img=http://a.imagehost.org/0518/MS_3657_33.jpg]

    #285066

    Cool bild, skulle vara roligt att se originalet för att se hur mycket som gjorts på den!

    #285067

    Mysig bild Marcus!
    Jag gör nåt liknande när jag fotar utan belysning. Jag lägger ihop två expineringar, en som e korrekt för himmelen, och en på personen. Blir som hdr fast bra då

    #285068
    Gustaf Lindberg wrote:
    Cool bild, skulle vara roligt att se originalet för att se hur mycket som gjorts på den!

    Finns inget speciellt original. Tog 5 olika bilder på olika sätt med olika exponeringar i olika syften. En för mig, en för himmelen, en för träden, en för gräset och en till för gräset med blixtar för att få lite sting i skiten.

    Sen byggde jag ihop en bild av de olika och gick lös med färgsken och annat skit. :)

    #285069

    Phottix fjärrutlösare är bra skit eller? Är räckvidden så god som utlovat? (100m)

    #285070

    Den lilla Leican fortsätter att intressera mig… Jag längtar efter att få en vettig orsak att ha med mig denna i bröstfickan ute när man är och larvar sig med lite polare någonstans i det fina vädret. Jag tror fan att den kan bli riktigt skön.

    [http://h.imagehost.org/secure/0213/L1100975.jpg]

    …den tecknar väldigt fint. Förvånansvärt dock att färgbrus uppstår i en RAW-fil redan på 100 ISO. Detta är 7 sekunder slutartid, bländare 6,3 tror jag (?) och ISO 100. Spännande dock, för när man pressar den lite hårdare och går upp på ISO-hastigheten så blir bilden inte bara brusig utan den ändrar karaktär lite grann med färgflares och skit.

    Ganska ballt. Ska leka vidare och se.

    #285071
    Marcus Syvertsen wrote:
    Hittade en gammal Leica i studion som jag lånade hem och ska leka lite med. Hittils impad, faktiskt.

    Vad är det för en Leica du fått tag på?

    Jag är som sagt sugen på en Panasonic Lumix LX5. Är väl lite Leica i den…?

    #285072

    Hur jävla coolt är inte detta; hundra år gamla färgfotografier och knivskarpa.

    Finns en hel del: [http://www.boston.com/bigpicture/2010/08/russia_in_color_a_century_ago.html]

    #285073

    Tja, vad fan. Glas var väl glas, även på den tiden. Så helt obegripligt är det väl inte. Sen däremot att den där antika RGB-varianten inte är helt lätt att knåpa ihop däremot är ganska häftigt med tanke på hur han har nailat färgen.

    Coolt med de exponeringar där folk har flyttat på sig mellan plåtbytena haha. Man ser en blå figur, en röd och en grön lite halvsmetigt med färger här och där emellan dem. Riktigt sjysst.

    Kul konflikt det blir i skallen. Man är van vid att folk på den tiden ska visas med dålig teknik, i svartvitt eller brusig sepiaton eller något annat skit. Man tror ju i princip att världen var svartvit år 1909. Men här ser det ut som en modern analog kamera herren har använt sig av på vissa bilder. Och genast uppfattar man det som nytt, trots att gökarna i bild faktiskt stod där för 100 år sedan.

    Lite märkligt för en annan som tänker på sånt… Kul att kolla på! Mer sånt. :)

    #285074

    Marcus vet du om det finns något billigare alternativ när det gäller speedlites till canon. 430ex går ju på ca 3500, men som jag förstår finns det Vivitars som kostar runt 1200 som är kompatibla med flash triggers. Har du någon form av info så skulle jag uppskatta det. :)

Viewing 15 posts - 1,381 through 1,395 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.