Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,411 through 1,425 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285090
    Marcus Syvertsen wrote:
    9 gånger av 10 kommer du ställa ner RAW:en till 10mpx istället. Det finns två sådana lägen på 5D Mark II. sRAW och sRAW2. 10 respektive 4 mpx tror jag det är, kommer inte ihåg exakt. Full RAW använder du bara om du ska göra lite fetare grejer, eller är väldigt duktig på retush så att de extra pixlarna kommer till användning.

    Ahh, det visste jag inte. Gött mos, då är det ju inga problem. Då är det bestämt. Nu blir det till att åka och klämma på en riktigt, och jämföra 24-70 f2,8 mot 24-105 f4.

    #285091
    Vandraren wrote:
    Ahh, det visste jag inte. Gött mos, då är det ju inga problem. Då är det bestämt. Nu blir det till att åka och klämma på en riktigt, och jämföra 24-70 f2,8 mot 24-105 f4.

    Själv mailade jag nyss på en 300mm F2,8. :happy:

    #285092
    Marcus Syvertsen wrote:
    Själv mailade jag nyss på en 300mm F2,8. :happy:

    Länge sedan jag såg bilder av dig btw. Lejonbloggen verkar död, carbonmade är inte uppdaterad på länge och tråden här på body går inte varm den heller.

    Vad har du gjort det seneste? :)

    #285093
    Vandraren wrote:
    Länge sedan jag såg bilder av dig btw. Lejonbloggen verkar död, carbonmade är inte uppdaterad på länge och tråden här på body går inte varm den heller.

    Vad har du gjort det seneste? :)

    Hmm… Detta var nog sist av allt.

    Omslag: [http://b.imagehost.org/0463/Cover_M1010_1.jpg]

    Min favorit från serien: [http://a.imagehost.org/0807/MS_7504.jpg]

    …min favoritmodell på tjejfronten, lite roligt faktiskt. Hon är egentligen orsaken till att jag började intressera mig för tjejfoto från början. Och nu fick jag den äran. Det var en milstolpe för mitt ego, kan jag säga.

    Privat just nu meckar jag lite grann på ett par tavlor som min pappa ska få i födelsedagspresent, och skissar på en serie för egen del med skräcktavlor. Jag vill göra tre vardagliga bilder i normala situationer fast med läskiga detaljer. Typ en familj som sitter och tittar på TV tillsammans, chipsskålar och hela skiten. Men en sargad zombie-hand som sticker fram under soffkanten. Inte så att det syns jättetydligt, utan att man mest hajar till när man väl lägger märke till den och ryser lite.

    Också funderat på typ en person som ligger i sängen med en laptop, med ett elakt ansikte som tittar fram i en garderobsspringa bakom eller något sånt. Vet inte. Lallar lite med tanken bara.

    Jobb just nu är lite lugnare, vi håller precis på stänga studion och jag ska bygga ihop en ny med en av mina mentorer. Den nya kommer att bli lite skönare än den gamla, då detta är en källarlokal på 180 kvadrat som går att mörklägga rätt bra och ligger mycket mer avskilt. Så jag ha rätt mycket att göra med det, hinner inte plåta så mycket… För två dagar sedan filmade vi Royal Republics nästa musikvideo, vilket var ganska fett. Där var jag dock inte särskilt involverad, men när Bingo regisserar finns det alltid något att hjälpa till med haha.

    Mycket stök på sistone för min del, därav låg aktivitet. Föräldrarna har delat på sig, det ska rensas ut hus och flyttas och skit. Sen fick jag psykbryt och dog till Thailand för att rensa skallen när mitt förhållande med Nathalie höll på att släcka min glöd lite för mycket, så numera är jag singel igen och börjar rusta upp för nästa kapitel egentligen… Därav nya studion. Och nu ligger jag hemma med körtelfeber och har tyvärr fått tacka nej till två saker, vilket är tråkigt. Det är mer till att försöka vara fotograf än att bara plåta, du vet. :)

    Ska köra BODYs omslagstävling om två veckor typ. Sen K-1-galans pressbilder och matcher i november. Där på vägen blir det väl något Moore-knäck antagligen, och sen knåpar jag lite grann på en portfolio för att hälsa på hos en annan tidning som två av mina bossar jobbar på. Förutom det håller jag på med rätt mycket skit nu som tyvärr inte får visas upp, vilket nog är varför det är rätt tyst. Jag och killen jag ska dela studio med har lagt en del tid på sistone på ett TV-förlag och gjort lite posters och skit åt dem.

    Och sen Alex Sayz-plattan tog ganska mycket både tid och energi. Men det var ju ett bra tag sedan nu, den har äntligen kommit ut i butik också. Så nu ska vi börja skissa på lite affischer och promo-grejer… Ehm. Jag har några andra skivomslag som ska göras framöver också, men som inte är satta datum ännu. Två-tre stycken, fast inte lika brutala som Alex Sayz tror jag.

    Och addera lite små strögrejer på det, pressbilder åt folk, lite egobilder här och där och sånt skit. Där har du kakan för tillfället, i princip. :)

    #285094

    …angående 5D mkII och D700 jämförelsen…så håller jag inte alls med Marcus (jag är färgad till stor del, men kör faktiskt Canon själv nu ;) ). Använder du Nikons egen RAW-konverter så upplever ingen alls samma problem som Marcus hänvisar till med färger. Däremot har både PS, Lightroom osv osv problem med NEF-filer från Nikon. Tyvärr. Men kan öppna NEF i NX2 och sen spara och jobba vidare i valfritt program…

    Däremot. Om du ändå ska spara och ska köpa produkterna först om ca 6 månader så kommer det att finnas nya alternativ… ;)

    #285095

    Håller själv med rfb i att Nikon har bättre färger än Canons motsvarigheter.

    Dock, alla nikon och canon dslr kameror är väldigt likvärdiga inom samma prisrang. Så, det som är än viktigare än vilken kropp du köper är linserna och vad du ska göra.

    Det är skillnad på att fota i studio och att fota sport, använda dom för film, fota natur och djurliv, bröllop, eller vad man nu gör och ingen kamerakropp från någondera märke är bäst för alla situationer.

    Sen, som rfb säger. SKa du få absolut bästa möjliga från Nikon så tycker jag inte heller att lightroom eller photoshop är ett alternativ för att konvertera raw filen. Då gör Nikons egna program ett klart bättre jobb med färgerna och den resulterande tiff filen kan du sedan plocka in i photoshop om du vill bearbeta den lite mer.

    Fin modell Marcus :)

    #285096

    angående nikkor 24-70 så får jag nog säga att den tillhör det bästa du kan köpa i det intervallet. Men, som Marcus är inne på. Vad en lins/kamera presterar enligt specar är inte alls lika viktigt som vad du som fotograf tycker om resultatet i verkliga livet.

    Är t.ex inte något fel på en Nikon D90 för stillbilds foto, riktigt bra färger och iso och dynamiskt omfång på det huset, trots att det är en ”billig” kropp och för dom flesta så skulle dom inte få bättre bilder av att byta till en D700 eller ens en D3s.

    Är du ute efter en ny dslr nu i höst så skulle jag dock titta på D7000 från Nikon, bra alternativ från canon är 7D och just 5D MKII som marcus gillar, det är väl dom 3 kameror som jag just nu skulle rekomendera en ny dslr köpare som vill fota seriöst, men om 6 månader är något annat på g.

    #285097

    Gött att det är annat på g, det gör att en begagnad 5DmkII kommer att vara billigare. :)

    D90, som jag hade innan, levererade fint, men det känns fel att köpa samma kamera igen. D7000 har jag inte ens tittat på faktiskt.

    Och överlag så gillar jag Canons linsutbud bättre än Nikons. Mycket roligare begagnatmarknad.

    #285098

    Kan hålla med om att om man vill köpa begagnade gluggar så är priserna nästan oförändrade på Nikkor jämfört med butikspriser. Själv så har jag dock aldrig köpt en begagnad glugg, men det är jag det :).

    Men, ta en titt på Nikon D7000. Den har inte ens kommit till Sverige än men presterar otroligt bra och framförallt sett till sitt pris. Dyker upp inom kort då. Kostar lite mer än D90 men har bra kvalité på kamerahuset och många anser att den presterar märkbart bättre än både d300s och canon´s 7d.

    Sen beror iofs allt på vad man ska ha sin kamera till. Angående gluggar så kan man ju enkelt köra en adapter med om du t.ex vill använda en 24-70 nikkor på ett canon hus.

    #285099
    Vandraren wrote:
    Gött att det är annat på g, det gör att en begagnad 5DmkII kommer att vara billigare. :)

    D90, som jag hade innan, levererade fint, men det känns fel att köpa samma kamera igen. D7000 har jag inte ens tittat på faktiskt.

    Och överlag så gillar jag Canons linsutbud bättre än Nikons. Mycket roligare begagnatmarknad.

    Lyssna inte på dönickarna, köp ingenting med en APS-C-sensor oavsett. Det finns inte en orsak i världen för dig att göra det med tanke på vad/hur/var du plåtar. Du har en studio inomhus, liksom. Säger sig självt.

    #285100

    hehe, nej men det är sant att i slutändan är det ju bara du själv som vet vad du vill fota och vilken nivå du ligger på och har råd med, utifrån det köper man sitt hus tycker jag.

    Sen om det är ff eller dx, Nikon eller Canon är sak samma enligt mig. Olika don för olika.. och huvudsaken är att det passar dig och det kan bara du svara på. Enklast är väl att gå ut och prova, går aldrig att få riktigt bra svar av någon annan på vad du ska köpa.

    #285101
    mnsouth wrote:
    Sen om det är ff eller dx, Nikon eller Canon är sak samma enligt mig.

    :yikes:

    #285102

    [img=http://library.creativecow.net/articles/harvey_jim/redrock_dslr/Canon_5DMKII.jpg][img=http://www.digitalcamerareview.com/assets/8145.jpg]Same same, but different?

    #285103

    Damn, jag ska fota en tjej snart. Hon har fått för sig att jag kan fotografera, men jag har ju liksom bara en gammal skitkamera.

    Kan man hyra kamera, stativ och objektiv? Bor i Nässjö och har Hegethorns Foto runt hörnet.

    #285104
    Vandraren wrote:
    Same same, but different?

    :D

    [img=http://static.photo.net/attachments/bboard/00P/00PqH4-49481684.jpg]

Viewing 15 posts - 1,411 through 1,425 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.