Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,441 through 1,455 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285120

    Ska uppgradera/nedgradera min utrustning då jag ska sälja min 30D till förmån att köpa en 550D. Så jag nästan uteslutande filmar nu för tiden känns det som ett bra alternativ. 500D är såklart också intressant men saknar extern micingång och det kommer jag nog vilja arbeta med i framtiden…

    #285121

    Varning för snusk, men jag kan inte låta bli att älska sådana här bilder:
    [http://24.media.tumblr.com/tumblr_lalvxkJhyJ1qavwvio1_500.jpg Bild1]
    [http://26.media.tumblr.com/tumblr_la956fsbPH1qzlp0fo1_500.jpg Bild2]
    [http://28.media.tumblr.com/tumblr_la156kdXWf1qaooc8o1_500.jpg Bild3]

    Sidan, [http://www.modfetish.com/archive modfetish] har en del sköna bilder. Och några riktigt värdelösa också.

    Ser sådär skönt analogt ut, hade varit nice att få till den känslan någon gång. I redigeringen då.

    På tal om det, så är [http://en.wikipedia.org/wiki/Lensbaby lensbaby] vädligt intressant och stundtals riktigt jävla vackert.

    #285122

    Men ät på mitt skägg. En Wacom Cintiq 12wx åkte upp på fotosidans annonsmarknad… Vill fan prova.

    #285123

    Canon EOS 5D Mark II hus 19 490 kr
    Canon EF 50/1,4 USM 3 690 kr
    Canon EF 85/1,8 USM 3 790 kr
    Dörr Studioblixtpaket DE 300DC + Skyport radiosändare och 2st batteripack 8 165 kr
    Summa:
    35 135 kr

    Låter väl trevligt? Nice som fan att kunna fota utomhus med riktiga blixtar också. Enda jag inte gillar är:
    Effekt: 300 Ws
    60w inställningslampa
    Steglös inställbar effekt ner till 1/8 av full styrka

    Hade problem med mina tidigare blixtar att 1/8 var för starkt i vissa lägen, och dom blixtarna var på 220w.

    Annars funderar jag på: ”Elinchrom Studioblixtpaket D-Lite 2 it -To Go Set. 2st blixtar + tillbehör” för 6 990 kr som innehåller:
    I paketet ingår:
    2 st Elinchrom D-Lite 2 it (EL-20483)
    1 st Skyport sändare ECO (EL-19349)
    1 st Synkkablar (EL-11088)
    1 st Skyddskåpa (EL-26124)
    1 st Reflektor (EL-26143)
    2 st Softbox 65×65 cm (EL-26129)
    1 st Väska för blixtaggregaten (EL-33198)
    1 st DVD-film D-Lite – Intro (EL-72405)
    2 st Nätkablar (EL-11055)
    2 st Inställningslampor (EL-23002)
    1 st Manual (Engelsk) (EL-73002)

    Stativset EL-30162 innehåller:
    1 st Stativväska för två stativ (EL-33220)
    2 st Stativ (EL-30101)

    Tekniska data:
    Effekt (Ws): 12 – 200 Ws
    Omfång (f): 5 Bländarsteg
    Brinntid (sek): 1/1200 sek
    Laddtid (sek): 0.2/0.6 min/max
    Synkspänning: 5 V
    Stabilitet: 0.5 %
    Fläktkyld: Ja (termostatstyrd)
    Blixtrör: Plug-in (EL-24009)
    Vikt: 1.3 kg
    Dimensioner: 26x19x14 cm

    Då kommer jag undan billigare, kan fota med mindre ljus när jag behöver, kan använda lite större bländare men kan inte fota utomhus. Dock så går det väl alltid att köpa batteripack senare antar jag.

    Så, vad tycker ni rent generellt?

    #285124

    Om ni skulle slänga ihop en stationär dator som klarade av 5DmkII’s raw-filer + tiff i PS, hur skulle den se ut? Och inget monster, jag har inte så mycket pengar till burk. Att det går lite långsamt kan jag ta och jag ska inte köra något annat än bildbehandling på datorn. Inte ens spotify. Skiten ska inte ens vara nätverksansluten.

    Jag har funderat på i5, 6gb ram, ssd-disk och ett halvdåligt grafikkort som man kan uppgradera senare när pengarna finns.

    Och en skärm som inte kostar skjortan men som visar 5D så rättvist som möjligt hade även varit nice.

    #285125
    Vandraren wrote:
    Jag har funderat på i5, 6gb ram, ssd-disk och ett halvdåligt grafikkort som man kan uppgradera senare när pengarna finns.

    Detta är långt över vad du behöver isf, bara så du vet. Det där är ungefär dubbla det jag har, och jag sitter och kastar runt 200mbs-tiffar dagligen, och jobbar mycket med CR2-ar från både Ds, D och 5D utan problem. Hell, jag har fan suttit och retushat 30/40mpx-filer från både HSBL och PhaseONE på den här datorn. Det gick det med. Satt alldeles nyss och klistrade ihop ett montage på typ 40mpx utan att hosta haha. :)

    #285126
    Vandraren wrote:
    Låter väl trevligt? Nice som fan att kunna fota utomhus med riktiga blixtar också. Enda jag inte gillar är:
    Effekt: 300 Ws
    60w inställningslampa
    Steglös inställbar effekt ner till 1/8 av full styrka

    Köp ett gråfilter för några hundralappar så slipper du skita på dig över att blixtarna är för starka, 50:an och 85:an har samma filterdiameter till och med så du kommer undan med ett om du vill.

    Eller en svart plastfilm som du trär över blixtkåpan, så dämpar du bara en i taget. Inte för att det finns någon orsak att göra det dock, om du inte ska dra på ett riktigt spektakel och det gör man inte med två blixtar haha.

    300w är mer än du behöver. Jag skiter i om folk säger att man ska ha 600w-flashar och ligga på F22. All optik presterar till att börja med sämre på så små bländaröppningar, men sen är det bara jobbigt i längden för både dig och modellen att få 1200 watt slaget i ansiktet 3-400 gånger i rad. Det gör ont efter ett tag. Det enda du kanske skulle använda det till isf är väl om du vill använda blixtar utomhus i strålande sol. Då behöver du rätt bra brass i skiten för att lysa igenom en softbox på 3-4 meter och tända upp en helkropp till F8 för att slutaren ska hinna med att synka med blixtarna men fortfarande inte ta in för mycket solljus.

    Inställningslampa använder man fan nästan aldrig. Och 60w räcker i en mörk inomhus-studio om du bara ska rikta en cone rätt typ.

    #285127

    Så sjukt fast vid riktigt sleten gammaldags stil nu för tiden… Är väl min mörka sida som lever fram haha. Men det är något med det. Skitkornigt, lite oskarpt om bilden blev så och blekt svärta med färgljus…

    Det är så känslosamt. Nice.

    [img=http://b.imagehost.org/0093/MS_96162.jpg]

    #285128

    Tobbe. Hjälp mig tänka här.

    Jag fotar sällan med mer än 4 ljus, oftast inte mer än 3. Men en fjärde är alltid bra att ha. Elinchrom har ett batteriagg som heter Quadra som jag är lite nyfiken på, total uteffekt 600ws. Ingenting för ett agg, med tanke på att jag haft 2400ws på Pro6:an i studion hittills.

    Grejen är den att Bingo har stängt, studion är borta. Och jag funderar. Jag är lite inne på att köpa egna grejer och hyra en plats någonstans där ljus inte ingår för att komma undan lite mer med hyran.

    Quadran har iaf två uttag, dock på gemensam styrka vilket är ett satans bekymmer. Steget upp är ett fetare agg, men det kostar mer och är inte portabelt. Så varför, egentligen? Finns ingen orsak. Jag vill ju kunna göra locationgrejer utan eluttag, liksom. Framför allt nu med tanke på att det antagligen blir mer Moore för min del nästa år.

    Quadran med två huvuden kostar 18 lax. Två D-lites med stativ, boxar och paraplyer kostar typ 5 lax. Stativ till quadrans två huvuden, och reflektorer till dem så att jag kan välja och vraka som jag brukar vilja, det blir typ 5-6 lax till. Vad är det totalt, 30? Säg att jag lägger 40, då får jag allt jag behöver och lite som jag vill ha.

    Att hyra en hel ljusrigg kostar LÄTT 1500 spänn per dag. Att hyra en av den magnituden med fyra källor, batteriagg och skit kostar mer. Om vi ugtår från 2000kr per dag för att hyra hela skiten på typ procenter, vilket jag får göra isf om det handlar om betaljobb. På 20 plåtningar går det alltså jämt ut. Om jag säljer egen köpt utrustning när jag har tröttnat på den eller fått en bättre deal på studio någon annanstans så får jag tillbaka typ hälften, skulle jag tro. Lagt 40 lax, tillbaka 20. Ungefär. Det är genast 10 plåtningars hyra, bara. 10 gig av den storleken gör jag nog på 3-4 månader. Alltså tjänar jag in pengarna på ett halvår, med lite marginal dessutom.

    Är det inte smartare för mig då att köpa hela skiten själv, och ha det på en tom studioplats som jag betalar en lite billigare peng för varje månad än jag gjort hittills? Då har jag tillgång till studio dygnet runt hur många gånger per månad jag vill och det kostar mig fortfarande bara en fast summa. Jag kan ta med mig skiten ut i skogen och härja utan att betala en spänn, och jag slipper omständigheten med att hyra/lämna tillbaka hyrd utrustning.

    Är jag inte något på spåren här?

    En quadra med två blixtar och två slavar som går på sladd. Jag behöver ändå inte mer än två ljus utomhus, så quadran med sina två räcker gott och väl där. Det följer med ett extra batteri också. Och i studion har jag fyra ljus, för där finns det ju eluttag. De två slavarna kommer få agera rimlights i princip hela tiden isf, så om de ligger på typ 200-250 watt vardera så är det inget problem alls. Jag hatar att blända ner för mycket ändå. Om jag köper D-litekittet med en 2:a och en 4:a har jag dessutom en med lite mer kräm i om det skulle behövas, vilket aldrig skadar.

    1st Quadra + 2st blixtar

    1st D-lite 2 + stativ
    1st D-lite 4 + stativ
    1st silverparaply, large
    1st vitt paraply (värdelöst)

    …då saknas 2 stativ, och reflektorer. Det som saknas till quadran är isf;

    2st stativ
    1st silverparaply, large
    1st större softbox
    1st större striplight
    2st softlights (silver eller vita tro?)

    …vad fan kan totalen på detta bli, mer exakt? Om jag använder skallen och skiter i att köpa originalreflektorer för 4,000 spänn styck för att jag inte är en idiot. Quadran och D-litepaketet kostar 18 respektive 5 lök på Rajala. Kaffebrus är dyrare, fråga mig inte varför. Och Rajala har en butik i Stockholm där jag kan hämta grejerna själv.

    Stativen lär väl gå på en femhundring var typ? 1000kr till. Softlights typ samma sak, 1000kr till. Silverparaply ett par hundralappar. Boxar med adaptrar och skit, antagligen 1000kr var om man har otur. Vad blir tutto på detta? 5 lök, som jag gissade typ?

    18 + 10 = 28,000 ink moms. Plus minus lite skit, i runda slängar 30 med förlängningskablar och allt annat helvete som behövs…

    Vad tror du? Har du någon bättre idé?

    #285129

    Jag har blivit taggad på gymplåtningar igen… Men jag har kommit fram till att de ska fan inte göras med massa extra ljus. Inte killar, inte hardcore-grejer. Det finns ingenting mer hardcore än bara rått och äkta…

    Hittade en fet bild på Johan från när jag var valp och fortfarande lärde mig kamerainställningar. Johan var gullig mot mig i början och stod ut med mig långa dagar i utbyte mot lite coola facebookbilder och gott sällskap.

    Jag tog en av favoriterna, detta var första gången jag plåtade på gym typ… Detta är fan bättre och mer kraftfullt än mycket jag har gjort på senare tid. Vart tog det här vägen? Jag har låtit tekniken och normerna slå mig lite för mycket i bakhuvudet, och glömt det jag själv är så kär i…

    Bästa bilden i serien. Blir man inte motiverad av det här?

    [img=http://d.imagehost.org/0984/IMG_00519.jpg]Och sen Johans favorit från dagen…[img=http://d.imagehost.org/0347/IMG_00520.jpg]

    #285130

    Hahaha. Satan. Testade 300:an nyss lite grann, lallade ute bara. Det är nästan löjligt vad man kan experimentera med så långa brännvidder…

    Man kan bryta igenom så mycket förgrund med en så lång brännvidd. Detta är ändå F4,0, F2,8 måste vara så satans extremt… Bara fundera på 200mm F1,8, vad fan man kan göra med den. Det är sjukt. Blir till att prova detta någon gång ute, och se om man kan få till lite tunga porträtt med omgivning bruten runt om framför motivet kanske. Kan bli nice.

    Kolla här. Satt skärpan på två olika ställen, that’s it.

    [img=http://b.imagehost.org/0333/L5Y5023.jpg][img=http://b.imagehost.org/0487/L5Y5022.jpg]

    #285131

    Klart att det är en bättre affär för dig Marcus att investera i egen utrustning och lokal om du kan fronta istället för att alltid hyra. Du fotar trots allt så pass ofta som du gör så go for it. Finns inget att tänka på, men det är min åsikt :)

    #285132
    mnsouth wrote:
    Klart att det är en bättre affär för dig Marcus att investera i egen utrustning och lokal om du kan fronta istället för att alltid hyra. Du fotar trots allt så pass ofta som du gör så go for it. Finns inget att tänka på, men det är min åsikt :)

    Redan gjort, sörrö. :happy:

    #285133

    550D, 60D eller 7D, det är den stora frågan just nu. Köper den till 95% pga. videofilmning och då är dom identiska förutom då att 60D har vridbar skärm och möjligheten att ställa in ljudnivån för den externa mikrofonen.

    Gillar ju givetvis huset bäst på 7an då i alla fall 550n känns väl plastig, 7an är ju mer ”vädersäker” också och jag kommer ev. ha den i rätt tuffa miljöer.

    Det bästa vore nog dock att köpa 550n och lägga resten av pengarna på någon spännande glugg samt en extern mikron och skärm… Men 7an är ju så, så porrig!

    #285134

    Har man inte stor budget rekommenderar jag alltid folk som väljer mellan två modeller att köra på den billigare om bildkvaliten är likvärdig, och satsa på ett bra objektiv. Men nån jävla kitlens kommer man inte långt.

Viewing 15 posts - 1,441 through 1,455 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.