Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

Home Forums Repan Tråd för FOTO snack – teknik / bild / tips

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1,456 through 1,470 (of 1,522 total)
  • Author
    Posts
  • #285135
    J.v.K wrote:
    Jag har 7an, rekommenderar den till alla som vill börja ta kort, riktigt bra blir det! och videokvalitén är fan porr. hemmagjord porrfilm i HD for the win.
    finns prisvärda gluggar passande till 7an som inte behöver kosta skjortan (t.ex 50mm’arna)

    Då gäller dock att man är i bra form, HD avslöjar ju ALLT!

    #285136
    Gustaf Lindberg wrote:
    550D, 60D eller 7D, det är den stora frågan just nu. Köper den till 95% pga. videofilmning och då är dom identiska förutom då att 60D har vridbar skärm och möjligheten att ställa in ljudnivån för den externa mikrofonen.

    Gillar ju givetvis huset bäst på 7an då i alla fall 550n känns väl plastig, 7an är ju mer ”vädersäker” också och jag kommer ev. ha den i rätt tuffa miljöer.

    Det bästa vore nog dock att köpa 550n och lägga resten av pengarna på någon spännande glugg samt en extern mikron och skärm… Men 7an är ju så, så porrig!

    Ska du verkligen satsa på fotandet är det värt att köpa en 7D. Men identifiera behoven. behöver du inte farten utan mer kvalitén skulle jag säga att leta beggad 5D elelr 5D mkII. Fullformat…mumma. Om du ska filma mycket = 60D. Bytte 7D mot 60D bara för afilmningen…lite mer inställningar och kändes bättre i filmkvalitén. Varför vet jag inte.

    #285137
    J.v.K wrote:
    Jag har 7an, rekommenderar den till alla som vill börja ta kort, riktigt bra blir det! och videokvalitén är fan porr. hemmagjord porrfilm i HD for the win.
    finns prisvärda gluggar passande till 7an som inte behöver kosta skjortan (t.ex 50mm’arna)

    Jag hade en 7D som extra-kamera på K-1-galan, vilket är precis den miljön kameran är byggd för. Och jag blev fan inte imponerad, faktiskt. Trivdes inte särskilt bra med den.

    #285138

    Hur funkar fokus vid filmning med systemkameror?

    #285139
    Chaan wrote:
    Hur funkar fokus vid filmning med systemkameror?

    Långsamt. Antingen kan man fälla ner spegeln och fokusera snabbare, men då får man en blackout eftersom att spegeln blockerar sensorn. Eller så kan man fokusera med spegeln uppfälld – exakt hur det fungerar är jag ärligt talat osäker på, men det går, även om det går rätt långsamt. Det gick på 5D Mark II med en 24-105mm F4,0 IS iaf.

    Kan inte filmbiten, kanske kräver att objektivet har en USM-motor för att AF ska fungera med uppställd spegel? Eller fungerar det som elektronisk mikrojustering kanske? Jag vetefan.

    #285140

    Kanske är värt att satsa på en som har manuellt fokus, och använda det om jag ska ta i förväg arrangerade scener. Jag har hittat en sån digitalkamera som har fokusring som på den gamla tiden. Enda nackdelen med den (billiga) systemkameran jag sett hittils är att det verkar omöjligt att få tag i nätadaptrar till den.

    #285141
    Chaan wrote:
    Kanske är värt att satsa på en som har manuellt fokus, och använda det om jag ska ta i förväg arrangerade scener. Jag har hittat en sån digitalkamera som har fokusring som på den gamla tiden. Enda nackdelen med den (billiga) systemkameran jag sett hittils är att det verkar omöjligt att få tag i nätadaptrar till den.

    Alla system har alltid manuell fokus om du tänker spegelreflexkameror. AF:en är ”utöver” det, så du blir inte av med det manuella på någon av dem.

    De med filmfunktion från Canons håll som finns är;

    Canon 500D
    Canon 550D
    Canon 50D (ska tydligen vara sämst på film?)
    Canon 60D (verkar vara väldigt bra)
    Canon 7D
    Canon 5D Mark II
    Canon 1D Mark IV

    Har säkert missat någon. Morgontrött. Alla Nikons kan jag inte i huvudet tyvärr. Men de flesta nya vad jag vet? :)

    #285142

    Ok.. Jag frågade i en fotobutik och han tyckte jag skulle ha en vanlig videokamera till mina behov. Jag vill kunna ställa upp kameran på stativ, så att den pekar på en vägg, sätta igång inspelningen, och sedan ska den kunna ge fokus på mig om jag går eller till och med åker motorcykel ett par meter framför garageväggen. Antingen ska den fokusera om snabbt eller så ställer man fokus manuellt. Snyggast är om den fokuserar om själv men det är acceptabelt om den konstant filmar en suddig vägg och en skarp förgrund.

    Han rekommenderade mig kategoriskt vanlig digital videokamera (jag kan inte dom heller..) och detta var på grund av skillnad i hur dom hanterar fokus jämfört med digitala systemkameror.

    Men jag vill gärna kunna ta bra bilder också.

    #285143
    Chaan wrote:
    Ok.. Jag frågade i en fotobutik och han tyckte jag skulle ha en vanlig videokamera till mina behov. Jag vill kunna ställa upp kameran på stativ, så att den pekar på en vägg, sätta igång inspelningen, och sedan ska den kunna ge fokus på mig om jag går eller till och med åker motorcykel ett par meter framför garageväggen. Antingen ska den fokusera om snabbt eller så ställer man fokus manuellt. Snyggast är om den fokuserar om själv men det är acceptabelt om den konstant filmar en suddig vägg och en skarp förgrund.

    Han rekommenderade mig kategoriskt vanlig digital videokamera (jag kan inte dom heller..) och detta var på grund av skillnad i hur dom hanterar fokus jämfört med digitala systemkameror.

    Men jag vill gärna kunna ta bra bilder också.

    Då ska vi se.

    5D Mark II går fetbort. Den har fullformats sensor. Då får du inte ut lika långt skärpedjup. Alla andra har små sensorer, så de passar bättre isf. Det ska kolla på är att ställa upp skärpedjupet i kameran så att du får täckning både på väggen och på dig själv. Men det kan bli lite pilligt om det är för lite ljus runt om!

    Att hitta något som fokuserar om automatiskt så pass fort som för att fånga en motorcykel vetefan. Det kan bli riktigt knepigt. Jag har varit med och härjat på en del filmproduktioner också, med allt från stillbildskameror till RED. Och det där låter som att det skulle sätta käppar i hjulen för en om man vill ha en fet kamera. Det skulle vara då om du spärrade avståndet på fokuseringen till precis rätt avstånd och någon vred om manuellt fort som fan när du skulle in i bild, men det kräver rätt speciell utrustning. Och något sånt har jag inte sett till stillbildskameror med filmfunktion.

    En liten skit har ju så liten sensor att allting är skarpt oavsett hela tiden. Men då torskar du ju en hel del kvalitet, och du kan inte fota lika bra med den…

    Hur mycket är du beredd att lägga, om vi säger så istället? :)

    #285144

    Väldigt intressant!!

    För att börja i den änden så har jag haft funderingar på att betala upp till 20 000 för en videokamera om den ger broadcast-kvalitet. Det måste inte (och kommer inte) se ut som valfri svensk tv-produktion (och inte som vanliga amerikanska tv-produktioner heller) men det bör inte nödvändigtvis vara så att mina filmer blir sämre än vanlig tv heller (undantaget det som görs i svensk tv-studio, detta brukar vara riktigt bra..), eftersom jag tänker filma i full HD. Men att köpa en sådan kamera, typisk indie-filmar-kamera har stupat på att dom jag sett inte kan ge 60p vid full-HD vilket jag gärna vill ha. I dagsläget stödjer inga fysiska lagringsformat 60p men det går ju att streama, och jag räknar med att det inom ett antal år kommer blu-ray som stödjer 60p.

    Någon slags genomsnittlig web/tv-broadcastkvalitet vore alltså bra, så att inte mindre nätbaserade tv-stationer (ip-tv) kommer rata produkterna (satellit/kabeltv-kanaler kommer förmodligen rata det ändå – oavsett kvalitet). Dessutom är jag alltså inne på att redan nu filma i framtidens format, som jag alltså definierar till 1920*1080 50/60p, utom i USA och ett par länder till som valt 720p som tv-standard. Anledningen att jag vill filma i 60p är alltså att rörelse ser så pass mycket bättre ut, att jag letat efter videokameror som gör detta. Jag har hittat tre stycken som ger 1920*1080 50/60p. En för två tusen som ger alldeles för dåligt skärpedjup och saknar bildstabilisering, den går direkt bort. En för tre-fyra tusen som inte blev av att köpa – kanske var det den som det bara gick att streama full-HD i 60p och inte föra över filerna till datorn – detta är ju oandvändbart. Och en för tiotusen som jag inte vet så mycket om. Och anledningen till att jag vill filma i 1920*1080 är att formatet ska kännas rimligt modernt även om tio år.

    Så jag är alltså beredd att kompromissa bort bra bilder för att kunna filma bra, filma är huvudsyftet. Men nu dök det upp en digitalkamera för 3 tusen som ska kunna filma upp till 1000 bilder per sekund (?!)

    För att ta detaljerna, stort skärpedjup i skum belysning tror jag inte kommer behövas. Det är inte konstfilmer jag vill göra, där detaljer måste synas på flera skärpedjup samtidigt. Däremot måste jag kunna sköta inspelningen själv, jag kommer inte ha någon fotograf alltså.

    #285145

    Jag kanske ska tillägga att jämförelsen mellan modern budgetfilm och tv gäller detta:

    Jag menar att en indie-filmare med en ny digital filmkamera borde kunna prestera samma kvalitet (totalt sett, men med helt andra brister!) som några år gammal tv. Detta särskilt om vi snackar visning på HD-tv (1080) Vad riktig tv ger för genomsnittlig bildkvalitet idag vet jag faktiskt inte.

    #285146
    Chaan wrote:
    Så jag är alltså beredd att kompromissa bort bra bilder för att kunna filma bra, filma är huvudsyftet. Men nu dök det upp en digitalkamera för 3 tusen som ska kunna filma upp till 1000 bilder per sekund (?!)

    För att processorn ska orka med det sänker kameran upplösningen på registrerad bild till typ en fattig VGA-variant med JPEG-kompression grande. De enda kamerorna jag vet som kryper uppåt 1000fps är väl Phantoms isf, och det är inte direkt gratis hahaha.

    Du vill alltså ha full HD, inte 720? Och om du vill ha hög FPS-rate så är stillbildskameror big no-no, de går inte över 30 vad jag vet. Vet inte hur det är med 60D iofs, har inte läst någon spec på den. Kunde inte bry mig mindre om Canons nya instegsmodeller just nu ändå. Jag är mer för de lite äldre proffshusen utan alla gadgets som strular till det.

    Då blir det nog videokameror ändå. Till det användningsområdet har en stillbildare ingen direkt fördel, och blir antagligen dyrare också med tanke på att den är byggd för ett annat syfte som plussar på en hel del på priset.

    Och om det ska kravlas in på videokameramodeller som är lämpliga så vågar jag nog fan inte skrika för mycket. Jag kan ju läsa specifikationer som alla andra, men jag har inte så mycket egen erfarenhet av film-redigeringen för att veta vad som har vilka fördelar tyvärr…

    #285147

    Precis, det är nästa svåra fråga. Vad jag ska redigera i vet jag inte, men räknar med att om det inte redan finns ett program som klarar formatet full-HD & 60p så kommer det inom ett par år.

    Ja så var det! Läste på ett ställe till och det måste varit lurig marknadsföring. Det stod 1080p (och dessutom den där om high-speed) men det visade sig bara vara 1080i

    Tillbaka på ruta 3 alltså. Jag har iaf lyckats lära mig någonting.

    #285148
    Chaan wrote:
    Precis, det är nästa svåra fråga. Vad jag ska redigera i vet jag inte, men räknar med att om det inte redan finns ett program som klarar formatet full-HD & 60p så kommer det inom ett par år.

    Ja så var det! Läste på ett ställe till och det måste varit lurig marknadsföring. Det stod 1080p (och dessutom den där om high-speed) men det visade sig bara vara 1080i

    Tillbaka på ruta 3 alltså. Jag har iaf lyckats lära mig någonting.

    Final Cut, om du kör Mac. Och närmare detaljer och effekter i Adobe After Effects. :)

    Om den kör 1000FPS på 1080i så är det något annat som inte stämmer. Det är fan mer än en GB registrerad information per sekund. Det är ingen datorkraft man får för 3000kr haha.

    #285149

    Nej precis det var Mediamarkt som skrev ”..och filmar i full-HD med stereoljud i upp till 1000 bilder per sekund” ren lögn helt enkelt.

    Nej ingen Mac. Jag har byggt ihop en PC med dual-core med avsikt att redigera full-HDfilm. Den ska i princip klara det enligt vad jag fått veta. Med rätt minnen. Jag har redan en 7200rpm hårddisk men lär köpa så jag har 6 eller 8 Gb internminne – eller jag kanske måste kolla upp det också om det räcker.

Viewing 15 posts - 1,456 through 1,470 (of 1,522 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.