Vad kör ni för MC?

Home Forums Repan Vad kör ni för MC?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 487 total)
  • Author
    Posts
  • #219153
    Nicotin wrote:
    nackdelen med att ha öppnare filter och öppnare avgas utan att mappa om den är att du kan bränna ventilerna och ventilsätena.

    Det kostar flis att fxa,finns många beg dynojet burkar till salu och att mappa den tar inte lång stund.

    värt att tänka på i alla fall..:emo-thumb

    ok, ja det skadar kanske inte att höra sig för om mappning iaf. han jag köpte den av är en bekant som är ruskigt pedant och arbetar som mekaniker. konstigt att han inte sa nåt om det. själv har jag dålig koll på hur det funkar med hojar, är min första :)

    #219154
    *L.R* wrote:
    Vad skulle orsaken då vara till brända ventilerna?

    I bensinen finns det tillsatser som ska smörja tex ventiler, förr var det bly som användes till detta, men nu är det mer miljövänliga alternativ. (huvuvida aromatiska kolväten är miljövänliga, kan ju iofs diskuteras.)

    Monterar du ett luftfilter som släpper igenom mer luft, blir blandningen mellan luft och bensin fel när den passerar ventilen. Vilket resulterar i en sämre smörjning, som i sin tur kan leda till att ventilen blir bränd.:nono:

    På en modern hoj med insprutning bör det inte kunna hända, då det sitter en mätare innan insuget, som talar om hur mycket luft som kommer in i motorn, och då ska bränsleinsprutningen justera sig själv efter det, men bara till en viss grad. :up:

    Så om du har ett K/N filter i original luftfilterbox fungerar det utan mappning, men har du ett filter som är öppnare än så, behövs en justering.:nerd:

    #219155
    *L.R* wrote:
    Man försöker begränsa innehållet av aromater i bränslet. Och det är inte aromater som man använder som smörjade tillsatser.

    Bly användes för för att höja oktantalet, något som bly gjorde mkt bra. Tetraetylbly var vanligt förekommande. En bifaktor var då att det skyddade ventil/ventilsäten. Så pass att du kunde köra ventiler direkt mot gjutjärn. Detta hade man inte behov av när man lättmetalltoppar med infrästa stålsäten.

    Efter 95 (då bly blev förbjudet) så användet MTBE (metyl tertiär butyl eter). en av anledningarna till att man inte kan förvara bränsle på grundvattenbädd längre.

    För rengörande och smörjade tillsatser används olika detergenter tillsatt av oljebolagen.

    Normalt sett är det mkt små pumpförluster över veckade pappersfilter. Det optimala ur prestandasynpunkt är skumfilter, detta p.g.a att när de är partiklar sätter igen det så kan luften välja nya vägar genom skummet. I ett veckat pappfilter är stopp = stopp.

    Jag har mätt en del hojjar och min erfarenhet är att de går ganska fett. I synnerhet när folk monterat dynojetboxar. Skall man vara seriös och mäta så skall man ha korrektionstal för DR-faktorer och dyl.

    Nu är jag inte överdrivet insatt i MC-system, men vilka hojar har LMM?

    det är just det som ofta är problemet,att folk slänger på en pc2-3-5 ( dynojet ) och tror att allt är frid och fröjd och att bara genom att montera denna får man 15-20 extra kusar.

    Hela poängen med en pc är att ljustera in hojen efter dom modifieringar man gjort.

    Dock så med att bara mont slipon och ett öppnare luftfilter kortsiktigt inte gör att ventilsäten och ventiler brända men att köra med fel mix i 3.4000 mil så finns risken.
    Högre risk blir det med helsystem som öppnar upp mer.

    Jag med min suzuki r-1000 hade från början bara pipa och moddad luftburk och efter 3000 mil var det omslipning av ventilsäten.

    Men i och med detta jobb med att jag slipade om sätena så bytte jag kammar och moddade upp luftburk och portning av topp så gav det underbara 28 kusar extra på baken..:D

    Men man ska ha i åtanke att modda en hoj utan att gå ” hela vägen ” kan ha konsekvenser i det långa loppet,i och med att hojen i fråga är en blade 929 finns det massor av dynojet burkar till salu beg och en ommappning gör ju bara att hojen blir goare att köra..men inget måste om man inte bestämt sig för att ha hojen i 5-6 år.
    Plus att en ommappning gör att hojen går mjukare,inga dippar el ryck i registret.

    Att jag mappade om min berodde dels på att jag gjort om toppen,nya vassare kammar och moddat om luftburken med kylelement var att jag gillar att åka bakhjul och ganska fort och vill då inte ha en ryckig gång på hojen,dippar i registret.

    #219156

    2010 690 smc

    #219157
    Lars Berglund wrote:
    Lägger upp en på min som den ser ut idag, lite mer uppdaterad med xtra utrustning.

    Den e så f..bannat snygg och ovanlig den färgsättningen!

    #219158
    Anders N wrote:
    Den e så f..bannat snygg och ovanlig den färgsättningen!

    Tackar, nu är fälgarna lackade, och NOS systemet börjar hitta på plats :)

    #219159
    Lars Berglund wrote:
    och NOS systemet börjar hitta på plats :)

    Haha fyfan va sjukt! :) Grymt fet hoj!

    Nästa projekt kanske?
    [youtube=BcZ6r1Vq9Qg]

    #219160

    Snart drar de igång igen. Upp med bilder på era hojar

    #219161
    Lars Berglund wrote:
    Tackar, nu är fälgarna lackade, och NOS systemet börjar hitta på plats :)

    Det här blir troligen min första och enda post i denna tråd (som jag vid första anblick trodde skulle handla om Mc Donalds favoriter) men jag jag måste bara:
    Cool! Blev nästan lite betagen :)

    #219162

    OT kanske men snart e det faaan sommar..gaaasssaaaaaaaaaaaa..

    [youtube=vvzR7raKsbQ]

    #219163

    Tdr 125

    #219164

    Snart snart snart…:p det är en 1100 från 83
    [img=http://kloppo.se/images/mc.jpg]

    #219165
    gurgel wrote:
    Snart drar de igång igen. Upp med bilder på era hojar

    Inte för att jag har en motorcykel men jag kan slänga upp bilder på min brors GSX-R1000 med turbo och motivlack (delvis) om någon är intresserad. Bra tråd för övrigt.

    #219166
    Westersund wrote:
    Inte för att jag har en motorcykel men jag kan slänga upp bilder på min brors GSX-R1000 med turbo och motivlack (delvis) om någon är intresserad. Bra tråd för övrigt.

    Gör de. Alltid skoj att se hojar som har fått lite mer kärlek än standard :D

    #219167

    till sommar bli det köp.
    valet står mellan r6 eller ninja 636, modell nånstans 02-05, tycker r6an är snyggare,
    men finns nån som har personliga erfarenheter som kan rekommendera det ena eller det andra?

Viewing 15 posts - 361 through 375 (of 487 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.