- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 april, 2010 at 20:15 #219153Anonym anvandareMemberNicotin wrote:nackdelen med att ha öppnare filter och öppnare avgas utan att mappa om den är att du kan bränna ventilerna och ventilsätena.
Det kostar flis att fxa,finns många beg dynojet burkar till salu och att mappa den tar inte lång stund.
värt att tänka på i alla fall..:emo-thumb
ok, ja det skadar kanske inte att höra sig för om mappning iaf. han jag köpte den av är en bekant som är ruskigt pedant och arbetar som mekaniker. konstigt att han inte sa nåt om det. själv har jag dålig koll på hur det funkar med hojar, är min första
30 april, 2010 at 09:30 #219154Anonym anvandareMember*L.R* wrote:Vad skulle orsaken då vara till brända ventilerna?I bensinen finns det tillsatser som ska smörja tex ventiler, förr var det bly som användes till detta, men nu är det mer miljövänliga alternativ. (huvuvida aromatiska kolväten är miljövänliga, kan ju iofs diskuteras.)
Monterar du ett luftfilter som släpper igenom mer luft, blir blandningen mellan luft och bensin fel när den passerar ventilen. Vilket resulterar i en sämre smörjning, som i sin tur kan leda till att ventilen blir bränd.:nono:
På en modern hoj med insprutning bör det inte kunna hända, då det sitter en mätare innan insuget, som talar om hur mycket luft som kommer in i motorn, och då ska bränsleinsprutningen justera sig själv efter det, men bara till en viss grad. :up:
Så om du har ett K/N filter i original luftfilterbox fungerar det utan mappning, men har du ett filter som är öppnare än så, behövs en justering.:nerd:
30 april, 2010 at 11:49 #219155Anonym anvandareMember*L.R* wrote:Man försöker begränsa innehållet av aromater i bränslet. Och det är inte aromater som man använder som smörjade tillsatser.Bly användes för för att höja oktantalet, något som bly gjorde mkt bra. Tetraetylbly var vanligt förekommande. En bifaktor var då att det skyddade ventil/ventilsäten. Så pass att du kunde köra ventiler direkt mot gjutjärn. Detta hade man inte behov av när man lättmetalltoppar med infrästa stålsäten.
Efter 95 (då bly blev förbjudet) så användet MTBE (metyl tertiär butyl eter). en av anledningarna till att man inte kan förvara bränsle på grundvattenbädd längre.
För rengörande och smörjade tillsatser används olika detergenter tillsatt av oljebolagen.
Normalt sett är det mkt små pumpförluster över veckade pappersfilter. Det optimala ur prestandasynpunkt är skumfilter, detta p.g.a att när de är partiklar sätter igen det så kan luften välja nya vägar genom skummet. I ett veckat pappfilter är stopp = stopp.
Jag har mätt en del hojjar och min erfarenhet är att de går ganska fett. I synnerhet när folk monterat dynojetboxar. Skall man vara seriös och mäta så skall man ha korrektionstal för DR-faktorer och dyl.
Nu är jag inte överdrivet insatt i MC-system, men vilka hojar har LMM?
det är just det som ofta är problemet,att folk slänger på en pc2-3-5 ( dynojet ) och tror att allt är frid och fröjd och att bara genom att montera denna får man 15-20 extra kusar.
Hela poängen med en pc är att ljustera in hojen efter dom modifieringar man gjort.
Dock så med att bara mont slipon och ett öppnare luftfilter kortsiktigt inte gör att ventilsäten och ventiler brända men att köra med fel mix i 3.4000 mil så finns risken.
Högre risk blir det med helsystem som öppnar upp mer.Jag med min suzuki r-1000 hade från början bara pipa och moddad luftburk och efter 3000 mil var det omslipning av ventilsäten.
Men i och med detta jobb med att jag slipade om sätena så bytte jag kammar och moddade upp luftburk och portning av topp så gav det underbara 28 kusar extra på baken..
Men man ska ha i åtanke att modda en hoj utan att gå ” hela vägen ” kan ha konsekvenser i det långa loppet,i och med att hojen i fråga är en blade 929 finns det massor av dynojet burkar till salu beg och en ommappning gör ju bara att hojen blir goare att köra..men inget måste om man inte bestämt sig för att ha hojen i 5-6 år.
Plus att en ommappning gör att hojen går mjukare,inga dippar el ryck i registret.Att jag mappade om min berodde dels på att jag gjort om toppen,nya vassare kammar och moddat om luftburken med kylelement var att jag gillar att åka bakhjul och ganska fort och vill då inte ha en ryckig gång på hojen,dippar i registret.
1 maj, 2010 at 00:53 #219156Anonym anvandareMember2010 690 smc
1 maj, 2010 at 01:02 #219157Anonym anvandareMemberLars Berglund wrote:Lägger upp en på min som den ser ut idag, lite mer uppdaterad med xtra utrustning.Den e så f..bannat snygg och ovanlig den färgsättningen!
2 maj, 2010 at 21:25 #219158Anonym anvandareMemberAnders N wrote:Den e så f..bannat snygg och ovanlig den färgsättningen!Tackar, nu är fälgarna lackade, och NOS systemet börjar hitta på plats
2 maj, 2010 at 21:40 #219159Anonym anvandareMemberLars Berglund wrote:och NOS systemet börjar hitta på platsHaha fyfan va sjukt! Grymt fet hoj!
Nästa projekt kanske?
[youtube=BcZ6r1Vq9Qg]20 februari, 2011 at 17:23 #219160Anonym anvandareMemberSnart drar de igång igen. Upp med bilder på era hojar
20 februari, 2011 at 17:33 #219161Anonym anvandareMemberLars Berglund wrote:Tackar, nu är fälgarna lackade, och NOS systemet börjar hitta på platsDet här blir troligen min första och enda post i denna tråd (som jag vid första anblick trodde skulle handla om Mc Donalds favoriter) men jag jag måste bara:
Cool! Blev nästan lite betagen20 februari, 2011 at 18:42 #219162Anonym anvandareMemberOT kanske men snart e det faaan sommar..gaaasssaaaaaaaaaaaa..
[youtube=vvzR7raKsbQ]
20 februari, 2011 at 19:58 #219163Anonym anvandareMemberTdr 125
26 mars, 2011 at 15:32 #219164Anonym anvandareMemberSnart snart snart…:p det är en 1100 från 83
[img=http://kloppo.se/images/mc.jpg]26 mars, 2011 at 17:09 #219165Anonym anvandareMembergurgel wrote:Snart drar de igång igen. Upp med bilder på era hojarInte för att jag har en motorcykel men jag kan slänga upp bilder på min brors GSX-R1000 med turbo och motivlack (delvis) om någon är intresserad. Bra tråd för övrigt.
26 mars, 2011 at 18:13 #219166Anonym anvandareMemberWestersund wrote:Inte för att jag har en motorcykel men jag kan slänga upp bilder på min brors GSX-R1000 med turbo och motivlack (delvis) om någon är intresserad. Bra tråd för övrigt.Gör de. Alltid skoj att se hojar som har fått lite mer kärlek än standard
26 mars, 2011 at 19:40 #219167Anonym anvandareMembertill sommar bli det köp.
valet står mellan r6 eller ninja 636, modell nånstans 02-05, tycker r6an är snyggare,
men finns nån som har personliga erfarenheter som kan rekommendera det ena eller det andra? -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.