Vad kör ni för MC?

Home Forums Repan Vad kör ni för MC?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 487 total)
  • Author
    Posts
  • #219168

    Dubbelpost. -.-

    #219169
    gurgel wrote:
    Gör de. Alltid skoj att se hojar som har fått lite mer kärlek än standard :D

    Said and done.

    [img=http://forumbilder.se/images/86200932358PMb377.jpg][img=http://forumbilder.se/images/16200932452PM97e5.jpg][img=http://forumbilder.se/images/b7200932740PM43d9.jpg]Reportage från Bomber Magasin för den som vill veta mer:
    Diskret dräpare

    Hela förra sommaren smiskade Crille sin 450-motard trots att det stod en annan mycket vassare och nästan ny hoj i garaget. En GSXR1000 är ju inte direkt motbjudande, men på något sätt var den ändå inte tillräcklig. Den här sommaren är det antagligen motardens tur att stå i garaget, några hektos övertryck har gjort tusenkubikaren mer intressant än någonsin.

    När jag träffade Crille var det fortfarande lite väl kallt och ganska mycket grus och damm kvar på gatorna. Greppet var alltså inte det bästa vilket gjorde sig ordentligt påmint med långa svarta streck ur varenda korsning, det ser så sjukt kul ut när man ser en hoj accelerera iväg med en blå dimma runt bakdäcket. Men så fort däcket fått upp värmen lite börjar dock greppet att infinna sig. I det här läget gör Crilles ombyggda sving nytta, visst wheelar hojen om man verkligen vill, men de extra centimetrarna på svingen gör att man kan gå på riktigt ordentligt även på de lägre växlarna. På vänster hand finns en hög/låg-switch för laddtrycket där man kan välja mellan 0,4 eller 0,6 bars laddtryck.

    Turboaggregatet är ett Mitsubishi TD-04 16T med 7:ans avgashus, ett aggregat som används flitigt på hojar. Turbon sitter så pass högt upp att oljereturen fungerar bra utan returpump. Grenrör, plenum och laddluftkyl är byggt av NC Racing. De har även monterat och mappat ett Meqasquirt som ser till att soppan finns och räcker till under laddtryck. Spridarna som sitter i plenumkammaren kommer från Bosch, så kallade ”gröna 465cc”. Avgassystemet mäter 2,5 tum och är rostfritt med ett Laser-slipon på slutet. Hojen går ovanligt tyst vilket gör att alla andra trevliga ljud som turbon åstadkommer hörs tydligt. En Malpassi-dump sitter under tanken och besparar systemet från tryckstötar.

    I samband med mappningen hos NC-Racing mätte man givetvis effekten samtidigt. 257 hk och runt 190 Nm på bakhjulet vid endast 0,6 bars laddtryck skvallrar om en lyckad installation. Dessutom har motorn en väldigt jämn momentkurva vilket ger bra körbarhet, något man uppskattar på en gathoj. Också utväxlingen har höjts och det påverkar ju körbarheten positivt även det. För att kunna åka både gata och strip har Crille själv byggt en anordning för att justera höjden på bakfjädringen. De gånger som framhjulet är i backen får en styrdämpare från engelska Sprint se till att det håller rätt kurs, till skillnad från många andra styrdämpare innehåller denna modell gas istället för olja. När svingen ändå byggdes om och förlängdes var det lika bra att polera den. Snyggt, men inget för den som inte orkar hålla efter grejerna. En del andra detaljer på hojen har också fixats till, underkåporna har lackats om och likaså framskärmen. Motiven är lagda av Rollesart.

    Att turboladda hojen är nog en önskedröm för många av oss. En del nöjer sig med att kolla in andras byggen på nätet medans andra gör slag i saken. Vi frågade Crille vad det var som triggade just honom till att turbomata, svaret blev kort och gott – ”Jag vart ju frånåkt”. En gammal 1100R-turbo, också byggd av NC-Racing, sänkte Crilles nyförvärvade GIXXER1000 totalt och det var alltså droppen som fick bägaren att rinna över. I sommar skall det åkas både på gatan och på strippen, bl.a. på Bikeweekend i Västerås. Innan dess skall hojen dock tillbaka till NC-Racing för att få de sista finjusteringarna gjorda, sedan är det dags att ta sig an den gamla 1100:an på nytt. Några mil har redan avverkats och det blir definitivt ingen hoj utan turbo igen säger Crille. Till sist vill han rikta ett stort tack till Ronny på NC-Racing, killarna på E-Racing, givetvis Däckcenter i Hallstahammar som får kränga däck i tid och otid då bakdäcken har fått en tendens att försvinna, och till sist Rollesart för motivlackeringen.

    Snabba fakta:

    Hoj: Suzuki GSXR 1000 -03

    Motor: Turbokit byggt av NC-Racing. Megasquirt tilläginsprutning. Wahlbro bränslepump som förser bägge spruten med bränsle. Malpassi bränsletryckregulator. Cometic topplockspackning för turbo. (Lägre komp) Traditionellt laddluftkyl.

    Effekt: 257hk/190Nm uppmätt på bakhjul vid 0,6 bars laddtryck.

    Övrigt: Sprint styrdämpare, egentillverkad höj/sänksats för bakfjädring. Cykeldator. 18 kuggars framdrev.

    #219170
    Westersund wrote:
    Said and done.

    [img=http://forumbilder.se/images/86200932358PMb377.jpg][img=http://forumbilder.se/images/16200932452PM97e5.jpg][img=http://forumbilder.se/images/b7200932740PM43d9.jpg]Reportage från Bomber Magasin för den som vill veta mer:
    Diskret dräpare

    Hela förra sommaren smiskade Crille sin 450-motard trots att det stod en annan mycket vassare och nästan ny hoj i garaget. En GSXR1000 är ju inte direkt motbjudande, men på något sätt var den ändå inte tillräcklig. Den här sommaren är det antagligen motardens tur att stå i garaget, några hektos övertryck har gjort tusenkubikaren mer intressant än någonsin.

    När jag träffade Crille var det fortfarande lite väl kallt och ganska mycket grus och damm kvar på gatorna. Greppet var alltså inte det bästa vilket gjorde sig ordentligt påmint med långa svarta streck ur varenda korsning, det ser så sjukt kul ut när man ser en hoj accelerera iväg med en blå dimma runt bakdäcket. Men så fort däcket fått upp värmen lite börjar dock greppet att infinna sig. I det här läget gör Crilles ombyggda sving nytta, visst wheelar hojen om man verkligen vill, men de extra centimetrarna på svingen gör att man kan gå på riktigt ordentligt även på de lägre växlarna. På vänster hand finns en hög/låg-switch för laddtrycket där man kan välja mellan 0,4 eller 0,6 bars laddtryck.

    Turboaggregatet är ett Mitsubishi TD-04 16T med 7:ans avgashus, ett aggregat som används flitigt på hojar. Turbon sitter så pass högt upp att oljereturen fungerar bra utan returpump. Grenrör, plenum och laddluftkyl är byggt av NC Racing. De har även monterat och mappat ett Meqasquirt som ser till att soppan finns och räcker till under laddtryck. Spridarna som sitter i plenumkammaren kommer från Bosch, så kallade ”gröna 465cc”. Avgassystemet mäter 2,5 tum och är rostfritt med ett Laser-slipon på slutet. Hojen går ovanligt tyst vilket gör att alla andra trevliga ljud som turbon åstadkommer hörs tydligt. En Malpassi-dump sitter under tanken och besparar systemet från tryckstötar.

    I samband med mappningen hos NC-Racing mätte man givetvis effekten samtidigt. 257 hk och runt 190 Nm på bakhjulet vid endast 0,6 bars laddtryck skvallrar om en lyckad installation. Dessutom har motorn en väldigt jämn momentkurva vilket ger bra körbarhet, något man uppskattar på en gathoj. Också utväxlingen har höjts och det påverkar ju körbarheten positivt även det. För att kunna åka både gata och strip har Crille själv byggt en anordning för att justera höjden på bakfjädringen. De gånger som framhjulet är i backen får en styrdämpare från engelska Sprint se till att det håller rätt kurs, till skillnad från många andra styrdämpare innehåller denna modell gas istället för olja. När svingen ändå byggdes om och förlängdes var det lika bra att polera den. Snyggt, men inget för den som inte orkar hålla efter grejerna. En del andra detaljer på hojen har också fixats till, underkåporna har lackats om och likaså framskärmen. Motiven är lagda av Rollesart.

    Att turboladda hojen är nog en önskedröm för många av oss. En del nöjer sig med att kolla in andras byggen på nätet medans andra gör slag i saken. Vi frågade Crille vad det var som triggade just honom till att turbomata, svaret blev kort och gott – ”Jag vart ju frånåkt”. En gammal 1100R-turbo, också byggd av NC-Racing, sänkte Crilles nyförvärvade GIXXER1000 totalt och det var alltså droppen som fick bägaren att rinna över. I sommar skall det åkas både på gatan och på strippen, bl.a. på Bikeweekend i Västerås. Innan dess skall hojen dock tillbaka till NC-Racing för att få de sista finjusteringarna gjorda, sedan är det dags att ta sig an den gamla 1100:an på nytt. Några mil har redan avverkats och det blir definitivt ingen hoj utan turbo igen säger Crille. Till sist vill han rikta ett stort tack till Ronny på NC-Racing, killarna på E-Racing, givetvis Däckcenter i Hallstahammar som får kränga däck i tid och otid då bakdäcken har fått en tendens att försvinna, och till sist Rollesart för motivlackeringen.

    Snabba fakta:

    Hoj: Suzuki GSXR 1000 -03

    Motor: Turbokit byggt av NC-Racing. Megasquirt tilläginsprutning. Wahlbro bränslepump som förser bägge spruten med bränsle. Malpassi bränsletryckregulator. Cometic topplockspackning för turbo. (Lägre komp) Traditionellt laddluftkyl.

    Effekt: 257hk/190Nm uppmätt på bakhjul vid 0,6 bars laddtryck.

    Övrigt: Sprint styrdämpare, egentillverkad höj/sänksats för bakfjädring. Cykeldator. 18 kuggars framdrev.

    Han som bygge den där var smart…jag satte på turbo kit på min gamla 2005 sukki R-1000 fast utan att förlänga svingen.
    Det gjorde att den var på gränsen till icke körbar ( bromsade 289,8 BHP )

    Då fick det blir en hayabusa turbo istället, bromsat 489,7 BHP nu :)

    men den där sticker nog iväg bra, trist att han dock tappar ” svängbarheten ” då man förlänger svingen så det blir ju bara roligt rakt fram..

    här är en snubbe som köpte spökgöstas gamla turbo kit..

    [http://www.garaget.org/video/10770]

    men samma sak där, ingen förlängs sving..så körbarheten är ju lite sådär..

    #219171

    Husaberg 650 FE -06. Hatad eller älskad när man kör en sån här.

    #219172
    torbjorn wrote:
    Husaberg 650 FE -06. Hatad eller älskad när man kör en sån här.

    det där är bortsett ifrån turbo hojar det roligaste på 2 hjul om man gillar små knixiga vägar/banor och leka bakhjul :)

    #219173
    Nicotin wrote:
    Han som bygge den där var smart…jag satte på turbo kit på min gamla 2005 sukki R-1000 fast utan att förlänga svingen.
    Det gjorde att den var på gränsen till icke körbar ( bromsade 289,8 BHP )

    Då fick det blir en hayabusa turbo istället, bromsat 489,7 BHP nu :)

    men den där sticker nog iväg bra, trist att han dock tappar ” svängbarheten ” då man förlänger svingen så det blir ju bara roligt rakt fram..

    här är en snubbe som köpte spökgöstas gamla turbo kit..

    [http://www.garaget.org/video/10770]

    men samma sak där, ingen förlängs sving..så körbarheten är ju lite sådär..

    Det är svårt att kompromissa när man ska ha turbo på en hoj. Tanken med brorsans cykel var att den skulle vara snabb rakt fram, ska man svänga mycket är turbo lite overkill. Brorsans cykeln är väldigt snabb, den har väl inte mest hästar men det var inte tanken heller eftersom han ville ha lite körbarhet kvar. :)

    Nästan 490 hk i en Hayabusa, antar att det är en cykeln du bara kör på strippen?

    #219174
    Westersund wrote:
    Det är svårt att kompromissa när man ska ha turbo på en hoj. Tanken med brorsans cykel var att den skulle vara snabb rakt fram, ska man svänga mycket är turbo lite overkill. Brorsans cykeln är väldigt snabb, den har väl inte mest hästar men det var inte tanken heller eftersom han ville ha lite körbarhet kvar. :)

    Nästan 490 hk i en Hayabusa, antar att det är en cykeln du bara kör på strippen?

    nee hayan är 90% gathoj..byggd enbart i syfte att åka bakhjul..

    men hayan svänger lika bra i och med att jag inte gjort något åt svingen..gäller bara att hålla koll på turbo trycket då man vrider på rullen.
    Har sett många turbo åkare köra både gotland ring och gälleråsen på väldigt bra tider så det går om man vill..

    #219175
    Nicotin wrote:
    nee hayan är 90% gathoj..byggd enbart i syfte att åka bakhjul..

    men hayan svänger lika bra i och med att jag inte gjort något åt svingen..gäller bara att hålla koll på turbo trycket då man vrider på rullen.
    Har sett många turbo åkare köra både gotland ring och gälleråsen på väldigt bra tider så det går om man vill..

    Låter våldsamt. Det är lätt hänt att turbotrycket drar iväg och framhjulet reser sig lite väl snabbt. :)

    #219176
    Westersund wrote:
    Låter våldsamt. Det är lätt hänt att turbotrycket drar iväg och framhjulet reser sig lite väl snabbt. :)

    turbohojar kräver fast handlag..har skrapat regplåten vid något tillfälle men det är ju också en våldsam hoj och det får man ju respektera.

    passar kanske inte alla med 450+ hästar på 200kg hoj…:emo-thumb

    men det e kul som feen :P

    #219177

    [img=http://i919.photobucket.com/albums/ad34/grefven/f759635b.jpg]Ktm 660 nu ett tag.

    #219178
    Sammy wrote:
    [img=http://i919.photobucket.com/albums/ad34/grefven/f759635b.jpg]Ktm 660 nu ett tag.

    Trist det måste vara att se alla husor glida förbi :)
    Såg väldigt blank och fin ut

    #219179

    Nu har den här tråden vaknat till liv igen. Det betyder att det snart är påställning :D

    #219180
    Westersund;1113240 wrote:
    Said and done.

    Grym hoj! :worship:

    Mina bidrag

    #219181
    torbjorn wrote:
    Trist det måste vara att se alla husor glida förbi :)
    Såg väldigt blank och fin ut

    :D :up:

    #219182
    falloutboy wrote:
    Nu har den här tråden vaknat till liv igen. Det betyder att det snart är påställning :D

    Snart… Har åkt i 3 veckor.

    Hade de inte varit för att man tjänar in 30 min på vägen hem med alla jävla köer så hade jag nog väntat ett slag med att åka.

    några få har man sett där ute men de är bara kromhojar.

Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 487 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.