Vad kör ni för MC?

Home Forums Repan Vad kör ni för MC?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 487 total)
  • Author
    Posts
  • #219183

    Jag lägger in detta även i denna tråden för er info om köp av beg hoj.

    Beg hoj är och kommer alltid vara en chansning det ska man ju vara väl medveten om.

    Marknaden för att betala en slant för att backa mätare på hojar har aldrig varit större.

    Vem köper en hoj som rullat 6k mil på 2-3 år tex ?
    Inte för några större pengar i alla fall.

    Nästa grej jag tycker man ska kolla, el lika bra jag gör mig en lista kommentera gärna.
    Detta är något jag lärt mig efter ha köpt och sålt 10+ beg hojar genom åren.

    1. Kolla efter skador och även lys baksidan av kåpor om hojen är en sådan modell, detta är för att reda ut om hojen blivit omlackad.

    2. Kolla styrstoppet efter skador, avslöjar också om hojen varit i backen.

    3. är hojen av nyare modell ska man kolla upp om det varit några recalls på hojen, uppdateringar osv..vissa som får dessa recalls som hojägare skiter i det och det blir mycket svårt att få igenom detta med verkstaden efter garantin gått ut.
    OBS..Detta ska vara beskrivet i serviceboken av verkstad och vissa fabrikanter sätter även markeringar vid ramnummer om det gjorts en uppdatering av hojen.

    4. Kolla med föregående ägare om sådan finns, detta är för att reda ut om hojens mätare tex blivit backad om den ej blivit besiktad än.
    Kolla även vilka problem han haft, gamla ägare är ofta ärligare då dom inte står inför att sälja.

    5.Fälgskador och balans vikter, stor mängder balansvikter kan innebära sne/skadad fälg.

    6.Testkör och bilda din egen uppfattning om hur den är att köra, testa en rak vägsträcka och kör 50-60km/h och släpp styret..sticker den åt ngt håll ?

    7. testkör ingen hoj som redan är varmkörd, testa alltid en beg hoj kall.

    8.Växellåda, testa framför allt 2:ans och 3:ans växel noga, dessa 2 är ofta dom som mesta slits om ägaren varit en bakhjulsälskande pilot.
    Renovera en växellåda och byta ut gafflar och snea axlar och slitna drev är kostsamt.

    9. Koppling, se ovan..ska ej slira och för den delen leva om och rassla ( om man inte ska köpa sig en ducati

    10. Servicebok, OBS..stämplar i en servicebok går numer att köpa om ägaren gjort servicen själv men vill ha en ” komplett bok ” att visa upp.
    Stämplar ska kunna spåras via motsvarande daterat kvitto.
    Tänk på att en hoj som saknar avgörande stämplar i boken från aukt märkesverkstad kan nekas garanti åtgärd från generalagent.

    11. Är man osäker på köpet av hoj bör man ta med sig någon som vet el ta reda på mer via tex sporthoj.com om modellen man tänkt köpa.

    12. Regbevis, ramnummer på regbevis ska givetvis matcha ramnummer på hojen.
    Ska ej ha skador och visa tecken på att någon varit framme och ändrat

    13. Motornummer ska heller inte visa tecken på ändringar, motornummer står ej på regbevis, ram och regnummer är sammankopplade men inte tillsammans med motornummer.

    14, fjädring, kolla stenskott och läckage på främre gaffel rören
    Kolla även fjädringsvägen genom att sitta på hojen och nypa åt bromsen och studsa hojen fram.
    Bak är ibland svårare i och med att bakfjädringen ofta blir utsatt för vägdamm och smuts.
    Men torka i alla fall rent om den är smutsig och gör som ovan och kolla om den läcker.

    15. Drivpaket är lätt att byta men värt att kolla upp, är den dålig är det läge att pruta.

    16. Bromsar, ska ej vibrera el ” svampa ” för mycket, vibrationer kan innebära snea broms skivor och svampiga bromsar innebär luft i systemet alt dåliga broms slangar.
    Kan åtgärdas enkelt men byta skivor är dyrt, kolla även tjockleken på broms skivor och överdrivna repor, mini mått på skivor står stämplat på skivan men en tumregel är att dom ej för understiga 5mm
    Nyp åt bromshantaget fram och stå på bakbromsen, dessa ska ej sjunka undan.
    Kan ibland vara svårt om bromreglaget bottnar på vissa hojar men den ska helst kännas stum i slutläget.
    Hojar med gummislangar ger ofta efter och ett stalltips är att då byta ut mot stålomspunna bromsslangar.

    17. Broms Ok och bromspumpar bak och fram, ska ej på något sätt visa tecken på läckage.

    18. Styrlager, detta kräver att man kan lyfta upp hojen för att kolla att det inte är klapp i styrlager, detta kan blir mycket farligt om dessa glappar för mycket dvs wobbel.

    19. Styrdämpare, ska ej läcka om den är mekanisk, elektrisk variant är svår testad :)

    20. fram och bakhjuls lager, kan kollas när hojen står på stödet och får heller inte glappa ( se fenomen i punkt 18 om wobbel )

    21 reglage, gas ska ej ha för stort spel ( detta är lätt att ljustera om så är fallet )
    Koppling, om vajerkoppling ska den ej gnisla el kännas överdrivet trög, oljekoppling där man har en oljepelare som tryckmedel ska ha klar vätska och se även om denna läcker vid kopplingarna i behållaren och nere vid kåpan.

    22. Alla nycklar ska helst följa med hojen, står i dokumentationen om hur många nycklar som följde med hojen som ny.
    Vissa modeller har en master key som möjliggör att kopior kan skapas om man tappar bort alla andra nycklar.

    Såå lite tips, kan ha missat något men detta ger i alla fall en övergripande bild av vad man bör kolla på en beg hoj oavsett om du köper via mc butik el privat.
    Fusk finns i båda, bara det att verkstäderna är skickligare på att dölja sitt fuskande och löften.

    #219184

    Bling och modifieringar på en hoj, jag har alltid prioriterat broms före effekt, ingen idé att ha massor av effekt på en hoj om man inte har grejerna el kundskapen för att få stopp på hojen.
    Alla orginalbromsar har sina svagheter, broms slangar, bromspump bromsvätska, skivor osv.
    Inge kul att uppleva en bromsvätska som kokar då man verkligen behöver bromsen :)

    Jag bytte i regel om hojen saknade detta till stålomspunna broms slangar,bromsvätska och även bromspump till ISR el brembo ( [www.isr-brakes.se] ) före slipon, mappning osv
    Ny hoj ( efter 2010 ) har ofta valet att få ABS..ska man köpa helt ny hoj kan det vara värt att titta på detta, många försäkringsbolag ger rabatt numer på hojar med ABS.

    #219185

    Här kommer en uppdatering tillägnad nicotin ”bling” älskaren.

    Besiktad och klar, så lite små förändringar som köpts.

    *svart ruta
    *svart cuts
    *Infällda blinkers fram
    *Inbyggda blinkers bak.
    *Mini regskyltshållare, med Diodlysebult för plåten.

    Idag var nog första riktiga åkturen för många i år. Vi ses på vägarna :ike:

    #219186

    Kör en CBR125R-07… kommer dock byta upp mig till en billig transportMC i sommar är tänkt
    18 år och för fattig för bil;)

    #219187
    torbjorn wrote:
    Trist det måste vara att se alla husor glida förbi :)
    Såg väldigt blank och fin ut

    den är väldigt fin. bara rullat 400mil då tidigare ägare aldrig tog körkort och bara övningskörde med sin far. så den bara stod i garaget mestadels. jag hade gjort köpet oavsett fabrikat om man ser till pris/skick.

    jag har under några år skändat samtliga R-hojar som säljs över disk med mina bilar så jag får bjuda på det denna sommarn då jag sålt av racebilarna och bara åker runt som en vanlig svensson på gatorna =)

    #219188
    gurgel wrote:
    Här kommer en uppdatering tillägnad nicotin ”bling” älskaren.

    Besiktad och klar, så lite små förändringar som köpts.

    *svart ruta
    *svart cuts
    *Infällda blinkers fram
    *Inbyggda blinkers bak.
    *Mini regskyltshållare, med Diodlysebult för plåten.

    Idag var nog första riktiga åkturen för många i år. Vi ses på vägarna :ike:

    Hahahahah att sätta bling på en skramlaha är som att sminka en gris..hur mycket smink man än smetar på är det är fortfarande en gris..:) 8):D

    Nee cool rajd,alltid varit svag för svarta hojar även om Yamma aldrig varit en favorit på grund av dåligt mellanregister oavset hur mycket man mappar och lägger om lastkurvan.

    vart i sverige rullar du då ?
    brukar ta mig en sverige sväng ibland så kanske man kan köra lite om man har vägarna förbi..

    #219189
    Nicotin wrote:
    Hahahahah att sätta bling på en skramlaha är som att sminka en gris..hur mycket smink man än smetar på är det är fortfarande en gris..:) 8):D

    Nee cool rajd,alltid varit svag för svarta hojar även om Yamma aldrig varit en favorit på grund av dåligt mellanregister oavset hur mycket man mappar och lägger om lastkurvan.

    vart i sverige rullar du då ?
    brukar ta mig en sverige sväng ibland så kanske man kan köra lite om man har vägarna förbi..

    Ska man sätta på en gris gäller de att den är ordentligt sminkad :D

    yamaha-höga-varvtal. Mellanregistret är svagt – Men de är väll bara (”gasar till de rasar” ”sen gasar jag lite till”:D) . Jag står alltid och velar gixxer/r1. Sen blir de så klart den kosmetiskt snyggaste. Men nästa år ska jag ha en cbr 08. Jag ska försöka glömma r1 ett tag. Men de kan bli svårt.

    Sthlm så klart. De är bara hojta till om du har vägarna förbi.

    #219190
    gurgel wrote:
    Ska man sätta på en gris gäller de att den är ordentligt sminkad :D

    yamaha-höga-varvtal. Mellanregistret är svagt – Men de är väll bara (”gasar till de rasar” ”sen gasar jag lite till”:D) . Jag står alltid och velar gixxer/r1. Sen blir de så klart den kosmetiskt snyggaste. Men nästa år ska jag ha en cbr 08. Jag ska försöka glömma r1 ett tag. Men de kan bli svårt.

    Sthlm så klart. De är bara hojta till om du har vägarna förbi.

    Hahahahahahahha…:p

    Va bra att du bor i samma stad så kan vi ju gasa lite i sommar :up:

    #219191
    gurgel wrote:
    Här kommer en uppdatering tillägnad nicotin ”bling” älskaren.

    Besiktad och klar, så lite små förändringar som köpts.

    *svart ruta
    *svart cuts
    *Infällda blinkers fram
    *Inbyggda blinkers bak.
    *Mini regskyltshållare, med Diodlysebult för plåten.

    Idag var nog första riktiga åkturen för många i år. Vi ses på vägarna :ike:

    Sygg! :up:

    #219192
    gurgel wrote:
    Snart… Har åkt i 3 veckor.

    Hade de inte varit för att man tjänar in 30 min på vägen hem med alla jävla köer så hade jag nog väntat ett slag med att åka.

    några få har man sett där ute men de är bara kromhojar.

    Jag har inte lust att sladda runt på isiga smågator med en sporthoj så jag väntar. Det blir 1a Maj i vanlig ordning.

    #219193

    kan informera mc folket i och omkring sthlm att trafiksnuten har nya medel att försöka få stopp på fartsyndare..

    Dom har införskaffat snabbare hojar kan man säga..8)

    #219194
    Nicotin wrote:
    kan informera mc folket i och omkring sthlm att trafiksnuten har nya medel att försöka få stopp på fartsyndare..

    Dom har införskaffat snabbare hojar kan man säga..8)

    har på landsbygden så har de skaffat elaka bmw ”dakar” hojar. förr så körde man bara ut över en åker så fick de ge upp eller parkera och springa efter.

    nu så lär de ju krana på efter…

    #219195
    Sammy wrote:
    har på landsbygden så har de skaffat elaka bmw ”dakar” hojar. förr så körde man bara ut över en åker så fick de ge upp eller parkera och springa efter.

    nu så lär de ju krana på efter…

    Skit också :p

    jag råkade hamna på snutarnas övningsfält och såg en snutversion av nya BMW 1000RR i civil kostym på banan.

    Sen om den kommer att vara med och jaga fartsyndare på hoj vet man ju inte.

    #219196

    Önskar att jag hade en MC och MC-kort för den delen :D

    #219197
    Nicotin wrote:
    kan informera mc folket i och omkring sthlm att trafiksnuten har nya medel att försöka få stopp på fartsyndare..

    Dom har införskaffat snabbare hojar kan man säga..8)

    Vad för motorcyklar har du införskaffat?

Viewing 15 posts - 391 through 405 (of 487 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.